News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-04-16 Yle: Kaikki eurovaaliehdokkaat

Started by Ant., 16.04.2014, 08:53:25

Previous topic - Next topic

Ant.

Pakko vielä palata noihin Ylen ehdokashaastatteluihin ja erityisesti Junes Lokan videon katselukertoihin.

Katselukertoja on aika paljon kun huomioi, ettei videossa ei ole mitään hassua. Ilmeisesti Lokka on saavuttanut jonkinlaista Facebook-julkisuutta niin paljon, että katselukertoja kertyy sitä kautta. Moni varmaan odotti videosta tosi räväkkää ja katsoi sen siksi. Niin minäkin.

Ei Lokka läpi pääse, mutta luulen, että hän olisi ilmeisen asialle paneutuneena ja ranskaa osaavana oikein mainio avustaja jollekin kansallismieliselle suomalaiselle mepille. Siis ellei olisi kannanotoissaan niin räväkkä.

Homma is the new black.

Mika

Quote from: Marija on 14.05.2014, 12:18:45
Tässä eurovaaliehdokkaat jaettuina koira- ja kissaihmisiin. Katso ja ihmettele, vuh, mau!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288688291980.html?pos=ok-trm-uutk

Ai saakeli, olin jo päättänyt äänestää Jussia, mutta nyt täytyy kyllä miettiä asiaa uudestaan... :)

"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Marija

Quote from: Mika on 14.05.2014, 18:50:31
Tässä eurovaaliehdokkaat jaettuina koira- ja kissaihmisiin. Katso ja ihmettele, vuh, mau!

Ai saakeli, olin jo päättänyt äänestää Jussia, mutta nyt täytyy kyllä miettiä asiaa uudestaan... :)

Kyllä näin on. Että voikin olla kissaihminen!  :(

Jari Leino

Quote from: Marija on 14.05.2014, 20:25:03
Quote from: Mika on 14.05.2014, 18:50:31

Kyllä näin on. Että voikin olla kissaihminen!  :(

Jos luette uutisen päivitetyn version, teille selviää, että Muutos on nyt virallisesti Suomen kissaystävällisin puolue! :)

Jouduin oikein erikseen ottamaan yhteyttä toimittajaan saadakseni asian oikaistua (ensin horisivat jotain vihreistä).

QuoteArtikkelia muokattu klo 9.47. Ilta-Sanomien toimituksella oli ollut koirankarvoja silmissään tulokset laskiessaan. Kissaihmisen tekemän tarkistuslaskennan myötä löytyi Suomesta myös kissapuolue.

Ja kun Hommaforumilla ollaan ja kello on jo paljon, en malta olla heittämättä Arjen kuvahaastetta: etsi ehdokaslistalta saksanpaimenkoirien ystävä, joka ei voi olla Sinivalkoisen rintaman ehdokkaana, koska kuoli jo muutama vuosi sitten. ;)

(Pistin tästäkin noottia toimittajalle, mutta ei ole nähtävästi vielä korjannut.)

KJ

What would Gösta Sundqvist do?

Seal

YLE:n vaalikoneella minua lähinnä oli Simon Elo ja prosentit jotain 88-90.

Maatiaisjuntitar

http://yle.fi/uutiset/saitko_vaaran_ehdokkaan_vaalikoneesta__et_ole_ainoa/7235171

Quote...Väärä ehdokas voi saada karvat pystyyn
– Palaute on joskus tosi vihaista. Ilmeisesti koneen tarjoama "väärä ehdokas" voi olla aika kova paikka ihmisille, jotka suhtautuvat vakavasti näihin asioihin, sanoo Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan internetpäällikkö Mika Rahkonen.

– Vähän vaikuttaa siltä, että ihmiset yllättyvät, että eikö tämä kone tiedäkään, että olen vihannut koko ikäni juuri tätä puoluetta, jonka ehdokasta kone tarjoaa...

...Puolueissa on eroja
Politiikan tutkijoilla on käsitys siitä, miksi ihmiset saattavat saada omasta mielestään vääränlaisia ehdokkaita vaalikoneesta.

– Ehkä ihmisillä on tavalla tai toisella väärä käsitys siitä, ketkä poliitikot tai puolueet edustavat hänen aatemaailmaansa, sanoo Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Erkka Railo.

Helsingin yliopiston filosofian tohtori Juri Mykkänen sanoo, että ihmiset eivät kovin hyvin ole perille siitä, minkälaista arvomaailmaa eri puolueet edustavat. Tällöin saatetaan äänestää vuodesta toiseen puoluetta, joka ei edusta äänestäjän omia käsityksiä.

– Uskoakseni tämä on aika yleistä. Itsekin tunnen tällaisia ihmisiä, Juri Mykkänen sanoo...

Tässä vain poimintoja jutusta.
Varmaan siellä jotkut esim. Vihreiden äänestäjät saavat tulokseksi PS:n ehdokkaita ja raivostuvat kun kone antaa vääriä tuloksia.  ;D

ike60

Quote from: Jari Leino on 14.05.2014, 23:09:47
Jos luette uutisen päivitetyn version, teille selviää, että Muutos on nyt virallisesti Suomen kissaystävällisin puolue! :)

Voi hitto, nyt joudun perumaan kaikki hyvät puheet joita olen Muutos-puolueesta vuosien aikana sanonut - puoluehan on täysin kissanystävien soluttama, ellei peräti feliinifanien peitejärjestö!!1!

Quote from: Jari Leino on 14.05.2014, 23:09:47
Ja kun Hommaforumilla ollaan ja kello on jo paljon, en malta olla heittämättä Arjen kuvahaastetta: etsi ehdokaslistalta saksanpaimenkoirien ystävä, joka ei voi olla Sinivalkoisen rintaman ehdokkaana, koska kuoli jo muutama vuosi sitten. ;)

Jaa miten ei voi olla? Tunnetustihan on vaikea saada kaikkia natseja pysymään bunkkerissa. Tässä on nyt kaksi mahdollisuutta: Arje on noussut kuolleista tai Arje on jälleensyntynyt. Se, miten päin asianlaita on, selviäisi varmaan Siitoimen kirjoista. Mutta en ole niitä koskaan ostanut. Ja vaikka olisin ostanut, en olisi niitä koskaan lukenut.

Toki sellainenkin mahdollisuus on olemassa, että komentaja Aallolla tai Ilta=Sanomien toimittajalla on huumorintajua. Mutta en teoretisoi tämän enempää.

Kun nyt tuli puheeksi, voisiko joku kieliosaaja kertoa vastauksen ehkä kaikkeiin kiehtovimpaan Suomen äärioikeistoa koskevaan kysymykseen: taivutetaanko se nimi Siitoimen vai Siitoinin?

P.S. Kissat on OK. Mä vaan pilailin.

E: Täsmennystä

PlasticPaddington

Ylen vaalikone tarjosi seuraavanlaisen top 5:n

Marjo Loponen KD - 84%
Juha Richter KD - 83%
Juho Eerola PS - 83%
Jussi Halla-aho PS - 81%
Maria Lohela PS - 81%

Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin, kun pari Kristillisdemokraattia olivat lähimpänä omia mielipiteitäni. Identiteettikriisiä pukkaa, taidanpa laittaa kitkerää palautetta Yleisradion suuntaan.

ruikonperä

Ostaisitko tältä tyypiltä käytetyn auton?
Tämän huijarin voisi kierittää tervassa ja höyhenissä ja lähettää Brysseliin - moppaamaan lattioita.

http://www.istv.fi/kotimaa/vid-1400119572921.html

Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Ant.

Quote from: ike60 on 15.05.2014, 23:59:14
Kun nyt tuli puheeksi, voisiko joku kieliosaaja kertoa vastauksen ehkä kaikkeiin kiehtovimpaan Suomen äärioikeistoa koskevaan kysymykseen: taivutetaanko se nimi Siitoimen vai Siitoinin?

Kotuksen mukaan molemmat muodot ovat oikein: http://kaino.kotus.fi/sukunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=1882
Homma is the new black.

Golimar

Quote from: Ant. on 18.05.2014, 20:09:36
Quote from: ike60 on 15.05.2014, 23:59:14

Kotuksen mukaan molemmat muodot ovat oikein: http://kaino.kotus.fi/sukunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=1882

Jaahas, aina oppii uutta, minä olisi sanonut että Siitoinen.

Marija

Minä sanoisin "Siitoinin".

Jos siitoin olisi jokin vahva suomenkielinen käsite, se voisi taipua "siitoimen", mutta koska se kaiketi on yksistään nimi, siksi taivuttaisin nimen ed. tavalla.

ruikonperä

Quote from: Jorma Peelo on 18.05.2014, 22:05:22
Jos tommonen hobitti eksyisi miesten seuraan nauttimaan alkoholia, niin se heivattaisiin niskaperseotteella
jonnekin muualle ensimmäisen viidentoista minuutin kuluessa.

Hobitti osui aika kohilleen.  :D
Jälleen tässä puheessa tuli uusi, ehkäpä paras syy ikinä, miksi pakkoruotsi - ruotsinsuomalaisetkin maksavat veroja.

E: Suomenruotsalaiset maksavat veroja. Tosin maksavat ruotsinsuomalaisetkin veroja mutta tämänlainen järkeily ei taida sveduissa mennä läpi.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Jari Leino

Tässä linkissä mielenkiintoinen nelikenttä, joka on tehty vaalikonevastausten perusteella. Viemällä hiiren puolueen nimen päälle näet missä puolueen ehdokkaat sijaitsevat nelikentällä.

Vastaa hyvin omaa mielikuvaani eri puolueista.

http://c.loitto.com/poliitikkokartta14/kaikki.html

Itse olen tuolla oikealla yläkulmassa Jussin ja Simonin välissä, eli erittäin hyvässä seurassa.

ike60

Quote from: Jari Leino on 19.05.2014, 10:32:20
Tässä linkissä mielenkiintoinen nelikenttä, joka on tehty vaalikonevastausten perusteella. Viemällä hiiren puolueen nimen päälle näet missä puolueen ehdokkaat sijaitsevat nelikentällä.

Itse olen tuolla oikealla yläkulmassa Jussin ja Simonin välissä, eli erittäin hyvässä seurassa.

Mielenkiintoinen kaavio. Tässä on tietenkin vain kaksi dimensiota - vasemmistolaisuus/liberaalius vs oikeistolaisuus/konservatiivisuus sekä EU-vastaisuus vs EU-myönteisyys - mutta ne ovat näissä vaaleissa keskeisiä, joten kyllä tämä jotain kertoo.

Ensinnäkin Itsenäisyyspuolue näyttää olevan hyvin lähellä SKP:tä. Tämä tulee ainakin itselleni hienoisena yllätyksenä, koska olisin puolueen nimestä odottanut sen olevan enemmän oikealla. Toki tämä vasemmalle kallistuminen olisi varmaankin näkynyt puolueen ohjelmasta ja yksittäisten ehdokkaiden puheenvuoroista, jos olisin niitä lukenut.

Toinen mielenkiintoinen ilmiö on puolueensa ulkopuoliset. Thomas Wallgren näyttää olevan selkeästi lähempänä kommunisteja kuin muita demareita; mahdollisesti joillain muilla dimensioilla mitattuna hän olisi lähempänä demareita, mutta mieleen johtuu sekin mahdollisuus että Wallgrenin jäsenyys demareissa on jonkinlainen järkiavioliitto. Toinen oman tiensä kulkija on vasemmistoliiton Erno Välimäki, joka on lähempänä kristillisdemokraatteja kuin omaa puoluettaan. Sirpa Pietikäinen oleskelee odotetusti keskellä vihreitä ja demareita. Keskustalla on poikkeustapauksia vähän siellä sun täällä: Antti Pakkanen näyttää olevan lähellä muutos-puoluetta ja PS:ää, Ilmari Pokela lähellä itsenäisyyspuoluetta ja sinivalkoista rintamaa (Palosaari), Martin Ylikännö ja Mikael Pentikäinen lähinnä kokoomusta ja Olli Rehn RKP:tä.

On myös puolueita jotka pysyvät aatteellisesti hyvin kasassa. Yllättävin tällainen puolue on vihreä liitto, josta ainoastaan Hanna Holopainen olisi ehkä paremmin kotonaan vasemmistoliitossa. Muut vihreät näyttävät olevan lähellä demareita, mikä oli minulle hieman yllätys (olisin odottanut suurempaa sielunsukulaisuutta vasemmistoliittoon). Se taas, että pari vasemmistoliiton ehdokasta on lähempänä kommunisteja kuin puoluetovereitaan, ei luultavasti yllätä ketään. Kuten ei sekään, että RKP on toisaalta lähellä demareita ja vihreitä, toisaalta kokoomusta; jos kokoomuksessa ei olisi muutamaa varsin oikeistolaista ehdokasta, nämä neljä puoluetta voitaisiin yhdistää Suomen konsensuspuolueeksi.

Selkeimmin oman segmenttinsä ja identiteettinsä ovat löytäneet vassarit ja kommunistit, itsenäisyyspuolue, persut (muutamaa eksynyttä lukuunottamatta) ja muutos, sekä hieman yllättäen piraattipuolue, joka pääasiassa miehittää hieman vasemmalle ja jossain määrin EU-kriittiseksi kallistuvaa tonttiaan melkein yksin.

Sekalaisin seurakunta ei löydy keskeltä vaan EU-kriittisten keskitien kulkijoiden joukosta. Siinä ovat toisiaan lähellä muutoksen Harjula ja Hellman, PS:n Vanhala, kommunistien Dahl, köyhien asialla -Parkkinen, kristillisdemokraattien Silvennoinen, keskustan Häggman ja piraattien Purojärvi. Juuri tämän porukan kohdalla ne muut dimensiot olisivat luultavasti olleet informatiivisia.

Myönteisintä koko kaaviossa on se, että suunnilleen jokaiseen kohtaan kuviota löytyy ainakin joku ehdokas. Valinnanvaraa siis on ainakin näillä kahdella dimensiolla.

FadeAway

Ihan mielenkiintoinen kartta ehdokkaista. Kohtuu hyvin vastaa tiettyä näkökulmaa puolueista.
Tosin tässä ehkä toi oikeisto vasemmisto ei ole ihan selvin. Ehkä pitäisi olla 3 faktoria: EU myönteinen/vastainen, Liberaali/konservatiivi(arvo) ja oikeisto/vasemmisto(talous). PS esim. on talousasioissa aika lähellä poliittista keskusta, osa hieman vasemmalla, osa oikealla.

Info kuinka tehty.
http://c.loitto.com/poliitikkokartta14/info.html

QuoteMonet miettivät, miksi kartassa vaaka-akselilla toisessa päässä ovat vasemmistoliberaalit ja toisessa päässä oikeistokonservatiivit. Tämä johtuu eurovaaliaineistosta – ehdokkaiden vastauksille oli tällä kertaa tyypillistä, että suomalaisittain oikeistolaisten mielipiteiden yhteydessä kannatettiin perinteisiä arvoja ja vastustettiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksia omaan kotikuntaan, ja suomalaisittain vasemmistolaisten mielipiteiden yhteydessä taas toisin päin. -Juha Törmänen

--
Muutos ja PS ovat lähes täysin kimpassa. Ei ihme monessa vaalikoneessa heidän ehdokkaat ovat olleet kärkisijoilla.
Paavo väyrynen kalastelee PS:n kanssa samoilla vesillä. Keskustan ehdokaat "aitaavat" PS:n , Pokela Häggman, Väyrynen, Takkula, Pakkanen. Ajatellen, vaikka hallitusneuvotteluja 2015, niin keskustan tämä EU-kriitinen siipi on hyvin samoilla linjoilla kuin PS.

Kovasti EU-myönteisiä ovat kokoomus, rkp, sdp, vihreät  (=n.+50% kannatus)
Vas ja keskusta lievästi EU-myönteisiä.  (+20%)
EU-vastaisia: SKP, itsenäisyyspuolue, Muutos, PS, KD (+muutama keskusta ja vas.) (= n. 20%)
Piraatit ovat jakautuneet ympäri karttaa.

Kokoomus kalastelee isolla alueella. Demarikokkari Sirpa Pietikäinen, äärioikeistolainen Kai Pönttinen, EU-fiilit Virkkunen ja Stubb mahtuvat samalle ehdokaslistalle. Tosin ei keskustaa estä laittaa kimppaan EU-myönteisiä Rehn&Pentikäinen ja vastaisia Väyrynen, Pokela ja Pakkanen samalle listalle, äänestäjien oikeusturvaa vaarantamatta. Keskisuurista puolueista PS ja sdp(poislukien Wallgren, joka on EU-kriitinen ja Jaakonsaari, joka kurottelee kokoomuksen suuntaan.) ovat selkeimmin omissa päädyissään.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Kuningasweecee

Miksi oikeistolaisuus ja konservatiivisuus ovat aina niputettuna vaikka kaikkia jotka kannattavat yrittäjyyteen lisää vapauksia ja että käteen jäisi edes yli puolet siitä mitä tienaa (alvin jälkeenkin kokonaisuudessaan) ovat jotain "uusliberaleeja"? Onko ne jotain "vanhoillisliberaaleja" jotka vaativat korkeita veroja sekä osallistumista maailmanparannukseensa jota politiikassa toteuttavat?