News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suomi ja maahanmuuttajat

Started by Sigridur, 26.06.2009, 14:01:12

Previous topic - Next topic

Sigridur

Olin itse muuttanut Suomeen toisesta pohjoismaista, ja vaikka olen itse maahanmuuttaja, kirjoitan omasta kokemuksesta Suomessa, missä asun jo 10vuotta.
Ymmärrän hyvin, että suomalaiset ovat närkästyneet,kun suomalaiset vanhukset ja eläkeläiset kärsivät, saavat huonoa kohtelua,miniimi eläkettä, ja jotkut afrikalaiset pakolaiset saavat kaikki ilmaiseksi, vaikka eivät tehneet töitä Suomessa koskaan, eivät maksaneet veroja. Se on väärin ja olen samaa mieltä, vaikka itse olen mualta kotoisin.
Suomeen tulin avioliiton kautta, mutta olin opiskelut suomea jo Islannissa, Reykjavikin yliopistossa, vuosia ennen tuloa Suomeen, koska kieli on minusta kiehtovaa ja kiinnostavaa. Islannissa olin tavanut savolaista miestä ja myöhemmin tulin Suomeen.
Minulla ei ollu koskaan ongelmia kulttuurin kanssa, ja olin mielestäni sopeutunut hyvin, vaikka töitä en saanut, niin kävin kaikenlaisissa kurseissa, ja ystävätkin olin saanut pää-asiallissesti haarrastusten kautta.
Ymmärrän hyvin, mitä Teistä suomalaisista tuntuu, kun afrikalainen perhe tulee Suomeen ja saa kaikki valmiiksi, eikä tarvitse edes opettella suomea, eikä hakea töitä, ja saa valmis asunto Helsingissä, ja vielä kaikenlaista tukea, kun suomalaiset työttömät ja eläkeläiset näkevät joskus jopa nälkä. Se on erittäin huonoa ja ihmteelen siitä itsekin.
Minun miehen isä on 85v sotaveteraani, ja myös saa eläkettä vain jotkut 1000euroa, rintamaalisää on vain 50euroa- mikä on nykyaikana aivan naurettavaa.
Eli myös milestani Suomen valtio pitää ensisijaisesti huolehtia omista suomalaisista vanhuksista, työttömistä, lapsista, sitten vasta maahanmuuttajista, jotka osavat kieltä, hakevat töitä tai koulutusta- ja sitten vasta voi rahoitaa pakolaisia.
Mutta väärin on, että suomalainen työtön joka joskus veroja oli maksanut saa vain miniimi työttömyyskorvaus, jotka ei riitä edes perustarpeesiin, ja afrikalainen perhe 5 lapsinen saa 100m2 asunto Helsingissä, vaikka ei kukaan p0erheestä tekis töitä ja maksasi jotain.
Se on huonoa, ja ymmärrän hyvin.

Janne

Tervetuloa Hommaforumille!

Sigridur

Kiitos Janne!
Totta on että Suomessa ovat kainkenlaiset maahanmuuttajat, esim. keslki Euroopasta, toisista pohjoismaista, jotka tulivat Suomeen vaikkappa avioliiton kautta, tai töihin. Maahanmuuttaja ja pakolainen ovat eri asiaa.
Ja kyllä, mäkin ihmettelen suuresti että vanhusten hoidon ei ole rahaa, vanhukset saavat niin paljon lääkeitä laitoksissa, että heistä tulevat vihanekset, hoitajia on vähän, vanhuksia paljon ja aina vaan huonoimmassa kunnossa, ja se, että vanukset eivät pääse edes suikuun on katastroofi!!!
Kunnioitan vanhukset, ja pitää ajattella, että se on juuri se sukupolvi, joka teki kovasti töitä Suomen eteen ja nyt heillä on miniimi eläke, ja kun eivät enää pysty huolehtomaan itsestä- eivä saa asiallista hoitoa, eikä kunnon palvelut, mutta jätetään laitoksissa, jotka ovat todella masentavia.
Kävin vanhainkodissa-ja se on erittäin masentava paikkaa. Niin, mistä se johtuu että Suomen valtio unohtaa nämä ihmiset, mutta tukee jotkut musliimit, jotka eivät osa kunnolla edes kirjoitaa omalla kielellä, eivät halua sopeutua Suomeen, tekivat jopa rikokset, ja eivät osallistuu eivät onnistuu työelämässä edes 20vuoden päästä.
Mikä hyötyä on ihmisista, jotka vaikka ovat työttömiä, tekevät lapsia- mikä on täysin vastuutonta. Kuka elätää heidän lapset, kun vanhemmat eivät pysty?
Normaalli ihmiset perustavat perheen, vasta kun ovat taloudellisesti valmiit, ainakin 1 puoliso tienaa rahaa. Mutta monet afrikalaiset eivät käy töissä koskaan, ja perustavat suur-perheet. Kuka elättää heitä? Valtioko? Se on väärin

Hippo

Tervetuloa foorumille. Ja harmi ettet ole vielä saanut työtä.

JM-K

Tervetuloa munkin puolesta! Toivottavasti työnhaku tuottaa pian tulosta.

Sigridur

Kiitoksiä paljon. Kyllä, minä tein pätkätyöt, ja olin käynyt kurseissa, ja nyt kesään jälkeen menen taas opiskelemaan, ja mulla on aika paljon harrastukset,mm.kissoja. Huomenna on Siilinjärvellä kissanäyttely, ja menen myös. Kotona mulla on 9kk ragdoll poika, creeme valkoisella, ja haluan käydä hänen kanssa näytteleissä. Kesällä hoidan yhden sukulaisen puutarhaa, joskus kalastelen, aika paljon luen, kirjoitan. Kiinnostaa historiaa, ja kaikenlaista.
Talvella sit hiihdän, ja harrastan punttisallia.
Talvi on täällä aika kovaa, mutta siihen tottuu. Olin aikaisemmin asunut pohjois Suomessa, ja siellä on paljon vaikeampaa kun Savossa.
Savossa, Kuopiossa on kaikki palvelut, kaupat, koulut ja paljon harrastus-mahdollisuudet. Täällä ei ole varmasti paljon maahanmuuttajia, ainakin en tunne ketään. Savolaisia ovat tosi mukavia, ja täällä on aika paljon kissaharrastajia, ja näyttely 2 kertaa vuodessa.

Mika

Quote from: Sigridur on 26.06.2009, 14:55:42
monet afrikalaiset eivät käy töissä koskaan, ja perustavat suur-perheet. Kuka elättää heitä? Valtioko? Se on väärin

Paradoksaalista on, että Suomen lapsilisäjärjestelmä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsilis%C3%A4) kannustaa afrikkalaisia lisääntymään - jos mahdollista - entistäkin tiiviimpään tahtiin. Jokaisesta lapsesta saa Suomessa enemmän lapsilisää kuin edellisestä. Ensimmäisestä lapsesta saa 100 EUR/kk, 2. lapsesta 110 EUR/kk, 3. lapsesta 141 EUR/kk, 4. lapsesta 161 EUR/kk ja tämän jälkeen tulevista peräti 182 EUR/kk.  Jokainen voi tuosta laskea paljonko esim. 9 lapsinen somaliperhe nettoaa pelkistä lapsilisistä....
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

ttw

Tervetuloa :)

Kissaihmisiä. Mulla on myös kissa, mutta se on perinteinen maatiainen. Monta on rotua, eli periaatteessa rotukissa  ;D kohta 15v täyttää.

Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Sigridur

Se lapsipolitiikka on huono, ja kannustaa vaan lisäntymään afrikalaisia, jotka sitten eivät tarvistee edes töihin koskaan, koska voivat elää pelkästään niistä lapsiavustuksista, mikä on väärin.
Tiedän, että suuri osa suomalaisisata ensiksi opiskelee, sit tekee töitä ja vasta kun on valmista - perustavat perheettä.
Mutta afrikalaiset
tekevät aina lapsia lisää, kuka sitten heitä kustantaa? Se on väärin, koska nämä ihmiset eivät maksaneet veroja Suomessa, eivät tehneet mitään maan hyvinvoinnin takia, niin, miksi sitten Suomen valtio kustantaa heille isot asunnot Helsingissä, korvaukset ja lapsilisät? Vanhemmat pitää elättää lapsia itse. Lasten elatus pitää olla vanhempien asia, eikä yhteiskunnan!
Ensiksi koulu, sitten ammatti, työ ja sitten vasta perhe. On mahdottonta perustaa perhe, kun molemmat aikuiset ovat työttömiä. Kun valtio ei kustantaisi afrikalaisten suurperhet, lastenteko olisi loppu.
Itse tunnen monet suomalaiset työttöpmät, jotka eivä saa edes päivärahaa, eikä työmarkkinatukea koska se on tarveharkkintainen, eli puolison tuloista riippuva- eli kun puoliso tienaa yli 2000euroa, toinen, työtön puoliso ei saa mitään.
Näin kohtelaan työttömiä suomalaisia. Se on erittäin epäoikeudenmukaista, koska jokaiselola pitää olla oikues toimeentuloon-se on perustuslaissa.
Mutta afrikalaisia avustetaan avokätisesti. Se on väärin.

Kissoista. Niin,mun vanhempi kissa joka oli 8vuotias kuoli 3kk sitten, ja nyt mulla on vain tuo 9kk vanha ragdoll-pentu. Rakastan kissoja yli kaiken!!

Nuivettunut Han-nenetsi

Lapsilisä pitäisi olla joka kuukausi verottomana tilille ilmestyvän rahasumman sijaan verovähennysoikeus. Eli se kannustaisi itsenäisesti toimeentulevia perheitä lisääntymään eikä esim. opiskelijoita, työttömiä ja muita epävarmassa elämäntilanteessa olevia joilla ei ole resursseja elättää omia lapsia omilla rahoilla.

Sigridurille toivotan tervetuloa Hommaan ja myös Suomeen (näin 10 vuotta jälkikäteen  ;D ), ja kun olet avioliiton kautta tänne päätynyt niin toivon ettet ole joutunut kärsimään liikaa han-suomalaisten päivittäisestä kännäys- ja vaimonhakkausperinteestä  ;)

Kuulisin muuten mielelläni tilanteesta kotimaassasi, siis Homman piiriin liittyvien aiheiden tiimoilta. Ja toivotan onnea ja menestystä työelämän saralla, toivon että näinä vaikeina aikoina löytyy muutakin kuin pelkää pätkäduunia! Muutenhan vaikutat tosi aktiiviselta ja aikaansaavalta ihmiseltä.
Toksinen soijamaskuliini

Adolf Stege

Sigridur

Kiitos paljon. Naimisissa olen 8 vuotta, miestä tunnen 12 vuotta, ei ollu koskaan ongelmaa, oluesta hän tykkää, niin kun minäkin, mutta ei liikkaa. Juomme illala ne 3-4 ja se riittää, ja ihan hyvin tulemme toimeen.
Teidän Hommaforumista olin saannut tietoa yhdeltä savolaiselta kaverilta, joka on innoksa Perussuomalainen, ja hoitaa PS asiat Savossa. Hän holi puhunut myös puolueesta, ja ymmärrän varsin hyvin, miksi suomalaiset ovat niin närkästyneet nykyiselle maahanmuutto-politiikalle, ja A. Thorsille. Se, että täällä on korkea työttömyys, monet suomalaiset saavat tyytyä peruspäivärahoihin, tai työmarkkinatukeen joka on tarveharkkintaista- eli puolison  tuloista riippuva, eli kun puoliso saa palkkaa yli 2000euroa bruttona, työtön puoliso ei saa KELA.ltä mitään. On omakohtainen kokemus, ja tunnen monia suomalaisia jolla on sama juttu.
Aina kun kävin kursilla sai tukea, kun kurssi loppui, sit ei mitään, ja elimme yhdestä miehen eläkkeestä. Sukulais miehilla sama juttu. Hän on yli 50v mies, autoasentaja, ei saa töitä mistään pitkä aikaa, ja kun päiväraha loppui, hän tippunut tarveharkkintaiseen työmarkkinatukeen-eli on täysin taloudellisesti riippuvainen vaimosta ja vaimon palkasta-vaimo on hoitaja. He elävät pienesssä kaksiössä, ei varaa matkustamiseen, eikä vaatte-ostoksiin, ainoa huvi on että käydään kalastamassa mökillä Kallavedellä, ja näin jatkuu vuodesta toiseen, ja tunnen monet ja monet suomalaiset, jotka elävät noin.
Vanhukset, pää-asiallisesti naiset, jotka olivat kotona lasten kanssa, ja tekivat kotityöt-vanhana saavat pelkää kansaneläkettä, joka on jotain 500euroa- sekin on väärin!!! Lasten hoito ja kotityöt on myös työ, ja lasten hoitaminen kotona on halvempi kun päiväkodissa- niin, ja ne äidit saavat sit vanhana näkeä melkein nälkää, kun ei ole rikas puoliso. Se on huonoa.
Mutta päinvastoin, kun Suomi on lamassa, täällä on työttömyys, leipäjonot lisääntyvät, vanhukselle ei ole hoitopaikkoja, niihin ei ole rahaa, ei mihinkaan ole-mutta Suomeen ottetaan niin paljon kiintiöpakolaista, ja he saavat valmiit asunnot ja vielä isot, päivärahoja runsaasti, valtio kustantaa heidän kulttuurin ylläpitämistä, uskonnon ylläpitämistä, kaikki. Mutta omiin ei ole varaa? Siitä en ymmärrä,- niin tuttustuin forumiin.
Itse olin asunut Islannissa, ja myös Tsekinmaassa oli Prahassa töissä- eikä missään niissä maissa on pakolaisille niin hyvät olot.
Islanti ei ota pakolaista lähes olenkaan ja ainoa maahanmuuttajat siellä ovat työperäiset kalatehtaissa, tai avioliiton kautta- ja tosi vähän. Suomalaisia noin 100.
Tsekki on hyvin EU.vastainen valtio, heillä on omat ongelmat, omat köyhät, ja huonot kokemukset maahanmuuttajista juuri Afrikasta, Iranista, Irakista- siellä on myös korkea huumeongelma.
Eli, kyllä, keski Euroopassa on enemmään maahanmuuttajat, mutta keski Eurooppa on paljon tiivimmin asutettu kun Suomi ja koko Skandinavia. Olosuhteet ovat eriläiset, sää on eriläinen, siitä ei voi edes vertaila.
Islanti voi vertailla. Mutta islantailaiset ovat tosi isänmaalinen kanssa, joka ylläpitää alkuperais viikinki-kieltä, ja omaa kulttuurinsa- ei monikulttuurisuutta siellä juuri näe. Ulkomaalainen joko elää maassa maan tavalla, tai sitten elää omien keskuudessa. Pakolaiskeskuksista Reykjavikissa en ole kuulut koskaan, ja valtio pyri auttamaan omille-nytkin on lama siellä ja omat työttömät. Niin on.
Kyllä, mua kiinnostaa tuo suomalainen politiikka, ja myös kuinka voidaan asioita parantaa.

Eino P. Keravalta

Tässä sen taas näkee, miten ulkomaalaisvastaisia me hommalaiset olemme; todella törkeää rasismia Sigriduria kohtaan! Hävetkää!

Vai olisiko niin, että me suhtaudumme maahanmuuttajaan sen mukaan, mitä hän on? Tällainen ajatushan ei ole lainkaan pälkähtänyt vihervasemmistolaisten hampunimijöiden lävistettyihin päänuppeihin.

Sigridur on opetellut kielen, hänellä on halu tehdä työtä ja hänellä on terveet arvot ja asenteet. Omasta puolestani toivotan Hänet ja kaltaisensa tervetulleiksi Suomeen, vaikka koiraihminen olenkin. Myönnän kyllä, että koiramme on ROTUA, joka on laiska ja typerä. Mutta silti.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Sigridur

Kiitos, ja kissani on rotua ragdoll, mutta puhun suomea myös kissan kanssa, koska kissani on kotoisin Tampereeltä, ja mun mies on savolainen, eikä kannattaa puhua kissalle vierasta kieltä, joka hän ei olis ymmärtänyt, kun se on suomalainen kissa.
Niin, totta on että monet maahanmuuttajat, jotka tulivat Suomeen avioliiton kautta, puhuvat ihan normaallisti suomea kun on suomalainen puoliso, elävät ihan tavallista elämää, opiskelevat suomea, käyvät töissä tai koulussa, eivä vaadi erittyiskohtelua. Kieli on vaikea, mutta ei mahdottonta oppia kun ihminen vaan haluaa. Ihminen kun tulee asumaan toisen maahan, ei voi vaatia itselleen palveluja, jotka eivät saa valtavaestö, ja pitää vain yrittää osallistua yhteiskuntaan.
Kun haluaa työelämään, kouluun-suomea pitää opetella.
Ne "monikulttuuriset koulut", tulkin palvelut maksavat hirveästi rahaa, ja kun niitä ei olisi, raha voi olla enemmään vaikka juuri vanhusten hoitoon.
Tärkeä on huolehtia ihmisistä, joka tekivät töitä 30-40vuotta, maksavat veroja-sit kun vanhenevat ja sairastuvat.
Olin kerran laskenut, paljonko maksavat vain ne tulkki-palvelut, kotouttamiskursit, monikulttuuriset koulut- se on tosi iso summa. Suomi on pieni maa, ja harvoin asutettu, pohjoisessa pitkät välimatkat, korkea työttömyys, ja nyt lama- eli valtion pitää ajattella kuinka lamassa selvittetään, ja kuinka säästetään, eikä tuhlata miljoonia lisää.
Ei voida säästä hyvinvointipalveluissa, vanhuksissa ja lapsissa ja sammoin tuhlataa miljoonia euroja maahanmuuttajiin. Se on epäloogista.
Ja kun ihminen haluaa Suomeen, ja tietää sen-niin melkein jokaisessa Euroopan yliopistossa voi suomea opetella ennen muuttoa.
Kun tiesin, että haluan Suomeen, niin opiskelin jo etukäteen ennen muuttoa.

PaulR

Tässähän tällainen rutinuivakin herkistyy. :)
Reykjavikissa asuin myös 6kk, mutta tein virheen menemällä talvella. Se oli vieläkin synkempi kuin Suomessa. Kansanluonteena koin juuri islantilaiset kaikkein läheisimmiksi Scandinaviasta. Tunne oli molemminpuolinen. Suomalainen sai töitä, ruotsalaisia ei huolittu haastatteluunkaan. "Odottavat vain seuraavaa taukoa."
Latiakaan en ottanut ilmaiseksi, vaan näin nälkää, jos rahat oli loppu. Vähempää en odota muiltakaan työkykyisiltä tulijoilta. Aivan mahdoton kieli, sanaakaan en enää muista.

E:Tervetuloa!

Eino P. Keravalta

Oletkos muuten, Sigridur, tullut ajatelleeksi, että et kaikkien mielestä ole sellainen maahanmuuttaja kuin olisi toivottavaa?

Nimittäin vihreiden ja vasemmiston keskuudessa on paljon ihmisiä, joiden mielestä OIKEA maahanmuuttaja on mielellään 1) haluton sopeutumaan 2) kielitaidoton 3) muslimi 4) tummaihoinen 5) avuton.

Vasemmiston mielestä maahanmuuttajan tulee olla kulttuurillisesti haastava ja avuton, koska tällöin heillä on tilaisuus SUVAITA näitä toisenlaisia ihmisiä. Sinä taasen olet liian "suomalainen". Sinusta voi kuka tahansa pitää. Sinunlaisesi ihmiset eivät työllistä suvaitsevaisuuskonsultteja, vähemmistövaltuutettuja tai monikulttuurisuuskoordinaattoreita.

No, edellinen oli sarkasmia. Mutta haluaisin kysyä, onko Sinulla joitakin kulttuurillisia piirteitä, jotka ovat aiheuttaneet kitkaa Suomessa? Tai toisinpäin; onko suomalaisessa kulttuurissa ollut asioita, jotka ovat Sinusta haasteellisia?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Dark Serenity

Olette kyllä aika rasistisia!

Miksei mummot voi maata omassa paskassaan jos sillä rahalla saadaan iloiselle Abibille  diskorahaa? Kun justiinsa pääsi vankilastakin, kolme kuukautta taposta ja raiskauksesta.

Kriisiterapiaa tarvitsee nyt ainakin, muut vangit olivat varmasti Abibin mielestä pelottavia! Ja varmasti oppinut rasistisilta suomalaisvangeilta huonoja tapoja, poikaparka.

Kaksikymmentä vuotta sitten tuli Suomeen ja vieläkin on neljäntoista.
Murmur

Sigridur

Islantilaiset ovat paljon samanlaiset kun suomalaiset, ja totta, talvella on vielä enemmään pimeä, varsinkin marraskuu-tammikkuu. Marraskuussa ovat merellä vielä tosi kovat myrskyt ja tuulet, talvi on Suomessa parempi, kun ei tuulee noin, ja metsätkin ovat. Islannissa ei ole metsiä, vain tosi lyhyita puita, ja kallio-koko maa on kun tulivuori. Suomen talvi on vielä hyvä, on lunta, ei tuule niin, on metsiä, sää on paaaaljon parempi kun Islannissa!!
Kieli, se on 1000vuota vanha viikinki-kieli, muistuttaa norjaa, mutta tosi vähän, meillä on aivan eri sanat. Esim. televisio ei ole tv, mutta "sjönvarp", radio on "utvarp".
Ainoastaa sana kissa on lähellä suomea, koska islanniksi se on "kisa", mutta kolli-uros on "kottur" tai "fress", ja kissat "kattar".
Sanat taipuvat aivan eri tavalla, ja kieli on joustava kun suomi.
Esim mun kisalle "kissunum minum".

Suomalaisiset ja islantilaiset ovat aika paljon samanlaiset.

Petri_Petri

Juu tervetuloa vain minunkin puolesta. En ole aikaisemmin havainnut, että ns. hyysärit osaavat myös sarkastimia. Yleensä ne ovat vai tosikkoja, tyyliin Vesa Hack.

Hienoa että Homma hoituu. Myös sinun tavallasi. Tosin luulen että havaitset pian ajatettelusi virheolettamukset ja muutut rasssistiksi myös itse.

Siis jos et vielä ole nuiva suomalainen ja ihan tosissasi yritätät ironisoida. Ja olla ns. suvaitsevainen.

PaulR

Tuo puuttomuus aiheutti koti-ikävän. Lähdettiin joulun alla hakemaan asuinpaikkaani joulukuusta, joka oli kahden tunnin ajomatkan päässä oleva pieni taimikko. Säälitti sahata niitä vähäisiä varpuja. Norja toimittaa joka vuosi Reykjavikin torille 20-30m kuusen.
Eräs viikko ajelutin afrikkalaistaustaista ympäri satamia, kun tuo haki pestiä merille. Tuhoontuomittu yrityshän se oli jo alunalkaen, mutta ei ollut muutakaan tekemistä. :D

Sigridur

Niin, ja Suomessa taas ovat valtavat metsät, ja puut joka paikassa-se on iloisempaa.
Reykjavikissa ei ole niin lunta talvella, vaan vesi, ja tuuli merestä. Joulukuusi mulla ei ollu vaan kun olin lapsi-kahdesta syistä.
Se on kallista kun Norjasta pitää tuoda ja että mulla oli ollu aina kissoja, jotka voivat kaada koko puun. Suomessakin joulukuusi on vain pieni huiska, ettei kissa sotke sen heti.

Eino P. Keravalta

Meillä täällä Suomessa ryypätään viinaa paljon. Ja vaimoja hakataan myös. Näin ainakin eräiden tietolähteiden mukaan. Mites siellä Islannissa?

Sigridur

Se on sama jokaisessa maassa.

Eino P. Keravalta

Onkos muuten siellä Islannissa paljon humanitäärisiä pakolaisia? Onko mustia Afrikan urhoja tai Irakin ihania sulhoja?

ajuha

mutta suomessa hakataan vaimoja, ja juodaan perunakiljua, sitten jälkeenpäin nauretaan kokojutulle, quis islannissa? suomessa on myös kauheita tummiavesiä.

Dark Serenity

Olisi kyllä kiva tietää Islannin tilanne.

Olen jo pidempään etsinyt maata joka ei olisi tekemässä itsemurhaa maahanmuuton avulla.
Murmur

Sigridur

Ei ole koska Islannilla ei ole mikään sopimumuksia, se on pieni maa, vain 320 000asukaat, ja ei ole muita ulkomaalisia kun amerikalaiset Keflavikissa- siellä oli tukikohta, ei ole enää. Ja muut ulkomaalaiset ovat töissä pääasiallisesti kalatehtaissa, siellä aika pajon ent. itä Euroopasta, mutta kaikki työperäiset.
Muut ovat tanskalaiset, norjalaiset ja noin 100 suomalaisia. Itse olin siellä asunut suomalaisen kanssa, joka oli opiskelija.
Se oli silloin kun opiskelin suomea, olin ottanut kotiin suomalaisen tytön, kun mun vanhemmat molemmat kuolivat autokolarissa ja jäin yksin 14v sitten.
Ei ole mikää kiintiöt, koska Islannilla ei ole varaa pakolaisiin.

Eino P. Keravalta

Ikävä kuulla, Sigridur, että olet traagisesti menettänyt vanhempasi.

Sanot:"Ei ole mikää kiintiöt, koska Islannilla ei ole varaa pakolaisiin."

No, eihän Suomellakaan ole varaa pakolaisiin; ihmiset kärvistelevät palveluiden puutteessa, potilaita kuolee sairaaloiden leikkausjonoihin, kouluja suljetaan, vanhukset makaavat ulosteissaan. Ei meillä ole varaa alkaa elättämään kaiken maailman Ahmedeja ja Mohammedeja, jotka kaiken lisäksi haluavat muuttaa Suomen islamilaiseksi maaksi!

Mukava kuulla, ettei Islannissa ole yhteiskuntaa mädättävää humanitääristä maahanuuttoa. Ehkä tulevaisuudessa moni eurooppalainen haluaisi muuttaa asumaan Islantiin, koska se on islam-vapaa vyöhyke?!

Aldaron

Islannissa on muuten ilmastokin huomattavasti leudompi kuin moni luulee. En ole (vielä) tullut käyneeksi Islannissa, mutta pidän sitä kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoisena maana monessakin suhteessa (luonto, kieli ja kulttuuri).
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen