News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-06-14 KoSa: Prometheus-leirillä keskustellaan maailman tilasta yömyöhään

Started by Iloveallpeople, 14.06.2014, 15:22:58

Previous topic - Next topic

Faidros.

^Kyse onkin lähinnä puhekieleen paremmin soveltuvista termeistä. Harvemmin tulee kirottua: PRKLN TEISTIT! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Eino P. Keravalta

Tällainen aivopesu ei mitenkään ole harmitonta.

Kyseessä on vaarallisen poliittisen ääriliikkeen, monikultturismin lonkero. Ei tietenkään sinänsä ole mitään vikaa, jos pakolaisten asioita käsitellään, mutta monikultturismi-ideologia näkee kaikki pakolaiset kategorisesti uhreina, vaikka reaalimaailmassa pakolainen voi myös olla itse osasyy maansa ongelmiin. Hän voi myös olla murhaaja, raiskaaja ja kiduttaja tai yksinkertaisesti valehtelija, joka hakee elintasonsa 200-kertaistamista muiden kustannuksella. Näitä seikkoja ei tietenkään mocuprotuleirillä käsitelty.

PS: Minäkin olen uskonnoton, mutten ateisti. Katson jopa, että todelliseen Jumalaan uskominen estää kuulumasta mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, koska me olemme osa Jumalasta ja uskonnot ovat egon luomia todellisuuden vääristymiä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pyöräilijä

QuoteAikuistumisleireistä: Olen edelleen kiitollinen siitä, että lapsukaiseni sai käydä vaellusriparin.

Protu-leireihin kuuluvat myös vaellusleirit joka vuosi. Erikoisleirejä on myös purjehduksen, liikunnan, sanataiteen ja kuvataiteen harrastajille. Lisäksi leirejä on myös ruotsiksi ja englanniksi.

On aina vaikea sanoa, mitä yksityisellä protu-leirillä tapahtuu ja varsinkin, miten toimittajat näitä tapahtumia tulkitsevat, mutta protu-leirien pääohje on jättäytyä kaikkien lopullisten elämänkatsomuksellisten vastausten ulkopuolelle. Protu-leirien pyrkimys on tarjota nuorille mahdollisuus keskustella aikuiseksi kasvamisesta ja heitä askarruttavista ongelmista ilman uskonnollista painolastia ja kirkollista aivopesua.

Ja saada leikkiä, pelata ja kokea ryhmäytymistä, luottamusta ja turvallisuutta leiriyhteisössä, jossa opitaan hyväksymään erilaisuutta, erimielisyyttä ja eri elämän arvoja. Useimmat protu-leirin käyneet ovat tutkimuksissa pitäneet leiriään onnistuneena, miellyttävänä, avartavana ja tarpeellisena. Varsin moni nuori käy sekä rippileirin että protu-leirin.

Kuulun valitettavasti ikäluokkaan, jolla ei ollut mahdollisuutta valita protu-leiriä. Jouduin siis rippileirille, eikä tämä vastenmielinen ja puistattava muisto ole vieläkään lähtenyt mielestä. Raamatun vastausten tarjoaminen nuorille - tai kenelle tahansa - on aivan yhtä viisasta kuin lukea Koraanista, mitä tänään syödään. Olen pahoillani, jos käsitykseni loukkaa Homman kristillistä väkeä, mutta sille ei voi nyt mitään.

Olen valistusajan vakaa kannattaja enkä hyväksy esimerkiksi uskonnon opetusta kouluissa. Minusta on parempi noudattaa samaa mallia kuin Ranskassa ja Yhdysvalloissa, joissa kirkot ja koulut sekä muu maallinen on erotettu tiukasti toisistaan. Uskovaiset puuhatkoot omia rituaalejaan vain omissa joukoissaan kiusaamatta muita kansalaisia.

Vuosittain 70 protu-leirille osallistuu noin 1.000 nuorta, joita paimentaa 400 vapaaehtoista työntekijää, kokkia ja ohjaajaa. Protu-leirejä järjestävällä yhdistyksellä on vain kaksi palkattua työntekijää.

(http://kuvat.kaleva.fi/default/29274812-c5c5-11e1-b796-12313b053908/large-8.7.paakuva.jpg)

Protu-leireillä pelataan ja leikitään paljon. Tämä tarjoaa kätevän avauksen käsitellä esimerkiksi eri
uskontoja, maailmankäsityksiä ja elämänkäsityksiä, joita nuoret joka tapauksessa pohtivat.

IDA

Kuulun valitettavasti ikäluokkaan, jonka vanhemmilla oli mahdollisuus valita protu-leiri. Jouduin siis protuleirille, eikä tämä vastenmielinen ja puistattava muisto ole vieläkään lähtenyt mielestä.
qui non est mecum adversum me est

kriittinen_ajattelija

QuoteKuulun valitettavasti ikäluokkaan, jolla ei ollut mahdollisuutta valita protu-leiriä. Jouduin siis rippileirille, eikä tämä vastenmielinen ja puistattava muisto ole vieläkään lähtenyt mielestä. Raamatun vastausten tarjoaminen nuorille - tai kenelle tahansa - on aivan yhtä viisasta kuin lukea Koraanista, mitä tänään syödään. Olen pahoillani, jos käsitykseni loukkaa Homman kristillistä väkeä, mutta sille ei voi nyt mitään.
Omat muistoni riparista on lähinnä se että me siellä jotain leikkejä ym. vain leikittiin, raamatullinen aivopesu jäi aika vähälle. Itse en ainakaan muista mitään sen kummempaa kristillistä opetusta mikä olisi jäänyt mieleen siellä, ilman niitä lopputilaisuuksia ym. olisi melkein voinut kuvitella olevansa jollain normaalilla kesäleirillä. En kyllä oikein edes ymmärrä mitä asiaa se ripari oikein ajaa... tuollainen kesäleiri vaan kaikille 15v:lle ja sitten tapahtuu : ei mitään. Sukulaiset juhlii ja antaa rahaa kun sen on käynyt mutta koko leirin tarkoitus on edelleen vähän mysteeri minulle näin 2014 luvulla.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Pyöräilijä

QuoteKuulun valitettavasti ikäluokkaan, jonka vanhemmilla oli mahdollisuus valita protu-leiri. Jouduin siis protuleirille, eikä tämä vastenmielinen ja puistattava muisto ole vieläkään lähtenyt mielestä.

Tämän tarinan kaunis opetus on, että 15-vuotiailla nuorilla voisi olla jo hiukan sananvaltaa, mihin heidät työnnetään. Tosin sillä sananvallalla ei ole mitään arvoa, jos tarjolla ei ole aitoja vaihtoehtoja.

Malla

Quote from: Pyöräilijä on 15.06.2014, 16:55:43
Olen valistusajan vakaa kannattaja enkä hyväksy esimerkiksi uskonnon opetusta kouluissa. Minusta on parempi noudattaa samaa mallia kuin Ranskassa ja Yhdysvalloissa, joissa kirkot ja koulut sekä muu maallinen on erotettu tiukasti toisistaan. Uskovaiset puuhatkoot omia rituaalejaan vain omissa joukoissaan kiusaamatta muita kansalaisia.

Samaa mieltä (tosin Yhdysvalloissa uskonto kyllä näkyy lippuvaloissa sun muissa, eli ihan täysin tiukkaa ei ole).

Riparit ovat "omien joukkojen" puuhastelua. Tosin kyllä niille uskonnottomatkin pääsevät, mutta opetus on tietenkin tunnustuksellista. Tuttu tyttö, uskonnottoman perheen ja suvun vesa, halusi välttämättä riparille, vaikka suurin osa kavereista kävi protun. Hän halusi, suvun kauhuksi, myös liittyä kirkkoon. Kyse oli varmaan jonkinlaisesta kapinasta ja irtiotosta, ja sitä kiihdytti etenkin isoäidin paasaus (haukkui tyttöä tyhmäksi ym.). Rauhoittelin vanhempia, että kirkosta on helppo erota. Niin teki myös oma lapsoseni (joka on nykyään uskonnoton), mutta hän muistelee edelleen ripariaikoja lämmöllä.

Vähän ounastelen, että aika paljon leiriläisten kokemukset riippuvat ohjaajista, eivät niinkään viitekehyksestä. Ihan samanlaisia "ryhmäyttäviä" (inhoan sanaa, siksi lainausmerkit) leikkejä leikitään ripareillakin.

Ajattelija2008

Minä en onneksi osallistunut millekään aivopesuleirille teini-iässä. Nuorten kannattaa itse lukea netistä filosofiaa ja jättää väliin aivopesut.

Iloveallpeople

QuoteSelvittävätkö nuoret elämän tarkoituksen? – Prometheus-leiri saa ajattelemaan

...
Neljännesvuosisata sitten järjestettiin ensimmäinen Prometheus-leiri elämänkatsomustiedon oppilaiden aloitteesta.  Sen jälkeen elämän suuria kysymyksiä, ihmisyyttä ja ihmisarvoista elämää, on pohtinut lukuisa joukko leiriläistä. Tänä kesänä järjestetään 55 leiriä.

– Meillä on tosi outoja aamuherätyksiä. Kerrankin meidät ajettiin pakosalle metsään ja sitten me mietittiin pakolaisten arkea, elämää, mahdollisuuksia selvitä ja kaikkea sellaista, kertovat nuoret leiriläiset Oskar ja Robert.
...

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Uimakoulutettava

Quote from: Iloveallpeople on 14.06.2014, 15:22:58
QuotePrometheus-leirillä keskustellaan maailman tilasta yömyöhään

— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi maahanmuuttoa vastaan. Nyt tajuan, että erilaisuus on hyvä asia.
...

Kouvolan Sanomat

Tarinan opetus: "Kaikki maahanmuutto on samanlaista". Jos niin on, miksiköhän pakolaishakemuksia tutkitaan ja joitakin ihmisiä jopa karkotetaan maasta (tai yritetään karkottaa)? Eikö tullut puheeksi? Eikö kukaan tullut ajatelleeksi?

Seuraavaksi voitaisiin pelata monopolia, jossa kaikki rahat ovat pahoilla suomalaisilla, kun taas köyhät kreikkalaiset ja espanjalaiset itkevät. Leikin loppupäätelmä:

— Olin ennen sellainen perussuomalainen jätkä, olin esimerkiksi eurotukiaisia vastaan. Nyt tajuan, että kreikkalainen ja espanjalainenkin on ihminen. :flowerhat:

Itse asiassa Prometheus-leirejä ja valtiokirkon rippileirejä yhdistää jumalattomuus ja mokutus. Sen enempää itsenäisen tieteellisen ajattelun kuin kristillisen uskon kanssa näillä koneistoilla ei ole paljonkaan tekemistä.

edit:
Korjasin viimeiseen lauseeseen "paljonkaan" poistaen "mitään". Enhän toki halunnut itsekin syyllistyä liian kategorisesti yleistävään johtopäätökseen.

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Maatiaisjuntitar

Ei kai nykyäänkään rippileirille ole pakko mennä?

Itse aikanaan kävin ihan ns. päivärippikoulua, jossa käytiin muutamana päivänä seurakuntatalolla "opiskelemassa".

taannehtiva seuralainen

Keski-Suomessa on eräs paikkakunta - voi tietysti olla useampiakin - jossa kuulemma rippikoululaisille järjestetään leikkihäitä hyvin autenttisin menoin.
Väittipä kertoja, että hääjuhlissa on nuorilla niin todenmukaista meininkiä, että kumi haisee ja immenkalvot paukkuvat.
Mistä kaikesta jäinkään paitsi,  päiväriparissa tentattiin kuivasti katekismusta..:(

Emo

On aina vaikea sanoa, mitä yksityisellä protu-leirillä tapahtuu ja varsinkin, miten toimittajat näitä tapahtumia tulkitsevat...

Yhtä vaikea on sanoa, mitä viidesläisillä tai muilla kirkon herätysliikkeiden rippileireillä tapahtuu ja varsinkin, miten näitä tapahtumia julkisuudessa tulkitaan.

Ei ole viidesläinen tapa kiduttaa ihmisiä valvottamalla läpi yön ja sitten näillä "yöllisillä keskusteluilla" saada koko porukka "tulemaan uskoon" (viitaten toisen kirjoittajan kommenttiin edellä, mikä sekään ei perustunut omakohtaiseen kokemukseen).
Toisaalta muistan omilta teinivuosiltani, että mielellämme valvoimme yöt läpeensä, ja leireillä etenkään ei tehnyt mieli haaskata aikaansa nukkumiseen.

... mutta protu-leirien pääohje on jättäytyä kaikkien lopullisten elämänkatsomuksellisten vastausten ulkopuolelle. Protu-leirien pyrkimys on tarjota nuorille mahdollisuus keskustella aikuiseksi kasvamisesta ja heitä askarruttavista ongelmista ilman uskonnollista painolastia ja kirkollista aivopesua.

Jos aivopesu ei ole kirkollista, on se ei-kirkollista aivopesua. Sekö on parempi?

Luokitellaanko tämä aivopesu siksi ei-aivopesuksi, koska se ei ole kirkollista (= kristillistä tai edes löyhästi kristillistä ns. mokukristillistä) aivopesua?

Kuten tuossa aloituksessa lainatussa artikkelissa protuleiristä kerrotaan, niin kyllä siinä varsin lopullinen elämänkatsomuksellinen vastaus on annettu pakolaiskysymykseen. Aikuinen yleissivistynyt ihminen näkee yhdellä vilkaisulla, mistä uskonnosta siinä on kysymys.

Jokainen ihminen on jotain mieltä perustavista elämänkatsomuksellisiksi luettavista kysymyksistä.
Vastaavasti kukaan meistä ei voi olla "neutraali", se olisi luonnotonta.
Oma elämänkatsomus puskee väkisin läpi kaikesta mitä sanomme tai teemme.

On silkkaa valhetta järjestää "sitoutumattomia" ja "neutraaleja" elämänkatsomusleirejä, joissa vain "keskustellaan" mutta ei oteta mitään kantoja tai valita puolia tai painosteta ketään edes hiuksenhienosti.
Siksihän näitä leirejä jokainen järjestää, että "oma totuus" tulisi tutuksi muillekin ja muutkin sen saman näkemyksen omaksuisivat.
Miksi suvakit eivät tahdo ja uskalla tätäkään perusfaktaa rehellisesti leireistään myöntää?
Uskovainen kristitty sanoo suoraan, että pyhäkouluilla ja rippileireillä pyritään lapsen ja nuoren oman kristillisen vakaumuksen synnyttämiseen ja vahvistamiseen.

En varmasti laittaisi lastani neutraalille suvaitsevaiston leireille, vaikka olisin ateisti. 
Kaikki mukaneutraali hyminä ja lässytys on minulle punainen vaate, ollen usein konkreettisestikin punainen aate. Lisäksi epäilyttää ihmiset, jotka jo lähtökohtaisesti valehtelevat kaikesta vähänkään olennaisesta.

Quote from: Pyöräilijä on 15.06.2014, 16:55:43Ja saada leikkiä, pelata ja kokea ryhmäytymistä, luottamusta ja turvallisuutta leiriyhteisössä, jossa opitaan hyväksymään erilaisuutta, erimielisyyttä ja eri elämän arvoja.

Kauniita hurskaita toiveita. Voin kuvitella tilanteen jossa kristitty nuori eksyy protuleirille, ja kuinka hänen elämän arvonsa tulisivat "hyväksytyiksi" tuossa punavihreässä kristinuskon arvot kyseenalaistavassa yhteisössä. Erilaisuutta ei varmasti hyväksytä, vaan nuori pyritään pilkan ja kiusaamisen keinoin saattamaan häpeään ja muuttamaan mielensä.

Toisaalta, eihän erilaisia arvoja tietysti loppuun asti edes voi hyväksyä jos ne ovat omien arvojen vastaisia. Harva tätäkään elämän perusfaktaa rehellisesti uskaltaa myöntää, ja promepiireissä tätä ei myönnetä ikinä vaan jankataan tekopyhästi  suvaitsevaisuudesta, joka on heidän uskonsa peruspilareita joskin tietysti valhetta. 

Raamatun vastausten tarjoaminen nuorille - tai kenelle tahansa - on aivan yhtä viisasta kuin lukea Koraanista, mitä tänään syödään. Olen pahoillani, jos käsitykseni loukkaa Homman kristillistä väkeä, mutta sille ei voi nyt mitään.

Turha toivo/pelko, ei loukkaa. Joteen piis vaan sinne.

Olen valistusajan vakaa kannattaja enkä hyväksy esimerkiksi uskonnon opetusta kouluissa. Minusta on parempi noudattaa samaa mallia kuin Ranskassa ja Yhdysvalloissa, joissa kirkot ja koulut sekä muu maallinen on erotettu tiukasti toisistaan.

Olen kutakuinkin samaa mieltä; joskin tapauksessa että uskonnot jätetään koulujen opetuksesta pois, kaikki (muutkin) uskonnot pitää jättää pois.
Se tarkoittaa, ettei kouluissa enää opeteta suvaitsevaisuutta, ei monikulttuuria, ei sukupuolineutraaliutta... kaikki mokutus ja vasemmistolainen tasa-arvouskonto  pois!
Kouluissa ei saa enää käydä puhumassa Setan edustaja eikä imaami, ja pakkoruotsikin on ideologiana kiikunkaakun.

Kouluissa opiskellaan silloin matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, maantietoa, suomea, muita vapaasti valittavia arvoneutraaleja kieliä (biologiasta samoin pois kaikki tiedeuskovaisuus ja arvuuttelu "kaiken synnystä") ... koulussa ei siis tuputeta mitään "näkemyksiä" ja ihmisen omia tuntemuksia.

Uskovaiset puuhatkoot omia rituaalejaan vain omissa joukoissaan kiusaamatta muita kansalaisia.

Niinhän evlutkirkon (josta siis olen eronnut) ripareilla tapahtuukin, kirkon rippikoulun käy vain kirkkoon kuuluva ihminen. Omissa joukoissaan pysyvät tiukasti.

Quote from: taannehtiva seuralainen on 10.07.2014, 10:06:27
Keski-Suomessa on eräs paikkakunta - voi tietysti olla useampiakin - jossa kuulemma rippikoululaisille järjestetään leikkihäitä hyvin autenttisin menoin.
Väittipä kertoja, että hääjuhlissa on nuorilla niin todenmukaista meininkiä, että kumi haisee ja immenkalvot paukkuvat.
Mistä kaikesta jäinkään paitsi,  päiväriparissa tentattiin kuivasti katekismusta..:(

Täysin mahdollista nykyään evlutkakirkossa, en epäile. Eikö muka missään vielä ole järjestetty rippileiriläisille ns. tasa-arvoisia hääseremonioita?

Miniluv

Jatkot leirien maahanmuutto/monikulttuurinäkökulmasta, kiitos.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/