News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

HS: Opettajaa ei pidä aina uskoa: Huonoja lahjoja on olemassa

Started by törö, 22.05.2014, 11:48:41

Previous topic - Next topic

törö

QuoteOpettajaa ei pidä aina uskoa: Huonoja lahjoja on olemassa
Helsingin Sanomat

Töölön ala-asteen 2A:n opettajalla on kiitollinen tehtävä. Luonnonystävälle suunnitellaan lahjaksi ainakin pehmolelua ja kirjaa. Neljännen luokan oppilaiden valinnat ovat jo konservatiivisempia. Toimittaja Laura Halminen, kuvaus Terhi Liimu HS.

Samaan aikaan kun alakoulujen oppilaat ovat vilpittömästi siinä uskossa, että huonoja lahjoja ei ole olemassa, opettajanhuoneessa nyrpistetään nenää: Taas kynttilätuikkuja, yäk!

Tämä tuli selväksi Helsingin Sanomien kysellessä ala-asteen ja esikoulun opettajilta heidän suosikki- ja inhokkilahjojaan.

Kokemuksia selvitettiin pääkaupunkiseudun ala-asteiden opettajilta, mutta mukana oli myös opettajia ja esikoulun opettajia muualta Suomesta Rovaniemeä myöten.

Koulujen kevätjuhlia vietetään puolentoista viikon päästä ja jälleen moni todistuksen saaja ojentaa opettajalle lahjan: kukkia, itse askarrellun kortin, jopa viinipullon tai lahjakortin.

Helsingin Sanomien selvityksessä tuli kuitenkin aivan selväksi, että lahja ei ole pakollinen. Opettajat eivät oikeasti odota keneltäkään lahjaa, vaan arvostavat vilpitöntä kiitosta, silmiin katsomista, kättelyä tai halausta.

Kaikki opettajat eivät edes halua leikkokukkia, koska ne tuppaavat nuupahtamaan ennen kuin opettaja ehtii kotiinsa. Jotkut kokevat lahjan vastaanottamisen jopa nolona.

(naps)

http://www.hs.fi/elama/Opettajaa+ei+pid%C3%A4+aina+uskoa+Huonoja+lahjoja+on+olemassa/a1400667903877

Malla

Quote from: törö on 22.05.2014, 11:48:41
Quote"Mitä liikkuu niiden vanhempien päässä, jotka vuodesta toiseen lähettävät lapsensa krääsäkauppaan ostamaan opettajalle halpoja tuikkuja, posliinikissoja, koiramukeja ja enkelitauluja", pääkaupunkiseudulla työskentelevä opettaja puuskahtaa.
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288691805879.html

Mitä liikuuu niiden opettajien päässä, jotka nyrpistelevät lasten hankkimille halvoille lahjoille? Posliinikissa, joka on aikuisen mielestä mauton, saattaa olla lapsen mielestä paras lahja ihanalle opelle. Viinipullon ostaminen ei pilteiltä onnistu, ja muutenkin se on vähän kyseenalaista: opehan voi olla abslutisti ja loukkaantua. Lahjakorttikin voi loukata, koska siihen ei ole käytetty mielikuvitusta. Itse tehty koriste on taas "tää on niin nähty". Jne.
Jälki-istuntoa marisijamaikoille. >:(
Toivottavasti piltit eivät lue juttua.

Maatiaisjuntitar

On tämäkin ällöttävä, teennäinen ilmiö. Opettajat saavat palkan työstään.
Ei vaan minun lapsuudessani/ nuoruudessani opettajia lahjottu.

Sitruunamelissa

Minun mielestäni lahjan antaminen kertoo antajan henkilökohtaisesta arvostuksesta tai kiitollisuudesta opettajan tekemää hyvää työtä kohtaan, vaikka opettaja työstään normaalia palkkaa saakin. Lahjan saajat voisivat tämän artikkelin perusteella korjata vähän asenteitaan. Kaikista lahjoista ei tarvitse pitää, mutta kannattaa huomata se (tässä tapauksessa vielä pienen lapsen) ajatus siellä "huononkin" lahjan takana, eikä tuoda tyytymättömyyttään esiin edes tällaisessa haastattelussa.

Tulee mieleen eräs hupisivu parin vuoden takaa, johon koottiin joidenkin hemmoteltujen teinien some-suhtautumista siihen, kun joululahjaksi ei tullutkaan juuri oikean väristä iPhonea tai just sitä tiettyä kallista autoa, jonka olisi halunnut.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Totuus EPT

Quote from: Malla on 22.05.2014, 12:08:17
Quote from: törö on 22.05.2014, 11:48:41
Quote"Mitä liikkuu niiden vanhempien päässä, jotka vuodesta toiseen lähettävät lapsensa krääsäkauppaan ostamaan opettajalle halpoja tuikkuja, posliinikissoja, koiramukeja ja enkelitauluja", pääkaupunkiseudulla työskentelevä opettaja puuskahtaa.
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288691805879.html

Mitä liikuuu niiden opettajien päässä, jotka nyrpistelevät lasten hankkimille halvoille lahjoille? Posliinikissa, joka on aikuisen mielestä mauton, saattaa olla lapsen mielestä paras lahja ihanalle opelle. Viinipullon ostaminen ei pilteiltä onnistu, ja muutenkin se on vähän kyseenalaista: opehan voi olla abslutisti ja loukkaantua. Lahjakorttikin voi loukata, koska siihen ei ole käytetty mielikuvitusta. Itse tehty koriste on taas "tää on niin nähty". Jne.
Jälki-istuntoa marisijamaikoille. >:(
Toivottavasti piltit eivät lue juttua.

Aika kranttu ope taitaa olla, kun ei krääsä kelpaa, taitaa tykätä vähän kalliimmista lahjoista nirppisope.
Missä ******i siellä ongelma.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Sitruunamelissa on 22.05.2014, 12:47:24
Minun mielestäni lahjan antaminen kertoo antajan henkilökohtaisesta arvostuksesta tai kiitollisuudesta opettajan tekemää hyvää työtä kohtaan, vaikka opettaja työstään normaalia palkkaa saakin. Lahjan saajat voisivat tämän artikkelin perusteella korjata vähän asenteitaan. Kaikista lahjoista ei tarvitse pitää, mutta kannattaa huomata se (tässä tapauksessa vielä pienen lapsen) ajatus siellä "huononkin" lahjan takana, eikä tuoda tyytymättömyyttään esiin edes tällaisessa haastattelussa.

Tulee mieleen eräs hupisivu parin vuoden takaa, johon koottiin joidenkin hemmoteltujen teinien some-suhtautumista siihen, kun joululahjaksi ei tullutkaan juuri oikean väristä iPhonea tai just sitä tiettyä kallista autoa, jonka olisi halunnut.

Muttakun tämä on mennyt kilpavarusteluun vanhempien kesken siitä, kuka ostaa hienoimman lahjan. Siksipä opettajillekaan ei enää kelpaa koiramuki, vaan pitää olla vähintään lahjakortti kylpylään tms.

Johan lasten synttäritkin ovat menneet kilpavarusteluksi, jossa ei rahoja säästellä ja lahjoja jaetaan myös vieraille.

L. Brander

Quote from: Maatiaisjuntitar on 22.05.2014, 13:23:44
Muttakun tämä on mennyt kilpavarusteluun vanhempien kesken siitä, kuka ostaa hienoimman lahjan. Siksipä opettajillekaan ei enää kelpaa koiramuki, vaan pitää olla vähintään lahjakortti kylpylään tms.

Johan lasten synttäritkin ovat menneet kilpavarusteluksi, jossa ei rahoja säästellä ja lahjoja jaetaan myös vieraille.

Täysin samaa mieltä. Jotkut vanhemmat vievät jopa tarhaan tai ihan pienten skidien päiväkerhoihin todella kalliita lahjoja. Itse en vienyt mitään. Ja siinä vaiheessa kun esikoinen menee kouluun, en vie sinnekään.
Dystooppinen salamasota

normi

Miksi tämä on uutinen ja miksi tästä on ketju täällä?  ???
Onko tämä hesarin journalimin tason nostoa... kuulostaa ihan jonkun koululehden tasoiselta juttuidealta.
Impossible situations can become possible miracles

Sitruunamelissa

Quote from: L. Brander on 22.05.2014, 13:28:39

Täysin samaa mieltä. Jotkut vanhemmat vievät jopa tarhaan tai ihan pienten skidien päiväkerhoihin todella kalliita lahjoja. Itse en vienyt mitään. Ja siinä vaiheessa kun esikoinen menee kouluun, en vie sinnekään.
No tässä kohtaa olisi mun mielestä sitten opettajien paikka miettiä, millaisen lahjan vastaanottaminen on sopivaa. Kyllä sen huomaa milloin lahja on lapselta itseltään, ja milloin vanhemmilta. Tietty jos mentaliteetti on se, että mitä kalliimpi sen parempi, ja itse ruokkii vanhempien kilpailua arvokkaista lahjoista tai lähtee kilpailemaan itse antamillaan lahjoilla, niin kyllähän se vähän luonteesta kertoo jotain. Siis jotain vähemmän mairittelevaa.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Malla

Just niin. Ja vain vanhemmat voivat sen kilpavarustelun lopettaa.
Meillä oli muinoin minusta ihan hyvä systeemi: vanhemmat sopivat keskenään, että ei kalliita lahjoja kenellekään synttärisakarille. Kekkeritkin olivat kotikutoisia.

Jossakin vaiheessa (eskarissa ja alakoulun alaluokilla) lapsista on kiva väkrätä itse lahjuksia, se suotakoon ja sitä arvostettakoon.

nollatoleranssi

Opettajille ei pitäisi edes antaa mitään lahjoja. He saavat työstään palkan. Jutussa todettiin vieläpä, että "lahjakortit ovat hyviä lahjoja"....  :facepalm:

Mielestäni poliisin pitäisi ottaa kantaa tuollaiseen lahjontaan. On sitä pienempiinkin asioihin otettu kantaa (tai jos ei poliisin niin ainakin opetusministeriön).

Tietysti ensin jos hoidettaisiin ne Helsingin kaupungin sosiaalitoimenjohtajan sotkut (joista oli tälläkin palstalla juttua toisessa ketjussa).
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Sheo

Mikä tässä nyt on se iso uutinen? Tehdään uutinen itsestään selvästä asiasta (= osa lahjoista on mieluisampia kuin toiset) ja sitten pyöristytään vai? Onhan se nyt selvää, että jotkin lahjat on omalla tavallaan ongelmallisia. Pitäähän sitä nyt vähän miettiä millainen lahja on sopiva, ja tässä vähän vastuuta vanhemmille ja opettajille ettei ihan överiksi mene.

Mielestäni on ihan hieno juttu, että saavat lahjoja. Kyllähän noita voisi muillekin kuin pelkästään opettajille antaa.
Armonia metallica, concreta realtà
Videoclip elettronico, elogio di civiltà
Confusa progenia di cellule ribelli
Volo verso l'universo, l'attraverserò
Se sei stella fatti vedere, io mi fermerò