News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-12-18 Lukiossa on pakko opettaa uskontoa mutta ei historiaa?

Started by kekkeruusi, 18.12.2013, 19:44:02

Previous topic - Next topic

Seal

QuoteRuotsin-aika kuitataan nykykoulussa vähällä ja Suomen historia aloitetaan likipitäen vuodesta 1809. Tämä lienee jo kärjistänyt pakkoruotsi-kiihkoilua.

Ainakaan meille ei opetettu mitään muuta kunnolla historiassa kuin Ruotsin aika. Se käytiin läpi ainakin 5-6 kertaa hyvin yksityiskohtaisesti vitosluokasta aina lukion kolmannelle vuodelle asti. No okei, toinen yhtä tarkasti opetettu aihealue oli antiikin Kreikka ja Rooman alkuajat. Loput juostiin läpi, niin, ettei päähän jäänyt oikeastaan mitään. Historiaa 1800-luvulta eteenpäin olen lukenut omatoimisesti, joten siitä ajasta tiedot on onneksi kohdillaan.

nollatoleranssi

Quote from: kekkeruusi on 18.12.2013, 19:44:02
Opiskelija saisi valita luonnontieteellisistä oppiaineista ja humanistis-yhteiskunnallisista oppiaineista syventäviä kursseja oman makunsa mukaan. Lukiolainen voisi opiskella esimerkiksi psykologiaa ja filosofiaa, mutta jättää historian kokonaan pois tai luonnontieteellisissä oppiaineissa kemiaa ja fysiikkaa ja jättää biologian kokonaan pois.

Sen sijaan terveystiedossa ja uskonnossa tai elämänkatsomustiedossa
olisi yksi pakollinen kurssi.[/i]
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288633829983.html
http://suomenkuvalehti.fi/tarinoitatieteesta/uskonto-lukio-opetuksen-pyha-lehma/

Sillä lailla. Hallituksen nerokkuus taas loistaa. Terveystieto ja uskonto, nuo tärkeimmät aineet?

Kyse taisi olla vain ehdotuksesta? Huolestuttavin piirre opetusohjelmarakenteen valmistelussa on siinä, että se luodaan poliittisen päätöksenteon kautta.

Toisaalta tarvitseeko lukio-opetuksen toimia yleissivistävänä koulutusohjelmana vielä peruskoulun jälkeen? Vai voisiko sielläkin tehdä painotuksia sen mukaan, että mille alalle lähtee jatko-opiskelemaan?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

JoKaGO

Quote from: nollatoleranssi on 27.12.2013, 15:19:00
Minkähän takia biologiaa ja historiaa oltaisi mukamas vapaaehtoistamassa opetuksesta?

Koska nykykoulun tehtävä ei ole opettaa tietoa vaan propagandaa. Kaikki peruskoulun ysiluokkalaiset tietävät, että ihmisen toiminnan takia meillä on musta joulu ja perussuomalainen rasismi ja äärioikeiston rettelöinti on pahasta ja maahanmuutto on rikkaus.

Piin likiarvoa kahdella desimaalilla ei tiedä puoletkaan, puhumattakaan seitsemän kertotaulusta. Vuonna 1970 kansakoulun 4. luokalla meidän piti opetella kertotaulut, ja sitten yritettiin 15 sekunnissa lausua, opettaja kellotti. Minä olin luokan nopein seitsemän kertotaulussa, ajalla 8,8 sekuntia.  8)

Jututettuani jälkipolvia olen huomannut, miten onnettomat tiedot on ylioppilailla. Se todistaa, että persiilleen menee tulevaisuutemme ja huolella meneekin.
Viime sodat onneksi ymmärretään, mutta jokin Neuvostoliitto, se on vain vitsi vitsien joukossa. Paitsi että kommarit tappoivat ihqun tsaariperheen julmasti, se kyllä tiedetään. Ja USA on imperialismi.

Olen ollut palaverissa, jossa laskettiin erään laitteen tuotantokustannuksia. Sitä veti tuotekehityksen päällikkö, kolmekymppinen nais-DI. Eräitä komponentteja tarvittiin 10 kpl, á 1,60 euroa. Ilmoitin ko. hankintakustannuksen olevan 16 euroa, jolloin rouva sanoi hetkinen... näppäili laskintaan ja sanoi: "Joo, 16 euroa". En uskonut silmiäni enkä korviani.
Usein kollegoiden kanssa joudumme mitoittamaan asioita, ja mulla porukan vanhimpana on tietysti näkemystä, mutta myös päässälaskutaito, muutenkin kuin seitsemän- tai kymmenen kertotaulujen osalta  :roll:  Jätkät näppäilevät taskulaskimiaan ja toteavat aina saman, "miten sää sen laskit päässäsi?" En edes yritä laskea "tasan", vaan likiarvon. Nykyihmisiltä tällainen taito puuttuu kokonaan, tiemmä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

kekkeruusi

Quote from: nollatoleranssi on 27.12.2013, 15:41:17
Toisaalta tarvitseeko lukio-opetuksen toimia yleissivistävänä koulutusohjelmana vielä peruskoulun jälkeen? Vai voisiko sielläkin tehdä painotuksia sen mukaan, että mille alalle lähtee jatko-opiskelemaan?
Lukio ON yleissivistävä koulutus, se on sen olemassaolon tarkoitus. Jatko-opintoihin on pääsykokeet, jos lukio muutetaan vain pääsykoeopetukseksi niin onko sillä oikeasti enää mitään virkaa? Minusta ei, sitten voidaan lopettaa koko lukio.

kekkeruusi

Erkki Tuomioja väläyttää uskonnonopetuksen poistamista lukiosta
Ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sdp) mukaan olisi perusteltua korvata lukiossa uskonnonopetus historialla ja yhteiskuntaopilla.

Ulkoministeri Erkki Tuomioja (sdp) kirjoittaa blogissaan olevansa huolissaan esityksistä, joiden mukaan historianopetus pitäisi poistaa lukioiden pakollisten aineiden listalta.


- Olen jo pitkään ollut huolissani aikamme historiattomuudesta, täsmällisemmin sanottuna historiantuntemuksen vähäisyydestä ja rajoittuneisuudesta. Se joka ei tiedä miten ja mistä olemme siihen tulleet, missä tänään olemme, ei voi myöskään nähdä tulevaisuuteen ja ottaa sitä haltuunsa, Tuomioja kirjoittaa.

Tuomiojan mukaan historiaa heikosti tuntevat ovat muita alttiimpia populismille ja kansankiihotukselle.


- Tätä taustaa vasten on syytä kavahtaa esityksiä kaikille annetun historianopetuksen poistamisesta lukioista vapaan valinnaisuuden lisäämiseksi. Maailma suorastaan huutaa yhteisen menneisyyden ja kulttuuriperimän parempaa tuntemusta, eikä toki vain Suomessa. Jos jotain muutoksia tehdään, olisi päinvastoin perusteltua lisätä historian ja yhteiskuntaopin tuntimäärää, vaikkapa poistamalla uskonnonopetus.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288641719211.html
http://www.tuomioja.org/

Erkki puhuu yllättäen välillä jopa asiaakin. Vetää vain vähän mattoa oman puolueen opetusministerin ministeriöltä jalkojen alta. Boldaus minun, aika mielenkiintoinen väite mutta kelpaa minulle jos sillä tuo saadaan toteutettua. :D

Tuomas3

Ekille ylläolevasta pisteet kotiin.

Historian tuntemattomuus voi tosiaan altistaa kaikenmaailman vääristyneelle aivopesulle. Tuomiojan oman elitistisyyden huomaa populismin vähättelystä, mutta se älylliselle yläluokalle sallittakoon ;).

MW

Quote from: Tuomas3 on 12.01.2014, 22:56:23
Ekille ylläolevasta pisteet kotiin.

Historian tuntemattomuus voi tosiaan altistaa kaikenmaailman vääristyneelle aivopesulle. Tuomiojan oman elitistisyyden huomaa populismin vähättelystä, mutta se älylliselle yläluokalle sallittakoon ;).

Eki taitaa tarkoittaa historian tuntemisella, että lisää Hitler- ja holocaustidokkareita YLEen, ja sitten palestiinalaisten kärsimyksistä hirviömäisten juutalaisten käsissä kanssa... hämmentävää? Vasemmistolaisuus on.

Tuomas3

Quote from: MW on 12.01.2014, 23:23:00
Quote from: Tuomas3 on 12.01.2014, 22:56:23
Ekille ylläolevasta pisteet kotiin.

Historian tuntemattomuus voi tosiaan altistaa kaikenmaailman vääristyneelle aivopesulle. Tuomiojan oman elitistisyyden huomaa populismin vähättelystä, mutta se älylliselle yläluokalle sallittakoon ;).

Eki taitaa tarkoittaa historian tuntemisella, että lisää Hitler- ja holocaustidokkareita YLEen, ja sitten palestiinalaisten kärsimyksistä hirviömäisten juutalaisten käsissä kanssa... hämmentävää? Vasemmistolaisuus on.
Eiköhän Tuomioja puhu tuossa ihan historian diletanttina ja vapaa-ajattelijana.

Elitistinä oli kylläkin perustellut mielipidettään hyvin populistisesti.

Emo

Östman: Lukioiden uskonnonopetusta ei lakkauteta

http://www.kristillisdemokraatit.fi/KD/www/fi/ajankohtaista/index.php?we_objectID=8694

QuoteKristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman tyrmää ulkoministeri Erkki Tuomiojan ajatuksen uskonnonopetuksen lopettamisesta lukiossa. Ulkoministeri Tuomiojan (SDP) mukaan olisi perusteltua korvata lukiossa uskonnonopetus historialla ja yhteiskuntaopilla.

–  Kristillisdemokraattien kanta on johdonmukaisesti ollut se, että uskonnonopetus säilytetään määrällisesti ja laadullisesti nykyisellään.

Östman ihmettelee ulkoministerin intoa lakkauttaa uskonnonopetus lukioissa.

- Tässä herää kyllä kysymys, että mistä on kysymys.

Östmanin mielestä useat viimeaikaiset synkät kehityksen merkit, kuten mm. perhesurmat ja kouluampumiset kertovat viestiä opetuksen tarpeellisuudesta. Päinvastoin, tarvetta voisi olla uskontotuntien määrän lisäämiselle.

–  Muualla Euroopassa uskonnonopetusta on lisätty, ei leikattu, perustelee Östman.

Minkähän uskonnon opetusta on Euroopassa lisätty? Ei kai vain ...?

ämpee

Quote"Östmanin mielestä useat viimeaikaiset synkät kehityksen merkit, kuten mm. perhesurmat ja kouluampumiset kertovat viestiä opetuksen tarpeellisuudesta."

Nämä perhesurmat ja kouluampumiset tapahtuivat nykyisestä uskonnon opetuksesta huolimatta, joten enpä arvele samaisen opetuksen lisäämisen muuttavan yhtään mitään.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

kekkeruusi

Kansanedustaja: Koulusurmat kertovat uskonnonopetuksen tarpeesta
Peter Östman otti kantaa ulkoministeri Erkki Tuomiojan aiempaan blogikirjoitukseen. Tuomioja kommentoi opetusministeriön kaavailuja lukion tuntijaon uudistamisesta ja oli huolissaan siitä, että valinnaisuuden lisääntyminen saattaisi poistaa pakolliset historiankurssit.

Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman vastustaa Tuomiojan ajatusta jyrkästi. Hän näkee asiassa yhteyden jopa äärimmäisen raakoihin henkirikoksiin:


- Östmanin mielestä useat viimeaikaiset synkät kehityksen merkit, kuten muun muassa perhesurmat ja kouluampumiset kertovat viestiä opetuksen tarpeellisuudesta. Päinvastoin, tarvetta voisi olla uskontotuntien määrän lisäämiselle, kristillisdemokraattien nettisivuilla julkaistu teksti valistaa.

Iltalehti pyysi kansanedustajaa tarkentamaan sanomaansa.


- Meillähän on hyviä esimerkkejä siitä, miten tällainen vaikuttaa yhteiskuntamoraaliin muun muassa Neuvostoliitosta, missä uskonto, uskonnon harjoitus ja sen opetus kiellettiin. Samat riskit ovat olemassa, jos unohdamme kristillisen arvopohjan, lähimmäisenrakkauden ja ihmisarvon, joille tämän maan arvopohja perustuu, Östman muotoilee.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011617936433_uu.shtml

Kouluampumiset, Neuvostoliitto, kristilliset arvot. :facepalm: Toi jätkä on niin kujalla.

elven archer

Quote from: kekkeruusi on 16.01.2014, 19:37:52
Toi jätkä on niin kujalla.
Niinpä. Mutta jotkut uskovaiset ihan vakavissaan luulevat, että korkea moraali ja välittäminen muista ihmisistä yms. vaativat uskonnon. Ja sitähän Östmankin periaatteessa sanoo. Ajatus on tietysti ihan älytön, koska kaikki lähtee ihmisestä mukaan lukien se uskontokin. Uskontojenkin esittelemät moraalit ovat ihmisten moraalia, koska uskonnot ovat ihmisten luomuksia.

Sunt Lacrimae

Kouluampumisten sekoittaminen asiaan noin pystymetsästä haiskahtaa sen verran härskiltä haudoilla tanssimiselta ja tragedian hyväksikäytöltä, etten voi muuta kuin ihmetellä Östmanin toimintaa. Suhteessa suurin osa noista sekä muista spree killing- tapauksista lienee jenkeistä, jossa taas niitä on sattunut osavaltioissa Uudesta-Englannista Raamattuvyöhön, näissäkin on varmaan selkeästi yhteiskunnan uskonnollisuuden puute takana.

Neukkulan vetäminen asiaan mukaan on sen sijaan ihan vaan huonoa argumentointia. Jos uskonnonvastaisuus oli ainoastaan yksi osa kommunistista systeemiä, joka vieläpä aikaansai korruptiota tukahduttamalla taloudellisen toimeliaisuuden ja luomalla länsimaiseen tasoon verrattuna huomattavasti heikommat elinolosuhteet, ei ole järkevää panna ihan koko touhua sen uskonnonvastaisuuden piikkiin.

Itse en ymmärrä, millä perusteella uskonnon pitäisi olla opetuksessa tärkeämmässä asemassa verrattuna historiaan ja yhteiskunnallisiin aineisiin yleensäkin. Uskonnontunneilla käsiteltävät kokonaisuudet olisi loogisempaa sisällyttää muiden aineiden sisältöihin tunnustuksettomassa muodossa nykymallin sijaan.
Play stupid games, win stupid prizes.

elven archer

Quote from: Sunt Lacrimae on 16.01.2014, 19:45:47
Uskonnontunneilla käsiteltävät kokonaisuudet olisi loogisempaa sisällyttää muiden aineiden sisältöihin tunnustuksettomassa muodossa nykymallin sijaan.
Minä olen ollut aina sitä mieltä, että historian tunneilla voisi käydä tärkeimmät uskonnot läpi. Kaiken lisäksi ne saisi samalla sidottua historiallisiin tapahtumiin ja kehitykseen. Uskonnollisten rituaalinen osaaminen ei kuulu yleissivistykseen, vaan niiden opettaminen kuuluu vanhemmille ja/tai seurakunnille. Tätä kautta ei myöskään tarvittaisi kaiken maailman islamin opettajia yms.

kertsu59

Hieno kirjoitus jälleen Ulla Appelsinilta. Tällä kertaa lukion historianopetuksen puolesta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288643440408.html
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Joopa

Tuosta kyllä tulee mieleen että onkohan Ullalla aavistustakaan miten uskontoa koulussa opetetaan jos kerran luulee ettei se ole tunnustuksellista... :o

kertsu59

Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Joopa


Make M

QuoteIltalehti pyysi kansanedustajaa tarkentamaan sanomaansa.

- Meillähän on hyviä esimerkkejä siitä, miten tällainen vaikuttaa yhteiskuntamoraaliin muun muassa Neuvostoliitosta, missä uskonto, uskonnon harjoitus ja sen opetus kiellettiin. Samat riskit ovat olemassa, jos unohdamme kristillisen arvopohjan, lähimmäisenrakkauden ja ihmisarvon, joille tämän maan arvopohja perustuu, Östman muotoilee.

Sitten meillä on hyvä esimerkki eteläisessä naapurissamme, Eestissä. Neukkuperintönä uskonnon merkitys eestiläisille on vähäinen.

Missä ovat turmellus, heinäsirkat ja perikato? Eipä myöskään ole monikulttuurisuuden palvomista, mustakaapuja eikä joukkoraiskauksia.

Wikipedia:
QuoteVuoden 2011 väestölaskennassa Viron aikuisväestöstä 54% ilmoitti olevansa uskonnottomia ja 29% tunnustavansa jotain uskoa, enimmäkseen kristinuskoa. Noin 16% ei halunnut tai osannut vastata.