News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-06-26 YLE: Hammaslääkäri joutui kurssille

Started by Temppeliherra, 26.06.2009, 13:54:59

Previous topic - Next topic

Temppeliherra

YLE on näin viikonloppua vasten löytänyt yhteiskunnallisen ongelmakohdan:

Quote Kokenut hammaslääkäri passitetaan töiden sijasta kurssille

julkaistu tänään klo 12:23

Jos irakilaiselta Rafi Quasimilta olisi kysytty mihin maahan hän haluaa paeta kotimaastaan, vastaus ei olisi ollut Suomi. Toiveissa häilyi Britannia.

- Olen opiskellut seitsemäntoista vuotta englantia, joten puhun sitä todella hyvin. Olisimme halunneet Englantiin, Rafi sanoo. Mutta Quasimin perheeltä ei kysytty mihin he haluavat, YK:n pakolaisjärjestö UNHCER määräsi heidät Suomeen.

- Tilanteemme oli vaikea, vaarallinenkin. Meille sanottiin vain, että teidän täytyy nyt lähetä.
Vuosikausia kursseilla

Nyt Rafi Quasim perheineen on ollut vuoden Suomessa. Rafi on opiskellut vuoden suomea ja puhuu kieltä jo erittäin sujuvasti. Nyt hän toivoo jo pian pääsevänsä takaisin omiin töihin hammaslääkäriksi. Pätevöitymiskoulutus kestää kuitenkin kolme vuotta, mikä tuntuu Quasimin mielestä kohtuuttoman pitkältä.

- Anteeksi vain, mutta minusta uudelleen opiskelu tuntuu pahalta. Minulla on todistus omasta maastani ja olen tehnyt melkein kymmenen vuotta hammaslääkärin työtä Irakissa.

Rafi Qasim on kuitenkin nöyrä ja toivoo tällä hetkellä vain, että hän voisi opiskelun lisäksi olla myös töissä. Vaikka hammashoitajana. Pelkkä lukeminen yliopistossa ei kolmen lapsen isää enää kiinnosta.

- En vain halua istua kotona ja lukea. Enkä halua saada rahaa Kelasta. Minä haluan tehdä työtä itse. Haluan saada palkkaa.

YLE Uutiset / Reeta Salminen

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/06/kokenut_hammaslaakari_passitetaan_toiden_sijasta_kurssille_828376.html

Nikopol

Onko se kohtuutonta että Suomessa hammaslääkärin pitää osata suomea ja käydä pätevöitymiskoulutus?

Irakissa olisi varmasti kysyntää sujuvaa englantia puhuvalle hammaslääkärille.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Frank

Mitä jos pantais Rafi hoitamaan Irakista saapuvat karva-ankkurit. Ei olisi kielivaikeuksia. Ongelmanahan on ollut, ettei maahanmuuttajat ymmärrä lääkäreitä ja toisinpäin. Tämä ongelma ratkeaisi näin. Vielä parempi olisi, jos Rafi palaisi kotimaahansa hoitamaan maanmiehiään. Siellä kieliongelmia olisi vielä vähemmän. osin Rafi näyttää olevan ihan oikea pakolainen (UNHCR:n pakolaisleiriltä), joten hänellä nyt on perusteita jäädä tänne ainakin siksi aikaa kunnes tilanne Irakissa muuttuu.

Ikävä juttu tietysti Rafin kannalta, ettei työtä saa tehdä ihan noin vaan. Tunnen kuitenkin erään suomalaisen hammaslääkärin, joka allergisoitui elohopealle ja kullalle. Ammatinharjoitus vaikeutui sen verran, että uutta ammattia vaan hakemaan. Mies meni Tarton yliopistoon lukemaan lääketiedettä ja valmistui sieltä lääkäriksi. Suomeen palattuaan lääkärinpaperit eivät olleet kelvollisia, vaan täällä oli edessä täydennyskoulutus ja sen jälkeen vielä useampi vuosi muiden "pätevämpien" lääkäreiden alaisuudessa. Kyllä näitä tapauksia riittää kotimaassakin, joten turha tuota Rafin tapausta mitenkään erikoiseksi on nostaa.

Sitäpaitsi Rafi liioittelee tuossa kolmen vuoden täydennysopinnoissa. Suuri osa siitä on nimittäin käytännön harjoittelua, eli juuri sitä mitä hän haluaakin tehdä. Harjoittelu on lisäksi palkallista. Palkka ei ole sama kuin pätevällä, mutta Irakin keskimääräisen palkkatason se lyö mennen tullen.

Nikopol

Mutta kun tahtoo heti. Tai muuten olla. Rassismi.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa

maitotyttö

Minä sanon ihan suoraan, että koskaan en menisi irakilaiselle hammaslääkärille vaikka kuinka olisi käynyt kurssit ja kaikki.  :roll:

metsämies

Tuossahan sanotaan että hän puhuu sujuvasti suomea ja on ammattitaitoinen. Minä sanoisin että ukko vaan mahdollisimman nopeasti töihin ja elämään elämäänsä eikä olemaan yhteiskunnan elättinä vasten tahtoaan.

pate ensimmäinen

"Hammas, hampaasta" hammaslääketiede ei pätevöitä vielä työskentelemään suomessa. Tarvitaan vielä pikkuisen koulutusta, jotta pääsee suomalaisen kidutuspenkin vastaavaksi henkilöksi.

metsämies

Eipä ollut yllätys että tämäkin oli nyt helvetin huono juttu hommalaisten mielestä että melkein 10 vuotta ammatissaan ollut hammaslääkäri haluaisi tehdä töitä mielummin kun olla sosiaalihuollon elättinä. Ja nyt kun hän saa rahaa Kelalta niin hän on sosiaalipummi, menis töihin prkl. Eikun ei sinnekkään sekin oli huono vaihtoehto.

Epäilempä että jos mies olisi ollut jostain päin Eurooppaa kotoisin ja naamaltaan vähän kalpeampi, vastaanotto ei olisi ollut täällä läheskään näin huono.

Jaska Pankkaaja

Quote from: metsämies on 26.06.2009, 14:31:14
Eipä ollut yllätys että tämäkin oli nyt helvetin huono juttu hommalaisten mielestä että melkein 10 vuotta ammatissaan ollut hammaslääkäri haluaisi tehdä töitä mielummin kun olla sosiaalihuollon elättinä. Ja nyt kun hän saa rahaa Kelalta niin hän on sosiaalipummi, menis töihin prkl. Eikun ei sinnekkään sekin oli huono vaihtoehto.

Epäilempä että jos mies olisi ollut jostain päin Eurooppaa kotoisin ja naamaltaan vähän kalpeampi, vastaanotto ei olisi ollut täällä läheskään näin huono.

Eipä ollut yllätys että kyhäsit tuostakin tapauksesta surkean olkiukon..

Miten tuohonkaan juttuun voi ottaa mitään kantaa kun ei tiedä mikä on totta. Voi olla totta että ahmeed tms. on pätevä hammaslääkäri ja silloin on vitun tyhmää ettei hän pääse töihin. Toisaalta VOI OLLA ettei ukkeli osaa paikata yhtään sen paremmin hampaita kuin mehtämies tai minä.. Siten vaan olla suomikurssi kela lappu täyttää kun kebabtyö ei kiinosta..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

requiem

Joko kyseinen henkilö on joutunut idioottimaisen byrokratian uhriksi tai sitten hänellä ei vain ole Suomen lain mukaan pätevyyttä toimia hammaslääkärinä. Hänen tilanteensa ei vain käy selväksi tekstistä. Mutta jumankauta kun ahkeralle ja oikealle pakolaiselle ei meinata löytää järkevää hommaa, vaikka olisi halukas vaatimattomaampaankin työhön  >:(
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Zngr

Hankalia asioita. Ei varmasti ole tuulesta temmattua, että työllistyminen pohjoismaissa on hankalaa muille kuin työperäisille maahanmuuttajille vaikka olisi ammattitaitoinen EU:n ulkopuolelta saapunut. Tai muuten vain ulkomaalainen. Pohjoismaissa on tietääkseni ainakin ollut erityisen hankala työllistyä julkisella sektorilla sekä opetustehtävissä.

Mutta mutta. Suomessa on sen verran tiukka lainsäädäntö, ettei kovin moni ole valmis, tai käytännössä edes voi ottaa töihin hammaslääkäriä ellei hänellä ole pitävää asiakirjaa pätevöitymisestä Suomessa. Jos hoidossa tapahtuu virhe, se tulisi kaikille vähän kalliiksi. Ei mahda mitään.

Mitä ihmettä sinä selität?

Joko kyseinen henkilö on joutunut idioottimaisen byrokratian uhriksi tai sitten hänellä ei vain ole Suomen lain mukaan pätevyyttä toimia hammaslääkärinä. Hänen tilanteensa ei vain käy selväksi tekstistä. Mutta jumankauta kun ahkeralle ja oikealle pakolaiselle ei meinata löytää järkevää hommaa, vaikka olisi halukas vaatimattomaampaankin työhön  >:(

No tämä juuri. Poliitikot kuten Osmo ja Sinnemäki mouhottavat humanitaaristen työluvista ja kaikki kiljuvat kuorossa rasismia ja mitä lie. Rly, miten se, että humanitaarinen maahanmuuttaja saa heti työluvan helpottaa tilannetta mitenkään, jos Irakissa pätevöitynyt ja kokenut hammaslääkäri ei kuitenkaan saa töitä. Valtakunnassa jyllää työnteon tehokkaasti estävä byrokraattinen koneisto joka ei kummemmin ota hyviä tarkoituksia huomioon.

Vaihtoehdoksi jää sitten ihan muut hommat. Kenties varastomies tai siivooja.

Mutta mm. Osmo itse on sanonut, ettei Suomessa yksinkertaisesti löydy enää kummemmin sellaisia töitä joihin kuka tahansa jolla on kädet ja jalat kelpaa. Osaamista ja koulutusta vaativiin töihin taas vaaditaan ensin pätevöityminen Suomessa, oli se tarpeen tai ei.

Tilannehan on aika mahdoton. Asioita korjataan väärästä päästä ja mennään, kuten yleensä maahanmuutto- ja ulkomaalaisasioissa perse edellä puuhun.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Onkko

"Rafi on opiskellut vuoden suomea ja puhuu kieltä jo erittäin sujuvasti."

;D ;D ;D

rontti4

Quote from: metsämies on 26.06.2009, 14:26:07
Tuossahan sanotaan että hän puhuu sujuvasti suomea ja on ammattitaitoinen. Minä sanoisin että ukko vaan mahdollisimman nopeasti töihin ja elämään elämäänsä eikä olemaan yhteiskunnan elättinä vasten tahtoaan.

Eikös siinä jutussa todettu, että kolmen vuoden koulutus on tarpeen ennen kuin hommia voi Suomessa tehdä?
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

Zngr

Quote from: Onkko on 26.06.2009, 14:52:58
"Rafi on opiskellut vuoden suomea ja puhuu kieltä jo erittäin sujuvasti."

;D ;D ;D

Niinpä, ja aivan mahdollista. Jostain syystä suomenkieli on hirveän vaikeaa eivätkä maahanmuuttajat voi millään oppia sitä mitenkään. Paitsi ne jotka yrittävät oppivat sen nopeasti aika hyvin. Jos kieltä taas ei opita, se ei ole koskaan motivaatiosta ja yrittämisestä kiinni, eli maahanmuuttajan oma syy, vaan ei ole tarpeeksi koulutusta ja kieli on vaikea.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

metsämies

Quote from: rontti4 on 26.06.2009, 14:54:44

Eikös siinä jutussa todettu, että kolmen vuoden koulutus on tarpeen ennen kuin hommia voi Suomessa tehdä?

Minä juuri kritisoinkin sitä. Jos on ammattilainen alallaan niin voi hiukkasen tympästä kun pistetäänkin 3 vuotta vielä lukemaan asioita jotka tietää jo entuudestaan. Se on nähty täällä Suomessakin että perheen omaavan ammattitaitoisen ihmisen on vähän epämieluisaa hypätä takasin opiskelijaksi.

matti

Näinhän se on. Waimolla oli hampaalla kurssikaverina venäläinen hammaslääkäri, joka joutui käymään kliiniset kurssit Suomessa uudelleen, jotta sai pätevyyden. ETA-alueelta lääkärin tai hammaslääkärin tutkinnon saanut voi toimia Suomessa suoraan ammatissa ilman lisäkoulutusta.

rontti4

Quote from: metsämies on 26.06.2009, 14:59:06

Minä juuri kritisoinkin sitä. Jos on ammattilainen alallaan niin voi hiukkasen tympästä kun pistetäänkin 3 vuotta vielä lukemaan asioita jotka tietää jo entuudestaan. Se on nähty täällä Suomessakin että perheen omaavan ammattitaitoisen ihmisen on vähän epämieluisaa hypätä takasin opiskelijaksi.

Vaan tuo ammattitaito ei riitä Suomessa. Voi olla mahdollisesti hieman eroavaisuuksia eri maiden koulutuksissa.
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

pate ensimmäinen

Asian voisi taas kääntää, päälaelleen. Eikö se nyt olekaan hyvä kun kurssitetaan maahanmuuttajia, jotta he työllistyisivät.

Olen itse ollut kashmirissa sairaalassa ja olisin jättänyt kokemuksen väliin jos olisin ollut kävelykunnossa. Mielestäni koko sairaalaa olisi saanut kouluttaa, ja paljon. Oli se niin hirveä paikka. Kiinassa olen maaseutusairaalaan joutunut tikattavaksi. Viereisellä pöydällä äijällä aivot näkyi ja tohtori veteli röökiä tutkiessaan potilasta.

Intiassa menin kerran hampilääkäriin ja käännyin ovelta pois. Päätin turruttaa kipuni viinalla ja muutaman viikon päästä sitten suomessa sain hoitoa.

Toisin sanoen, ne kulttuurierot ja hygienia on niin erillaista, että se on pirun suuri loikka tulla tänne samoihin hommiin. Täällä annettavan lisäkurssituksen tarkoitus on päivittää heidän taitojaan meidän näkemyksen mukaiseksi. Tarkoituksena ei ole siirtää heidän näkemyksiään tänne.

Nikopol

Me olemme rasistisia täyspaskoja koska luulemme että samat säännöt kaikille eikä ohituskaistaa kellekään.

Jos kyseenalaistat suomalaisen hammaslääketieteen pätevöitymis- ja kielitaitovaatimukset, osannet suunnata perustellun kritiikkisi oikesiin asioihin. Mutta koska haluat vain paskantaa Homman ja hommalaisten päälle, ota numero ja mene jonon päähän. Ei puudutusta sinulle.

MK

Quote from: rontti4 on 26.06.2009, 15:02:46

Vaan tuo ammattitaito ei riitä Suomessa. Voi olla mahdollisesti hieman eroavaisuuksia eri maiden koulutuksissa.

Eiköhän silti 10-vuotta alalla toiminut ammattilainen kykene omaksumaan pikkaisen lyhyemmässä ajassa kuin kolmessa vuodessa ne "puuttuvat" ominaisuudet ammattitaidossaan, joita vain Suomen "maailman paras" koulutusjärjestelmä voi opettaa.

Ugle Byggle

Jos osaa kaiken jo ennestään, lienee helppoa käydä tenteissä osaamisensa näyttämässä. Sitten vain sinne palkalliseen harjoitteluun.

Tuli outo deja vu, joku aika sitten oli juttua huippuosaajasta joka oli lentäjä ja meteorologi. Ja olisko cv:ssä ollut vielä lennonjohtajankin pätevyys... Mutta kotosalla joutui olemaan :'(, kun ei saa duunia.

http://hommaforum.org/index.php/topic,3146.0.html

EDIT: "Myös Ibtisamin aviomiehellä on ikäviä kokemuksia. Aviomies on koulutettu Airbus-lentäjä, lennonohjaaja ja meteorologi, mutta hänelle ilmoitettiin suoraan, että taustansa vuoksi – koska hän on sudanilainen ja muslimi – hän ei pääse koskaan harjoittamaan Suomessa koulutustaan vastaavaa työtä.

Heidän mielestään asiaan vaikuttavat syyskuun 11. päivän terroriteot Yhdysvalloissa vuonna 2001.

– Kun 9/11 kaltaisia tapahtumia sattuu, ei koko uskontoa tai kansakuntaa pitäisi tuomita. Normaalit ihmiset eivät tee 9/11 kaltaisia tekoja. Islamissa toisten ihmisten vahingoittaminen on kielletty. Islam on rauhan uskonto. Olemme surullisia siitä, että tällaiset kauheat teot leimaavat myös meidät ja joudumme maksamaan niistä. On käsittämätöntä, että mieheni ei voi työskennellä ammatissaan Suomessa. Se haittaa ja vaikuttaa myös minun elämääni, koska hän joutuu ehkä koko lopun elämäänsä olemaan kanssani kotona, Ibtisam sanoo.

Aviomies lisää täydellisellä englannilla: – Haluaisin vain hyvän elämän, tehdä työtä ja tuoda tuloja perheelleni, mutta se ei onnistu."

Kursivoinnit omia.
"Harvoin Eurooppaan pääsee maksamatta mitään. Maksamalla suomalaisetkin lähtivät Amerikkaan."
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors

mikkoellila

Quote from: pate ensimmäinen on 26.06.2009, 15:04:42
Asian voisi taas kääntää, päälaelleen. Eikö se nyt olekaan hyvä kun kurssitetaan maahanmuuttajia, jotta he työllistyisivät.

Olen itse ollut kashmirissa sairaalassa ja olisin jättänyt kokemuksen väliin jos olisin ollut kävelykunnossa. Mielestäni koko sairaalaa olisi saanut kouluttaa, ja paljon. Oli se niin hirveä paikka. Kiinassa olen maaseutusairaalaan joutunut tikattavaksi. Viereisellä pöydällä äijällä aivot näkyi ja tohtori veteli röökiä tutkiessaan potilasta.

Intiassa menin kerran hampilääkäriin ja käännyin ovelta pois. Päätin turruttaa kipuni viinalla ja muutaman viikon päästä sitten suomessa sain hoitoa.

Toisin sanoen, ne kulttuurierot ja hygienia on niin erillaista, että se on pirun suuri loikka tulla tänne samoihin hommiin. Täällä annettavan lisäkurssituksen tarkoitus on päivittää heidän taitojaan meidän näkemyksen mukaiseksi. Tarkoituksena ei ole siirtää heidän näkemyksiään tänne.

Mutta hehän rikastuttavat kulttuuriamme tuomalla omat terveys- ja hygieniakäsityksensä tänne!!!

Jos modernin länsimaisen sivilisaation lääketiede on mielestäsi parempaa kuin monituhatvuotinen hindulainen henkiparantaminen tai afrikkalainen noituus, olet kulttuuri-imperialisti eli rasisti!!!

Kaikki kulttuurithan ovat yhtä hyviä eikä näin ollen esim. länsimaisen kulttuurin käsitys lääketieteestä voi olla parempi kuin esim. intialaisten, kiinalaisten tai afrikkalaisten käsitys.

Johanna Suurpää, Ritva Viljanen ja Astrid Thors pitävät varmaan hirveänä syrjintänä, että Suomessa ei voi pätevöityä hammaslääkäriksi opettelemalla painelemaan jotain chakroja. Varmaan Heidi Homeopatia Hautala korjaa tämänkin asian europarlamentissa kieltämällä moisen syrjinnän eli rassssssisssssmin. Etnokiintiöt hammaslääkärinvirkoihin!!!11!!1!
Kaikki muu olla rasssissmi, koska muuten tossi huva suomi puhuvat mamulääkärit ei työllistyä!!
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

mikkoellila

Quote from: Julkkikset on 26.06.2009, 15:05:36
Sama juttuhan se on filippiiniläisten sairaanhoitajienkin kanssa. USA:han he pääsevät suoraan työskentelemään sairaanhoitajina, mutta Suomeen tullessaan pitää läpäistä kotimaisen kielen kielikoe. Virkamiehet ovat tehneet itsestään tärkeitä ja luovat riittävästi byrokratiaa, ettei vaan suojatyöpaikat mene.

Juu, ihan turhaa byrokratiaahan se on, että 90-vuotiaita suomalaisia mummoja vanhainkodissa hoitavien ihmisten pitäisi muka osata suomea.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

rontti4

Quote from: mikkoellila on 26.06.2009, 15:17:52
Quote from: Julkkikset on 26.06.2009, 15:05:36
Sama juttuhan se on filippiiniläisten sairaanhoitajienkin kanssa. USA:han he pääsevät suoraan työskentelemään sairaanhoitajina, mutta Suomeen tullessaan pitää läpäistä kotimaisen kielen kielikoe. Virkamiehet ovat tehneet itsestään tärkeitä ja luovat riittävästi byrokratiaa, ettei vaan suojatyöpaikat mene.

Juu, ihan turhaa byrokratiaahan se on, että 90-vuotiaita suomalaisia mummoja vanhainkodissa hoitavien ihmisten pitäisi muka osata suomea.

Niin on, joutaahan ne mummot siellä joutessaan opettelemaan ulkomaan kieliä kun ei muutakaaan puuhaa niin paljon ole.  :P

rontti4

Quote from: MK on 26.06.2009, 15:13:42
Quote from: rontti4 on 26.06.2009, 15:02:46

Eiköhän silti 10-vuotta alalla toiminut ammattilainen kykene omaksumaan pikkaisen lyhyemmässä ajassa kuin kolmessa vuodessa ne "puuttuvat" ominaisuudet ammattitaidossaan, joita vain Suomen "maailman paras" koulutusjärjestelmä voi opettaa.

No jos on vaikka 10 vuotta vaan kiskonut hampaita toisten suusta ei siinä muut taidot paljon kehity.  ;D

A.S.

Quote- Olen opiskellut seitsemäntoista vuotta englantia, joten puhun sitä todella hyvin. Olisimme halunneet Englantiin, Rafi sanoo. Mutta Quasimin perheeltä ei kysytty mihin he haluavat, YK:n pakolaisjärjestö UNHCER määräsi heidät Suomeen.
Niin siis miten homma oikein toimii? Eikös Rafin olisi kannattanut mennä maahanmuuttajana Britteihin, eikä pakolaisstatuksella UNHCER:in kautta?

Tinden

QuoteSama juttuhan se on filippiiniläisten sairaanhoitajienkin kanssa. USA:han he pääsevät suoraan työskentelemään sairaanhoitajina, mutta Suomeen tullessaan pitää läpäistä kotimaisen kielen kielikoe. Virkamiehet ovat tehneet itsestään tärkeitä ja luovat riittävästi byrokratiaa, ettei vaan suojatyöpaikat mene.

Kyllähän se on kieli opittava, jos ulkomaalainen haluaa tehdä töitä täällä Suomessa. Muutaman kerran on terveyskeskuksessa ollut ulkomaalainen lääkäri. Molemmilla kerroilla oli kommunikointiongelmia; lääkärit eivät osanneet riittävästi suomea. Eikä minun velvollisuuteni ole puhua englantia, kun täällä Suomessa kerran ollaan.

Nykyään älyän jo ajanvarauksessa esittää nöyrän toivomuksen, että pääsisinkö suomenkielisen lääkärin vastaanotolle; mainiten aiemmasta käynnistä, jossa lääkäri ja minä emme olleet ymmärtäneet toisiamme riittävän hyvin.  

Teekkari Tampereelta

Vaikeeta työllistyä?
Suomessa on yli 300000 työtöntä + kursseille ja erikoiseläkkeille piilotetut päälle.
Kaikki eivät varmaankaan ole työttömänä vapaaehtoisesti, tällainen pikkuseikka tuntuu monesti unohtuvan. Kuinkas monta niitä työttömiä oli silloin kun Kekkonen julisti kriisitilan?
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

Nikopol

Mainittakoon että olen saanut intialaiselta lääkäriltä erittäin asiantuntevaa hoitoa trooppisiin ongelmiin. Koska oli kaupungin paras ja kallein klinikka. Ja seinällä diplomi Euroopasta. Ja koko länsimaalainen yhteisö käytti klinikkaa ja luotti hoitoon synnytyksensä, lapsensa ja itsensä. Syöpä- ja saattohoitoihin mentiin silti omiin maihin.

Lisä- ja kielikoulutus nyt vain kuuluu systeemiin. Nimittäin tuo mainitsemani lääkäri voi ihan helposti osoittaa taitonsa ja kykynsä ja aloittaa hommat kun kieli taipuu. Joku Peshawarin lisuri saa jatkaa pizzataksina, jos skillsit ei riitä.

Voin kuvitella että yksityisvastaanottoa voisi pitää englanniksi ja arabiaksi, ja tulkata muille. Tässä voisi olla mamun mentävä väylä töihin. Mutta julkiselle ei, ei ja ei. Ainakin Vantaalla lääkärien kielitaito on jo paikoin surkea. Ei lisää tätä.

Addendum: Tuvasta löytyy tällainen avautuminen asiasta: http://hommaforum.org/index.php/topic,278.msg3155.html#msg3155

QuotePääkaupunkiseudun riippuvuus ulkomaalaistaustaisista lääkäreistä: mitä seurauksia ilmiöstä on, ongelmia, mikä sen on aiheuttanut, mitä tehtävissä?

Kokemuksia potilaan kohtaamisesta, kielitaidosta, hoidosta, lääkinnästä, muusta?

Asiaankuuluvia linkkejä lisättäneen: ainakin Vantaan riippuvuus on totaalinen. Parin viime vuoden aikana kohdalle on osunut vain yksi natiivi (joka sanalla sanoen oli joukosta se tumpeloin.)

Kielitaito vaihdellut sujuvasta surkeaan. Venäjää olisi hyvä osata jos on vähänkin vaikeammin selitettävä vaiva.

Apteekissa ihmettelevät usein vääriä tietoja pakkauskoosta.

Muuta, mitä?

gloaming

Hmm, esim. suomalainen lääkäri joutuu jatkokoulutettavaksi ja tentattavaksi, jos aikoo harjoittaa ammattiaan itsenäisesti vaikka Yhdysvalloissa. Tästä kuitenkin kuulee harvemmin kenenkään uikuttavan, siinä määrin itsestään selvä asia on kyseessä.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.