News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-12-02 HS: Ruotsin kieli vaikeuttaa kotoutumista

Started by Rubiikinkuutio, 02.12.2013, 08:05:13

Previous topic - Next topic

Rubiikinkuutio

Ruotsin kieli vaikeuttaa kotoutumista

Virolaisena olen erittäin kiinnostunut oman äidinkieleni ja kulttuurini säilyttämisestä myös Suomessa asuessani. Siksi suomenruotsalaiset tuntuvat ensisilmäyksellä kohtalotovereiltani.

Kuitenkin minua askarruttaa, että kummankin kotimaisen kielen osaamista edellytetään monissa työpaikoissa. Sitä kautta tietty osa suomalaisesta yhteiskunnasta jää aina aikuisten maahanmuuttajien saavuttamattomaksi.

Olisi kiva kuulla, näkevätkö suomalaiset ja suomenruotsalaiset siinä ristiriitaa.

Voisi jopa kysyä, onko Suomi kaikille avoin yhteiskunta.

En pidä kovin realistisena, että aikuisiässä maahanmuuttaja jaksaisi oppia sekä suomen että ruotsin kielen.

Helsingin sanomat meni sitten repäisemään: http://www.hs.fi/ihmiset/Ruotsin+kieli+vaikeuttaa+kotoutumista/a1385872204651
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Nikomakhos

Elkää nyt vastustako pakkoruotsia, se saattaa tehdä Suomesta sulkeutuneen yhteiskunnan.

QuoteKuitenkin minua askarruttaa, että kummankin kotimaisen kielen osaamista edellytetään monissa työpaikoissa. Sitä kautta tietty osa suomalaisesta yhteiskunnasta jää aina aikuisten maahanmuuttajien saavuttamattomaksi.

Olisi kiva kuulla, näkevätkö suomalaiset ja suomenruotsalaiset siinä ristiriitaa.

Voisi jopa kysyä, onko Suomi kaikille avoin yhteiskunta.

http://www.hs.fi/ihmiset/Ruotsin+kieli+vaikeuttaa+kotoutumista/a1385872204651?ref=hs-art-new-17

Markkinat pidettiin muutoin siivosti ja ilman suurta möyhinää, paitsi että oli paljon noita ulkomaalaisia rahaa houkuttelemassa soitollansa ja ilveyksillänsä, sekä niin kirjaviksi ja monivärisiksi eriskaltaisesti vaatetettuna, että moni maamies syystä arveli, "mahtaako nuot ihmisiä ollakaan". (Turku 1861)

Jurvakainen

Eipä noilla parrakkailla pakolaislapsilla näytä olevan kiirettä suomen kielen opiskeluunkaan.  :facepalm:

Ja vastauksena kysymykseen "onko Suomi kaikille avoin yhteiskunta": toivottavasti ei.