News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Keskustelua tekijänoikeuksista

Started by Horn Hill, 24.06.2009, 15:12:16

Previous topic - Next topic

escobar

Aika vaikea arvioida lukua mitä olisin ostanut, jollei sitä olisi ollut netissä: ehkä jotain 10% pelien, 1% elokuvien ja 0.1% musiikin kohdalla. Ne ostokset mitä olen 2000-puolella tehnyt ovat kaikki ollet "support" ostoja, eli tekijän sponsorointia (vrt. Kirjoituksia uppoavasta Lännestä). Veikkaan että tälläinen on erittäin yleistä, ja yhä yleistyvää nuoren nettikansan parissa.
Zort!

JM-K

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 20:27:30
JM-K.
Jos tajusi siitä mitä maailmassa tällä hetkellä tapahtuu on tätä tasoa, älä odota uudelle Puolueellesi kovinkaan paljon ääniä vaaleissa.

Oletko harkinnut liittymistä johonkin Kolmesta Suuresta?

Heh heh, jotain tämmöistä odotinkin jo siinä vaiheessa, kun ihmettelit tuota "sinisilmäisyyttäni". Olisit sanonut suoraan typerykseksi tai kaljuksi läskiksi, kun et kerran osaa oikeasti edes vittuilla. Tiesitkö, että tuolle persoonallisuushäiriöllesi on ihan oikea nimikin?

Eikun lueskelemaan!

http://www.depression-guide.com/dsm4.htm

EDIT: Puolue kirjoitetaan pienellä p:llä. Siis puolue, ei Puolue.

Kazakstan

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 20:18:20
Otetaan yksinkertainen esimerkki: Radiossa soi juuri Hectorin biisi "rakkautta ilmassa". Se on mielestäni hyvä biisi. Pidin siitä jo silloin, kun levy ilmestyi. Menin kauppaan ja ostin levyn. Hector eli Heikki Harma sai rahnaa ja voita leivän päälle. Olisin tokin voinut imuttaa levyn netistä. Tällöin Hector ei olisi saanut latin latia tekijäkorvauksia. Koska minulle on jo pienestä lapsesta asti opetettu, että varastaminen ei ole kivaa, en imuttanut sitä, vaan menin kauppaan.

Tutkimusten mukaan eniten piratismia harrastavat myös ostelevat eniten levyjä. Itselläni tuo kuvio meneekin niin, että jos kuulen radiossa hyvän Hectorin biisin, käyn lataamassa koko levyn. Jos levy on hyvä, ostan siitä fyysisen kopion. Maailma on täynnä hyvää musiikkia, mutta yhtä lailla myös huonoa musiikkia. Jos minun pitäisi ostaa jokainen levy jota haluan vähänkin kuunnella, rahani loppuisivat alta aikayksikön, enkä koskaan onnistuisi löytämään monia hyviä artisteja. Silloin kaikki nämä artistit jäisivät ilman fyffeä. Olen löytänyt miltei kaikki nykyiset suosikkiartistini piratismin kautta. Sittemmin olen ostellut heidän levyjään ja käynyt keikoilla. Missä se ongelma on? Kuka tässä jää ilman ja mitä? Tällä tavalla minä pystyn keskittämään vähäiset rahavarani niille artisteille, joita oikeasti haluan tukea.

En tosin osta Hectorin kaltaisten artistien musiikkia, sillä suosin nykyisin vain pieniä levy-yhtiöitä ja omakustannelevyjä, sillä tällöin tuoton voi arvella menevän todennäköisemmin itse artistin taskuun. On aivan eri asia tilata sähköpostilla henkilökohtaisesti jonkun pienen artistin levy, laittaa rahat tilisiirtona ja saada joku käsin tehty uniikki levy täynnä helkutin hienoa musiikkia, kuin mennä supermarkettiin ostamaan joku ison levy-yhtiön tuottama kasvottoman mega-artistin levy.

Piratismi syö leipää ennen kaikkea suurilta levy-yhtiöiltä ja jossain määrin myös suurten levy-yhtiöiden tuotteistamilta muovisilta artisteilta, mutta väitän että pienet ja keskisuuret musiikkialan toimijat hyötyvät musiikin vapaasta jakelusta. Minä en ainakaan näe mitään vikaa siinä kehityskulussa, että musiikkibisnes demokratisoituu ja pienemmät tomintayksiköt korvaavat isot, keskitetyt markkinointikoneistot. Sellaisessa ympäristössä luovuus kukoistaa paljon paremmin.

Horn Hill

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 20:24:49

En ole lukenut Idolsien levytyssoppareita ja todennäköisesti et ole sinäkään, koska Idolsin säännöt kieltävät sopimusten kommentoinnin julkisesti ja käsittelemisen kolmannen osapuolen kanssa. Tuskin ne kuitenkaan ihan ilmaiseksi levyille laulavat vai niinkö arvelit?

EDIT: Lisätty sana "julkisesti"

Nykäsen Mattikin laulaa levylle! Se saa miljoonia ku se on julkkis!
Herää jo iso mies. Teeppä itse levy.

Tai kirja jos siltä tuntuu. Voit kysyä esim. Hankamäen Jukalta tai Pietiläisen Kimmolta. Kuinka nykymeno on "artistin" etu tai tekijän puolella.

Taisi kustantajat olla jonossa JH-a kirjaakin kustantamaan?
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

aivovuoto

a) onko omaan käyttöön kopiointi kiellettyä? Onko sellainen laki tulossa?
On. Lex Karpela.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tekij%C3%A4noikeus-_ja_rikoslain_muutos
Kopioin kovalevylleni ostamiani CSS-paskalla varustettuja DVD-levyjä. En halua leikkiä lättyjen kanssa. Kellekään en niitä jaa talouden kotiverkon ulkopuolelle, jossa sisältö on muutenkin laillisesti kaikkien katsottavissa ilman Lex Karpelaa.
Kierto on yksinkertainen. Ohittamiseen riittää jopa kravaattiin mahtuva lähdekoodi.Tästä oli ennakkotapaus, jossa systeemi hyväksyttiin, mutta kumottiin hovissa.

Eniveis olen rikollinen.

Olen tekijänoikeiden ja estojen höllentämisen kannalla (joita voisi tietyin maksullisin ehdoin korottaa), mutta piratismia en kannata.

JM-K

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 20:39:27
Quote from: JM-K on 25.06.2009, 20:24:49

En ole lukenut Idolsien levytyssoppareita ja todennäköisesti et ole sinäkään, koska Idolsin säännöt kieltävät sopimusten kommentoinnin julkisesti ja käsittelemisen kolmannen osapuolen kanssa. Tuskin ne kuitenkaan ihan ilmaiseksi levyille laulavat vai niinkö arvelit?

EDIT: Lisätty sana "julkisesti"

Nykäsen Mattikin laulaa levylle! Se saa miljoonia ku se on julkkis!
Herää jo iso mies. Teeppä itse levy.

Tai kirja jos siltä tuntuu. Voit kysyä esim. Hankamäen Jukalta tai Pietiläisen Kimmolta. Kuinka nykymeno on "artistin" etu tai tekijän puolella.

Taisi kustantajat olla jonossa JH-a kirjaakin kustantamaan?

Huoh. I-H-A-N kaikki ei oo totta, mitä seiskassa lukee

Lemmy

Quote from: KazakstanItselläni tuo kuvio meneekin niin, että jos kuulen radiossa hyvän Hectorin biisin, käyn lataamassa koko levyn.

+ muistakaa mikä määrää mitä radiossa soitetaan. mulla on "vaihtosuhde" - mä saan "hirveetä poppipaskaa" reggaetonia ja mä lähetän "örinäkirkonpoltto" heviä  ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

stubing

Minä kopioin kaiken ostamani musiikin, mahdollisesta kopiosuojauksesta huolimatta, kotikoneelleni ja matkaläppärilleni. En koskaan jaa tiedostoja. olenko siis varas?

Olen kuullut huhun, että jotkut levy-yhtiöt jopa laittavat levynsä ennen julkaisupäivää p2p jakeluun, nähdäkseen albumin menekin etukäteen. En tiedä onko tämä vain tuulesta temmattua vai ei.

JM-K

Quote from: aivovuoto on 25.06.2009, 20:39:47

On. Lex Karpela.
Kopioin kovalevylleni ostamiani CSS-paskalla varustettuja DVD-levyjä. En halua leikkiä lättyjen kanssa. Kellekään en niitä jaa talouden kotiverkon ulkopuolelle, jossa sisältö on muutenkin laillisesti kaikkien katsottavissa ilman Lex Karpelaa.
Kierto on yksinkertainen. Ohittamiseen riittää jopa kravaattiin mahtuva lähdekoodi.Tästä oli ennakkotapaus, jossa systeemi hyväksyttiin, mutta kumottiin hovissa.

Eniveis olen rikollinen.

Olen tekijänoikeiden ja estojen höllentämisen kannalla (joita voisi tietyin maksullisin ehdoin korottaa), mutta piratismia en kannata.

Onpas typerä laki tämä(-kin). Jos joku kopioi levyn ihan oikeasti itselleen esim. MP3-soittimeen, niin ei tuossa maalaisjärjellä ajatellen mitään rikollista pitäisi olla.

Lemmy

Quote from: Horn Hill
Tai kirja jos siltä tuntuu.

Mä olen itse asiassa toimittanut ja kustantanut omakustanteen. Ja jos netti olis ollut silloin niin olis mennyt julkiseksi. Et revi siitä.

BTW Halla-ahon kirjahan - kuten myös esim. "Juoppohullun päiväkirja" on ensin netissä ilmestyneitä kirjoituksia jotka on painettu. Juoppiksesta on tehty 5. osa ja käännöksiä vaikka mille kielille.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Lemmy

No mutta muistattehan c-kasettiajan kun autoon kopioi kasetit että kun ne meni paskaks pakkasella?

Horn Hill

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 20:37:59
Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 20:27:30
JM-K.
Jos tajusi siitä mitä maailmassa tällä hetkellä tapahtuu on tätä tasoa, älä odota uudelle Puolueellesi kovinkaan paljon ääniä vaaleissa.

Oletko harkinnut liittymistä johonkin Kolmesta Suuresta?

Heh heh, jotain tämmöistä odotinkin jo siinä vaiheessa, kun ihmettelit tuota "sinisilmäisyyttäni". Olisit sanonut suoraan typerykseksi tai kaljuksi läskiksi, kun et kerran osaa oikeasti edes vittuilla. Tiesitkö, että tuolle persoonallisuushäiriöllesi on ihan oikea nimikin?

Eikun lueskelemaan!

http://www.depression-guide.com/dsm4.htm

EDIT: Puolue kirjoitetaan pienellä p:llä. Siis puolue, ei Puolue.

Jos haluat voin kutsua Sinua Kaljuksi ja Läskiksi. Tulisiko siitä tyydytystä?

Heh heh. Eikun lueskelemaan.

PS. "Puolue" on muuten erisnimi. Sitten kun julkaiset sille nimen: "Pienjyrsijät" tms. se on jotain muuta.

Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

ttw

Quote from: stubing on 25.06.2009, 20:42:26
Minä kopioin kaiken ostamani musiikin, mahdollisesta kopiosuojauksesta huolimatta, kotikoneelleni ja matkaläppärilleni. En koskaan jaa tiedostoja. olenko siis varas?

Olen kuullut huhun, että jotkut levy-yhtiöt jopa laittavat levynsä ennen julkaisupäivää p2p jakeluun, nähdäkseen albumin menekin etukäteen. En tiedä onko tämä vain tuulesta temmattua vai ei.

Samaa "vuotoa" tapahtuu paljon esim. uusien tv-sarjojen tekijöiltä. Hyvin monet vuodot nettiin on tekijöiden omaa mainoskikkailua.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

AIP

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 20:42:35
Quote from: aivovuoto on 25.06.2009, 20:39:47

On. Lex Karpela.

Eniveis olen rikollinen.

Onpas typerä laki tämä(-kin). Jos joku kopioi levyn ihan oikeasti itselleen esim. MP3-soittimeen, niin ei tuossa maalaisjärjellä ajatellen mitään rikollista pitäisi olla.

Sama kopiosuojauksen kierron kielto estää myös tekemästä CD-levystä kopion esimeriksi epästandardin suojauksen ansiosta autosoittimessa soimattomasta levystä juuri autokäyttöön. Tällaista "tehokkaan" suojauksen estoa ja tallenteen valmistamista olen esimerkiksi itse joutunut harrastamaan, koska en halua rankaista artistia tai omaa musiikkimakuani levy-yhtiön huonosta valinnasta.

Samoin esimerkiksi digitaalisen tv-tallenteen siirtäminen tietokoneelle on jotakuinkin lainvastaista puuhaa ilman tv-yhtiön lupaa. DVD-levylle saa televisio-ohjelman tallentaa mikäli hankkii digiboksin ja dvd-tallentimen yhdistelmän tai siirtää kuvan ja äänen erillisen tallentimeen käymättä tietokoneen kautta. Koska tietokone on automaattisesti piratismi.

ttw

Ainakin oma saunavisio iptv sydeemi kyllä sallii tallenteiden siirtämisen tietokoneelle.

AIP

Anteeksi, puhuin puuta heinää televisiolähetysten tallennusten osalta. Yksityishenkilöt ovat totta kai vapautettu toisto-, kopio- yms. kiellosta. Väitän aikanani pureskelleen tuota televisioasiaa jonkun aikaa, ja kuitenkaan muisti ei selvästikään pitänyt yhtä todellisuuden kanssa.

Horn Hill

Tulee muuten hieno "Puolue" pojille. Toinen nimittelee potentiaalista äänestäjää "kommunistiksi" toinen "persoonallisuushäiriöiseksi".

Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

JM-K

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 21:25:18
Tulee muuten hieno "Puolue" pojille. Toinen nimittelee potentiaalista äänestäjää "kommunistiksi" toinen "persoonallisuushäiriöiseksi".

Ne on meikäläiset vastineet titteleille "tupauuno" ja "propellipää". Mitens Vallin liittyy Puoluehankkeeseen?

Joko luit sen Kaija Kärkisen haastattelun?

Horn Hill

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 21:30:16

Mä olen kiljua juova ropelli. En mä osaa lukee.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

JM-K

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 21:31:58

Viinahuume on hiilivetypohjainen, teollisuuskäyttöön tarkoitettu rasvaa tehokkaasti liuottava liuotin. Suosittelen pidättäytymään sen käytöstä muuhun tarkoitukseen.

Horn Hill

Mitens Vallin liittyy Puoluehankkeeseen?

Telkkarissa olitte yhessä. Nimiä keräsitte. Sepikin oli siellä. Niih.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

JM-K

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 21:36:08
Mitens Vallin liittyy Puoluehankkeeseen?

Telkkarissa olitte yhessä. Nimiä keräsitte. Sepikin oli siellä. Niih.

Ei Vallin mitään nimiä keränny, se allekirjoitti yhden kannattajakortin. Onkohan Sepi kuvioissa?

Horn Hill

Quote from: JM-K on 25.06.2009, 21:50:18
Onkohan Sepi kuvioissa?

Ei kai se poistu edes oikeuden päätöksellä :P
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

MW

onpahan threadi. J-MK:lle ääni täältä. 2011.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Esim. musiikille pitäisi saada jokin suoja-aika jonka jälkeen voisi maksutta kopioida ei kaupaaliseen käyttöön. Vähän niinkui nykyään lääketeollisuuden patentit.
Tuo teidän nykyisin ajama käytäntö että vastajulkaistua saa ruveta levittämään o ihan perseestä. Jos aiotte saada puolueen toimimaan niin pyytäkääs joku järkimies fundeeraamaan tai pistäkää aivoriihi pystyyn.

Timo Hellman

Play.comista saa naurettavan halvalla himmeämpienkin ug-bändien tuotantoa. Levyjen kalleus on vain tekosyy jos kielitaitoa ja jonkinlainen muoviläpyskä lompakosta löytyy.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

PP

Quote from: Vallin on 25.06.2009, 19:00:21Kun ette tajua, tai halua tajuta
Väite "alkuperäinen tuote ei häviä, mutta kopiointi on silti varastamista" kuulostaa aivan yhtä typerältä kuin suvaitsevaisten väite "rotuja ei ole, mutta rasismia on silti olemassa".

Quote from: Vallin on 25.06.2009, 19:00:21Yksityisen omaisuuden suoja kuuluu markkinatalouteen, kommunismissa kaikki omaisuus on ihanasti yhteistä.
Mistään yksityisestä omistusoikeudesta on aivan turha puhua niin kauan, kun ostamalleen tuotteelle ei saa tehdä mitä haluaa ml. ottaa siitä kopioita ja jakaa niitä halutessaan eteenpäin.

"Samalla logiikalla korvikealkoholia juovien alkoholistien tulisi antaa varastaa Alkosta viinaa, sillä ei ne sitä missään tapauksessa rahalla kuitenkaan ostaisi."
Eipäs, vaan korvikealkoholia juovat "varastavat" Alkolta vaikkeivät kävisi koskaan koko laitoksessa, sillä jokainen juotu korvikealkoholipullo on poissa Alkon myynnistä. Eiköstä vain?

Mitä tuohon Kärkisen juttuun tulee, niin pitää vain olla iloinen etteivät kaikki artistit ole yhtä lyhytnäköisiä. Näitä artisteja ovat mm. Radiohead ja monet muut.

Todettakoon lopuksi, että piratismia puolustavat argumentit ovat typeriä, mutta sitä vastustavat argumentit ovat vielä kertaluokkaa typerämpiä.
Vaikka olisitkin paranoidi, se ei tarkoita etteivätkö NE voisi olla perässäsi.

MokuMan

Quote from: Horn Hill on 25.06.2009, 21:31:58

Tähän väliin on pakko kommentoida: Mäki-Ketelä ei vaikuta tyhmältä - häntä kannattaa lähestyä asiallisesti ja asia-argumentein tekijänoikeusasioissa. Kaikki hommalaiset kun eivät ole oikeustieteilijöitä tai tietotekniikan tohtoreita.

Valliniin taas en ota kantaa - mies voi olla rikas mutta argumentoida hän ei ainakaan bloginsa perusteella osaa.

Roope

Kopioinnin puolustajilla näyttää olevan vastaavantyyppisiä todellisuudenhahmottamisen ongelmia kuin mokuttajillakin.

On samaistettu turhan huolettomasti IP-kopiointi jonkin esineen varastamiseen. Se on yhtä suoraviivaista yksikertaistamista kuin väittää, että "all property is theft". Oli kopioinnista mitä mieltä tahansa, niin asiaan liittyvät ongelmat ovat kertaluokkaa monimutkaisemmat kuin kiinteän omaisuuden varkauden.

QuoteVastaavasti kopiointia puolustava piraattijengi ei saa mitenkään jakeluunsa sitä, että he varastavat artisteilta. Joka ainoa myymättä jäänyt levy on pois niiltä tyypeiltä, jotka ovat biisit tehneet, sovittaneet ja levylle soittaneet.

Toisaalta kuluttajat eivät välttämättä nykyään haluakaan levyä, vaan pelkän musiikin. Levy-yhtiöt ovat olleet hyvin nihkeitä ja hitaita perustamaan nettiin kattavia maksullisia flat rate -palveluita. Hyvälle palvelulle olisi kysyntää.

Typerin peruste, mitä eräältä piraattifanittajalta kuulin oli se, että monet kopioijista jättäisivät joka tapauksessa levyn ostamatta, joten ei se kato niinku kato oo niinku keneltäkään pois.

Yleensä tuolla perustelulla arvostellaan levy-yhtiöiden ilmoittamia harhaanjohtavia lukuja piratismin viihdeteollisuudelle aiheuttamista tappioista.

Siis sama lyhyesti: Ostin levyn --> tekijä sai fyffeä. Jos olisin imuttanut --> tekijä ei olisi saanut fyffeä. Aika yksinkertaista mielestäni.

Paljon monimutkaisempaa mielestäni. Onko esimerkiksi ulkomaisen nettiradioaseman tai nettijukeboksin kuuntelu laillista ja/tai artistin kannalta oikein, ja kenen kuuluu päättää asiasta? Suunnilleen joka maassa on erilainen järjestelmä. Useimmissa maissa naurettaisiin Suomen Teoston oikeudelle rahastaa takseja ja partureita radion kuuntelusta.

Pari kysymystä:
On, mutta en nyt muista kuinka kattavasti.

b) uskooko joku ihan oikeasti, että omaan käyttöön kopiointi on tässä se ongelma?
Minusta se suurin ongelma on ollut avoin valtakirja viihdeteollisuudelle. Ei heillä pitäisi olla oikeutta esim. ujuttaa haittaohjelmia tietokoneelleni tai päättää millä laitteella tai käyttöjärjestelmällä kuuntelen musiikkia tai katson elokuvia. Lex Nokiassa oli näitä samoja huolestuttavia piirteitä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ttw

Sitten teosto riistää kasettimaksua tyhjistä cd/dvd-aihioista edelleen vaikka lataaminen on nykyisin lailla kielletty. Mutta tämä koko hommeli ylipäätänsä on erittäin monimutkainen kuten Roopekin kommentoi. Kyse kun ei pelkästään ole laillistetaanko se latailu vai ei. Tätä piraattijuttua voisi verrata mokutukseen. Aiheeseen kun perehtyy niin huomaa, että prkl eihän tämä voi näin mennä? Tietty jos on joku kytky TO-mafioihin niin tuskin voi sitä edes itselleen myöntää, että päin helvettiä mennään.