News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Paljonko maksaakaan teini-ikäisen lapsesi hoito ?

Started by hakare, 02.12.2013, 09:06:08

Previous topic - Next topic

hakare

Sanot varmaan, että liian paljon tuloihin nähden. Otetaanpa vertailuun tilanne, missä tulot ovat rajattomat.

Yle Pohjois-Savo tänä aamuna:

"Suonenjoki ostaa säätiöltä sijoitettavien nuorten ympärivuorokautisen hoidon ja kasvatuksen. Kaupunki sitoutuu maksamaan hoitovuorokausihintaa, joka on sopimuksen voimaan tullessa 250 euroa yhtä nuorta kohden. Summa sisältää henkilöstökulut, kiinteistökulut sekä nuorten asumisen, ateriat, koulutuksen, harrastukset ja henkilökohtaisiin menoihin maksettavan viikkorahan."

Aika tuttuja nuo menokohteet, mutta yhteissumma vaikuttaa suurenpuoleiselta. Tämä Vanhamäki -säätiö on näköjään taas saanut kuntapäättäjien päät sekaisin. Välillä suonenjokiset jo päättivät lopettaa tämän rahastuksen ns. yksintulleilla alle 18 vuotiailla (naurua).

Jos sinun taloudessa on vaikkapa kaksi teiniä, niin et tarjoa heille ihmisarvoista elämää ellei palkkatililtä löydy heitä varten muiden pakollisten menojen jälkeen 15,000 euroa kuussa (nettona).
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Micke90

Itse olen vakuuttunut siitä, että sijaishuolto voitaisiin hoitaa kustannustehokkaamminkin. Esim. laitoshoidossa kustannukset eivät saisi ylittää 100 €/vrk ja perhehoidossa 50 €/vrk. Tällöin laitoshoidon kokonaiskustannukset nuorta kohti olisivat 3.000 €/kk ja perhehoidossa 1.500 €/kk.

Mihin lastensuojelu saa poltettua rahaa noin paljon? Palkkaavatko he kaikille nuorille omahoitajan? Ja perhehoidossahan kulut muodostuvat lähinnä perhehoitajille maksettavista palkkioista. Kaikkein kustannustehokkainta olisi ennaltaehkäisevä nuorisotyö sekä lastensuojelun avohoito, jolloin ei tarvittaisi kalliita sijaishuoltoja.

Sour-One

Ehkäpä kyseessä ei kuitenkaan ole hyväntekeväisyys?

hakare

Hitto, ei tainnut käydä tarpeeksi selvästi ilmi, että ei ole kyseessä kantisten sijoitettavat teinit vaan ankkuriteinit.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Micke90

Quote from: hakare on 02.12.2013, 17:48:54
Hitto, ei tainnut käydä tarpeeksi selvästi ilmi, että ei ole kyseessä kantisten sijoitettavat teinit vaan ankkuriteinit.

Jaa no, sitten otan sanani takaisin: kyllähän nyt kolmekymppisten parta-ankkurien hyysääminen saa maksaa vaikka miten rajattomasti. Sehän kuitenkin loppujen maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin sitten, kun parta-ankkurit pääsevät kunnolla toteuttamaan itseään.