News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: Helsinki aikoo amputoida moottoritiet Kehä I:n sisäpuolella

Started by Kauhea Ihmismäinen Otus, 04.12.2013, 23:09:09

Previous topic - Next topic

Micke90

Quote from: Uuno Nuivanen on 05.12.2013, 13:33:31
Quote from: Micke90 on 05.12.2013, 13:16:44
-rakentamalla Viikin pellot täyteen saataisiin tilaa ainakin 30-40 000 uudelle neekerille
-tiivistämällä Laajasaloa saataisiin mahdutettua sinne ainakin 20-30 000 uutta arabia
-rakentamalla Helsingin rosvoaman Östersundomin alueen sekä Västerkullan kiilan täyteen saataisiin asuntoja ainakin 40-50 000 muulle kehitysmaalaiselle
-nostamalla Helsingin asukastiheys edes Tukholman tasolle, saataisiin Helsingin asukasluvuksi 987 076, joista puolet mamuja

Korjailin hiukan..  :roll:

Olet oikeassa. Helsingin suunnitelmassa ei ole päätä eikä häntää, ellei sitten haluta tukkia Helsinkiä täyteen ulkomaalaisia. Suomen oma väestö kasvaa niin hitaasti, että vuonna 2050 Helsingin asukasluku ilman maahanmuuttoa olisi juuri ja juuri 600 000. Meidän on pakko lisätä syntyvyyttä maassamme, jos haluamme edes puhua jonkinlaisesta kaupunkisuunnittelusta.

Faidros.

Quote from: Oami on 05.12.2013, 13:38:03
Yksi ratkaisu on kaksikerroksiset kadut. Moottoritie kulkee joko pilareiden päällä ylhäällä tai sitten maan alla, ja "kantakaupungin bulevardi" mitä tässä nyt haetaankin kulkee maan pinnalla. Näin saadaan kaavoitettua sitä kivaa kivikaupunkia lisää (niille jotka nyt välttämättä haluavat tuolle pienelle niemelle itsensä mahduttaa) ja silti pitää keskusta-alueen yritykset suhtkoht näppärästi saavutettavissa, myös kaupunkiseudun ulkopuolelta tuleville.

Juu, joukkoliikenne on kivaa, tiedän, mutta kaikkien ongelmia se ei ratkaise. Siksi toisekseen varsinkin poikittaisliikenne on Helsingin seudun kokoon nähden kehno.

Mitä keskusta-alueeseen tulee, niin kannatan edelleen sitä keskustatunnelia, moottoritietasoista väylää suoraan Länsiväylältä Itäväylälle.

Vaikka loppujen lopuksi, tämä nyt on tämmöistä vieraisiin pöytiin huutelua, eihän tuo minun kaupunkini ole. Sitä helsinkiläiset saatte mitä äänestätte.

O-O-Oami. Tulevaisuuden Helsingissä ei ole mihinkään tuollaiseen varaa. Repputyöfirmat vie verovarat ulkomaille ja koko Helsinki näivettyy vanhan asfaltin reikiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Tuollaiset betonikuutiot olivat Neuvostoliitossakin muotia joskus 1960- ja 1970-luvuilla. Nykyihmiset tuskin haluavat, että valtio sanelee heidän asuinratkaisunsa, vaan haluvat itse rakentaa talonsa juuri sinne, minne lystäävät.

Dharma

Kaikessa pitkän tähtäimen suunnittelussa pitää ottaa vallitseva trendi huomioon:

Helsingin väkiluku v. 2001: 555 474
Muu kuin suomi tai ruotsi äidinkielenä: 30 793

Helsingin väkiluku v. 2011: 588 549, (+33 075)
Muu kuin suomi tai ruotsi äidinkielenä v. 2011: 63 420 (kasvu +32 627)

Siis: Viimeisten 10 vuoden ajalta (mistä tämä tilasto on: http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/069a02804a82976d8f7befa69667230d/Vieraskielisten+v%C3%A4est%C3%B6nkasvu+1981-2011.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=069a02804a82976d8f7befa69667230d) käytännössä koko Helsingin väeöstönkasvu on ollut muiden kuin suomen tai ruotsin puhujien ansiota.

Tästä voidaan tehdä kaksi uskottavaa arvausta tulevaisuudesta:

1. Helsingin kasvu jatkunee tulevaisuudessakin. Yleiskaavassa tavoiteltu yli 800 000 väestömäärä saavutetaan nykytahdilla v. 2070-luvulla. 700 000 ylittyy 2040-luvulla.

2. Kasvu koostuu pääosin muista kuin suomen tai ruotsinkielisistä.

Sosiaaliset johtopäätökset ja niihin liittyvät mm. liikennepoliittiset kysymyset sitten tältä pohjalta.

Oami

Quote from: Faidros. on 05.12.2013, 13:49:26
O-O-Oami. Tulevaisuuden Helsingissä ei ole mihinkään tuollaiseen varaa. Repputyöfirmat vie verovarat ulkomaille ja koko Helsinki näivettyy vanhan asfaltin reikiin.

Ai niin. Täytyy se monikulttuurikin jonkun maksaa.

Unhottakaa koko juttu  :-X
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Micke90

Laskin Helsingin väestökehityksen ilman maahanmuuttoa vuosina 1990-2050. Vuoteen 2012 asti luvut ovat toteutuneita lukuja ja vuoteen 2050 asti ennusteita.

no future

Kehä 1:ltä on n.10 km Helsingin keskustaan. Sisääntuloväylät ovat jo nykyisillä liikennemäärillä usein aivan tukossa, parhaana esimerkkinä Länsiväylä. Kantakaupunki ei vedä määräänsä enempää liikennettä, vaikka kaikki ihmiset Porvoosta Kirkkonummelle haluaisivatkin ajella samaan aikaan Rautatieasemalle ja sisääntuloväylillä olisi kaistoja kuudessa kerroksessa. Muutos nykyistä alhaisempien rajoitusten väyliksi koskisi noin viiden kilometrin pätkiä kaikilla sisääntuloteillä. Autoilijan kannalta on lopulta aivan sama seisooko se liikenne Leppävaarassa vai Munkkiniemessä.

En tiedä kuinka paljon moottoritien muuttamisella saadaan uutta tonttimaata vaikkapa Mannerheimintien jatkeelle (Hämeenlinnan väylä), mutta se on selvä että kantakaupungissa moottoritie on helvetin tehotonta ja muutoksiin taipumatonta maankäyttöä. Ja kantakaupunkiahan tässä ollaan laajentamassa.

Suomi2050

Quote from: Dharma on 05.12.2013, 14:06:27
1. Helsingin kasvu jatkunee tulevaisuudessakin. Yleiskaavassa tavoiteltu yli 800 000 väestömäärä saavutetaan nykytahdilla v. 2070-luvulla. 700 000 ylittyy 2040-luvulla.

HS - 18.9.2013
http://www.hs.fi/kaupunki/a1379468931366
QuoteVuonna 2030 helsinkiläisiä on jopa 700 000

Helsingin asukasluku kasvaa sadallatuhannella asukkaalla seuraavan vuosikymmenen loppuun mennessä.

Vuonna 2020 helsinkiläisiä ennustetaan olevan 650 000, ja vuoteen 2030 mennessä asukasluku loikkaa 700 000:een.

Nyt pääkaupungissa on hieman yli 600 000 asukasta.

Kaupungin väkiluku on noussut kovaa tahtia viime vuodet ja suuntaus jatkuu vielä vähän aikaa, arvioi kaupungin tietokeskus.

Taustalla on se, että syntyneiden määrä on noussut 90-luvun huippuvuosien tasolle. Lisäksi lähiseudulta muutetaan yhä useammin pääkaupunkiin.

Väkeä tulee etenkin asuntorakentamiseen vapautuneille satama-alueille eli Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Sompasaareen sekä Kruunuvuorenrantaan.

Tämän vuoden väestönkasvuksi ennustetaan lähes 10 000 henkeä, ja seuraavana kahtena vuotena se on 8 500 asukasta vuodessa.

Sitten tahti tasaantuu ja ennen pitkää hidastuu, kun kuolleiden määrä kasvaa.

Niin ikään yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa tällä vuosikymmenellä lähes 20 prosenttia.

Sen sijaan ruotsinkielinen väestö on lähtenyt notkahduksen jälkeen pienoiseen kasvuun.

Vuoteen 2008 saakka väestö ikääntyi ja pienentyi vuosi vuodelta.

Nyt ruotsinkielisten määrä lisääntyy 150–300 henkilön vuosivauhtia. Kaikkiaan ruotsinkielisiä on kaupungissa noin 36 000.

Koko Helsingin seudun väkiluvun ennustetaan kasvavan 1,8–2 miljoonaan asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä. Nyt seudulla on 1,4 miljoonaa asukasta.

Tietokeskuksen mukaan seudulle muuttaa alati nuorta väestöä työn perässä ja väestörakenne pysyy nuorekkaana. Nuoret perheet tekevät lapsia, joten luonnollinen väestökasvu pysyy tasaisena vaikka muuttovoitto vähenisi.

Seudulla tarkoitetaan 14 kunnan ympyröimää aluetta aina Kirkkonummelta Hyvinkään kautta Sipooseen.

junakohtaus

Lopultakin tulee jotain järkeä maankäyttöön Helsingissä. Erittäin hyvä plääni.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Micke90

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:38:35
Lopultakin tulee jotain järkeä maankäyttöön Helsingissä. Erittäin hyvä plääni.

No, enpä nyt sanoisi. Asutusta voi tiivistää, vaikkei moottoriteitä tuhottaisikaan.

P

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:38:35
Lopultakin tulee jotain järkeä maankäyttöön Helsingissä. Erittäin hyvä plääni.

Todella nerokas. Jumiutetaan liikenne ja roudataan muutama satatuhatta sosiaalisperäistä mamua asutettaviksi uusille ghettoalueille. Kyllä varmaan teette tuolla nerokkalla pläänillä rahaa?  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

junakohtaus

Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Micke90

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:46:44
Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.

Paljon Virheet makso sulle ton sanomisesta?  ;D

junakohtaus

Pidemmin: ruuhka-aikana, joka on se, millä on väliä, se liikenne menee jo nyt katuvauhtia. Eikä Helsingissä nytkään mitään gettoja ole.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Oami on 05.12.2013, 13:38:03Yksi ratkaisu on kaksikerroksiset kadut. Moottoritie kulkee joko pilareiden päällä ylhäällä tai sitten maan alla, ja "kantakaupungin bulevardi" mitä tässä nyt haetaankin kulkee maan pinnalla.

Kuka haluaisi asua moottoritien alla?
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

siviilitarkkailija

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:46:44
Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.

On se hienoa että meillä on on tämä junakohtaus joka paitsi näkee myös tietää että moottoritien katkaisu on avain onneen. Oikeastaan mitä helvettiä niitä moottoriteitä edes rakennettiin?

Jokainen ovela ja pitkää suunnitelmaan hautova yritys ymmärtää että Helsinkiin EI kannata tulla koska yritysmaailmassa asiat vain toimivat autoilla. Yritysmaailma ei toimi joukkoliikenteellä kun se nyt vaan ei vastaa yritysmaailman vaihtuviin tarpeisiin. Helsingin ympärille muotoutuu talousalueiden kehä joka imuroi (on jo imuroinut) yritykset ja kaupungista tuleekin työvoimareservi. Ainoana ongelmanaan se että kaupungin asunnoissa oleva työvoima ei tule eikä kykene ratkaisemaan kaupungin ulkopuolella olevien yritysten työvoimatarvetta.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

junakohtaus

Ai niin vielä.

Tosiaan ruuhka-aikana liikenne menee jo nyt katuvauhtia ja kun uusille väylille laitetaan kiskot, välityskyky ihmisinä kasvaa, ei laske.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

P

Quote from: Micke90 on 05.12.2013, 16:40:36
Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:38:35
Lopultakin tulee jotain järkeä maankäyttöön Helsingissä. Erittäin hyvä plääni.

No, enpä nyt sanoisi. Asutusta voi tiivistää, vaikkei moottoriteitä tuhotaisikaan.

Jep. Pietarissa rakentavat ZSD:tä - Zapodnii Skorostnoi Diameteriä, Läntistä nopeaa kehätietä, josta toimii jo pätkä Etelän KAD:ilta Obvodny kanalille ja pätkä Kuokkalasta/Valkeasaaresta pohjoisen KAD:in kautta Primorskii Prospektille. Jatkossa tie menee nevan haarojen ali, yli/ali Krestovskii ostrovista, Vasilinsaaresta - keskustan merenpuolelta Obvodny kanalille.

Tie kulkee suuren osan tolpilla kaupunkirakenteen päällä ja tunneleissa sen alla.. Maksaa 30 ruplaa/ ajo eteäpuolella. Pohjoinen on vielä ilmainen tammikuuhun saakka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Rapid_Diameter

Oamin näkemys oli aika osuva, Ei nopeaa yhteyttä kannata tuhota. Sen voi nostaa esim. toiseen kerrokseen. Ja kaupunkia voi laajentaa muuttamatta motareita teiksi. Liityntätiet voi rakentaa motarin rinnalle. Lisäsi muutenkin liikennekapasiteettia. Nykyisin hirveä pussinperä on esim. Länsiväylä, Tuusulanväylä puhumattakaan, Tampereen/Turunväylästä Manskun alkuun.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:46:44
Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.

Usko on veljellä kyllä vahva? Olisiko hivenen liian vahva? ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Eino P. Keravalta

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 05.12.2013, 16:51:44
Quote from: Oami on 05.12.2013, 13:38:03Yksi ratkaisu on kaksikerroksiset kadut. Moottoritie kulkee joko pilareiden päällä ylhäällä tai sitten maan alla, ja "kantakaupungin bulevardi" mitä tässä nyt haetaankin kulkee maan pinnalla.

Kuka haluaisi asua moottoritien alla?

Perinteisesti vihervasemmisto on politiikallaan tähdännyt siihen, että yhä useampi asuisi joko taivasalla, sillan alla tai veneen alla, mutta nyt pääsisi kohta jo asumaan moottoritien allakin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

P

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:49:11
Pidemmin: ruuhka-aikana, joka on se, millä on väliä, se liikenne menee jo nyt katuvauhtia. Eikä Helsingissä nytkään mitään gettoja ole.


Mitäs niissä sijoitusvakuutuksissa lukeekaan pienellä präntillä; "Aikaisempi toteutunut tuottotaso ei ole tae tulevasta tuottotasosta"?

Joo ei ollut Ruotsissakaan ghettoja, jonne poliisilla ja pelastuslaitoksella ilman valtavaa joukkoa ei ollut asiaa, 20-30 vuotta sitten. Nyt on.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 05.12.2013, 16:51:44
Quote from: Oami on 05.12.2013, 13:38:03Yksi ratkaisu on kaksikerroksiset kadut. Moottoritie kulkee joko pilareiden päällä ylhäällä tai sitten maan alla, ja "kantakaupungin bulevardi" mitä tässä nyt haetaankin kulkee maan pinnalla.

Kuka haluaisi asua moottoritien alla?

Kysy syrjäytyneiltä asunnottomilta? Mukavampi on sillan alla tässä ilmastossa, kuin taivasalla! Ja syrjäytyneitähän tämä yhteiskunta tulee nykymenolla pukkaamaan kaduilla valtavat määrät.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: siviilitarkkailija on 05.12.2013, 16:51:58
Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:46:44
Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.

On se hienoa että meillä on on tämä junakohtaus joka paitsi näkee myös tietää että moottoritien katkaisu on avain onneen. Oikeastaan mitä helvettiä niitä moottoriteitä edes rakennettiin?

Jokainen ovela ja pitkää suunnitelmaan hautova yritys ymmärtää että Helsinkiin EI kannata tulla koska yritysmaailmassa asiat vain toimivat autoilla. Yritysmaailma ei toimi joukkoliikenteellä kun se nyt vaan ei vastaa yritysmaailman vaihtuviin tarpeisiin. Helsingin ympärille muotoutuu talousalueiden kehä joka imuroi (on jo imuroinut) yritykset ja kaupungista tuleekin työvoimareservi. Ainoana ongelmanaan se että kaupungin asunnoissa oleva työvoima ei tule eikä kykene ratkaisemaan kaupungin ulkopuolella olevien yritysten työvoimatarvetta.

Noin siinä käy. Bisnescentterit keskittyvät muualle kuin tukkoiseksi tehdylle niemelle, jonne varastoidaan uusi ja uljas monikulttuurinen vihreä yhteiskunta.  ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

junakohtaus

Tota tota. Koko idea nimenomaan on laajentaa varsinaista kaupunkia ulos niemeltä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: P on 05.12.2013, 16:55:33
Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:46:44
Ei se mihinkään siitä jumahda eikä niistä alueista mitään gettoja tule.

Usko on veljellä kyllä vahva? Olisiko hivenen liian vahva? ;D

No kun sen väylän välityskyky siitä ihan vain ei romahda. Ihmisinä laskettuna se jopa nousee.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

P

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 17:11:28
Tota tota. Koko idea nimenomaan on laajentaa varsinaista kaupunkia ulos niemeltä.

No ne bisnescenterit jäävät sinne kehäI:sen - KehäIII:sen tasolle. Siellä poikittaisliikenne toimii ja liikenne pohjoiseen ja etelään paremmin kuin niemellä, jonka syöttöväylät rampautetaan. Kaupunki tulee kasvamaan ghetolla siihen nyky-kantakaupungin ja KehäI:sen välille. Vai luuletko että maksavat ihmiset haluavat muuttaa kymmeniä tuhansia autoja jonossa seisovan "bulevardin" varrelle, vaika nykyisen Tuusulanväylän varteen?

Sosiaalisesti tuettua asutusta siihen tulee väestön kasvun aiheuttavalle väkiryhmälle..

Tosin luulen rahojen kassasta loppumisen tappavan nuo molemmat innovaatiot - syöttöväylien rampauttamisen ja sosiaalisperäisen maahanmuuton.. :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

junakohtaus

P,

sellainen työnteko, jossa tuon sortin liikkuminen on tärkeää, sijaitsee jo nyt kehillä. Usko pois, tossa ollaan tekemässä liikkumiselle paljon vähemmän kuin luuletkaan.

Ja joo, mä nimenomaan uskon että ihmiset tahtovat maksaa kaupungissa asumisesta. Asunnot Manskulla eivät ole tyhjillään eivätkä halpoja eivätkä myöskään mun omalla Mäkelänkadullani, Mechelininkadusta puhumattakaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oami

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 05.12.2013, 16:51:44
Quote from: Oami on 05.12.2013, 13:38:03Yksi ratkaisu on kaksikerroksiset kadut. Moottoritie kulkee joko pilareiden päällä ylhäällä tai sitten maan alla, ja "kantakaupungin bulevardi" mitä tässä nyt haetaankin kulkee maan pinnalla.

Kuka haluaisi asua moottoritien alla?

Joku italialainen ilmeisesti: https://maps.google.fi/?ll=44.363927,8.573747&spn=0.000919,0.002064&t=k&z=20

Itsehän en tajua, miksi joku haluaa asua Helsingin kantakaupunkialueella ylipäänsä, mutta hei, ei minun tarvitsekaan ymmärtää. Ilmeisesti joku haluaa, kun sinne kerta on niin julmetun paljon isoja taloja ihan yksityisellä rahalla tehty.

Mutta vakavasti puhuen, ei kaksikerroksisen kadun "alakerrassa" asuta, vaan siinä menee se toinen katu ja vaikkapa raitiotie myös. Hei, ei tämä minun keksintöni ole, kyllä näitä maailmalta löytää.

Quote from: junakohtaus on 05.12.2013, 16:52:07
Ai niin vielä.

Tosiaan ruuhka-aikana liikenne menee jo nyt katuvauhtia ja kun uusille väylille laitetaan kiskot, välityskyky ihmisinä kasvaa, ei laske.

Moottoritien varteen voi laittaa kiskot ja siitä huolimatta säilyttää sen moottoritien. Ks. esim. Tukholman Essinge.

Ruotsalaista politiikkaa täällä on haukuttu kerran jos parikin ja aiheestakin, mutta liikenneongelmille siellä sentään pyritään tekemään jotain. Siis muutakin kuin teeskentelemään että yksi liikennemuoto mystisesti katoaisi. Siellä on tehty ja tehdään tälläkin hetkellä isoja moottoritiehankkeita ja joukkoliikennehankkeita. Ei näitä tarvitse käsitellä keskenään kilpailevina vaan päin vastoin, toisiaan tukevina.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Kukaan, yhtään kukaan, ei ole teeskennellyt että autot katoaisivat tai pyrkinyt siihen. Tässä ollaan siirtämässä muutamalla kilometrillä pistettä, jossa maantie vaihtuu kaduksi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

hiaou

Kun tamperelainen rakentaa länsiväy.. eiku sieltä lännestä tunnelin sinne itään niin helsinkiläinen purkaa jo olemassa olevia väyliä.

Tuntuu muutenkin että tällä hetkellä tampereen kehätie on vähän ylimitoitettu mutta siinä on sentään kasvuvaraa.
tuo shiftin käyttö on kosketusnäytöllä ja ykssormijärjestelmällä vähän kömpelöä, jos se häiritsee niin se häiritsee