News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Greenpeace koulumme oppimateriaalissa.

Started by ikuturso, 09.05.2014, 10:21:36

Previous topic - Next topic

ikuturso

Sini Saarela -ketjussa oli moderaation mielestä väärin puhua Greenpeacesta yleisellä tasolla.
Aloitin siis uuden ketjun.

Aikaisempi kirjoittelu quotattuna. Siirtää en voi kun en ole moberaattori.

-i-

Quote from: ikuturso on 09.05.2014, 08:46:58
Moi.

Koska varsinaiselle uskontokeskustelulle ei ole sijaa, ja tämä on ainoa suht' vireä greenpeaceketju täällä, niin ajattelin purkaa tässä suuttumustani.

Poikani unohti vähän lukea uskonnonkokeisiin. Aihealueena juutalaisuus ja Raamattu.

Katsoin poikani kirjaa tänä aamuna ja koitin poimia sieltä avainkysymyksiä ja -asioita kun tämä söi aamiaista. Kirja on nimeltään NOVIISI.
Ko. kirjasarja on muutenkin melkoista lässynlässyä, kun siellä on mm. Katja Tukiaisen naivistisia sarjakuvia.

Mutta Raamattu-kappaleessa puhutaan mm. profeetoista. Siellä on lähes koko sivun kuva, jossa Greenpeace-aktivisti on sitonut itsensä laivan jäteputken eteen. Kuvatekstissäkin puhutaan profeetoista.

Pitäisiköhän laatia kirje koululle, opetushallitukselle, opetusministerille, kirjoittajalle ja kustantajalle ja vaatia heiltä selitystä, miksi kirjoittaa/tuottaa/hyväksyä/käyttää kirjamateriaalia, jossa Raamattukappaleen suurin ja värikkäin kuva on rikollisjärjestön aktivistista kahlittuna jonkun varustamon alukseen? Lisäksi miten se liittyy kuvatekstissä puhuttuihin profeetoihin?

Nyt paloi käämi ihan oikeasti. Sättänä.
Tekisiköhän Hirvisaari aiheesta kirjallisen kysymyksen. Täytyypä kysäistä. Kotimaa24 voisi olla kiinnostunut juttuvinkistä.

-i-

EDIT: Tahdoin vaan avautua. Ei uskontokeskustelua kiitos. Kommentointi YV:llä tai tasolla: onko GP toiminta profeetallista vai rikollista.

Quote from: Leso on 09.05.2014, 08:58:29
Vai että sellaista meijän pikkupilteille opetetaan. On se kiva, voi että.
Pitääkin seuraavalla reissulla tarkastaa kullannuppujen oppikirjat.

Älä ole huolissasi pojastasi!
Minulla oli jokin solmu päässä kouluaikoina ja aina unohdin uskonnonkokeet! Kirjasta puhumattakaan, se jäi aina pulpetin kätköihin kriitillisinä aikoina ja katso! - näin sitä vaan ollaan oikeuskelpoinen ja periaatteessa nuhteeton yhteis- ja ihmiskunnan jäsen, ainakin universaalista näkökulmasta katsastaen.  :)


Muoks: Täh? Menikö tämä väärään ketjuun vai mihin se ikuturso hävisi?

Muoks #2: Olkaatten hyvät ja siirtäkäätten tämäkin Pankolle.
No just sille Pankolle, joka on kuin Mustanaamion Salatut sivut.

Quote from: ikuturso on 09.05.2014, 09:49:59
No perkule kun tuo greenpeacejuttu siirtyi tänne.

Ajattelin juuri virittää täysin uskontoriippumattoman pohdinnan siitä, missä yhteydessä koulun oppimateriaalissa Greenpeacesta voidaan puhua ja missä sävyssä?

Koululaitoksemme tarkoitus kun on kasvattaa lapsistamme oikeudentajuisia esivaltaa kunnioittavia kansalaisia. Jos Greenpeace esiintyy koulukirjassa edes kuvissa, niin minun mielestäni toiminnan eettisyyspohdinta on aina paikallaan oli se sitten ympäristötiedon, biologian, maantiedon, yhteiskuntaopin, filosofian tai elämänkatsomustiedon kirjassa. Pelkkä kuva on propagandaa ja ilman eettisyyspohdintaa näen oppimateriaalin tuottajan tuovan sen esiin positiivisessa valossa - esimerkkinä.

-i-

Quote from: dothefake on 09.05.2014, 09:57:52
QuoteAjattelin juuri virittää täysin uskontoriippumattoman pohdinnan siitä, missä yhteydessä koulun oppimateriaalissa Greenpeacesta voidaan puhua ja missä sävyssä?
Oikea koulu on oikeustieteellinen ja kuva esimerkki rikollisesta vaikuttamisyrityksestä.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tabula Rasa

Greenpeacekin taitaa mahtua peruskoulun/lukion oppimäärään, mutta enemmän otan kantaa historian opetukseen. Käytännössä historia alkaa jostain 1800-luvulta. Ruotsin vallan alaisuutta ei ole, linnavuorijärjestelmiä tai mitään muutakaan ennen miekkakäännyttäjiä(itse käännyttäjistä puhumattakaan) ei ole edes mainintaa. Sen sijaan kokonainen kurssi historiasta on omistettu kansainvälisille suhteille ja toinen on nimeltään ihminen ympäristö ja kulttuuri ja kolmas eurooppalainen ihminen. Arvaappa mihin näissä kolmessa on painotettu? Kolmella pääse läpi lukion historianopetuksesta. Lisäksi voi valita suomen historian käännekohtia-kurssin(siis valinnaisena) joka tosiaan alkaa sieltä 1800-luvulta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ikuturso

Poikakin ehti tässä välissä tulla koulusta.

Kirjassa on 2/3 sivun kuva (ollut mediassakin, mutten tähän hätään löytänyt netistä), jossa mies on kahlinnut itsensä jonkun laivan jätepoistoputken eteen ja taustalla Greenpeacen kumivene.

Kuvateksti menee näin:
QuoteRaamatun profeetat eivät voineet vaieta vääryyden edessä. Myös ympäristöjärjestö Greenpeacen jäsenet haluavat pelastaa maailman, siksi he turvautuvat toisinaan äärimmäisiin keinoihin. Kuvassa ympärisöjärjestö Greenpeacen jäsen kahlitsee itsensä belgialaisen laivan poistoputkeen estääkseen laivaa laskemasta myrkkyjä mereen.

Kirja siis NOVIISI 7, kustantaja Otava ja kirjoittajat Jaakko Heinimäki ja Vesa Soikkeli.
Wikipedian mukaan Heinimäki on helsinkiläinen pastori, kolumnisti ja kirjailija ja ollut mm. toimittajana Kirkko ja Kaupunki -lehdessä.
Soikkeli on ainakin toiminut Helsingin kaupungin opetusviraston uskonnon pedagogisena yhdyshenkilönä ja Alppilan koulun uskonnon opettajana. Soikkeli haluaa säilyttää kristilliset juhlat kouluissa, mutta olisi valmis myös viettämään muiden uskontojen juhlapäiviä suomalaisissa kouluissa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

ikuturso, mies jota haluaisin pitää ystävänäni, ota kuva ja postaa se tänne, pls.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Tuosta nyt ensimmäinen greenpeacekuva. Lukion historian oppikirjasta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Pieni Maailma

Sattumalta vierailin tänään sylttytehtaan (opetushallituksen) sivuilla ja bongasin opetussuunnitelmista kaikenlaista
verenpainetta nostattavaa materiaalia. Tätä ainetta sivuten löytyy mm. tälläista. Omat korostukset.

Lukion opetussuunnitelman perusteet
Quote from: 2.2 ARVOPERUSTALukio-opetuksen arvoperusta rakentuu suomalaiseen sivistyshistoriaan, joka on osa pohjois-maista ja eurooppalaista kulttuuriperintöä.
Lukiossa kulttuuriperintöä tulee oppia vaalimaan,
arvioimaan ja uudistamaan. Opiskelijoita kasvatetaan suvaitsevaisuuteen ja kansainväliseen
yhteistyöhön.
----
Lukion tulee korostaa kestävän kehityksen periaatteita ja antaa valmiuksia kohdata muuttuvan maailman haasteet.

Quote from: 5.2 AIHEKOKONAISUUDETKaikille lukioille yhteisiä aihekokonaisuuksia ovat
•aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys
•hyvinvointi ja turvallisuus
kestävä kehitys
•kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus
•teknologia ja yhteiskunta
•viestintä- ja mediaosaaminen.
-----
Kestävä kehitys
Kestävän kehityksen päämääränä on turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvän elämän
mahdollisuudet. Ihmisen tulee oppia kaikessa toiminnassaan sopeutumaan luonnon ehtoihin ja
maapallon kestokyvyn rajoihin. Lukion tulee kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja
toimintaan kestävän kehityksen puolesta.

Suuresta maailmasta nämä kaikki meille apinoidaan.
Agenda 21
Pieni on kaunista

Alkuasukas

Suvaitsevuudessa ja kestävässä kehityksessä ei ole mitään pahaa. Valitettavasti termit on raiskattu, vähän niinkuin liberaalius.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

ikuturso

Quote from: Lalli IsoTalo on 09.05.2014, 18:51:48
ikuturso, mies jota haluaisin pitää ystävänäni, ota kuva ja postaa se tänne, pls.

En ottanut kuvaa. Skannasin.
Haittaako?

Kopyraitit siis kustannusosakeyhtiö Otavalla kaikella kunnioituksella kaikesta huolimatta.

Minulle kaikki hommalaiset ovat lähtökohtaisesti ystäviä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

JmR

Omasta mielestä lukion kirjojen ei ole tarkoitus opettaa arvoja, vaan pitäisi olla jo lähempänä tiedettä, faktoja. Kestävä kehitys ainakin omasta mielestä on arvovalinta.
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: Alkuasukas on 10.05.2014, 00:26:11
Quote from: JmR on 09.05.2014, 21:51:17
Omasta mielestä lukion kirjojen ei ole tarkoitus opettaa arvoja, vaan pitäisi olla jo lähempänä tiedettä, faktoja. Kestävä kehitys ainakin omasta mielestä on arvovalinta.
Miksi kestävä kehitys olisi arvovalinta? Eikö ole ennemminkin tiedettä että ydinjätettä ei kannata kipata Vantaanjokeen vaikka se halvaksi tulisikin. Hetkellisesti.

Luulen, että JmR tarkoitti tietyn organisaation ideologian tuputtamista, kuin ydinjätteen käsittelyä. Kestävä kehitys on pseudonyymi teollisuuden lakkautukselle länsimaissa ja sen semmoista.
Non poteris veritatem

Alkuasukas

Niinkin, totesin itsekin että termi on raiskattu, kuten moni muukin hyvä, ja on nykyään eufemismi esimerkiksi kukkahattuilulle ja yleiselle anarkoinnille.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Pieni Maailma

Quote from: Alkuasukas on 10.05.2014, 00:59:39
Niinkin, totesin itsekin että termi on raiskattu, kuten moni muukin hyvä, ja on nykyään eufemismi esimerkiksi kukkahattuilulle ja yleiselle anarkoinnille.

Itse epäilen, että termi on alusta lähtien tarkoittanut kukkahattuilua, tulontasauksia rikkailta mailta köyhille ja muuta epäilyttävää.
Suurelle massalle sitä on vaan markkinoitu luonnosta huolehtimisena ja muuna.
Oli miten oli, eikö kuitenkin pelkästään esittämästäsi syystä tuollaiset latautuneet sanat olisi syytä poistaa opetussuunnitelmasta.

Tälläistä puolestaan löytyy peruskoulun puolelta. Korostan muutaman kohdan.
Quote from: 2.1 PERUSOPETUKSEN ARVOPOHJAPerusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon moni-
muotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden
hyväksyminen.
Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien
ja vapauksien kunnioittamista.

Opetuksen perustana on suomalainen kulttuuri, joka on kehittynyt vuorovaikutuksessa
alkuperäisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kanssa. Opetuksessa on otettava
huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa,
saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt. Opetuksessa otetaan huomioon
suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista tulevien maahanmuut-
tajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista
sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen
avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä.


Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Opetuksessa
otetaan huomioon erilaiset oppijat ja edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa antamalla
tytöille ja pojille valmiudet toimia yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin yhteiskunnassa
sekä työ- ja perhe-elämässä.

Perusopetuksessa eri oppiaineiden opetus on poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnol-
lisesti tunnustuksetonta.
Perusopetuksen paikallisessa opetussuunnitelmassa tulee tarkentaa opetuksen perus-
tana olevia arvoja. Niiden tulee välittyä opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin sekä jokapäi-
väiseen toimintaan.
http://www.oph.fi/download/139848_pops_web.pdf

On tuossa hyvääkin kuten yhteisöllisyys, vastuullisuus ja ennenkaikkea tuo yksilön oikeudet ja vapaudet.
Pieni on kaunista