News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sananvapaudesta suvaitsevuuteen - vasemmistolaisen naistenlehden tie

Started by Mamusaarelainen, 12.09.2016, 10:43:25

Previous topic - Next topic

Mamusaarelainen


Uusi Nainen oli vasemmistolainen naistenlehti, joka ilmestyi vuosina 1944—2008. Tutustumme tapaan, jolla lehti käsitteli islam—arabi -teemaa vuosina 1968—2008.


OTTEITA VUOSILTA 1968—1969

1.) Uusi Nainen 11/1968:
HIPPIET KABULIN KADUILLA. (...) ja hunnutetut naiset sillä Afganistan on muhamettilainen maa eikä naisten vapautumisesta kannata vielä puhua.

2.) Uusi Nainen 6/1969:
ONKO ARABINAISEN HUNTU PUTOAMASSA? (...) Isät estävät sukukypsään ikään ehtivien tyttöjensä kouluunmenon - ettei näitä raiskattaisi, etteivät nämä jäisi naimattomiksi ja bordellien työntekijöiksi. (...) Kansatieteilijät osaavat varmasti kertoa syistä, joiden vuoksi moniavioisuus on juurtunut joihinkin kulttuureihin. Islaminuskoisissa maissa selitetään asiaa historiallisten, taloudellisten ja uskonnollisten syiden yhteissummaksi. Neljä vaimoa pystyi synnyttämään islamin uskon levittäjiä ja valloitusarmeijan sotilaita enemmän kuin yksi vaimo. Nykyään tämä lapsitehtailun käytäntö saattaa muodostua vaikeasti ratkaistavaksi liikaväestön ongelmaksi. (...)
Tunisia on erilainen kuin Suomi, mutta onkohan arabi lopultakaan erilainen kuin sanokaamme suomalainen? On, väittänee suomalaistyttö, joka varakkaan arabin naituaan luuli naineensa eliniäkseen myös romantiikkaa, mutta saikin vain makuuhuoneeseen asennetun synnytyskoneen tehtävät. (...) Ramadan-paastokuukauden aikana ihmisten työkyky laskee puoleen (...). Bourguiba esitti (...), että paastoamisen vaatimuksia vähennettäisiin työssäkäyvien miesten kohdalle. Mutta jo samalla viikolla hänen oli peruttava puheensa maan johtavien uskonnollisten piirien vaatimuksesta.

3.) Uusi Nainen 8/1969:
VILMA CASTRO KÄVI HELSINGISSÄ. (...) yli 100 maan naisia kerääntyi tänne pitämään kongressiaan, keskustelemaan naisten asemasta eri maissa (...). Phatu Niang - malilainen opettajatar - (...) oli selvästi ylpeä, että Malin parlamentissa on suhteessa enemmän naisia kuin missään muussa maassa. (...) Perhepiirissä on mies vieläkin useimmiten se, joka tekee päätökset. Varsin yleistä on, ettei mies edes neuvottele vaimonsa kanssa (...). Ja tähän on kyllä syyllinen muhamettilaisuus, joka on maamme pääuskonto. (...)
Vaaleanpunaiseen sariin pukeutunut pakistanilainen kirjailija Abdul Hafiz Khurchid kuului kongressin vanhempaan edustajapolveen (...) - Teidän on varmaan vaikea uskoa miten omalaatuisia ja huonojakin tapoja meillä vielä on, totesi rouva Khurchid naurahtaen. - Olemme tavattoman oikeaoppisia muhamettilaisia, mikä käytännössä merkitsee sitä, että menemme hyvin nuorena naimisiin. Minulle valittiin puoliso kun oli seitsemän vuoden ikäinen. Mieheni oli silloin jo 21-vuotias (...). Varsinaiset avioliittoseremoniat tapahtuivat viisi vuotta myöhemmin  (...). Neljätoistavuotiaana sain ensimmäisen lapseni (...).


OTTEITA VUODELTA 1987

4.) Uusi Nainen 10/1987:
ISLAMIN LAKI TOIMII: RAISKATTU RUOSKITAAN JA HEITETÄÄN VANKILAAN. Sen jälkeen kun Zia ul Haq julisti Pakistaniin islamilaisen lain 1979, joukottain raiskauksen uhreiksi joutuneita naisia on päätynyt vankilaan. Syytteenä on ollut laiton sukupuolisuhde. (...) KUVATEKSTI: Islamilaisuuden voimistuminen on merkinnyt islamilaisen lain voimaantuloa monessa maassa, mikä taas on merkinnyt kahta askelta taapäin kehityksen tiellä. Esimerkiksi hunnun, chadorin käyttö on yleistynyt uudelleen.

5.) Uusi Nainen 12/1987:
BOURGUIBAN AIKAKAUSI PÄÄTTYI - SAAVUTTAAKO KIIHKOISLAMILAISUUS MYÖS TUNISIAN? (...) Jatkuuko maassa Bourguiban ajama länsimainen linja (...)? (...) jokaisen on itse saatava päättää kuinka tarkasti hän noudattaa ramadanin, paastokuukauden sääntöjä (...). Bourguiba itse joi keskellä ramadania lasillisen tuoremehua televisiokameroiden edessä. Oikeaoppisille piireille tämä oli kuin isku vasten kasvoja. (...) Hän kohautti koko arabimaailmaa, kun hän julkisessa seremoniassa symboolisena eleenä veti hunnun erään naisen päästä ja kehotti Tunisian naisia luopumaan hunnuistaan. (...) tunisialaiset ovat odottaneet vallanvaihtoa (...) pelonsekaisin tuntein (...) antaisi islamilaisille fundamentalisteille tilaisuuden (...). Tämä merkitsi maalle - ja etenkin tunisialaisnaisille - 30 vuoden takaiskua. (...) Ratkaiseva välienselvittely fundamentalistien kanssa (...) ilmeisesti vielä edessäpäin.


OTTEITA VUODELTA 2005

6.) Uusi Nainen 1/2005, 60-vuotisjuhlanumero:
Shirin Ebadi vieraili Suomessa, NOBELISTI PUHUU DYNAAMISEN ISLAMIN PUOLESTA (...) Islam tulisi päivittää vastaamaan nykypäivän ihmisten tarpeita.

7.) Uusi Nainen 1/2005, 60-vuotisjuhlanumero:
PELON JA TOIVON TARINOITA LÄHIÖISTÄ. Ranskan suurien kaupunkien lähiöt (...) eristyneisyys ja levottomuudet (...). Erityisesti naisten ja tyttöjen kammottava tilanne (...). Joukkoraiskaukset, joille on ranskan kielessä muodostunut jo oma sanansa "tournantes" (...) Bellil joutui useiden joukkoraiskausten uhriksi ... (...) Perhe, ystävät (...) virkavalta sulkivat hänet ulkopuolelleen (...) Ranskassa astui syksyllä 2004 voimaan laki, joka kieltää uskonnollisten tunnusten käytön kouluissa. Huivien käytön kieltäminen koettiin suorana loukkauksena islamin perinteitä kohtaan. (...)


OTTEITA VUODELTA 2007

8.) Uusi Nainen 3/2007:
KUKA PELKÄÄ ISLAMIA? (...) - Ihmiset näkevät koko muslimikulttuurin negatiivisena ja he yleistävät kaikki muslimit ongelmien aiheuttajiksi, vaikka niin ei todellisuudessa ole, sanoo Nasira.

9.)Uusi Nainen 3/2007:
USKON VOIMAA. (Tampereella) Palasin 16-vuotiaana islaminuskoon (...). Ennen islaminuskoa oli evankelisluterilainen. (...) 18-vuotiaana aloin pukeutua islamilaisittain. (...) Jokaisella on oikeus uskoa siihen mihin haluaa, islamissa ei ole pakkoa.


KOMMENTTI

Miten selitetään, että 1960- ja 1980-luvuilla vasemmistolainen, edistyksellinen naistenlehti käsitteli arabi—islam -teemaa samaan sävyyn kuin MV-lehti nykyisin?

Yritän selittää tämän kehityskaaren:
Vuonna 1960-luvulla maahanmuuttoasia oli matalaprofiilinen eikä monikulttuurisuus-aatetta ollut olemassa. Kaukaista islamia voitiin Suomessa arvioida vapaasti suomalaisesta näkökulmasta. Jos islamin naisnäkemyksessä olisi ollut jotakin hyvää, ei mikään olisi estänyt sen sanomista.

1980-luvulla ajatollah Khomeini esitteli maailmalle laajenevan islamilaisuuden. Uusi Nainen -lehti teki selväksi, että Khomeinin islam merkitsee naisille alistamista ja raakuutta.

Mutta ajat muuttuivat: Vuonna 2005 Suomen valtion politiikaksi ja laajojen kulttuuripiirien lemmiksi oli tullut EU:n asettama maahanmuutto ja monikulttuurisuus. Uusi nainen -lehti lähti tähän mukaan ja käänsi näkökulmaa. Vielä vuonna 2005 lehti toi esiin islamin kielteisiä puolia, mutta näki asioita myös islamin näkökulmasta luvaten, että islamilaisuus voi muuttua. Lehti lopetti vuonna 2008, mutta ehti omaksua nykyisen maahanmuutto—monikulttuuri—suvaitsevuus -linjan, joka suhtautuu islamiin vain myönteisesti ja ymmärtäväisesti. Vuonna 2008 ei enää asetettu kysymystä: Onko islamin naisnäkemyksessä mahdollisesti jotakin kielteistä? Lehden linja oli muuttunut dramaattisesti - ilman selitystä ja pohdintaa.


PS.
On itse asiassa ihmeellistä, että medinalaiset ilman huomattavia vastaväitteitä alistuivat tähän suureen olojen muutokseen. ( ... ) Syynä medinalaisten myöntyväisyyteen oli kait osaksi Muhammedin suggeroiva persoona, osaksi se, että hän toteutti aatteensa viisasti ja varovasti, vähitellen, heidän huomaamattaan. Ehkä siihen vaikutti myös medinalaisten kehittyneempi kurivaisto.
Lähde: Arabian suuri profeetta, Harri Holma, Suomen Kirja, 1943.


Lähteet:
Wikipedia Uusi nainen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_Nainen

Uusi Nainen 1/2005, 60-vuotisjuhlanumero
http://web.archive.org/web/20070421160739/http://www.uusinainen.fi/grafiikat/UN_1_2005_nayte.pdf


Emo

Monella tapaa hyvä aloitus, mielenkiintoinen eikä niin perinteinenkään tapa tutkia kulttuurimarxismia vasemmistolaisen naistenlehden "kehityskaaren"  kautta. Ja kiinnostavaa siksikin, että en ikinä edes ole kuullut tästä naistenlehdestä aiemmin, onko tuollainenkin ollut?  :o

Skeptikko

Voisiko taustalla olla jotenkin Sorosin manipulaatio? Tai laimsäädännön muuttaminen sananvapaus lopettamalla?
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Saturnalia

Mielenkiintoista sekin, että nuo islamiin kriittisesti suhtautuvat lainaukset ovat 60-70 luvun taitteesta, jolloin vasemmistolaisuus oli tässä maassa todella in. On mielenkiintoinen kehitys, että kun Neuvostoliitto kaatui niin kulttuurimarxismi alkoi vyöryä meille lännestä. Tuo nykyvasurien suvakkius on tuontitavaraa lännestä. Amerikan demokraattipuolue on nykyään kulttuurimarxismin kehto, unohtamatta tietenkään Ruotsia.

Nykyvasemmistolaisessa ei ole nykyään jäljellä enää mitään 60-luvun vasemmistolaisesta, jolle sydänasia oli mm. estää maahanmuutto jottei työläisten kilpailuasema työmarkkinoilla huonone. Tämän mainitsin mm. siksi, että myös aikansa vasemmistolla oli osansa siinä miksi Suomi pysyi niinkin kauan niinkin valkoisena, kuin pysyi. Sitä halusivat kaikki vasemmalta oikealle, ja se oli kaikkien etu.