News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Rengaspaineiden pakollinen valvonta EU Direktiivillä rahaa lobbareille

Started by Jepulis, 12.01.2014, 02:10:57

Previous topic - Next topic

Jepulis

Tästä Eu n uudistuksesta ei liene vielä otsaketta.
QuoteEnsi marraskuusta alkaen uusissa henkilöautoissa ja henkilöautoiksi rekisteröidyissä pakettiautoissa täytyy olla rengaspaineen valvontajärjestelmä.
...
Autonvalmistajille on tarjolla aktiivinen järjestelmä, jolloin renkaissa on paineanturit, tai passiivisen järjestelmä, jossa auto huomaa paineen muutokset renkaiden pyörähdysnopeuden vaihtumisesta.
...
http://www.talouselama.fi/uutiset/rengaspaineiden+pakollinen+valvonta+uhkaa+tuoda+vaikeuksia++kl+muualla+euroopassa+havaittu+ongelmia/a2225266

Tälläkertaa kansantalouden rahaa tuhlataan pakolliseen ilmanpaineen ajonaikaiseen mittaukseen.

Se kuulostaa äkkiä ajatellen hyvältä idealta, koska oikea rengaspaine säästää polttoainetta, se myöskin edesauttaa turvallisuutta ja rengaspaineet ovat yleensä autoissa pielessä. Siis jos sen jotenkin saisi kuntoon, säästyisi polttoainetta....paitsi ettei järjestelmä toimi hyvin missään, eikä Suomen olosuhteissa lainkaan. Eikä muuallakaan, jos kuluttaja vähät välittää paineen säätämisestä, koska laite itsessään ei muuta mitään.

Se on hyödyttömyyden lisäksi hintava. Suomessa hinta on hyvin todennäköisesti peräti kaksikin kertaa muita maita kalliimpi, tai vaihtoehtoisesti toimimaton. Se selittyy sääoloillamme ja lisäksi talvirengastarpeillamme. Järjestelmässä renkaisiin liittyy anturi, joka ei käytännössä ole teknisesti kypsä ainakaan Suomen oloihin. Tai vaihtoehtoisesti tietokoneohjelma, joka seuraa renkaiden pyörimisnopeutta tehden ennakkoon laskettuja päätelmiä rengaspaineista mutta käytännössä se ei taas toimi Suomessa sitäkään vähää. Näistä edeltävä on kalliimpi ja jälkimmäinen eikä sekään kuitenkaan ilmainen. Suomessakin on näitä laitteita jo tänä päivänä, mistä tiedetäänkin ettei ne pääsääntönä toimi.

Kuluttajanäkökulmasta rengaspaineen säätämiseen on Suomessa varsinkin erityisiä luonnollisia syitä entuudestaan. On vaihtelevat lämpötilat sekä renkaanvaihdot. Paremmin tuollaisen varoita ja säädä menettelyn ymmärtää keskieuroopassa, missä periaatteessa renkaat voi olla vaikka ensiasennuksesta romuttamoon päällä. Suomessa vastaavaa kokonaisuutta edistäisi huomattavasti enemmän miettimällä konsteja, millä saataisiin enemmän laadukkaita väliasemia paineen jatkuvaan säätöön. Jos mittaus on oltava, sen olisi sitten oltava myös oikeasti tarkka. Ongelma on, ettei voida halvalla rakentaa sellaista anturia, joka täyttää nämä vaatimukset neljässä eri renkaassa yhtä aikaa.

Taas kerran EU:ssa laitteet toimii 20C lämpötilassa normaalipaineessa Itävallan alpeilta Suomen Lappiin.  Eu tuottaa uutta säätelyä kiihtyvänä vuorena mutta lopputulos on kaukana ihanteista, joka siellä norsunluuntornissa kulloinkin ideoidaan yhdessä lobbarien kera Jokainen pieni lisäpala älytöntä sääntelyä on pois euroopan kilpailukyvystä. Lainsäädännön ei muutenkaan tulisi nojata yksittäisiin laitteisiin. Ei pitäisi säätää lakia, joka olettaa että jokaisella pitää olla jokin siru tai pädi mutta ei saa olla himmennettyä hehkulamppua, jonka takia on pakko ostaa vielä raskaampi erillishimmennin. Liian tarkka sääntely on lopulta juuri kaikkein epätarkinta, kuten Suomeen sovelletut direktiivit todistaa.

Se, että joku asia on useille turhaa, ei ole sen kieltämisen peruste. Eikä se, että joku asia voi olla hyväksi monille, ole mikään itseisarvollinen syy tehdä samaista yksityiskohtaa poikkeuksetta pakolliseksi.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Ari-Lee

Jos säästöjä, todellisia, haluttaisiin oikeasti tulisi liikennevalot asettaa vilkulle öiseen aikaan ja pyhäisin kuten ne ennen EU:n määräyksiä olivatkin. Pikkukaupungeissa ja kirkonkylissä joissa on vain muutaman auton liikenne hiljaisimpina aikoina eivät todellakaan tarvitse valo-ohjausta risteyksissä. Ajokortti on sitä varten että tiedetään oletuksena autoilijan hallitsevan ajojärjestyksen. Ellei näin jostain syystä ole sitä varten ajokortti voidaan peruuttaa määräajaksi.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä


CaptainNuiva

Rengaspaineethan heittelevät lämpötilan mukaan, odotettavissa siis on taas yksi järjestelmä jonka ainoa funktio tulee olemaan järjestelmien myynti, korjaus ja maksut katsastusasemille uusintanäyttöjen muodossa.

Ehkä seuraavaksi saamme pakollisen järjestelmän joka mittaa kuskin virtsarakon täyttöastetta ja sammuttaa auton automaattisesti jos virtsan määrä ylittää 0,5 litraa tai alittaa 0,49 litraa.
Auton saa käyntiin vain e-hyväksytyssä ja maksullisessa toiletissa käymisen jälkeen, vessanpytty tulostaa vetämisen jälkeen auton käynnistyskoodin.
Toki on huomioitava että virtsan määrällä ei ole todellisuudessa mitään tekemistä auton käytön kannalta mutta tämä, kuten moni muukin järjestelmä, onkin tehty vain rahastusta ja byrokratian kasvattamista varten.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: Ari-Lee on 12.01.2014, 02:20:50
Jos säästöjä, todellisia, haluttaisiin oikeasti tulisi liikennevalot asettaa vilkulle öiseen aikaan ja pyhäisin kuten ne ennen EU:n määräyksiä olivatkin. Pikkukaupungeissa ja kirkonkylissä joissa on vain muutaman auton liikenne hiljaisimpina aikoina eivät todellakaan tarvitse valo-ohjausta risteyksissä.

Ehdotuksesi on järjetön !
Eihän tuolla saataisi millään tavoin vaikeutettua kansalaisen arkea ja päästöihinkin se vaikuttaisi ihan väärällä tavalla vähentävästi eli sillä ei saataisi ongittua autoilijan lompakosta rahaa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ari-Lee

Ei. Kyllä autoilijan ranteeseen kiinnitettävä ja auton ajotietokoneeseen kiinnitettävä kuljettajan terveydellistä tilaa valvova yksikkö tulee ottaa käyttöön pikaisesti. Jos syke tai verenpaine nousee liikaa tulee siitä hälytys lähimmälle viranomaiselle, mikä on tietenkin kilpailutettu ja ulkoistettu Espanjaan, joka kaukopysäyttää auton moottorin ja peruuttaa ajokortin. Tästä tulee ilmoitus txt-viestinä että kuljettaja tietää tilata taksin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

op

Quote from: Jepulis on 12.01.2014, 02:10:57
Se on hyödyttömyyden lisäksi hintava. Suomessa hinta on hyvin todennäköisesti peräti kaksikin kertaa muita maita kalliimpi, tai vaihtoehtoisesti toimimaton. Se selittyy sääoloillamme ja lisäksi talvirengastarpeillamme. Järjestelmässä renkaisiin liittyy anturi, joka ei käytännössä ole teknisesti kypsä ainakaan Suomen oloihin. Tai vaihtoehtoisesti tietokoneohjelma, joka seuraa renkaiden pyörimisnopeutta tehden ennakkoon laskettuja päätelmiä rengaspaineista mutta käytännössä se ei taas toimi Suomessa sitäkään vähää. Näistä edeltävä on kalliimpi ja jälkimmäinen eikä sekään kuitenkaan ilmainen. Suomessakin on näitä laitteita jo tänä päivänä, mistä tiedetäänkin ettei ne pääsääntönä toimi.

Ei ne nyt niin kalliita ole. Saksalaisiin "premiumeihinkin" lähtee alle kahdensadan lisävarustelistalta (varmaan halpaa sorttia), joten tehtaalle todellinen kustannus lienee max. 20 € + verot =40 €.

Toimivuudesta en tiedä, mutta jos ei muka Suomessakaan toimi niin tuskin vuoristoeuroopassakaan, jossa ylöspäin mennessä muuttuu nopeasti sekä ympäröivä paine, että lämpötila. Toisaalta kuinka usein tulee tapauksia vastaan, jossa renkaassa on huomattavasti väärät paineet, jos vaihdon jälkeen ne aina tarkastaa? Itselleni tällainen on osunut vastaan kerran ja silloinkin kaverin kyydissä.

guest3656

Törmäsin tähän systeemiin kun tutkailin netistä miten rikolliset ohittavat auton ajonestojärjestelmän. Selvisi, että tämä on yksi täysin suojaamaton takaportti auton ECU:uun. Auton ajoneston ja varashälyttiminen voi siis laittaa helposti pois päältä langattomasti ennenkuin murtautuu autoon. Onnistuu 20 dollarin laitteella.

VeePee

Aika monessa autossahan rengaspaineanturit on ollut jo vuosia. Omassakin autossa on, mutta olen kytkenyt sen pois käytöstä, kun anturit ovat vain kesävanteissa ja talvirenkaissa ei. Olen joiltakin käyttäjiltä myös kuullut, että paineanturit ovat melko vikaherkkiä ja hajoilevat helposti renkaanvaihdon yhteydessä.

Pyörimisnopeuksien vertailu on toimintavarmempi varmempi järjestelmä, mutta se havaitsee vain sen, jos joku pyörä eroaa muista, eli jos kaikki renkaat ovat liian löysiä, ei mitään hälytystä tule.

Mukava olisi nähdä kattava analyysi saavutettavista todellisista hyödyistä ja kustannuksista. Taas nähdään onnistuneen lobbausoperaation tulos ja uusi rahapuro lirisee kuluttajan taskusta.

Siili

Systeemin hankinta maksoi uudessa autossani tehtaalla asennettuna ekstraa 50 €.  Se tosin toimii vain kesärenkaissa.  Talvirenkaisiin jälkiasennettuna olisi maksanut luokkaa 70€/rengas.

Jepulis

Siinäpä se. Pakollisuus tekee niistä antureista jokaiselle kiusan kun nyt niistä on voinut olla joillekin hyötyä ajoittain. Aiemmin antureita ei tarvinnut huoltaa jos ne meni rikki, uudistuksen takia käsittääkseni ne on pidettävä kunnossa siinä kuin samaiset renkaatkin. Ja kansantalous maksaa jälleen kerran hyödyttömästä tavarasta.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.