News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-11-29 VaSa: Vieraskielisten lasten määrissä suuria eroja

Started by Iloveallpeople, 29.11.2013, 19:39:22

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteVieraskielisten lasten määrissä suuria eroja

Vantaalla on kouluja, joissa eri kieli- ja kulttuuriryhmien oppilaita on puolet koulun oppilaista. Toisaalta Vantaalla on alueita, joissa näitä oppilaita on vain muutamia.

Esimerkiksi Länsimäen ja Kytöpuiston kouluissa oppilaita, jotka opiskelevat suomea toisena kielenä on noin puolet. Vantaankoskella ja Ylästössä vieraskielisiä on vain muutama prosentti.

Perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo myöntää, että koulujen eriytymisvaara on todellinen.

– Koulujen välillä on suuria eroja siinä, kuinka paljon tuen tarpeessa olevia lapsia on.

Tilanne voisi Kalon mukaan olla pahempi, ellei Vantaalla olisi suuria oppilaaksiottoalueita ja suuria kouluja.

– Oppilaita tulee laajalta alueelta, ja alueisiin mahtuu sekä vuokra- että omistusasuntoja.

Kalo myös uskoo, että se, ettei painotettuja kouluja ole, vähentää alueiden eriytymistä.

– Meillä Vantaalla on vähän kouluja, joissa oppilaat valitaan esimerkiksi liikuntapainotteiseen opetukseen. Tämä vähentää eriytymistä, koska kaikki vanhemmat laittavat lapsensa lähikouluun.

Riskinä on, että painotettujen koulujen puuttuminen karkottaa niitä haluavat muualle.

– Jos lähikoulun opetus on riittävän korkeatasoista, niin sanottua "white flightiä" eli valkoista pakoa ei tule.

Eriytymiskehitystä yritetään hillitä myös valtion tasolla. Koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen myönnetään rahaa alueille, joissa on esimerkiksi keskimääräistä suurempi työttömyysaste tai paljon maahanmuuttajia. Vantaan 46 koulusta jopa 31 koulua saa avustusta.

– Saimme sitä 2,35 miljoonaa tänä vuonna, kertoo opetuspäällikkö Tapio Lahtero.

Raha käytetään muun muassa oppilaanohjauksen kehittämiseen ja uusien opetuksen tukitoimien luomiseen.

– Rahalla on voitu palkata kouluihin lisäapua esimerkiksi laaja-alaisia erityisopettajia, kertoo Lahtero.

"Eriytyminen on pysäytettävä"

OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo on huolissaan eriytymiskehityksestä.

–  Se on pysäytettävä, että tilanne ei mene samaan kuin esimerkiksi Tukholmassa, jossa tiettyihin kouluihin ei enää saada päteviä opettajia. Tämä johtaa noidankehään, jossa vanhemmat eivät halua lastaan tähän kouluun ja opettajia ei saada rekrytoitua.

Myös eduskunnan tulevaisuusvaliokunta käsittelee eriytymisongelmaa Uusi oppiminen -julkaisussaan. Julkaisun mukaan 2000-luvulla asuinpaikka selitti Pisa-tuloksessa oppilaiden välisistä eroista viisi prosenttia. Nyt osoite selittää jopa kymmenen prosenttia.

Yksi tulevaisuusvaliokunnan tavoitteista on pysäyttää eriytymiskehitys.


Kommentti: Ranking-listoja pelätään

Ulkomaalaistaustaisten lasten määristä kertovien tilastojen saaminen Vantaan sivistystoimelta on vaikeaa, koska kouluista ei haluta ranking-listoja. Vantaan Sanomien saama tilasto kertoi vain väestörekisteriin kirjattujen vieraskielisten määrät peruskoululaisista, eli ne lapset, joiden äidinkieleksi kirjataan jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saamen kieli.
Se lista ei kuitenkaan kerro varsinaista totuutta, mikä kouluissa vallitsee. Hyvin monet kirjaavat väestörekisteriin lapsensa äidinkieleksi suomen, kun Suomessa synnytään ja kasvetaan, vaikka lapsen kotikielenä on jokin muu.

Kouluilla on myös listat, joissa ovat luvut suomea toisena kielenä opetettavista. Ne kertovat ihan toisen totuuden kuin väestörekisteriluvut.Suomea toisena kielenä opetettavien S2-lasten määrä selviää, kun lapsen todellinen kielitaito arvioidaan. Helsingin suomenkielisen opetuksen linjanjohtajan Marjo Kyllösen mukaan todellinen suomen kielen opetustarve arvioidaan aina kouluun tullessa. Jos taito ei ole riittävä, lapsi saa suomi toisena kielenä -opetusta.


Vantaan perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo haluaa varjella näitä S2-lasten listoja, koska niitä voidaan käyttää koulujen rankkauksessa, ja tehdä helposti vääriä johtopäätöksiä.Soittokierros kouluihin paljasti, että ero väestörekisterin perusteella tehdyn listan ja S2-lapsien määrässä on huikea. Kalon listan mukaan näyttää esimerkiksi siltä, että Vantaan Kansanvälisessä koulussa on vain 9,9 prosenttia oppilaita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Koulu kuitenkin ottaa ensisijaisesti oppilaita, joiden kotikieli on englanti. Todellinen S2-lapsien määrä koulussa on lähempänä 25 prosenttia.


On totta, että S2-oppilaista osa on maahanmuuttajia toisessa polvessa ja he puhuvat suomea hyvin. Suurempi osa on kuitenkin niitä, jotka eivät puhu suomea hyvin ja tarvitsevat tukea. Ei ole kenenkään etu, että asiaa hyssytellään. Eriytymisestä täytyy pystyä puhumaan. Vaikeneminen ei poista ilmiötä.

Vantaan Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Blanc73

QuoteEi ole kenenkään etu, että asiaa hyssytellään

Eipä niin. Ja silti hyssytellään. Sama asia koskee kaikkea mamu-keskustelua.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

MW

Ja kaikki tämä "ilmiö", joka lankeaa kuin sade, tai kultainen suihku, toimittajan kasvoille.

Marius

Miten OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo pysäyttäisi eriytymisen?

Kenties pysäyttämällä suomalaisten lasten koulunkäynnin.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

ilkka75

Quote– Saimme sitä 2,35 miljoonaa tänä vuonna, kertoo opetuspäällikkö Tapio Lahtero.

Raha käytetään muun muassa oppilaanohjauksen kehittämiseen ja uusien opetuksen tukitoimien luomiseen.

– Rahalla on voitu palkata kouluihin lisäapua esimerkiksi laaja-alaisia erityisopettajia, kertoo Lahtero.

Jos nyt joku kertoo minulle, että mikä ihme on "laaja-alainen erityisopettaja"?  :o
"Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia."

-- Albert Einstein

"Suomi voi välttää lännen virheet maahanmuuttajien kotouttamisessa."

-- Dosentti Pasi Saukkonen

Saturoitunut

Quote from: ilkka75 on 29.11.2013, 20:43:45
Quote– Saimme sitä 2,35 miljoonaa tänä vuonna, kertoo opetuspäällikkö Tapio Lahtero.

Raha käytetään muun muassa oppilaanohjauksen kehittämiseen ja uusien opetuksen tukitoimien luomiseen.

– Rahalla on voitu palkata kouluihin lisäapua esimerkiksi laaja-alaisia erityisopettajia, kertoo Lahtero.

Jos nyt joku kertoo minulle, että mikä ihme on "laaja-alainen erityisopettaja"?  :o

Ilmeisesti laaja-alainen erityisopettaja antaa osa-aikaista erityisopetusta, kun taas erityisluokanopettajalla on se oma vakituinen tontturyhmä, jota koulia.

Micke90

Jos maahanmuuton määrä rajattaisiin korkeintaan 5000 uuteen mamuun vuodessa, ei tuotakaan ongelmaa olisi. Nykyään jo pelkästään Helsinkiin tulee n. 5000 mamua vuodessa. Mitä oikein valitatte? Tämähän on sitä kaipaamaanne kansainvälistä kehitystä. Mitä te sitten odotitte? Sitä, että Suomi välttää muiden maiden virheet... ööh... toistamalla muiden maiden virheet?

Quote from: ilkka75 on 29.11.2013, 20:43:45
Jos nyt joku kertoo minulle, että mikä ihme on "laaja-alainen erityisopettaja"?  :o

Hänen tehtävänään on osata antaa erityisopetusta tarvittaessa kaikissa aineissa.