News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-05-27 HäSa: Kolumni: Olkaamme siis suomalaisia

Started by Iloveallpeople, 27.05.2014, 14:50:56

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteOlkaamme siis suomalaisia

...
Tukitoimilla on jalo tavoite. Niiden pyrkimyksenä on opetusministeriön mukaan auttaa lasta kasvamaan sekä suomalaisen kulttuurin että oman yhteisönsä täysivaltaiseksi jäseneksi. Pyrkimysten toteuttamistapa vain ei nykyisellään palvele oppilaita.

Monissa kouluissa maahanmuuttajien lapsia moititaan liiallisesta rauhattomuudesta ja levottomuudesta. Syyksi epäillään alitajuisesti kasvatuksen leväperäisyyttä. Syy levottomuuteen saattaa kuitenkin piillä siinä, ettei lapsella ole koulussa omaa luokkaa, jonne hän kokisi kuuluvansa tai jossa hän tuntisi olonsa turvalliseksi.

Ylen verkkosivuille viime viikolla luodun leikkimielisen maahanmuuttajatestin mukaan olen 57 prosenttisesti maahanmuuttaja. Olen testin mukaan kosmopoliitti, joka syö rusinat sujuvasti niin pullasta kuin baklavastakin. Vastaukseni paljastavat, että myöhästyn usein sovituista tapaamisista, menen metsään vain pakon edessä, ja ostan lihani mieluiten muovipakkaukseen säilöttynä lähimmästä supermarketista.

Kaksi kolmasosaa minusta on koottu samoista piirteistä kuin maahanmuuttajat. Silti olen Suomessa syntynyt suomalaisten vanhempien jälkeläinen ja minulla on urbaanin seikkailijan luonto. Mikäli maahanmuuttaja-ainesta löytyy tavallisesta Pohjolan neidosta, miksi kaikki Suomessa asuvat lapset eivät saa olla suomalaisia, ilman mitään lisämääreitä?

Ujostelinhan minäkin pienenä vieraita ihmisiä isäni kainalon alta.

Eeva Järvenpää

Koko kolumni: Hämeen Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

elven archer

Ylen verkkosivuille viime viikolla luodun leikkimielisen maahanmuuttajatestin mukaan olen 57 prosenttisesti maahanmuuttaja. Olen testin mukaan kosmopoliitti, joka syö rusinat sujuvasti niin pullasta kuin baklavastakin. Vastaukseni paljastavat, että myöhästyn usein sovituista tapaamisista, menen metsään vain pakon edessä, ja ostan lihani mieluiten muovipakkaukseen säilöttynä lähimmästä supermarketista.

Kaksi kolmasosaa minusta on koottu samoista piirteistä kuin maahanmuuttajat.
Leikkimielinen testi, joten varmaan sitten johtopäätöskin on niin leikkimielinen, ettei sitä tarvitse ottaa tosissaan? En kyllä ottaisi muutenkaan. Kannattaako tuollaisia käyttää aasinsiltana, jos sitten kuitenkin ihan vakavissaan yrittää antaa niille lopuksi merkitystä?

Silti olen Suomessa syntynyt suomalaisten vanhempien jälkeläinen ja minulla on urbaanin seikkailijan luonto. Mikäli maahanmuuttaja-ainesta löytyy tavallisesta Pohjolan neidosta, miksi kaikki Suomessa asuvat lapset eivät saa olla suomalaisia, ilman mitään lisämääreitä?
Maahanmuuttaja-ainesta? Onpa suppea käsitys suomalaisuudesta ja yleensäkin harvinaisen stereotyyppinen käsitys koko jutusta, jos vetää tuollaisia alkuperiä luonteenpiirteille.

Koulumaailmaan astuessaan Hoangin tytär tulee olemaan "maahanmuuttajataustainen oppilas", vaikka tyttö olisi syntynyt Suomessa.
Jos on ihan suomalainen, siis Suomessa syntynyt suomea puhuva Suomen kansalainen, niin ei kai nyt sentään luokitella miksikään taustaiseksi? Eihän siihen ole mitään tarvetta.

Meillä oli aikoinaan monta kymmentä vuotta sitten ulkomailta muuttanut oppilas, eikä kukaan ikinä vuosikausiin maininnut edes koko sanaa "maahanmuutto". Oli vain vähän erinäköinen tyyppi, joka puhui suomea vaikeasti. Ennen meno olikin terveempää, kun ihmiset olivat vain ihmisiä. Sitten keksittiin rasismiongelma ja alettiin jauhaa kotouttamisesta ja muusta. Hössöttävät tukitoimet ja "maahanmuuttajataustan huomioiminen ja oman kulttuurin säilyttämisen tukeminen ja blaa blaa" ovat yleensä vain haitaksi.

Iloveallpeople

Quote from: elven archer on 27.05.2014, 15:49:08

Koulumaailmaan astuessaan Hoangin tytär tulee olemaan "maahanmuuttajataustainen oppilas", vaikka tyttö olisi syntynyt Suomessa.
Jos on ihan suomalainen, siis Suomessa syntynyt suomea puhuva Suomen kansalainen, niin ei kai nyt sentään luokitella miksikään taustaiseksi? Eihän siihen ole mitään tarvetta.

En tiedä, miten nuo valtiontuet menee, mutta olettaisin mamuoppilaista saavan moninkertaiset tuet suomalaisiin verrattuna. Ehkä noita sitten kirjaillaan rahojen toivossa aika kevyesti mamuiksi. Tai sitten kolumnisti keksi esimerkin, jolla ei ole pohjaa todellisuuteen (mikä ei sekään yllättäisi nykyjournalismin aikaan).
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

kummastelija

Siitä vain mamutestiä tekemään. Yritin valita mahdollisimman epäsosiaalisen, sisäänpäinkääntyneen, ahnee, ilkeän, vanhempiaan kunnioittamattoman, mautonta supermarkettiruokaa syövän maalaisjunttijuopon valinnat, ja katso: 87% suomalainen.

Ja onpas kumma: valitsin sosiaalisen, iloisen, kasvissyöjän, muslimin, aikatauluissa lipsuvan, vanhempiaan rakastavan, eksoottista ruokaa tekevän absolutistin, ja katso: 80% maahanmuuttaja.

http://oppiminen.yle.fi/munsuomi/maahanmuuttajatesti

On tämä yle hieno firma.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

LW

Quote from: Iloveallpeople on 27.05.2014, 14:50:56Kaksi kolmasosaa minusta on koottu samoista piirteistä kuin maahanmuuttajat. Silti olen Suomessa syntynyt suomalaisten vanhempien jälkeläinen ja minulla on urbaanin seikkailijan luonto. Mikäli maahanmuuttaja-ainesta löytyy tavallisesta Pohjolan neidosta, miksi kaikki Suomessa asuvat lapset eivät saa olla suomalaisia, ilman mitään lisämääreitä?

Kysytäänkö näiltä lapsilta ja heidän isoveljiltään, ovatko he vain suomalaisia, ilman mitään lisämääreitä? Kysytäänkö maahanmuuttajien parissa työskenteleviltä, onko tällainen lopputulos, eli kulttuurillinen assimilaatio, tavoiteltava vai välteltävä? Mikäli he eivät pidä itseään pelkkinä suomalaisina, ja "alan ammattilaisten" mielestä ei pitäisikään, niin mitä siinä sivussa merkitsee, että minusta he saisivat aivan vapaasti olla sitä?
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

elven archer

Minä pidän suomalaisena sellaista ihmistä, joka sanoo olevansa suomalainen ja laittaa pisteen perään.

En pidä ilman lisämääreitä suomalaisena sellaista ihmistä, joka itse käyttää lisämääreitä itsestään alkaen selittää esimerkiksi, kuinka on puoliksi sitä ja puoliksi tätä tai kuinka hän aina tulee olemaan jotain muuta kuin suomalainen suomalaisuuden lisäksi tai sijaan.

Rubiikinkuutio

Quote from: elven archer on 27.05.2014, 16:26:15
Minä pidän suomalaisena sellaista ihmistä, joka sanoo olevansa suomalainen ja laittaa pisteen perään.

Itse pidän läpensä suomalaisista sukujuurista kotoisin olevaa koko ikänsä suomessa asunutta ihmistä suomalaisena vaikka hän kuinka sänköttäisi olevansa "maailman kansalainen". En kovinkaan fiksuna suomalaisena, mutta suomalaisena silti.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Kni

QuoteOlen testin mukaan kosmopoliitti, joka syö rusinat sujuvasti niin pullasta kuin baklavastakin.

Eikös sanontaa "poimia rusinat pullasta" käytetä yleensä negatiivisissa yhteyksissä? Toimittaja vieläpä syökin ne sujuvasti yksin. Tyypillinen nykyasenne tuo rusinoiden poimiminen pullasta.

Nuorilla [toimittaja]naisilla idealismi sumentaa usein silmät ja on vaikea suhtautua ihmisiin ihmisinä. Mamut eivät ole "ihmisiä" vaan näyttelyesineitä ja lemmikkejä. Perseilyyn ei puututa koska rasisimi. Oman itsetunnon ja identiteetin kehittymättömyyden takia kaikki mikä on suomalaista on huonoa ja ei-suomalaiset käytöspiirteet hyvää, kuten myöhästely, jatkuva kälätys, epärehellisyys yms.

Jäsen elven archer osaa lukea myös minun ajatukseni:
Quote from: elven archer on 27.05.2014, 15:49:08
QuoteMeillä oli aikoinaan monta kymmentä vuotta sitten ulkomailta muuttanut oppilas, eikä kukaan ikinä vuosikausiin maininnut edes koko sanaa "maahanmuutto". Oli vain vähän erinäköinen tyyppi, joka puhui suomea vaikeasti. Ennen meno olikin terveempää, kun ihmiset olivat vain ihmisiä. Sitten keksittiin rasismiongelma ja alettiin jauhaa kotouttamisesta ja muusta. Hössöttävät tukitoimet ja "maahanmuuttajataustan huomioiminen ja oman kulttuurin säilyttämisen tukeminen ja blaa blaa" ovat yleensä vain haitaksi.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

IDA

Olipas leikkimielinen testi. Lopetin vastaamisen, koska luen aina bussissa tai junassa kirjaa. Olen siis 100 prosenttisesti "Alien, I'm a legal alien, I'm a kymiläinen in pseudo Hellsinki"
qui non est mecum adversum me est

ihminen

Pätkä kolumnin alusta
Quote...
Pieni kerholainen ei vielä aavista, ettei hänen perhetaustansa jää pelkästään yksityisasiaksi. Koulumaailmaan astuessaan Hoangin tytär tulee olemaan "maahanmuuttajataustainen oppilas", vaikka tyttö olisi syntynyt Suomessa.

Maahanmuuttajaleiman jälkeen pyörähtävät liikkeelle erilaiset tukitoimenpiteet.

Maahanmuuttajien lapset eivät kouluissa opiskele oman kotiluokkansa kanssa kuin satunnaisesti, sillä heidän pitää käydä oman uskontonsa tunneilla, suomi toisena kielenä -opetuksessa sekä vahvistamassa oman äidinkielensä osaamista.

Jos lapsella vielä sattuisi olemaan luki- tai oppimishäiriö, tai hän tarvitsisi tukiopetusta jossakin aineessa, hänellä saattaa olla koulussa yli 5 eri opettajaa ja ryhmää, joiden tunneilla hän käy viikoittain.

Yläluokilla eri ryhmissä ravaaminen vain lisääntyy ruotsin kielen tuntien ja valinnaisten aineiden myötä.

...
http://www.hameensanomat.fi/kolumnit/262000-olkaamme-siis-suomalaisia

Lopetetaan siis turha ryhmissä ravaaminen, ylimääräisiä kustannuksia luovat tukitoimet, ruotsin kielen pakko syöttö ja olkaamme siis suomalaisia suomalaisten ehdoilla.

Jo vain se minulle passaa.  8)

Professori

Quote from: kummastelija on 27.05.2014, 16:20:08

http://oppiminen.yle.fi/munsuomi/maahanmuuttajatesti

On tämä yle hieno firma.

Yritin tehdä testiä. Ensimmäinen kysymys oli mahdolinen vastattavaksi, mutta toisessa ja kolmannessa ei ollut lähellekään omaa käyttäytymistäni vastaavaa vaihtoehtoa. Pidemmälle en viitsinyt edes yrittää, koska tein johtopäätöksen että olen ilmeisesti joko avaruusolio tai maahinen.

Yhdyn siis johtopäätökseesi ylen hienoudesta.

EDIT: näyttivät muut huomanneen saman jo aiemmin
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Blanc73

QuoteYlen verkkosivuille viime viikolla luodun leikkimielisen maahanmuuttajatestin mukaan..
Ai, YLE on jälleen askarrellut verorahoillamme taas kaikkea kivaa ja tärkeää monikulttuurisuus-rintamalla. Mukavaa. Vielä mukavampi on olla sponsoroimassa moista paskaa.

QuoteMikäli maahanmuuttaja-ainesta löytyy tavallisesta Pohjolan neidosta, miksi kaikki Suomessa asuvat lapset eivät saa olla suomalaisia, ilman mitään lisämääreitä?

Ujostelinhan minäkin pienenä vieraita ihmisiä isäni kainalon alta.
Naiivi hölmölöisyys on ehtymätön luonnonvara moku-skenessä. Mukanan myös han-kortti. Cool.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

KöpiKoppi

Quote from: kummastelija on 27.05.2014, 16:20:08
Siitä vain mamutestiä tekemään. Yritin valita mahdollisimman epäsosiaalisen, sisäänpäinkääntyneen, ahnee, ilkeän, vanhempiaan kunnioittamattoman, mautonta supermarkettiruokaa syövän maalaisjunttijuopon valinnat, ja katso: 87% suomalainen.
...

Eeva J. "Miksi kaikki Suomessa asuvat lapset eivät saa olla suomalaisia?"

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi kukaan edes haluaisi lastensa olevan noin ylen suomalaisia?

Onkko

(naps)
Minun mielestä tuossa selkeästi kerrotaan että kaikkia, siis kaikkia, on kohdeltava samalla lailla.
Ei mitään koulun/kunnan/valtion erotteluja vaan kaikki saman läpi aivan normaaleina lapsina.
Toki sillä sivuehdolla että lisäapua tarvitseville on sitä toki annettava mutta ei naaman tai vanhempien naamojen mukaan vaan omien tarpeiden mukaan.

Outo olio

Quote from: Onkko on 27.05.2014, 22:38:27
(naps)
Minun mielestä tuossa selkeästi kerrotaan että kaikkia, siis kaikkia, on kohdeltava samalla lailla.
Ei mitään koulun/kunnan/valtion erotteluja vaan kaikki saman läpi aivan normaaleina lapsina.
Toki sillä sivuehdolla että lisäapua tarvitseville on sitä toki annettava mutta ei naaman tai vanhempien naamojen mukaan vaan omien tarpeiden mukaan.

Itse olen käsittänyt nykymeiningin niin että maahanmuuttajuus on ikään kuin joku vamma, ja maahanmuuttaja siis kuin vammainen, ja mamut siis tarvitsevat oletusarvoisesti ja kategorisesti sitä ja tätä ja tuota erityisapua. Tarvitsivat tai eivät.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

DuPont

Quote from: Outo olio on 27.05.2014, 22:43:55
Itse olen käsittänyt nykymeiningin niin että maahanmuuttajuus on ikään kuin joku vamma, ja maahanmuuttaja siis kuin vammainen, ja mamut siis tarvitsevat oletusarvoisesti ja kategorisesti sitä ja tätä ja tuota erityisapua. Tarvitsivat tai eivät.
Mutta hehän tarvitsevatkin tukea. Ei kai maahanmuuttaja voi pärjätä näin rasistisessa maassa ilman yhteiskunnan tukea?

Häntä täytyy tukea jopa vuosien ajan, jotta hänestä tulee se yhteiskuntaa tukeva mamu.

nollatoleranssi

Julkisten medioiden pitäisi lopettaa noiden typerien höpötestien tekemiset. Ihmiset oikeasti uskovat niihin vitsillä tehtyihin testeihin, jotka ovat tehty n. 10 sekunnissa.

Tuo YLE:n testi oli yksi pahimmista huuhaa-jutuista pitkän aikaa ja sen olisi luullut selviävän kaikille sen tekijöille. Siitä huolimatta kirjoittaja otti testin "vakavasti" ja sai siitä inspiraation epämääräiseen viestiinsä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

kummastelija

Quote from: nollatoleranssi on 28.05.2014, 12:01:46
Julkisten medioiden pitäisi lopettaa noiden typerien höpötestien tekemiset. Ihmiset oikeasti uskovat niihin vitsillä tehtyihin testeihin, jotka ovat tehty n. 10 sekunnissa.

Tuo YLE:n testi oli yksi pahimmista huuhaa-jutuista pitkän aikaa ja sen olisi luullut selviävän kaikille sen tekijöille. Siitä huolimatta kirjoittaja otti testin "vakavasti" ja sai siitä inspiraation epämääräiseen viestiinsä.
Tasapuolisuuden nimissä yle voisi nikkaroida sellaisen testin missä
- työhaluttomuus
- työhön kelpaamattomuus
- kouluttamattomuus
- vaatimukset vastikettomasta rahan jakamisesta
- kampissa ja asemalla lorvailu
- perusteeton rasistikortin nostelu
- etuoikeuksien vaatiminen ihonvärin pohjalta
- viranomaisten erityispalvelujen vastaanottaminen
- demlan erityissuojelun nauttiminen
- raiskaustilastojen kärkipaikkojen pitäminen
- uskonnollisten erivapauksien omaaminen
- kulttuurillisten erivapauksien omaminen
- syyrialaiset sohvat
- tyttöjen ympärileikkaaminen

olisivat erityisiä piirteitä joilla luokiteltaisiin tietty ryhmä. Leikkimielellä tietysti!
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Kimmo Leiska

QuoteKoulumaailmaan astuessaan Hoangin tytär tulee olemaan "maahanmuuttajataustainen oppilas", vaikka tyttö olisi syntynyt Suomessa. Maahanmuuttajien lapset eivät kouluissa opiskele oman kotiluokkansa kanssa kuin satunnaisesti, sillä heidän pitää käydä oman uskontonsa tunneilla, suomi toisena kielenä -opetuksessa sekä vahvistamassa oman äidinkielensä osaamista.

En nyt tiedä viitataanko tällä suoraan Hoangin tyttäreen, teksti on sekavaa poukkoilua vailla varsinaista pointtia, mutta ihmettelen miksi Suomessa syntynyt lapsi opiskelee/opiskelisi suomea toisena kielenä?

-PPT-

Joka päivä tuntuu jokin maakuntalehdistä kirjoittavan mokutuspläjäyksen. Mokutuksen päätemppelissä eli lasikuutiossa noita kirjoituksia tehtaillaan kovempaa tahtia. Suomalaisen journalismin tason kapeus kuitenkin iskee silmille moisessa pakkotoistossa. Näitä kirjoituksia kun lukee niin tulee väkisinkin ihmeteltyä että ketä varten näitä yläastetasoisia kirjoituksia oikein kirjoitellaan ja kuinka minkään lehden päätoimittajalla voi olla noin huono arviointikyky että päästää lehdessään läpi noin huonosti kirjoitettuja tekstejä.

Leso

Quote from: Kimmo Leiska on 28.05.2014, 22:47:41En nyt tiedä viitataanko tällä suoraan Hoangin tyttäreen, teksti on sekavaa poukkoilua vailla varsinaista pointtia, mutta ihmettelen miksi Suomessa syntynyt lapsi opiskelee/opiskelisi suomea toisena kielenä?

Syvä huokaus tähän. Huoh. Mitä sä et nyt tajuu?
Jos se on maahanmuuttaneen lapsi, joka on syntynyt Suomessa, niin eihän se suomea osaa.

Toinen syvä huokaus.
Jos se vaikka ihan esimerkiksi olisi Hoangin tytär, niin tod.näk. olisi viettänyt aikaansa suomalaislasten kanssa vaikkapa - nyt pyllyt penkkiin - lastentarhassa eiku päiväkodissa, ja oikeesti osaisi suomea jo kouluun mennessään.

Mutku! HOANG on tässä tapauksessa vaan ESIMERKKI, vaikka todellisuudessa vingutaan somalien ja ylipäätään muslimien erityiskohtelun perään.
Hoang tuskin on somali tai ylipäätään muu muslimi.
Vai onko? Ei nimen perusteella. Suoritanko etnistä profilointia?

VMP taas. Tiedän Suomessa syntyneitä muslimitapauksia, joita ei ole pikkuisina laskettu edes pihalle leikkimään suomalaislasten kanssa. Suomessa.
Kukapa luulet, että maksaa "erityisopetuksesta"?

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Kimmo Leiska

En tiedä onko ylläoleva jotain humalaista horinaa vai mitä, lähinnä ihmettelin miksi se ei ole suomi ensimmäisenä kielenä. "Oman" äidinkielensä voi varmaan opetella kotona tai vanhempiensa maksamana yksityisopetuksessa.

Leso

Quote from: Kimmo Leiska on 29.05.2014, 05:44:19
En tiedä onko ylläoleva jotain humalaista horinaa vai mitä, lähinnä ihmettelin miksi se ei ole suomi ensimmäisenä kielenä. "Oman" äidinkielensä voi varmaan opetella kotona tai vanhempiensa maksamana yksityisopetuksessa.

Jos viittaat minun vastaukseeni, niin ei ole "humalaista horinaa".
Ikävä paljastaa tää sulle, että se on täyttä totta: Suomessa on maahanmuuttajaperheitä, jotka eivät päästä lapsiaan pihalle leikkimään juurikin jotta HE EIVÄT oppisi suomea.

Tervetuloa Uus-Suomeen, Kimmo Leiska.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.