News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-07-22 Maailman paras paikka löytyi Suomesta

Started by Riukulehto, 22.07.2017, 12:25:33

Previous topic - Next topic

Riukulehto

QuoteMoni­kult­tuu­ri­keskus Villa Victorin käytävillä on hiljaista. Suurin osa työntekijöitä on päässyt tai juuri pääsemässä kesä­lai­tu­mille. Yhden työhuoneen ovenraosta tuikkii kuitenkin valoa. Huone kuuluu 23 vuotta sitten Suomeen muuttaneelle ja monikielisenä ohjaajana Villa Victorissa työs­ken­te­le­välle Kazza El Hassanelle. Jonkun täytyy pitää taloa pystyssä, mutta onneksi myös El Hassanelle koittaa loma heti elokuussa.

Kazza El Hassane tietää, millaista on tulla muukalaisena täysin uuteen maahan. Ensikosketus Suomeen tapahtui pahimpaan mahdolliseen aikaan, keskellä kylmintä ja pimeintä vuodenaikaa.

– Tulin Suomeen tammikuussa ja pakkasta oli lähes 40 astetta. Pakkasin matkalaukkuni kolme kertaa, että nyt haluan heti kotiin täältä. Mutta pikkuhiljaa kylmyyteen tottui, muistelee Kazza El Hassane.

El Hassane löysi pian töitä floristina, koska oli tehnyt samaisia hommia myös kotimaassaan Marokossa. Kukkakauppa työllistikin häntä seuraavat neljä vuotta. Sitten Kazza El Hassane päätti vaihtaa alaa ja meni töihin vastaa­not­to­kes­kuk­seen ohjaajaksi. El Hassanen onni Suomeen kotou­tu­mi­sessa oli se, että hän oli innokas jalkapallon pelaaja. Vuosien saatossa hän pelasi lukuisissa oululaisissa joukkueissa ja tutustui sitä myötä paikallisiin ihmisiin.

– Jalkapallo seuraa minua kaikkialle. Se on mahtava laji. Saan siitä voimaa ja sen myötä tapaan erilaisia ihmisiä monista eri kulttuureista, El Hassane suitsuttaa.

Kazza El Hassanen mielestä monen maahan­muut­tajan suurin virhe onkin se, että he pysyttelevät liian paljon omissa oloissaan, kun taas parempi vaihtoehto olisi ottaa rohkeasti kontaktia suomalaisiin.

– Moni maahan­muut­taja on kysynyt minulta, että miten täällä Suomessa saa kavereita? Neuvoni heille on, että tuo itseäsi esille suomalaisille. Jos vain odotat, että suomalainen tulee sinun luoksesi, erehdyt. Ilman suomalaisia ystäviä en olisi oppinut mitään, en puhumaan suomen kieltä, enkä saamaan työpaikkaa.

Vastaa­not­to­kes­kuksen jälkeen Kazza El Hassane meni töihin Oulun hellun­tai­seu­ra­kun­taan. Hän on itse muslimi ja kertoo rukoilevansa kotona. Julkisesti oman uskonnon esille tuominen ei ole El Hassanen mielestä järkevää.

– Jos kuulut johonkin uskontoon, älä näytä sitä muille ja vaan pidä se sisälläsi. Minun mielestä on ihan sama, oletko kristitty tai juutalainen. Kun ihminen on rehellinen ja ystävällinen, on se mielestäni kaikista paras uskonto.

Oulussa Kazza El Hassane pääsi mukaan maahan­muut­ta­ja­neu­vos­toon, jonka ansiosta hän työllistyi kaksi vuotta sitten Oulun kaupungin Villa Victoriin. El Hassanen kasvoilta voi helposti lukea, että juuri nyt hän on unel­ma­työs­sään.

– Opin uusia asioita joka päivä. Tässä työssä tuntee itsensä fiksuksi. Minulla on esimiehinä ammattilaisia, jotka tietävät neuvoa, miten Suomessa toimitaan.

Kazza El Hassane ei tunnusta, että olisi kohdannut koskaan rasismia Suomessa. Ehkä hän on säästynyt ikävyyksiltä juuri sen takia, että on onnistunut ystävystymään kantaväestön kanssa niin hyvin. Kun kohtelee toista hyvin, saa myös itse hyvää kohtelua. Tämä pätee niin suomalaisiin kuin maahan­muut­ta­jiin.

– Kun joku maahan­muut­taja on tehnyt Suomessa jotakin ikävää, minua harmittaa olla maahan­muut­taja. En ymmärrä tällaista käytöstä, kun Suomi on avannut meille oven. Vaikka itse olen Suomen kansalainen, koen silti olevani edelleen maahan­muut­taja, Kazza El Hassane pohtii.

Kielen oppimisen lisäksi suurin ongelma maahan­muut­tajan sopeu­tu­mi­sessa uuteen maahan liittyy työn saantiin. Moni maahan­muut­taja on ollut omassa maassaan töissä, mutta Suomeen tultua työttömyys onkin ollut iso sokki. Kazza El Hassanen neuvo hankalaan työti­lan­tee­seen on yksin­ker­tainen: koskaan ei saa luovuttaa.

– Itsekin luulin aluksi, etten voi millään saada töitä. Mutta sitten yhtäkkiä huomasin olevani kaupassa töissä. Pitää olla aktiivinen. Olen ylpeä itsestä, kun en luovuttanut. Töitä pitää etsiä itse, ei työ tule kotiovelle, hän muistuttaa.

Kazza El Hassane on asunut Oulussa yli 20 vuotta ja pitää kaupunkia parhaimpana paikkana Suomessa. Hän on asunut elämänsä aikana useassa maassa, mutta Suomen voittanutta ei löydy mistään muualta.

– Olen asunut Espanjassa, Belgiassa ja ympäri Eurooppaa. Mutta kaikista mukavimmat ja rehellisimmät ihmiset asuvat Suomessa, kehuu Kazza El Hassane.
http://www.oululehti.fi/uutiset/maailman-paras-paikka-loytyi-suomesta-6.255.264600.d487b6674c
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Nuivake

Tein tiivistelmän.

QuoteEl Hassane löysi pian töitä floristina
päätti vaihtaa alaa ja meni töihin vastaa­not­to­kes­kuk­seen ohjaajaksi
innokas jalkapallon pelaaja
Vastaa­not­to­kes­kuksen jälkeen Kazza El Hassane meni töihin Oulun hellun­tai­seu­ra­kun­taan. Hän on itse muslimi
Oulussa Kazza El Hassane pääsi mukaan maahan­muut­ta­ja­neu­vos­toon, jonka ansiosta hän työllistyi
kaikista mukavimmat ja rehellisimmät ihmiset asuvat Suomessa, kehuu Kazza El Hassane

Viimeinen kaneetti on ehkä tärkein: mukavimmat ja rehellisimmät lienee rasistisesti löydettävissä ihonvärin ja taustan perusteella?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Histon

Asenne tuntuu olevan sinänsä kohdallaan, mutta on pakko kysyä, että jos kaveri on jo asunut useassa (mitä ilmeisimmin turvallisessa) maassa, niin millä perusteella turvapaikka Suomesta irtosi? Floristeista ei kai ole niin suuri pula, että työperäisenä olisi tullut. En tässä kritisoi El Hassanea (itsekin pyrkisin Suomeen jostain Marokosta) vaan ihmettelen taas suomalaisia turvapaikkakäytäntöjä.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017