News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Listaa Suomen veroista?

Started by Alkuasukas, 08.09.2012, 20:54:02

Previous topic - Next topic

Joe

Quote from: Sour-One on 09.09.2012, 15:01:33
Quote from: Joe on 09.09.2012, 14:43:37
Minä.

En kuitenkaan vanhuuseläkkeeltäkään lähde virkamiesaikojeni juttuja revittelemään.

Saatan oikaista joitain karkeimpia virheitä, jos siltä tuntuu. Tai sitten en.

Veikko Vennamo kuitenkin oli osastoni esimies, sittemmin siirryin Verohallituksen järjestelmien pariin.

Onhan siitä aikaa, samat systemit kuitenkin jauhaa ja perspektiivi kauempaa katsottuna laajenee.

Sanoo Guru.

Jaa sinä? Asiantuntija? No siinä tapauksessa jatkakaamme keskustelua läskistä!

Fläsket brinner on ihan hyvä orkesteri.

Et kai luule minun täällä CV:täni esittelevän, jos verotuksen tietokonejärjestelmien kanssa tullut touhuttua joitain vuosia.

On ne systeemit sen verran erkin ymmärrykselle vaikeita, ettei niistä oikeasti kovin helppo jutun juonta ole oivaltaa.

Enkä minä täällä todellakaan aio ryhtyä niistä luennoimaan.

Jos nyt sitten joku toinen ylipainon ja verotaakan alle kuihtuva veroasioista oikeasti tietävä tulisi valistamaan ja keskustelemaan. Veropolitiikasta.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Sour-One

Quote from: Joe on 09.09.2012, 15:48:48
Minä.

En kuitenkaan vanhuuseläkkeeltäkään lähde virkamiesaikojeni juttuja revittelemään.

Veikko Vennamo kuitenkin oli osastoni esimies, sittemmin siirryin Verohallituksen järjestelmien pariin.

Onhan siitä aikaa, samat systemit kuitenkin jauhaa ja perspektiivi kauempaa katsottuna laajenee.

Sanoo Guru.

Et kai luule minun täällä CV:täni esittelevän, jos verotuksen tietokonejärjestelmien kanssa tullut touhuttua joitain vuosia.

On ne systeemit sen verran erkin ymmärrykselle vaikeita, ettei niistä oikeasti kovin helppo jutun juonta ole oivaltaa.

Jos nyt sitten joku toinen ylipainon ja verotaakan alle kuihtuva veroasioista oikeasti tietävä tulisi valistamaan ja keskustelemaan. Veropolitiikasta.

Ja mä luulin ettet halua keskustella veroista sen takia kun tästä tuli läskiverokeskustelu

Joe

Quote from: tyhmyri on 09.09.2012, 15:24:07
Quote from: Alkuasukas on 09.09.2012, 14:24:42
Minä halusin vain de facto-listan jokaisesta Suomen verosta, mutta sellaista ei varmaan ole missään julkaistu.
Valtion perimien verojen lista löytyy mm valtion tulo- ja menoarviosta. Lista vuoden 2012 osalta on täällä. Samalta sivustolta pääsee vertaamaan vaikka vuoden 2013 suunnitelmiin.

Kuntien osalta listaa veroista ja veroluonteisista maksuista en äkkiseltään löytänyt, mutta eiköhän mm suurten kaupunkien talousarviot auta asiassa.

Siellähän se, edelleenkin pitänee paikkansa tullin kantamien verojen aikanaan huimannut lajien ja määrän suuremmuus verohallinnon suoritukseen. Kunnat on sitten ihan oma viidakkonsa valtion kautta kierrätyksineen.

Onkohan kukaan koskaan jaksanut tehdä selkokielistä selvitystä rahavirroista?

Tulot, entäs sitten menopuoli? Ei ihme. että tarvitaan tämä turvonnut virkakoneisto säätämään.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:

Sour-One

Quote from: Joe on 09.09.2012, 15:58:37
Quote from: tyhmyri on 09.09.2012, 15:24:07
Quote from: Alkuasukas on 09.09.2012, 14:24:42
Minä halusin vain de facto-listan jokaisesta Suomen verosta, mutta sellaista ei varmaan ole missään julkaistu.
Valtion perimien verojen lista löytyy mm valtion tulo- ja menoarviosta. Lista vuoden 2012 osalta on täällä. Samalta sivustolta pääsee vertaamaan vaikka vuoden 2013 suunnitelmiin.

Kuntien osalta listaa veroista ja veroluonteisista maksuista en äkkiseltään löytänyt, mutta eiköhän mm suurten kaupunkien talousarviot auta asiassa.

Siellähän se, edelleenkin pitänee paikkansa tullin kantamien verojen aikanaan huimannut lajien ja määrän suuremmuus verohallinnon suoritukseen. Kunnat on sitten ihan oma viidakkonsa valtion kautta kierrätyksineen.

Onkohan kukaan koskaan jaksanut tehdä selkokielistä selvitystä rahavirroista?

Tulot, entäs sitten menopuoli? Ei ihme. että tarvitaan tämä turvonnut virkakoneisto säätämään.

Hienoa, että edes Tyhmyri osasi esittää, mistä löytyy listaus veroista.

Joe

Quote from: Sour-One on 09.09.2012, 15:52:35
Minä.

Sanoo Guru.

Ja mä luulin ettet halua keskustella veroista sen takia kun tästä tuli läskiverokeskustelu

Kyllä kiinnostaa laihdutus sekä  ruumiinpainon, verotuksen että turpoavan hallinnon osalta.

Laihdutus- ja dieettiketju kuitenkin erikseen.

Nuorena valt yo:na tosiaan haaveilin ja opiskelinkin kansantaloustiedettä tavoitteena ymmärtää tämä mysteeri. Haaveena se edelleen on, bitit vaan veivät tietokoneiden yksikäsitteisyyteen, 0 tai 1.

Aikanaan kun oli samasta asiasta kaksi totuutta marxilainen ja länsimainen oppi.
- Albert Einstein

Vaalilaulu:

Alkuasukas

Pitää vaan kaivaa auki jokainen momentti, yhden alta löytyy mm:

Ansio- ja pääomatulovero
Yhteisövero
Korkotulojen lähdevero
Perintö- ja lahjavero
Arvonlisävero
Apteekkimaksut
Valmisteverot
Tupakkavero
Alkoholijuomavero
Makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmistevero
Energiaverot
Eräiden juomapakkausten valmistevero
Autovero
Varainsiirtovero
Arpajaisvero
Ajoneuvovero
Jätevero
Lästimaksut
Ratavero
Väylämaksut
Öljyjätemaksu

Seuraavasta:

Viestintämarkkinamaksu
Tietoturvamaksu
Postitoiminnan valvontamaksu
Televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu
Varmennemaksu

Jne...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Sour-One

Quote from: Joe on 09.09.2012, 16:11:01
Quote from: Sour-One on 09.09.2012, 15:52:35
Minä.

Sanoo Guru.

Kyllä kiinnostaa laihdutus sekä  ruumiinpainon, verotuksen että turpoavan hallinnon osalta.

Laihdutus- ja dieettiketju kuitenkin erikseen.

Nuorena valt yo:na tosiaan haaveilin ja opiskelinkin kansantaloustiedettä tavoitteena ymmärtää tämä mysteeri. Haaveena se edelleen on, bitit vaan veivät tietokoneiden yksikäsitteisyyteen, 0 tai 1.

Aikanaan kun oli samasta asiasta kaksi totuutta marxilainen ja länsimainen oppi.

Ensin luulin ettet halua osallistua keskusteluun kun ketju meni läskiverokeskusteluksi. Sitten sanot, että
verotuksenn tietokonejärjestelmien kanssa tullut touhuttua joitain vuosia. Ja, että on ne systeemit sen verran erkin ymmärrykselle vaikeita, ettei niistä oikeasti kovin helppo jutun juonta ole oivaltaa.

Monta viestiä olet saanut aikaiseksi, mutta ei yhtään viestiä koskien varsinaista aihetta eikä asiantuntemuksesi vielä ole paljastunut.

Joe

En tässä yritä missään nimessä julistautua veropolitiikan asiantuntijaksi, väärä sanavalinta tai jotain.

Verotuksen teknisen toteutuksen asiantuntijana toimin joitain vuosia, jolloin syntyi näkemys järjestelmän monimutkaisuudesta.

Mieluummin siis kaipaan lisää tietoa verotuksen ratkaisuista sieltä virkamiesten ja politiikkojen puolelta, kun nyt olen vain se maksava osapuoli.

Huh, ja joka vuodenvaihteessa silloin aikanaan oli karmea ohjelmointipaniikki, kun useimpia veroja piti aina säätää.

Aikansa kutakin, onneksi inho virkamiesruotsin tutkintoa kohtaan ajoi pois Nokian tietokoneita kehittelemään.

Teknisen toteutuksen nähneenä olen edelleen kiinnostunut asiasta, luurankoon lihat tms.
- Albert Einstein

Vaalilaulu:

Uuno Nuivanen

QuoteAutoveron muutos vuodeksi 2012 ei tuottanut toivottua tulosta.
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok) hallitusohjelman mukainen viimeisin autoverolain muutos astui voimaan 1. huhtikuuta 2012. Veroa kiristettiin suurempien verotulojen toivossa – vaan kuinkas sitten kävikään? ...

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288644238599.html