News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-02-11 VU Venäläiset ja somalit kansalaisuuden saaneiden kärjessä

Started by Ink Visitor, 11.02.2014, 11:58:10

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Maahanmuuttovirasto myönsi viime vuonna kansalaisuuden 9 292 henkilölle.

Heistä kansalaisuuden sai hakemuksella 8 500 ja ilmoituksella 792. Kaikista kansalaisuushakemuksiin tehdyistä päätöksistä 83 prosenttia oli myönteisiä.

Eniten kansalaisuuksia myönnettiin hakemuksesta venäläisille (2 058), somalialaisille (789), irakilaisille (505) ja afganistanilaisille (467).

Hakemusmenettelyä kevyemmän ilmoitusmenettelyn perusteella kansalaisuuden voivat saada muun muassa entiset Suomen kansalaiset, suuren osan nuoruuttaan Suomessa asuneet 18–22-vuotiaat nuoret ja suomalaisen isän avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset.

Entisten Suomen kansalaisten osalta ilmoituksella kansalaisuuksia myönnettiin takaisin eniten ruotsalaisille (200), australialaisille (42) ja yhdysvaltalaisille (34).

Suomen kansalaisuutta haki vuonna 2013 yhteensä 9 489 henkilöä. Hakemuksella kansalaisuutta hakeneiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta 10 prosenttia. Sen sijaan kansalaisuusilmoituksen teki viime vuonna hieman harvempi kuin edellisenä vuonna.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/uusia_kansalaisia-15740
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Micke90

Vielä muutama vuosi takaperin kansalaisuuden saaneita oli reilu 3000. Pyrkivätkö päättäjämme kansalaisuuksien moninkertaistamiseen, kun he löysyttivät kielitaito-, asumisaika- ja nuhteettomuusedellytyksiä? Mitään järjellistä syytä edellytysten löysyttämiseen ei ollut, koska ne olivat valmiiksi jo sieltä lievimmästä päästä. :facepalm:

kummastelija

Quote from: Ink Visitor on 11.02.2014, 11:58:10
Eniten kansalaisuuksia myönnettiin hakemuksesta venäläisille (2 058), somalialaisille (789), irakilaisille (505) ja afganistanilaisille (467).

Näiden elinikäinen rasite valtiontaloudelle: 2,289 mrd €.

Tervetuloa. Welcome.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Porilainen munalla

QuoteKaikista kansalaisuushakemuksiin tehdyistä päätöksistä 83 prosenttia oli myönteisiä

Eli lähes kaikki hakijat saavat kansalaisuuden.
Tää peli on hävitty, ei voi mitään.
Pohjoismainen hyvinvointi katoaa.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

RP

Quote from: Ink Visitor on 11.02.2014, 11:58:10
Eniten kansalaisuuksia myönnettiin hakemuksesta venäläisille (2 058), somalialaisille (789), irakilaisille (505) ja afganistanilaisille (467).
Hakemusten määrä muuten 2012 -> 2013 muuttui seuraavasti
Venäjä 2111 -> 2054 (-3%)
Somalia 645 -> 1140 (+77%)
Irak 528 -> 611 (+16%)
Afganistan 374 -> 421 (+13%)
neljäntenä Ruotsi 427 -> 354 (-17%)
http://www.migri.fi/download/45889_tilastokatsaus_kansalaisuus_2013.pdf?074e916b21f5d088
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

MikkoAP

Quote from: Porilainen munalla on 11.02.2014, 12:39:11
QuoteKaikista kansalaisuushakemuksiin tehdyistä päätöksistä 83 prosenttia oli myönteisiä

Eli lähes kaikki hakijat saavat kansalaisuuden.
Tää peli on hävitty, ei voi mitään.
Pohjoismainen hyvinvointi katoaa.

Jep. Tosin Suomessa maahanmuutto ei ole siihen ainut tai  tärkein syy.

Ruotsin tulevaisuus pohjolan hajoavana Jugoslaviana sen sijaan on  maahanmuutolla aikaansaatu.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

RP

Quote from: Porilainen munalla on 11.02.2014, 12:39:11
QuoteKaikista kansalaisuushakemuksiin tehdyistä päätöksistä 83 prosenttia oli myönteisiä

Eli lähes kaikki hakijat saavat kansalaisuuden.
Tämähän ei olisi ongelma, jos kriteerit olisivat tiukat. Se että hylkyjä on noinkin paljon kertoo vain, että niitä, jotka kokeilevat kepillä jäätä (nykyistenkin kriteerien kanssa), on itse asiassa suhteellisen paljon.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kemolitor

Quote from: RP on 11.02.2014, 13:00:14
Hakemusten määrä muuten 2012 -> 2013 muuttui seuraavasti
Venäjä 2111 -> 2054 (-3%)
Somalia 645 -> 1140 (+77%)
Irak 528 -> 611 (+16%)
Afganistan 374 -> 421 (+13%)
neljäntenä Ruotsi 427 -> 354 (-17%)
http://www.migri.fi/download/45889_tilastokatsaus_kansalaisuus_2013.pdf?074e916b21f5d088

Valitettavasti tuon dokumentin tietojen perusteella ei pysty laskemaan hyväksymisprosentteja eri kansallisuuksille, se olisi voinut olla myös kiinnostava tieto. Tuossahan ilmoitetaan vuonna 2013 tehtyjen hakemusten määrät ja vuonna 2013 tehdyt päätökset. Osa viime vuonna jätetyistä hakemuksista päätetään vasta tänä vuonna, vastaavasti viime vuonna tehtyihin päätöksiin liittyvistä kansalaisuushakemuksista osa on jätetty jo vuonna 2012.

Micke90

Mielestäni kansalaisuuteen ei välttämättä tulisi edellyttää mitään tiettyä asumisaikaa, vaan kansalaisuuden saisi hakemuksesta jokainen, joka täyttää tietyt edellytykset sekä on suorittanut kansalaisuuskokeen hyväksytysti suomen kielellä. Kansalaisuuteen voisi liittyä myös 15 vuoden koeaika, jonka aikana hakijan edellytyksiä sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan tarkasteltaisiin tarkemmin. Koeajan jälkeen hakija saisi pysyvän kansalaisuuden.

Ehdollisen kansalaisuuden voisi saada hakemuksesta, jos:

a) hakija on hakemusta tehdessään vähintään 20-vuotias;
b) hänellä on hakemusta tehdessään vähintään pysyvä tai jatkuva oleskelulupa ja hänen tietonsa löytyvät Suomen väestötietojärjestelmästä;
c) hänellä on Suomessa kotikunta;
d) hänellä on hakemusta tehdessään esittää voimassaoleva kansalaisuusvaltionsa passi, jonka tiedot ovat yhteneväisiä hänen oleskelulupaa hakiessaan esittämänsä passin kanssa;
e) hän on suorittanut hyväksytysti kansalaisuuskokeen, jonka vastauksista vähintään 3/4 on oltava oikein;
f) häntä ei hakemuksen ratkaisupäivään mennessä ole tuomittu vakeusrangaistukseen, yhdyskuntapalvelukseen tai ajokieltoon, häntä ei ole tuomittu lähestymiskieltoon eikä hänellä ole meneillään oikeudenkäyntiä rikosasiassa;
g) hänellä ei ole maksamattomia veroja, sakkoja tai muita julkisoikeudellisia maksuja;
h) hän pystyy selvittämään toimeentulonsa vähintään hakemusta edeltävän puolen vuoden ajalta eikä hänen toimeentulonsa perustu hänen yhteiskunnalta saamiinsa tukiin tai avustuksiin eikä hän
i)  vaaranna Suomen tai sen kansalaisten turvallisuutta taikka mainetta eikä Suomen kansainvälisiä suhteita.

Pysyvän kansalaisuuden saisi 15 vuoden kuluttua ehdollisen kansalaisuuden myöntämisestä, jos:

a) hakijalla on Suomessa kotikunta ja hän oleskelee pysyvästi Suomessa;
b) hakijaa ei ole tuomittu vankeusrangaistukseen, lähestymiskieltoon tai ajokieltoon;
c) hakijalla ei ole maksamattomia veroja, sakkoja tai muita julkisoikeudellisia maksuja;
d) hän on koeaikanaan asunut Suomessa yhteensä vähintään 7 vuotta, josta 2 viimeistä keskeytyksettä ja
e) hän on yhteensä vähintään 10 vuotta pystynyt huolehtimaan omasta toimeentulostaan, josta viimeisen vuoden keskeytyksettä

Noilla edellytyksillä ei yksikään somppu kyllä saisi kansalaisuutta Suomessa, järjelliset mamut sen sijaan kyllä.

niemi2

Onnea suomi, velka kasvaa.

Onnea myös 20000 uudesta oleskelijasta.


Huoltosuhde alle 3 työluvan saanutta 7 ei työtätekevää kohdin.

karkea laskelma sijoituksena.

3 työtätekevää tuovat verotuloina n. 20000 euroa vuodessa

näiden 3 mamun kuluihin menee valtion budjetista 45000 euroa (valtion budjetti jaettuna väestön määrällä ja kuntien käyttämä kerroin mamuista 1,5)

7 ei työllistä vievät budjetista 105000 euroa.


saamamme verot 20000 euroa
kuluneet verot 150000 euroa
yht = 130000 euroa tappiota/ 13000 per oleskelija


20000 oleskelijaa x 13000 euroa
= 260 miljoonaa euroa tappiota rikkaudesta.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Kemolitor

Maahanmuuttoviraston dokumentissa kerrotaan kansalaisuuden saamisen perusteet:

Quote
Kansalaistaminen edellyttää, että hakija täyttää seuraavat vaatimukset:
• Hän on täyttänyt 18 vuotta tai avioitunut sitä ennen.
• Hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa on ollut Suomessa viimeksi kuluneet viisi vuotta keskeytyksettä (yhtäjaksoinen asumisaika) tai yhteensä seitsemän vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen. Näistä seitsemästä vuodesta viimeiset kaksi vuotta hakijan on tullut asua Suomessa keskeytyksettä (kerätty asumisaika).
• Hän ei ole syyllistynyt muulla kuin rikesakolla rangaistuun tekoon eikä häntä ole määrätty lähestymiskieltoon (nuhteettomuusedellytys).
• Hän ei ole olennaisesti laiminlyönyt elatusvelvollisuuttaan eikä julkisoikeudellisia maksuvelvoitteitaan. Näitä maksuvelvoitteita ovat esimerkiksi verot, sakot, opintolaina ja sairaalamaksut.
• Hän pystyy luotettavasti selvittämään, miten saa toimeentulonsa.
• Hänellä on suomen tai ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito tai suomalaisen tai suomenruotsalaisen viittomakielen taito.

Kielitaidon osoittamisesta puolestaan löytyy tietoa Opetushallituksen sivuilta.

Minulla on sellainen hatara muistikuva, että juuri kielitaito on monen kohdalla este kansalaisuuden saamiseksi. Toisaalta sitten kansalaisuuden saamisen jälkeen tulkkipalveluita ei enää korvata kunnalle, mikä onkin aivan loogista, miksi kielitaitonsa osoittanut ihminen tarvitsisi enää tulkkia.

RP

Quote from: Kemolitor on 11.02.2014, 14:18:54
Maahanmuuttoviraston dokumentissa kerrotaan kansalaisuuden saamisen perusteet:
Todelliset edellytykset ovat löysempiä, mitä ensisilmäyksellä voisi kuvitella


Quote• Hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa on ollut Suomessa viimeksi kuluneet viisi vuotta keskeytyksettä (yhtäjaksoinen asumisaika) tai yhteensä seitsemän vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen. Näistä seitsemästä vuodesta viimeiset kaksi vuotta hakijan on tullut asua Suomessa keskeytyksettä (kerätty asumisaika).
Tosin neljäkin vuotta riittää, jos sen kielitaitovaatimuksen täyttää. Eikö se kielitaitoedellytys pitänyt täytttää joka tapauksessa? - no, sen kanssa ei ollut niin tiukkaa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20030359#L3P18a

Quote• Hän ei ole syyllistynyt muulla kuin rikesakolla rangaistuun tekoon eikä häntä ole määrätty lähestymiskieltoon (nuhteettomuusedellytys).
Tai ainakin siitä lusimisesta on kulunut riittävä aika
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20030359#L3P19

Quote• Hän pystyy luotettavasti selvittämään, miten saa toimeentulonsa.
"Kelasta ja sossusta" on täysin kelvollinen selvitys.
QuotePykälän 1 momentin 5 kohdan mukaan hakijalta edellytettäisiin, että hän
pystyisi luotettavasti selvittämään, millä tavoin hän saa toimeentulonsa.
Kyse olisi uudesta säännöksestä. Ehdotuksen mukaan hakijalta ei enää
edellytettäisi, että hänen ja hänen perheensä toimeentulo katsottaisiin
turvatuksi (voimassa olevan kansalaisuuslain 4 §:n 1 momentin 4 kohta).
[...] Ehdotuksen mukaan esimerkiksi
pelkän toimeentulotuen varassa eläminen ei estäisi eikä edes vaikeuttaisi
kansalaisuuden saamista. Sen sijaan edellytettäisiin tiedon saamista hakijan
toimeentulolähteestä.
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref2.sh?{KEY}=HE+235/2002

Quote• Hänellä on suomen tai ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito tai suomalaisen tai suomenruotsalaisen viittomakielen taito.
Paitsi jos tämän vaatimista pidetään kohtuuttomana:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20030359#L3P18b
http://hommaforum.org/index.php/topic,63751.msg876010.html#msg876010

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Kemolitor

Tässä muutamia korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä koskien kansalaisuuden saamista. Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset ovat ymmärtääkseni ennakkopäätöksiä, joilla sitten jatkossa ohjataan alempien viranomaisten päätöksentekoa:

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2011/201102618
Maahanmuuttovirasto on 14.2.2008 kansalaisuusaseman määrittämistä koskevassa päätöksessään todennut, että A on kansalaisuudeton.

A on syntynyt väestötietojärjestelmässä Somalian kansalaisena olevan B:n avioliiton ulkopuolisena lapsena. Maahanmuuttovirastolle toimitetun selvityksen mukaan A:n äiti on vastustanut isyyden selvittämistä 4.6.2007.

Päätös: KHO antoi A:lle kansalaisuuden


http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2011/201102617
Ulkomaalaisvirasto (nykyisin Maahanmuuttovirasto) on kansalaisuusaseman määrittämistä koskevassa päätöksessään 11.12.2007 todennut, että A on kansalaisuudeton. Hän ei ole saanut syntyessään Suomen kansalaisuutta.

Päätöksen perusteluissa Ulkomaalaisvirasto on todennut, että A:n on Ulkomaalaisviraston 17.1.2007 tekemällä päätöksellä todettu olevan Suomen kansalainen, koska hän syntyi Suomessa äidin, joka on Gambian kansalainen, avioliiton ulkopuolisena lapsena, eikä hänen isästään ollut tietoa. Myöhemmin on DNA-tutkimuksessa käynyt ilmi, että hänen isänsä on Suomessa oleskeleva Gambian kansalainen C. A:n vanhemmat ovat ilmoittaneet, että he eivät halua vahvistaa isyyttä.

Päätös: KHO antoi A:lle kansalaisuuden


http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2011/201101883
Kolmannen maan kansalaisen (hakija) aviopuolisolla (perheenkokoaja), jolla oli oleskelulupa Suomessa, oli huollossaan lapsi, joka oli Suomen kansalainen.

Perheenkokoajan nettotulot eivät yllä tasolle, joka turvaisi hakijan toimeentulon ulkomaalaislain 39 §:n tarkoittamalla tavalla. Perheenkokoajalla tai hakijalla ei ole esitetty olevan muita sellaisia tulonlähteitä tai varallisuutta, jotka voidaan huomioida toimeentuloedellytyksen täyttymistä arvioitaessa. Asiassa ei myöskään ole esitetty edellä mainitun lainkohdan tarkoittamaa poikkeuksellisen painavaa syytä toimeentuloedellytyksestä poikkeamiselle, eikä lapsen edun voida katsoa sitä vaativan.

Päätös: jäi odottamaan EU:n lausuntoa


http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2011/201103414
Maahanmuuttovirasto ei ole 28.5.2009 tekemällään päätöksellä diaarinumero 1238/0710/2007 myöntänyt Somalian kansalaiselle A:lle Suomen kansalaisuutta, koska hakija ei ole täyttänyt kielitaitoedellytystä.

Hakemukseen liitettyjen suomen kielen opettajan antamien todistusten perusteella Maahanmuuttovirasto on katsonut, että A:n kohdalla voidaan poiketa kirjallisen kielitaidon vaatimuksesta. A ei ole esittänyt näyttöä riittävästä suullisesta suomen tai ruotsin kielen taidosta. A:n kohdalla ei ole sellaisia erityisiä syitä, joiden nojalla olisi perusteltua poiketa suullisesta kielitaitoedellytyksestä.

Päätös: KHO kumosi maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian uudelleen sinne käsiteltäväksi


http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2009/200900645
Ulkomaalaisvirasto on 29.11.2006 tekemällään päätöksellä hylännyt A:n ja hänen alaikäisten lastensa Suomen kansalaisuutta koskevan hakemuksen, koska A ei täytä kielitaitoedellytystä.

A ei ole liittänyt hakemukseensa todistusta suomen tai ruotsin kielen taidosta. A on vedonnut erityiseen syyhyn kielitaitoedellytyksestä poikkeamiseksi ja esittänyt Ulkomaalaisvirastolle 24.1.2005 päivätyn psykologin lausunnon sekä todistuksia suomen kielen kursseille osallistumisesta.

A ei ole esittänyt näyttöä riittävästä suomen tai ruotsin kielen taidosta. Psykologin lausunnossa esitetty selvitys ei ole riittävä osoitus siitä, että hän ei pysty terveydentilansa tai aisti- tai puhevammansa takia täyttämään kielitaitoedellytystä.

Päätös: KHO hylkäsi A:n valituksen


http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2007/200701831
Ulkomaalaisvirasto ei ole 27.6.2005 tekemällään päätöksellä myöntänyt Somalian kansalaiselle A:lle sekä hänen hakemuskumppaneinaan oleville alaikäisille lapsille B:lle, C:lle ja D:lle Suomen kansalaisuutta.

Ulkomaalaisvirasto on katsonut, että ei ole tarkoituksenmukaista myöntää A:lle eikä hänen alaikäisille lapsilleen Suomen kansalaisuutta, koska on perusteltua syytä epäillä, että hänen kansalaistamisensa vaarantaa valtion turvallisuutta ja yleistä järjestystä.

Muita kansalaistamisen edellytyksiä ei ole tutkittu, koska A ei saa Suomen kansalaisuutta.

Päätös: KHO myöntänyt A:lle kansalaisuutta



RP

Quote from: Kemolitor on 11.02.2014, 15:58:49
Tässä muutamia korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä koskien kansalaisuuden saamista. Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset ovat ymmärtääkseni ennakkopäätöksiä, joilla sitten jatkossa ohjataan alempien viranomaisten päätöksentekoa:

Listaamistasi tapauksistasi toiseksi viimeisin on merkityksetön, koska se koskee päätöstä kielitaitoedellytyksestä  ennen kuin vuoden 2011 lakimuutos oli astunut voimaan. Huomaa ero kolmanneksi viimeisen päätöksen (tuorein) ja  tätä vanhemman tapauksen välillä.

Quote from: KHOKuten edellä selostetuista lain 579/2011 säännöksistä ilmenee, kielitaitovaatimuksesta poikkeamisen edellytyksiä on luku- ja kirjoitustaidottoman henkilön kohdalla merkittävästi lievennetty.

http://hommaforum.org/index.php/topic,63751.msg876010.html#msg876010

Viimeisen tapauksen somali sai kansalaisuuden vähän myöhemmin uudella yrityksellä. (lisään linkin kun sen löydän)
edit: http://hommaforum.org/index.php/topic,25514.msg645049.html#msg645049
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

RP

Eli kuusi tapausta. Kolmessa kansalaisuus myönnettiin. Yksi jäi odottamaan EU-oikeuden päätöstä, ja koska se näyttää samankaltaiselta tämän tapauksen kannsa, kuvittelen että hylkäys tuli tai tulee noilla perusteilla. Kahdesta muusta toisesta hylkäys tuli, mutta relevanttia lainkohtaa muutettiin myöhemmin löyhemmäksi ja viimeinen sai sitten kansalaisuuden perin vuoden jälkeen uudella yrittämällä.
 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

me

Quote from: Micke90 on 11.02.2014, 13:49:36
Mielestäni kansalaisuuteen ei välttämättä tulisi edellyttää mitään tiettyä asumisaikaa, vaan kansalaisuuden saisi hakemuksesta jokainen, joka täyttää tietyt edellytykset sekä on suorittanut kansalaisuuskokeen hyväksytysti suomen kielellä. Kansalaisuuteen voisi liittyä myös 15 vuoden koeaika, jonka aikana hakijan edellytyksiä sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan tarkasteltaisiin tarkemmin. Koeajan jälkeen hakija saisi pysyvän kansalaisuuden.

Ehdollisen kansalaisuuden voisi saada hakemuksesta, jos:

a) hakija on hakemusta tehdessään vähintään 20-vuotias;
b) hänellä on hakemusta tehdessään vähintään pysyvä tai jatkuva oleskelulupa ja hänen tietonsa löytyvät Suomen väestötietojärjestelmästä;
c) hänellä on Suomessa kotikunta;
d) hänellä on hakemusta tehdessään esittää voimassaoleva kansalaisuusvaltionsa passi, jonka tiedot ovat yhteneväisiä hänen oleskelulupaa hakiessaan esittämänsä passin kanssa;
e) hän on suorittanut hyväksytysti kansalaisuuskokeen, jonka vastauksista vähintään 3/4 on oltava oikein;
f) häntä ei hakemuksen ratkaisupäivään mennessä ole tuomittu vakeusrangaistukseen, yhdyskuntapalvelukseen tai ajokieltoon, häntä ei ole tuomittu lähestymiskieltoon eikä hänellä ole meneillään oikeudenkäyntiä rikosasiassa;
g) hänellä ei ole maksamattomia veroja, sakkoja tai muita julkisoikeudellisia maksuja;
h) hän pystyy selvittämään toimeentulonsa vähintään hakemusta edeltävän puolen vuoden ajalta eikä hänen toimeentulonsa perustu hänen yhteiskunnalta saamiinsa tukiin tai avustuksiin eikä hän
i)  vaaranna Suomen tai sen kansalaisten turvallisuutta taikka mainetta eikä Suomen kansainvälisiä suhteita.

Pysyvän kansalaisuuden saisi 15 vuoden kuluttua ehdollisen kansalaisuuden myöntämisestä, jos:

a) hakijalla on Suomessa kotikunta ja hän oleskelee pysyvästi Suomessa;
b) hakijaa ei ole tuomittu vankeusrangaistukseen, lähestymiskieltoon tai ajokieltoon;
c) hakijalla ei ole maksamattomia veroja, sakkoja tai muita julkisoikeudellisia maksuja;
d) hän on koeaikanaan asunut Suomessa yhteensä vähintään 7 vuotta, josta 2 viimeistä keskeytyksettä ja
e) hän yhteensä vähintään 10 vuotta pystynyt huolehtimaan omasta toimeentulostaan, josta viimeinen vuosi keskeytyksettä

Noilla edellytyksillä ei yksikään somppu kyllä saisi kansalaisuutta Suomessa, järjelliset mamut sen sijaan kyllä.

Tänne napsahtaisi ainakin, joten älä sano ei yksikään.

Micke90

Quote from: me on 11.02.2014, 16:32:36
Tänne napsahtaisi ainakin, joten älä sano ei yksikään.

Olisitkin varmasti poikkeus. Olikos sinulla muuten voimassa oleva kansalaisuusvaltiosi passi, kun muutit tänne?

me

Quote from: Micke90 on 11.02.2014, 16:45:18
Quote from: me on 11.02.2014, 16:32:36
Tänne napsahtaisi ainakin, joten älä sano ei yksikään.

Olisitkin varmasti poikkeus. Olikos sinulla muuten voimassa oleva kansalaisuusvaltiosi passi, kun muutit tänne?

Hahaha kansalaisuusvaltion passi 2-vuotiaalla joopa joo. Jos yhtään helpottaa niin isäukolla oli ja on edelleen Somalian passi. Ja en taida olla ainoa poikkeus.

Arvoton

Venäläiset ovat kieltä vaihtaneita suomalaisia. Sitten he ovat maata vaihtaneita venäläisiä. No, nythän saimme taas 2000 miljonääriä lisää. Ysärinä he kaikki olivat median mukaan huoria ja mafian miehiä.

Micke90

Quote from: me on 11.02.2014, 17:04:25
Hahaha kansalaisuusvaltion passi 2-vuotiaalla joopa joo. Jos yhtään helpottaa niin isäukolla oli ja on edelleen Somalian passi. Ja en taida olla ainoa poikkeus.

Eli ilmeisesti ei. Ja mitäs ihmeellistä siinä on, että 2-vuotiaalla on oma passi? Katsos kun suurimmalla osalla maanmiehistäsi ole mukanaan minkäänlaisia papereita tänne tullessaan ja silti he voivat saada kansalaisuuden.

me

Quote from: Micke90 on 11.02.2014, 17:10:39
Quote from: me on 11.02.2014, 17:04:25
Hahaha kansalaisuusvaltion passi 2-vuotiaalla joopa joo. Jos yhtään helpottaa niin isäukolla oli ja on edelleen Somalian passi. Ja en taida olla ainoa poikkeus.

Eli ilmeisesti ei. Ja mitäs ihmeellistä siinä on, että 2-vuotiaalla on oma passi? Katsos kun suurimmalla osalla maanmiehistäsi ole mukanaan minkäänlaisia papereita tänne tullessaan ja silti he voivat saada kansalaisuuden.

Tuon ikäiset voidaan merkitä vanhempiensa passiin tai saa merkitä monessa maassa, niin ei tarvitse hommata omaa passia lapselle .

Micke90

Quote from: me on 11.02.2014, 20:46:47
Tuon ikäiset voidaan merkitä vanhempiensa passiin tai saa merkitä monessa maassa, niin ei tarvitse hommata omaa passia lapselle .

Suomi ei ole hyväksynyt vanhempiensa passeihin merkittyjä lapsia vuodesta 2006 lähtien, vaan on kyseisestä vuodesta lukien vaatinut lapsilta omaa passia. Sitä paitsi Somalian passit eivät ole edes sen paperin arvoisia, jolle ne on painettu eikä niitä tulisi kelpuuttaa kuin korkeintaan uunin sytykkeiksi.

me

Quote from: Micke90 on 11.02.2014, 23:04:06
Quote from: me on 11.02.2014, 20:46:47
Tuon ikäiset voidaan merkitä vanhempiensa passiin tai saa merkitä monessa maassa, niin ei tarvitse hommata omaa passia lapselle .

Suomi ei ole hyväksynyt vanhempiensa passeihin merkittyjä lapsia vuodesta 2006 lähtien, vaan on kyseisestä vuodesta lukien vaatinut lapsilta omaa passia. Sitä paitsi Somalian passit eivät ole edes sen paperin arvoisia, jolle ne on painettu eikä niitä tulisi kelpuuttaa kuin korkeintaan uunin sytykkeiksi.

Ja minä vuonna minä tulinkaan Suomeen?? Toki niin on nyt, meininki oli vähän erilaista vuonna 1990.

Micke90

Quote from: me on 12.02.2014, 06:23:24
Ja minä vuonna minä tulinkaan Suomeen?? Toki niin on nyt, meininki oli vähän erilaista vuonna 1990.

Olitko edes syntynyt vuonna 1990? Ja jos tulit 2-vuotiaana Suomeen, niin eikös vuosi ollut silloin 1993? Etkä vieläkään kommentoinut sitä, mitä sanoin Somalian passien luotettavuudesta.