News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-05-13 YLE Eve Väyrynen: Sossu-Tatun tarina on tuttu Euroopassa

Started by Ink Visitor, 13.05.2014, 09:24:11

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Muistatko vielä suomalaisen Sossu-Tatun? Tarina on nimittäin tuttu myös Itä-Euroopassa, kirjoittaa Puolasta Slovakian kautta Unkariin matkannut Eve Väyrynen näkökulmassaan.

Tatu on nuori mies Helsingistä, jonka tarina herätti viime syksynä kiivasta keskustelua suomalaisten keskuudessa. Tatu ei halunnut mennä töihin, vaan eleli ihan mukavasti Punavuoren hienostoalueella toimeentulotuen varassa.

Tatun tarina aloitti Suomessa viime syksynä keskustelun siitä, ovatko sosiaalituet Suomessa jo liian hyvät. Että kannattako kenenkään enää mennä töihin, jos valtio tarjoaa täyshoidon työttömänä kotiin jääville kansalaisille.

Hiukan yllättäen samaa keskustelua käydään tällä hetkellä myös Itä-Euroopassa, jossa sosiaalietuudet eivät ole lähellekkään Suomen tasolla. Monella tuntuu silti olevan huoli siitä, tekevätkö kaikki varmasti oman osansa tämän yhteiskunnan eteen.

Puolassa useat ihmiset sanoivat suoraan, että puolalainen käyttää kyllä hyväksi kaikkia yhteiskunnan tukia ja laistaa töistä, jos se vain on mahdollista. Moni paheksui maanmiehiään, jotka muuttavat ensin Englantiin töihin ja nostavat töiden päättyessä maassa työttömyyskorvausta. Puolaiset itse puhuivat työttömistä maanmiehistään loisina, jotka imevät yhteiskunnan rahat eivätkä tee vastineeksi mitään.

Myös Slovakiassa toistuu sama mantra: slovakialaiset ovat laiskoja, eivät varmasti työskentele ellei ole pakko, hyvä työttömyyskorvaus saa monet jäämään kotiin.

Se on kovaa puhetta taloudellisen taantuman aikana, jolloin moni on menettänyt työpaikkansa heikon suhdanteen takia.

Puheessa pelätään toisten saavan rahaa helpommalla kuin itse.

Keskustelua hyvinvointivaltiosta käydään Suomessakin, ja se on pohjimmiltaan perusteltua keskustelua. Tottakai on järkevää keskustella siitä, mihin meidän verorahamme jatkossa riittävät, ja joudutaanko jostakin eduista karsimaan. Mutta ilman työtä olevan ihmisen syyllistämisellä ei saavuteta mitään. Paitsi ehkä ylemmyydentuntoa omasta, muita paremmasta työmoraalista

Yksi asia yhdistää selkeimmin keskustelua Suomessa, Slovakiassa ja Puolassa. On ihmisryhmä, jotka ovat vielä työttömiäkin paheksutumpia: romanit.

Slovakiassa valitetaan romaniperheiden tehtailevan lapsilisien toivossa paljon lapsia.  Ja nimenomaan harkitusti tehtailevan. Puolassakaan heitä ei ymmärretä. Suomessa keskustellaan varmasti tämänkin kesän alussa taas romanikerjäläisistä, heidän lukumäärästään Suomessa, ja pitäisikö heidän kerjäämisensä kadulla kieltää lailla.

Oma matkani jatkuu kohti EU:n köyhimpiä maita Romaniaa ja Bulgariaa. Odotan mielenkiinnolla, millaisista oloista nämä ihmiset Suomeen asti tulevat.

Ylen toimittajat Eve ja Sean kiertävät parhaillaan 10 EU-maata ja kirjoittavat sieltä. Matkaa voi seurata Twitterissä tunnisteella #evejasean sekä Yle Uutisten verkkosivuilla osoitteessa yle.fi/evejasean.

http://yle.fi/uutiset/eve_vayrynen_sossu-tatun_tarina_on_tuttu_euroopassa/7235162
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

dothefake

Kyllä ottaa pattiin, kun toiset saavat matkustella kivoissa maissa veronmaksajien rahoilla. Varmasti eivät ole telttamatkalla, vaan ennen kömpimistään sviittiin syövät kirkkaissa saleissa hummeria, ankanmaksaa ja kaviaaria. Kyllä niin vihaksi pistää, kun toiset saavat tuollaisia etuuksia meidän rahoilla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Ernst

Quote from: dothefake on 13.05.2014, 09:40:18
Kyllä ottaa pattiin, kun toiset saavat matkustella kivoissa maissa veronmaksajien rahoilla. Varmasti eivät ole telttamatkalla, vaan ennen kömpimistään sviittiin syövät kirkkaissa saleissa hummeria, ankanmaksaa ja kaviaaria. Kyllä niin vihaksi pistää, kun toiset saavat tuollaisia etuuksia meidän rahoilla.

Kik-hernettä nuo syövät. Salaa hampurilaisen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Arde

Kyseinen Ylen toimittelija Eve Väyrynen kuuluu YleX Etusivu-ohjelman ituhippi-tiimiin.
Eve esittäytyy Ylen sivuilla:
Eve

(http://ylex.yle.fi/sites/ylex.yle.fi/files/imagecache/profiilikuva/images/eve2014.jpg)

Olen kuullut usein olevani vastarannan kiiski. Otan sen aina kehuna. Minulle se tarkoittaa perehtymistä asioihin ennen mielipiteen muodostamista sekä sitä, ettei aina hyväksy ensimmäistä ja ilmeisintä vastausta totena.

Pidän kiivaista keskusteluista ja uskon vahvasti sanontaan asiat riitelevät, eivät ihmiset. Ennen uskoin myös, että kyllä yksikin ihminen voi muuttaa maailmaa. Nyt luulen tietäväni, ettei kaikki ole niin yksinkertaista.

Ainoa vaihtoehto on yrittää toimia pienissä asioissa oikein. Tätä toteutan elämässäni muutamalla yksinkertaisella keinolla: Äänestän kaikissa mahdollisissa vaaleissa sekä vastustan huonoa otsikointia kieltäytymällä lukemasta yhtään nettiartikkelia, jonka otsikossa on sanapari "Katso kuvat!"

Tosin uskon myös, että poikkeus vahvistaa säännön. Siksi myös minä katsoin ne kuvat, joita kaikki jakoivat Facebookissa ja joissa se lööppijulkkis näytti aasilta.

YleX:llä pyrin tuomaan erilaisia näkökulmia maailmaan Etusivu-ohjelmassa.

Lähde:
http://ylex.yle.fi/radio/ihmiset/eve

Sitruunamelissa

Öööh, matkustelee, kuvaa selfie-ryhmäkuvia ja kirjoittelee mielipiteitä ja itsestäänselvyyksiä. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi bloggaaja. Journalismia en tuosta kovin paljon löydä, enkä uutista. (Tietty jollekin pullossa kasvaneelle voi olla yllätys, että romaneista ei oikein missään pidetä, ja syystä.)

Joo, hiukan harmittaa, että tämänkin "vastarannan kiisken" palkka maksetaan verorahoista...
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

rölli2

ituhippi kirjoittaa sitten sydäntäsärkevän vuodatuksen romaneista, noista euroopan syrjityimmistä ihmispoloista. nuo raukat ovat ilman omaa syytään köyhyysloukussa, kukaan ei välitä eikä ymmärrä. me suomalaiset voisimme olla edelläkävijöitä tässäkin asiassa ja tarjota romaneille sen mikä heille kuuluu ihan syntymäoikeutena. eli ilmainen elämä hautaan asti suomalaisten veronmaksajien kustannnuksella. eiks vaan

Jari Leino

Mäkin kiertelin paljon Eurooppaa nuorena interraililla. Kännyköitä ja internettiä ei oltu silloin vielä keksitty, joten selfieitä ei voinut ottaa ja statuspäivitykset piti tehdä postikorteilla.

Mustalaisia oli silloinkin joka paikassa eikä niistä silloinkaan kukaan pitänyt.

YLE ei maksanut mun interraileja, vaan en piti itse maksaa. Hinta tosin oli muistaakseni ihan kohtuullinen.

dothefake

Ensimmäinen korttini maksoi 275 markkaa ja siitäkin sai 15 markkaa takaisin, kun palautti sen leimoineen. Koko matkabudjetti kuukaudeksi oli 800 markkaa. Sillä selvisi, kun Pariisissa joi nälkäänsä mahan täyteen vettä suikulähteestä. Espanjassa jo elettiin herroiksi. Mentiin laivalla Barcelonasta Majorcalle ja Palmaan. Kansipaikalla. Ei ollut asiaa sisälle.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen