News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-01-02 Suomalaisen rauhanturvaajan loukkantuminen mysteeri

Started by Marija, 02.01.2014, 15:40:55

Previous topic - Next topic

Marija

Mysteeriä kerrakseen. Nyt kaikille mietintämyssy päähän. Mitä kummaa mahtoi tapahtua? Selvinneekö koskaan?

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/65325-mysteeri-suomalainen-rauhanturvaaja-loukkaantui-tuntemattomasta-syysta

Itse rauhanturvaajalle kaikkea hyvää ja voimia.   :)

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: Marija on 02.01.2014, 15:40:55
Mysteeriä kerrakseen. Nyt kaikille mietintämyssy päähän. Mitä kummaa mahtoi tapahtua? Selvinneekö koskaan?

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/65325-mysteeri-suomalainen-rauhanturvaaja-loukkaantui-tuntemattomasta-syysta

Mietintämyssyni rupesi piippaamaan kun luin, että loukkaantuminen tapahtui uudenvuoden yönä.
Non poteris veritatem

Isäntä ja loinen

Tästä kyseisestä keissistä en tiedä mitään, mutta jos loukkantumisen taustalla on omaa perseilyä, niin siinä tapauksessa sympatiaa ei heru. Mitä nyt muutaman tutun rauhanturvaajan kanssa olen joskus jutellut, niin kohtalaisen railakkaasti sitä vapaa-aikaa tunnutaan siellä viettävän.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Kni

Iltalehti tietää vähän enemmän:

QuoteSuomalaisen kriisinhallintajoukon komentajan sijainen, majuri Mikko Kurko kertoo Iltalehdelle, että loukkaantunut rauhanturvaaja on parhaillaan ambulanssilentokoneessa matkalla Helsinkiin.

Sieltä hänet siirretään myöhemmin kotipaikkakunnalleen hoitoon.

Loukkaantuminen sattui uudenvuoden yönä Unifil-operaation päämajan alueella Naqourassa. Italialainen rauhanturvaaja löysi loukkaantuneen samana yönä kulkutien varresta.

Loukkaantumisen syytä ei vielä tiedetä, eikä Kurko lähde arvailemaan eri vaihtoehtoja.

- On niin monta asiaa, mitä ei vielä voida sulkea pois. Hänellä on useita erilaisia vammoja, mutta ampuma-aseisiin tai räjähteisiin ne eivät liity, hän sanoo.

Loukkaantunut itse ei muista mitään loukkaantumishetkestä, vaan hänen seuraava muistikuvansa on vasta sairaalasta.

Suomalainen rauhanturvaaja oli uudenvuoden yönä liikkeellä toisen suomalaisen kanssa. Hän ei ollut silloin työvuorossa, mutta Kurko ei nimittäisi sitä kuitenkaan vapaa-ajaksi.

- Ei täällä voi vapaa-ajallakaan tehdä mitä haluaa, Kurko muistuttaa.

Loukkaantunut rauhanturvaajamies työskentelee Libanonissa esikuntatehtävissä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014010217887983_uu.shtml

Olen itse ollut vastaavissa hommissa ja arvaan että syy voi olla melkein mikä vaan, mutta jonkinlainen tapaturma kuullostaa todennäköisimmältä, esim. putoaminen, tai sitten pahoinpitely. Mistä nämä sitten olisivat saaneet alkunsa, jää arvattavaksi.

QuoteLoukkaantuminen sattui uudenvuoden yönä Unifil-operaation päämajan alueella Naqourassa. ... Hän ei ollut silloin työvuorossa, mutta Kurko ei nimittäisi sitä kuitenkaan vapaa-ajaksi.
Tämä kuullostaa siltä, että kaveri olisi ollut varallaolovuorossa. Siloin pitää olla paikalla sotilasalueella ja valmiina hommiin jos jotakin sattuu. Voi käydä saunassa tai pelata kavereiden kanssa mutta pitää olla työ- ja ajokykyinen. Ryypiskely on tuolloin kokonaan kielletty.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Marija

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 02.01.2014, 15:48:19
Quote from: Marija on 02.01.2014, 15:40:55

Mietintämyssyni rupesi piippaamaan kun luin, että loukkaantuminen tapahtui uudenvuoden yönä.

Mulla piippaa Libanon ja rauhanturvaaja, siis kaksi piippiä.

nurkkakuntalainen

Ns. rauhanturvaaminen on aika lailla syvältä. Haluammeko mekin tänne esim. Lähi-Idästä pyssyillä ja pommeilla varustettuja islaminturvaajia?

Toisaalta lähettämällä porukkaa rauhanturvaajiksi voisimme päästä eroon osasta sotahulluja, jotka muuten hulluttelisivat täällä...
Ghettoutuminen parempi kuin assimilaatio. Paluumuutto parempi kuin ghettoutuminen.
Kotiutus kotoutuksen tilalle!
Eroa valtiosta

Tosiasiallinen Nuiva

IS tietää kertoa, että vammat eivät voi olla itse aiheutettuja, eikä alkoholilla ollut osuutta asiaan.

QuoteMajurin mukaan rauhanturvaajan vammat on aiheuttanut ulkopuolinen.
Libanonissa loukkaantuneella suomalaisella rauhanturvaajalla oli vammoja melkein kaikissa ruumiinosissa, kertoo Suomen Libanonin kriisinhallintajoukkojen komentajan sijainen majuri Mikko Kurko.

Kurkon mukaan vammat on aiheuttanut ulkopuolinen, koska sellaisia vammoja ei voi tuottaa itselleen.

Minkäänlaisia päihteitä rauhanturvaaja ei Kurkon tietojen mukaan ollut käyttänyt.

Rauhanturvaaja loukkaantui uudenvuodenyönä YK:n Unifil-operaation päämajan alueella Naqurassa.

Noin kolme kilometriä pitkä ja kaksi kilometriä leveä alue on aidattu. Alueella on noin 2 000 rauhanturvaajaa 40 maasta. Heistä kaksi on suomalaisia.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288638420687.html

Tuli mieleen, että olin intissä ottamassa lentokentällä vastaan bosniassa Nigerialaisen kollegansa surmaamaksi joutuneen upseerin.
Non poteris veritatem

Kni

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 02.01.2014, 17:32:39
Tuli mieleen, että olin intissä ottamassa lentokentällä vastaan bosniassa Nigerialaisen kollegansa surmaamaksi joutuneen upseerin.

Rauhanturvaajia on kaikenlaisista maista. Kaikki ei ole yhtä viilipyttyjä ja loogisen harkitsevia kuin suomalaiset. Ei kaikki suomalaisetkaan, mutta enimmäkseen kyllä. Ja on siellä läsnä alkuasukkaitakin.

Marija

Libanonilainen Ulkopuolinen Muslimi-Rikastaja Ja Koneinsinööri?
Tuli kiistaa libanonilaisen panssarivaunun moottorista?
Kyseessä väärinkäsitys.

Tabula Rasa

Jos jossain peräkorvessa ollan niin mahtuu kai paikallinen eläimistökin kuvioihin? Vai liekö kokonaan poissuljettu? Susi/villikoiralauma tekee aika paljon vahinkoa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kni

Auto- / mopo- / moottoripyörä tms. kolari pimeässä?

Marija

Quote from: Tabula Rasa on 02.01.2014, 19:32:20
Jos jossain peräkorvessa ollan niin mahtuu kai paikallinen eläimistökin kuvioihin? Vai liekö kokonaan poissuljettu? Susi/villikoiralauma tekee aika paljon vahinkoa.

Enpä tiedä liikkuuko niillä alueilla mitään villieläimiä.

Muslimit kun tunnetusti pitävät kaiken elävän tappamisesta ja sota-alueella voi iltapuhteikseen ammuskella kaikkea liikkuvaa. Mitään villikoiralaumoja tai susia tuskin on.

Kyllä ne pedot siellä on ne itse muslimipedot.

törö

QuoteSuomalainen rauhanturvaaja löytyi tajuttomana asfalttitien varrelta - vammoja kaikkialla

Libanonissa loukkaantunut suomalainen rauhanturvaaja on tuotu Helsinkiin.

Maavoimat kertoo tiedotteessaan, että rauhanturvaajan tila on vakaa, mutta hänelle annetaan jatkohoitoa sairaalassa.

-Hänet tuotiin lentokoneesta maaten, mutta hän oli tajuissaan, Porin prikaatin esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Janne Jaakkola kertoo.

Puolustusvoimien mukaan vammojen aiheuttajasta ei ole vielä tietoa. Mies löydettiin tajuttomana Naquran kaupungissa YK:n Unifil-operaation päämajan alueelta uudenvuoden yönä.

Noin 3 kilometriä pitkä ja 2 kilometriä leveä alue on aidattu. Alueella on noin 2000 rauhanturvaajaa 40 maasta. Heistä kaksi on suomalaisia.

Suomen Libanonin kriisinhallintajoukkojen komentajan sijaisen, majuri Mikko Kurkon mukaan miehellä oli löydettäessä vammoja melkein kaikissa ruumiinosissaan.

-Päässä ei näytä olleen ulkoisia vammoja, hän tarkensi.

Kurkon mukaan suomalaisen vammat on aiheuttanut ulkopuolinen, koska sellaisia vammoja ei voi tehdä itselleen. Väkivaltaa tai ajoneuvosta johtuvaa loukkaantumista ei hänen mukaansa voida sulkea pois.

-Ainoa asia, joka voidaan sulkea pois, ovat ampuma-aseisiin ja räjähteisiin liittyvät jutut.

Kurko kertoo, että mies oli liikkeellä kävellen ja yksin. Hänet löysi italialainen rauhanturvaaja asfaltoidun tien varrelta. Kurko arvelee, että suomalaismies oli palaamassa majapaikkaansa.

"Loukkaantunut ei muista mitään"

Rauhanturvaaja ei ollut Kurkon tietojen mukaan käyttänyt minkäänlaisia päihteitä. Kurko sanoo, että loukkaantunut ei itse muista tapahtumista mitään. Mies ei ollut loukkaantuessaan palvelustehtävässä.

Kurko ei kerro, oliko loukkaantunut Puolustusvoimien kantahenkilökuntaan kuuluva vai reserviläinen.

-Kyseessä on kokenut rauhanturvaaja. Kaikki rauhanturvaajamme ovat iältään 19-59 vuoden väliltä.

Puolustusvoimien mukaan tapahtumalle ei ole vielä löydetty silminnäkijöitä. Tutkimuksia hankaloittaa se, että loukkaantuminen tapahtui eri tukikohdassa kuin mihin valtaosa suomalaisista on sijoitettu.

-Tutkimuksia jatketaan sekä Suomessa että Libanonissa, everstiluutnantti Jaakkola kertoo. 

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalainen-rauhanturvaaja-loytyi-tajuttomana-asfalttitien-varrelta---vammoja-kaikkialla/2476900

matkamasentaja

Varmaan luonut katseita jonkun heimopäällikön tyttäreen, ei sen kummempaa. Pää säästetty kolhuilta jotta säilyy hengissä, varoittavana esimerkkinä.

suomimakkara

Vaikka Etelä-Libanon onkin useasti uutisissa, niin kyseessä ei ole minkään mittapuun mukaan sotatoimialue. Paikallinen islamilainen terroristi/vapaustaistelija/hyväntekeväisyysjärjestö Hezbollah vastaa epävirallisesti alueen turvatoimista ja on onnistunut pitämään esim. nykyään lähes viikottain Beirutissa rieuhuvat Sunni muslimi järjestöt suht hyvin kurissa.
Mitä tulee tähän rauhanturvaajaan , hän on luultavasti jäänyt auton alle tai sitten toiset rauhanturvaajat ovat mukiloineet. Tapahtumapaikka on UNIFIL esikunnan alueella minne paikalliset eivät pääse muuta kuin ns. paikallistyöntekijät jotka ovat töissä päivisin.

Marija

*Mauton möläytys*

Itse korjattu.