News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-04-15 YLE: Kultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös mamuja

Started by Iloveallpeople, 15.04.2014, 17:40:06

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteKultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös maahanmuuttajia

Suomalaiset kultakauden taidemaalarit kuten Hugo Simberg ja Albert Edelfelt koskettavat myös maahanmuuttajia. Teosten selkeys puhuttelee yli rajojen, arvelee Laura Wiio- von Konow Hämeenlinnan taidemuseosta. Hän on esitellyt suomalaista taidetta maahanmuuttajille ja pitänyt heille työpajoja, jonka tulokset ovat nyt nähtävillä.

Useat maahanmuuttajaryhmät ovat Hämeenlinnassa saaneet opastusta suomalaisen kuvataiteen saloihin. Taidemuseon projektityöntekijä Laura Wiio- von Konow kiersi alkuvuoden maahanmuuttajaryhmien parissa taidesalkun kanssa.

Taulujen ja kuvien aiheista syntyi keskusteluja. Seuraavaksi lähdettiin museoon katsomaan oikeita tauluja.

Hämeenlinnan tauidemuseon  tunnetuimmat teokset ovat Suomen taiteen kultakaudelta kuten Albert Edelfeltin Larin Paraske, Akseli Gallen-Kallelan Väinämöisen lähtö ja Hugo Simbergin Ruusunpoimija eli Elämän seppelettä kantava poika. Nämä klassikot puhuttelivat myös maahanmuuttajia.

-Ne ovat niin selkeitä, niissä metsä on metsää, Laura Wiio- von Konow kertoo. Toisesta kulttuurista tullut saattaa tosin kokea suomalaisille tutut teokset aivan toisin.

Wiio-von Konow kertoo, kuinka afrikkalaiselle maahanmuuttajalle Simbergin alunperin Tampereen Tuomikirkkoon maalatun orjantappuraa kantava poika toi muistuman omasta lapsuudesta.

– Hänelle se toi muistikuvia omasta lapsuudesta, kuinka juostiin alasti meren rannalla.
...

Loput: YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Micke90

Mitä tuohonkin nyt pitäisi sanoa? Tutustukoot kaikessa rauhassa suomalaiseen taiteeseen. Seuraavaksi etenkin somput voisivat tutustua suomalaiseen työntekoon. :roll:

Eino P. Keravalta

QuoteKultakauden suomalaiset sankarit koskettavat myös maahanmuuttajia

SHOKKI!

Etusivu uusiksi!

Maahanmuuttajatkin ovat ihmisiä, joilla on estetiikan taju ja tunne-elämä!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.


Blanc73

YLE menee taas liput hulmuten moku-agendansa kanssa, lol. Seuraavaksi YLE voisi tehdä jutun siitä kuinka maahanmuuttajat pitävät hernekeitosta tai kuinka hyvin salmiakki maistuu afrikkalaisille nuorukaisille. Odotamme innolla näitä tyhjänpäiväisiä mamujen framille nostoja. On todella kiva huomata etteivät veroeurot mene hukkaan YLEn kohdalla.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Miniluv

QuoteSuomalaiset kultakauden taidemaalarit kuten Hugo Simberg ja Albert Edelfelt koskettavat myös maahanmuuttajia.

Näin kosketti Akseli Gallen-Kallela erästä maahanmuuttajaa:

2009-07-06. US Blogi: Umayya Abu-Hanna näkee Aino-triptyykissä raiskauksen

Zahra Abdulla taas kävi suomalaisuuden temppelissä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

siviilitarkkailija

QuoteWiio-von Konow kertoo, kuinka afrikkalaiselle maahanmuuttajalle Simbergin alunperin Tampereen Tuomikirkkoon maalatun orjantappuraa kantava poika toi muistuman omasta lapsuudesta.

– Hänelle se toi muistikuvia omasta lapsuudesta, kuinka juostiin alasti meren rannalla.

Sen maalauksen maalaamisen aikana lapset juoksivat alasti meren rannalla. Sellaista asiaa kuin "uimavaatteet" ei edes ollut yleisesti ja yhtäläisesti käytössä. Uimapuvut olivat varakkaiden perheiden etuoikeus ja osoitus siitä että heillä oli moiseen harmittomaan vaatekappaleeseen varaa mitä taas suurimmalla osalla aikansa lapsiperheistä ei ollut.

Simberg, Edelfelt ja Gallen-Kallela eivät ole kultakautta sattumalta vaan siksi koska sekä teknisesti että taiteellisesti olivat ja ovat erittäin hyviä. He eivät edusta postmordernia paskaa vaan taidetta isolla Taalla. Taidetta joka oli hyvää silloin kun se tehtiin ja taidetta joka on hyvää vuosikymmenien (vuosisatojen?) kuluttua.

Kun neuvostoliitto oli voimansa tunnossa, imperiumi kykeni määrittelemään sen mikä on hyvää taidetta ja tämä valitettavasti heijastui myös Suomalaisen kommunistien soluttaman taidekentän läpi. Koska käytännössä taitelijoiden almuista päätti aikansa Arhinmäet jotka antoivat vähäisiä roposiaan kommunistisosialistista paskaa vääntäville tortuntekijöille. Tahtomattaan seurauksena oli se että sodanjälkeisen Suomalaistaiteen suuret nimet jäävät muumien ja Aku Ankkojen tekijöiden sekä muutaman yksittäisen suuruuden kuten Kain Tapperin tekemiksi.

Olen aivan varma siitä että maahanmuuttajien perehdyttäminen Suomalaiseen taiteeseen on paitsi kunniallista myös erittäin antoisaa ja hyödyttävää työtä. Todennäköisesti miljoona kertaa kannattavampaa kuin häpeäyliopiston luennoitsijan tuuttaamat pakkosuomen kurssit etujen saamiseksi.

Suomessa on rikas ja antoisa taidekenttä. Se on täynnä erittäin valovoimaisia ja hienoja tekijöitä joiden teoksissa elää kuva siitä mitä olemme ja mitä tulemme olemaan. Valitettavasti on myös Kalervo Palsa ja hänen hengenheimolaisensa. Mutta hyväksytään sekin. Kalervon Palsa ja teoksensa ovat myös kuvia suomalaisuudesta.

ps jätetään Uhma Humma tästä keskustelusta pois please.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...


siviilitarkkailija

Totta v***ussa. Hyvä taide on myös eroottista. Paska ei saa viisaria värähtämään eikä isoa silmää itkemään.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

sense

Yle tekee jutun siitä, että maahanmuuttaja katsoo taidetta! Mitäköhän maahanmuuttajan pitäisi tehdä, jotta Yle EI raportoisi asiasta. Paitsi tietysti raiskata...

Axlone

Tämäkin juttu kuvaa erittäin hyvin sitä kaikkea, mikä nykyisessä maahanmuutossa on pielessä. Käytännössä kaikenkarvaiset kukkahatut rahastavat maahanmuuttajilla ja kotoutumisella. Tässäkin tapauksessa on varmasti lähdetty siitä, miten saada jotain puuhasteltavaa taidealan "asiantuntijalle". Ilmeisesti tässäkin on ajateltu, että kaikkein helpoiten oma puuhasteluprojekti saa julkisen rahoituksen, kun kohderyhmäksi valitaan maahanmuuttajat ja tavoitteeksi niin kutsutun ja mystisen "kotoutumisen".

dothefake

Kyllä sokea kultamunakin jyvän löytää, kun se eteen kannetaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

nollatoleranssi

Keräilyohjelmat ovat varsinkin Jim-kanavan kautta tulleet tutuiksi. Yhdessä "Rojua rojua" jaksossa esiteltiin mm. Ristomatti Ratian omistamia kalliita arvotaidetöitä. En kyllä mitenkään ymmärtänyt, miten "puupölkyn" hinta voi olla lähes 50.000€:a, mutta tunnettu nimi takaa yleensä valtavan arvon.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Eino P. Keravalta

Quote from: nollatoleranssi on 16.04.2014, 15:25:00
Keräilyohjelmat ovat varsinkin Jim-kanavan kautta tulleet tutuiksi. Yhdessä "Rojua rojua" jaksossa esiteltiin mm. Ristomatti Ratian omistamia kalliita arvotaidetöitä. En kyllä mitenkään ymmärtänyt, miten "puupölkyn" hinta voi olla lähes 50.000€:a, mutta tunnettu nimi takaa yleensä valtavan arvon.

Onhan yhden kehitysmaalaisenkin "arvo" meille 1 000 000 euroa, vaikka emme tiedä, mitä me niillä teemme tai mitä hyötyä niistä on.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

nollatoleranssi

Mitä tulee tähän itse aiheeseen, niin en välttämättä näe tuota mitenkään pahana juttuna, jos mamuillekin opetetaan suomalaista kulttuuria. Taide voi olla universaalinen keino saada jonkunlainen yhteys täysin erilaisesta kulttuurista tulleisiin henkilöihin.

Varsinkin kun Suomi jos-ja-kun ottaa pakolaisia, niin parempi on saada heidät integroitumaan maahan kuin että he kokisivat olevansa täysin irrallaan Suomesta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Simberg, Edelfelt ja Gallen-Kallela eivät ole kultakautta sattumalta vaan siksi koska sekä teknisesti että taiteellisesti olivat ja ovat erittäin hyviä. He eivät edusta postmordernia paskaa vaan taidetta isolla Taalla. Taidetta joka oli hyvää silloin kun se tehtiin ja taidetta joka on hyvää vuosikymmenien (vuosisatojen?) kuluttua.

Ohjelmaan johon viittasinkin, niin nuo työt taisivat olla sellaisia (ehkäpä "ajattomia", mutta juuri mainittua "postmodernia p****"). Olen taiteen tuntijana mahdollisimman huono valinta, mutta mielestäni hyvän taideteoksen pitäisi maallikkokin pystyä erottamaan "edes jollakin tasolla".

Toki nykytaiteessakin voi olla joitakin hienouksia, mutta sitten on näitä tekemällä-tehtyjä virityksiä.

Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Kun neuvostoliitto oli voimansa tunnossa, imperiumi kykeni määrittelemään sen mikä on hyvää taidetta

Hyvää ja huonoa taidetta ei pitäisi varsinkaan poliittisesti päättää. Se oli suuri virhe mm. perussuomalaisilta.

Quote from: siviilitarkkailija on 15.04.2014, 18:06:27
Olen aivan varma siitä että maahanmuuttajien perehdyttäminen Suomalaiseen taiteeseen on paitsi kunniallista myös erittäin antoisaa ja hyödyttävää työtä. Todennäköisesti miljoona kertaa kannattavampaa kuin häpeäyliopiston luennoitsijan tuuttaamat pakkosuomen kurssit etujen saamiseksi.

Kerrot perustavanlaatuisen totuuden tässä lainauksessa. Tuollaisesta taide-esitelmöinnistä voi olla paljon enemmän hyötyä niin suomalaisille kuin mamuille itselleen kuin miljoonilla euroilla annetuista suomen kielen kursseista.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Nanfung

Quote from: Golimar on 15.04.2014, 17:59:49
Ne voivat katsella kuvia netissä, miksi ne pitäisi haalata Suomeen ?

Suomesta ei löydy riittävästi asiantuntevia katsojia joka taidenäyttelyyn.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.