News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-03-08 Tamperelainen: Taksiyrittäjä kimmastui työnhakijasta

Started by koli, 14.03.2016, 13:41:39

Previous topic - Next topic

Augustus

Mitähän tästä Bernerin uudistuksesta pitäisi ajatella, jossa aikaisemmin lainatun IS-kirjoituksen mukaan:

Uusi laki tulossa: Taksinkuljettajan ei tarvitse 1.3.2019 lähtien osoittaa enää minkäänlaista paikallistuntemusta
Hallituksen esitykseen sisältyvä muutos on tehty taksialan pyynnöstä, tiedottaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
.

Kuitenkin uudistuksessa on myös jotain pointtia, koska nykyään taksit täällä pääkaupunkiseudulla usein katsoo reitin siitä GPS-laitteen kartalta, joka ehdottaa sitten sopivaa reittiä. Ei tartte opiskella mitään Helsingin katuja ulkomuistiin, sen kun näppäilee lähtö-ja päätepisteet koneeseen. Ongelmia tulee sitten kai vasta, kun asiakkaalla ei ole mitään selkeää osoitetta jonka voi koneeseen näpytellä, vaan jokin yleinen kuvaus paikasta tyyliin, että Hietsuun pitäisi mennä (Hietsu on Hietaniemi Helsingissä, uimaranta) Kone ei ymmärrä Hietsua ja välttämättä asiakaskaan ei tiedä virallista nimeä paikalle.  Monesti ihmiset voivat kuvailla päämäärää ihan vaan jollain yleisillä termeillä, jossa mennään sinne Honkanummelle ja siitä sitten sinne Penan kioskille jne..

edit: Hietaniemi eikä Hietalahti, prkl.

guest14935

Quote from: Holda on 27.09.2018, 18:01:15
Olen itse viettänyt suuren osan elämästäni Espoossa. Kun aloin ajaa taksia Helsingissä kauan sitten, minulla kesti monta vuotta oppia ajamaan siten, että muistin ulkoa suuren määrän virastoja, ministeriöitä, sairaaloita, terveysasemia, kirkkoja, kulttuurikeskuksia, asemia, museoita, baareja, jne. Kun sain ammattiajoluvan Espooseen, minulla kesti jälleen pitkään oppia samat siellä, vaikka toisin voisi luulla.
En tiedä millainen taksikoe Helsingissä tai Espoossa nykyisellään on mutta ei kait se vain ole pelkästään kirjallinen?
Tuon lisäksi että paikat tuntee, erityisen tärkeää on kielitaito jotta ymmärtää eri murteisia jne. Englantikin olisi syytä hallita. Vielä on paljon vanhaa väkeä ilman älypuhelimia joista näyttää että tuonne.

Kari Kinnunen

^
Juuri näin.

Suomessa kun on totuttu siihen, että mittari tuntee paikalliset mestat. Jokusen kerran maalaisena tilannut mittarin ajamaan rahtivimpaimen edellä ja opastamaan. Olen luottanut siihen, että mittari kyllä osaa ja tietää mistä mennään.

Vaan taitaa sekin olla katoavaa kansanperinnettä.