News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kysely: Hommalaisten työtilanne?

Started by Goman, 02.02.2014, 09:55:54

Previous topic - Next topic

Suhteesi työssäkäyntiin  ?

Käyn kokopäivätyössä , vähintään 35 tuntia viikossa
202 (56.4%)
Teen osa-aikaista työtä , alle 35 tuntia viikossa
17 (4.7%)
Opiskelen, en käy töissä, tai teen enintään 10 tuntia viikossa
37 (10.3%)
Olen työtön
33 (9.2%)
Olen sairaus/työkyvyttömyyseläkkeellä
19 (5.3%)
Olen työ/vanhuuseläkkeellä
13 (3.6%)
Olen yrittäjä/taiteilija/urheilija, elätän ainakin itseni ilman vakkarityönantajaa.
37 (10.3%)

Total Members Voted: 358

Voting closed: 12.02.2014, 09:55:54

hiemannuivis

- kolmas perättäinen määräaikainen työsopimus menee umpeen toukokuulla yksityisessä vientiteollisuuttakin harjoittavassa firmassa
- korkeakouluopintoja työn ohessa meneillään, ikää +50

Paawo

Toimin keskisuuren suomalaisomisteisen kansainvälisillä markkinoilla toimivan osakeyhtiön ylemmässä keskijohdossa. Koko urani ajan olen työskennellyt täysaikaisena, ruohonjuuritasolta oli pakko aloittaa kun ei koulutusta vastaavia töitä ollut tuolloin tarjolla.

Työtunteja kertyy kuukaudessa reilu parisataa, lasken tosin työajaksi matkatunnitkin.
Mielelläni taakkaani ja tiliänikin jakaisin, vähempikin riittäisi.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Arvoton

Olen moniosaaja, mutta osaan satunnaisesti ja siis osa-aikaisesti. Haen uuden osaamisen harjoittelua myös.

VMO, valkoinen moniosaaja... :D

Mä nauran aina siinä kohtaa, kun joku kehuskelee suurella työmäärällään ja saavutuksillaan. Kokemusta mulla on siitäkin, että työtä on liikaa, l. elää työlleen eikä päinvastoin. Edes kiva palkka ei silloin helpota jatkuvaa **tutusta.

Goman

Quote from: Maisteri Vihannes on 02.02.2014, 14:23:28
Nussin pilkkua.

Sopii.   Poistin yhden ylimääräisen /- viivan.

Kaikille ei millään löydy täysin sopivaa osastoa. Tarkoitus on haarukoida työssäolemista yleensä, ja tekeekö  0-10h viikkoa (yleensä koululaiset ja opiskelijat), vai 10-35h viikkoa, vai vähintään 35h viikkoa. Ja sitten ne jotka ovat jollain eläkkeellä, työttömänä (työnhakijana tai ei ),  ja sitten yrittäjät työtunneista riippumatta. Näistä pitäisi oma lokero löytyä.

Ja se stereotyyppisin hompanssi (jota ei oikeasti montakaan ole) on luonnollisesti työtön.

Arvoton

En nyt lainaile, ettei oteta itseensä, mutta yrittäjä saattaa tehdä duunia 1-24 tuntia päivässä. Luulisi annettuihin vaihtoehtoihin mahtua.

Silloin tulee arvioinnista vähän vaikeampaa, jos tyypin työpanos rajoittuu firmansa hallituksen puheenjohtajuuteen ja päivittäinen duuni sen seuraamiseen netistä, paljonko fyrgendaalia putoilee tilille. Jos ei ole edes omistamansa yrityksen hallituksessa, vaan nauttii osinkovirrasta, menee tapaus ufoksi. No, periaatteessa hän on yrittäjä edelleen omistuksen perusteella.

Sanaan "työtön" sisältyy yleensä ainakin muodollisesti se, että tyyppi tarvitsisi/haluaisi duunin, jonka avulla elää noin niin kuin normaalisti. Koroilla ja osingoilla eläjä ei minusta ole työtön, koska hänellä on jo joku toimeentulo. Kansalaistulon vallitessa kukaan ei sitten ole työtön. Vielä ei ole ilmaantunut neroa, joka sellaisen innovoisi käytäntöön.

CaptainNuiva

Yrittäjä nykyään...Ja samalla kun yrittää haalia duuneja niin yrittää pitää niihin kuuluva aika järjellisellä tasolla, eli suomeksi sanottuna en aio enää painaa ahneuksissani vapaa-ajan kustannuksella  :o
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

mikkoR

Quote from: CaptainNuiva on 02.02.2014, 16:04:56
Yrittäjä nykyään...Ja samalla kun yrittää haalia duuneja niin yrittää pitää niihin kuuluva aika järjellisellä tasolla, eli suomeksi sanottuna en aio enää painaa ahneuksissani vapaa-ajan kustannuksella  :o
Sama vika ja itsellä kun on hommia niin niitä on suut ja silmät täynnä ja kun on hiljaista niin sitten ei ole mitään, koita ny sitten siinä tasapainoilla.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Mika

Quote from: Nuivake on 02.02.2014, 10:42:27
Ihmisiä näen ihan tarpeeksi ja riittävästi.

Minä joudun olemaan etenkin keväisin liikaakin kontaktissa ihmisten kanssa.  Kun perjantaina pääsee työviikon jälkeen kotiin, on aika usein sellainen fiilis, ettei viikonlopun aikana halua nähdä ketään, eikä keskustella kenenkään kanssa.  Ei tämäkään ihan hyvä tilanne ole... Duunissa yksityisellä (tietysti) sektorilla.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

L.N

Sisar hento valkoinen. 50% työajalla ja pelkkää yövuoroa, ja nämä omasta tahdostani. Täyttä työaikaa en toivon mukaan joudu tekemään koskaan. Miksi näin? Vastaus löytyy tuolta Downsiftailu-ketjusta, joka on ollutkin hiljainen jo pidempään, joten lobbaan sitä nyt tässä samalla. http://hommaforum.org/index.php/topic,86228.msg1394830.html#msg1394830

Olen sanonut tämän monelle ja sanon sen taas. Vaikka hoiva-alalla työ on pienipalkkaista ja raskasta, niin se hyvä puoli tässä on, ettei kirjainyhdistelmää YT tarvitse juurikaan pelätä. Ja jos jostain syystä työt loppuu, niin sitten vaan seuraavaan mestaan hommiin.

Mika

Quote from: Lasse Nortunen on 02.02.2014, 17:10:32
Sisar hento valkoinen. 50% työajalla ja pelkkää yövuoroa, ja nämä omasta tahdostani. Täyttä työaikaa en toivon mukaan joudu tekemään koskaan. Miksi näin? Vastaus löytyy tuolta Downsiftailu-ketjusta, joka on ollutkin hiljainen jo pidempään, joten lobbaan sitä nyt tässä samalla. http://hommaforum.org/index.php/topic,86228.msg1394830.html#msg1394830

Olen sanonut tämän monelle ja sanon sen taas. Vaikka hoiva-alalla työ on pienipalkkaista ja raskasta, niin se hyvä puoli tässä on, ettei kirjainyhdistelmää YT tarvitse juurikaan pelätä. Ja jos jostain syystä työt loppuu, niin sitten vaan seuraavaan mestaan hommiin.

Ideaalimeininkiä, jos viihtyy kaukana isoimmista kaupungeista ja on jossain määrin omavarainenkin (esim. puulämmitys, metsästys, kalastus, marjastus, sienestys tms.).  Kun tulee yllättäviä menoja (esim. auto menee rikki), ei muuta kun tekee vähän aikaa pidempää viikkoa, niin talous on taas tasapainossa.

Kyborg

Kokopäiväduunissa yksityisellä.

Päivittäin tulee vastaan aika monta eri kulttuurin edustajaa hyvine ja huonoine puolineen.

"Samaan aikaan kun maamme koulutetuimmille ihmisille ei ole töitä, joku älypää pitää rasismina sitä, ettei niitä löydy afrikkalaisille koneinsinööreille, jotka ovat hukanneet paperinsa ja lukutaitonsa."

- Nim. Professori

Gommi

Quote from: Veikko on 02.02.2014, 14:27:04
Opettajan todelliset työtunnit ovat aivan muuta kuin ne, joista palkka maksetaan. Tiedän kokemuksesta. Ruksi reippaasti kokopäiväisten kohdalle alle kahdellakymmenelläkin viikkotunnilla.

Näinhän se on. Joskus tein itse opettajan hommia 35-38 viikkotunnilla (osa tunneista tuli tosin muista vastuutehtävistä kuin oppituntien pitämisestä). Kyllä siinä 11-tuntisia päiviä sai vetää ja useasti ottaa viikonloput avuksi, jopa vaikka vedin homman vain vähän sinne päin. Nuorena ja rahanahneena sitä vielä jaksoi.

ämpee

Quote from: Goman on 02.02.2014, 15:35:19

Ja se stereotyyppisin hompanssi (jota ei oikeasti montakaan ole) on luonnollisesti työtön.

Työtönkään hompanssi ei ole toimeton.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Mika on 02.02.2014, 16:44:28

Minä joudun olemaan etenkin keväisin liikaakin kontaktissa ihmisten kanssa.  Kun perjantaina pääsee työviikon jälkeen kotiin, on aika usein sellainen fiilis, ettei viikonlopun aikana halua nähdä ketään, eikä keskustella kenenkään kanssa.  Ei tämäkään ihan hyvä tilanne ole... Duunissa yksityisellä (tietysti) sektorilla.

Tuttu fiilinki, sitten kun niitä viikonloppuja vihdoin sai, niin perjantaina kauppojen kautta kämpille ja seuraavan kerran ulko-ovea avattiin maantai aamuna.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Mika

Quote from: ämpee on 02.02.2014, 17:38:22
Quote from: Goman on 02.02.2014, 15:35:19

Työtönkään hompanssi ei ole toimeton.

Ei niin. Luojalle kiitos internetistä. Kun itse olin vuonna 2009 kymmenen kuukautta ansiosidonnaisella, aika kului mukavasti mm. keskittymällä entistä aktiivisemmin "vihapuheen harjoittamiseen" netissä.  Mitään ajankäyttöongelmia ei muutenkaan ollut.  Kerrankin oli aikaa vain lueskella ja keskittyä ihmettelemään elämää...

Viljami

Kolmivuorotyö sekä kaksi sivuduunia. Verokortilla kaikki, saatana.
For thirty years, Germans lectured Ukrainians about fascism. When fascism actually arrived, Germans funded it, and Ukrainians died fighting it - Timothy. D. Snyder

Mika

Quote from: ämpee on 02.02.2014, 17:42:39
Quote from: Mika on 02.02.2014, 16:44:28

Tuttu fiilinki, sitten kun niitä viikonloppuja vihdoin sai, niin perjantaina kauppojen kautta kämpille ja seuraavan kerran ulko-ovea avattiin maantai aamuna.

Näinhän se stressaavimpana aikana aika usein tuppaa olemaan.  Ja perjantaina mukaan tarttuu kotiin viemisiksi aika helposti vielä keissi olutta tai jotain vielä tujumpaa ainetta, jolla saa viikon nollattua. 

Arvoton

Joteskin tuntuu siltä, että Homman väki on vähemmän työskentelemässä julkisella puolella verrattuna koko väestöön. Tästä voi päätellä paljon. Meitsiä ei kestettäisi julkisella puolella (lue: neuvostoliitossa) montaa päivää.

Goman

Quote from: Arvoton on 02.02.2014, 18:28:41
Joteskin tuntuu siltä, että Homman väki on vähemmän työskentelemässä julkisella puolella verrattuna koko väestöön.

Tuo kysymys kävi itsellänikin mielessä. Oli suorastaan suuri houkutus alkaa jakamaan työssä käyviä kahteen leiriin, mutta tämän kyselyn tarkoitus on kuitenkin selvittää työssäkäyntiä, sosiaalisuutta ja suhdetta ympäröivään yhteiskuntaan yleensä. Erotteleminen julkisen ja yksityisen puolen työntekijöihin ei palvele tätä tarkoitusta.

Ja hyvin menee. Yhtään hikikomoria ei ole vielä ilmoittautunut.

Micke90

Opiskelen liiketaloutta ja hallintoa ja valmistun joko vuoden 2015 lopussa tai 2016 alussa. Sen jälkeen töihin, jos töitä tästä maasta VHM:lle vielä löytyy.  8)

norske

Täysipäiväinen nettityöläinen 24/7. Siksi siis minä poikkeilen täällä ja palojon muuallakin päivien aikana, eikä se pääse häiritsemään varsinaisia tekemisiä, kun aina on kuitenkin auki muutama ohjelma jotka osittain tekevät työtä puolesta (ei työhön liittyviä pokereitakin siinä sivussa) ja vähintään tusina websivuja.

Ulkopuolisella töissä joskus kahdeksankymmentä luvulla, sen jälkeen useita yrityksiä useassa maassa, mutta kun ne veivät kaiken ajan, möin loputkin -95 ja asunut sen jälkeen enimmäkseen ulkomailla.

En juurikaan käytä somea, sillä on yksityisasiani mitä milloinkin teen ja missä liikun, ei kuulu Googlelle, Facebookille eikä NSA'lle.

Facebook set cookies on logout
Tuleva Perussuomalainen, sopi tai ei

Laura Huhtasaaresta Suomen seuraava ja samalla ensimmäinen NAISPRESIDENTTI !

Mika

Quote from: Micke90 on 02.02.2014, 18:45:49
Opiskelen liiketaloutta ja hallintoa ja valmistun joko vuoden 2015 lopussa tai 2016 alussa. Sen jälkeen töihin, jos töitä tästä maasta VHM:lle vielä löytyy.  8)

Aika hankala aineyhdistelmä nyky-Suomessa.  Olisi kannattanut lukea mieluummin pakolaishuoltoa tai monikulttuurisuuskasvatusta :D

Micke90

Quote from: Mika on 02.02.2014, 18:57:19
Aika hankala aineyhdistelmä nyky-Suomessa.  Olisi kannattanut lukea mieluummin pakolaishuoltoa tai monikulttuurisuuskasvatusta :D

Noh noh, olen ollut työharjoittelussa sossussa (etuuskäsittelijänä) ja tehnyt myös ulkomaalaisten työnvieroksujien toimeentulotukipäätöksiä. Tosin siitä on jo kohta 2 vuotta aikaa.  ;D

Juffe

Oikeastaan olisi aika loogista, jos Hommassa olisivat yliedustettuina yhteiskunnan vähäosaiset/pienituloiset. Heihinhän ensimmäisenä ja rajuimmin kohdistuvat holtittoman maahanmuuton haitat: heidän asuinalueensa muuttuvat rauhattomammiksi, heitä uhkaa julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan heikkeneminen, heidän aloillansa kilpailu työpaikoista kiristyy ja tulee painetta palkkojen ja työolojen heikentämiseen.

Mika

Quote from: Juffe on 02.02.2014, 19:21:34
Oikeastaan olisi aika loogista, jos Hommassa olisivat yliedustettuina yhteiskunnan vähäosaiset/pienituloiset. Heihinhän ensimmäisenä ja rajuimmin kohdistuvat holtittoman maahanmuuton haitat: heidän asuinalueensa muuttuvat rauhattomammiksi, heitä uhkaa julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan heikkeneminen, heidän aloillansa kilpailu työpaikoista kiristyy ja tulee painetta palkkojen ja työolojen heikentämiseen.

Saattaa olla, että vähäosaiset kokevat tilanteen enemmänkin niin, että sossumamujen lisääntyminen on hyvä asia, koska se legitimoi heidänkin asemansa, ja he uskovat joka tapauksessa olevansa paremmassa asemassa esim. lukutaidottomaan somaliin verrattuna.

Arvoton

Quote from: Goman on 02.02.2014, 11:09:01
Quote from: Gommi on 02.02.2014, 10:37:02
Miten työnteko nykyaikana liittyy sosiaalisuuteen? :)

Jos on saanut töitä , ja saanut vielä pitääkin työpaikkansa, niin on pakko olla edes jossain määrin kommunikaatiokelpoinen kansalainen.  En tiedä yhtään työtehtävää jossa voisi tänä päivänä pärjätä täysin peräkammarissa pysytellen.

Toisaalta, kuinka olisi muuten mahdollista selvittää esim. hommalaisten sosiaalisuuden astetta kyselytutkimuksella? Muuten kuin kysymällä selvää faktaa (työtunteja), josta sitten voi vetää suoran linkin yhteiskuntakoneistoon osallistumisen määrään.

Ja yhteiskuntatieteilijät tiedoksi; tämä on erittäin amatööritutkimus, yliopistolla se varmasti tehdään paremmin. Mut kun parempaakaan ei nyt tähän hätään ole... :)

Hei oikeesti. Ei sosiaalinen elämä korreloi VÄLTTÄMÄTTÄ paljonkaan siihen, onko joku saanut duunia vai ei. Puhtaimmillaan työnsaanti onnistuu siltä, joka on paras pyrkimään duuniin. Lisäksi paljon mainostetut narsistit pääsevät ja pärjäävät duunissa hyvinkin. Narsisti taas itse on kaikkea muuta kuin sosiaalinen luonne(vikainen).

Sorry, jos aloin halkoa ilkeästi hommalaisia julkisen puolen mäntteihin sekä sankarillisiin yksityisen puolen yrittäjiin ja työnarkomaaneihin. Ketjussa vaan moni katsoi tarpeelliseksi mainita työskentelynsä yksityisellä sektorilla tai yrittäjyyden. Ketjun avauksessa vaan puhuttiin hommalaisten kuva olevan yksi yhteen kuva koko kansasta ja on väärin olettaa tämän kuvan olevan totta, jottei tulisi jaoteltua porukkaa dinosauruksiin ja ameeboihin.

Jos teen etätyönä tilejä yksin himassa 10 tuntia joka arkipäivä, olen siis sosiaalinen?

Sinänsä hommalaisten TYÖTILANNE/eläkeläisyys on kiinnostava katsaus.

Porari

Lomautettuna 2013 helmikuusta alkaen, eli kohta vuosi täynnä. IT-hommia vuodesta -97, nyt kurkkua myöten kyllästynyt ja hakemuksia eri kursseille alan vaihtoa silmälläpitäen.

Lomautus on kyllä ollut varsinainen jättipotti, muutama kuukausi meni lähes pelkästään nukkuessa ja siitä eteenpäin kroonisesta stressistä toipumiseen.

Ville Hämäläinen

yrittäjä ja toivottavasti myös onnistuja. Eli juuri se mitä SDP vihaa.
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

CaptainNuiva

Tulipa vielä mieleeni,näihin työjuttuihin liittyen, nuo suvisten/ tiedostavien selitykset ynnä teoriat siitä miten nuivilla/hommalaisilla ei ole kokemuksia ulkomaalaisista ja siksi maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat.

Itse olen lähes aina työssäni joutunut työskentelemään monien kansallisuuksien kanssa, nyt ja ennen jotenka kysymyshän ei todellakaan ole siitä että tässä jotain tuntematonta pelättäisiin vaan päinvastoin, monia hyvin tunnettuja asioita tässä pelätään ja näistäpä taasen ei suviksilla ihquine visioineen ole mitään ymmärrystä taikka tietoa.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

terrakotta

Kokopäivätöissä. Valtion vakituinen virka.  :)