News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-10-29 Pohjalainen: Vaasan kaupunginhallitus:Välivuosi pakolaisista

Started by Salaa nuiva, 29.10.2013, 08:44:18

Previous topic - Next topic

EL SID

Quote from: Timo Karhunen on 08.11.2013, 13:30:00
Quote from: EL SID on 08.11.2013, 10:29:57

mites PSn porukka muualla maassa? pidättekö samanlaista ääntä asianne puoleta kuin Vaasassa?

Täällä Hyvinkäällä Perussuomalaiset ovat johdonmukaisesti taloudellisista syistä ottaneet kielteisen kannan jokaisessa asiaa käsittelevässä instanssissa. Itse tein kesällä valtuustoaloitteen pakolaisten vastaanottamisen keskeyttämisestä toistaiseksi.

en epäile ollenkaan ettei muuallakin olla aktiivisia, lähinnä tarkoitan sitä, että kuinka te tuotte työnne näkyviin äänestävälle yleisölle. Eli kuinka paljon porukat, vaikkapa Vaasan esimerkkiä noudattaen, kirjoittavat asioista paikallisiin lehtiin?
Kuinka moni hiljainen ja hyvä työ jää huomaamatta, kun oletetaan yleisön olevan aktiivisempi ottamaan selvää asioista? näinhän ei ole.

EL SID

käsittely oli just äsken ja pöh.....
käsittääkseni kuitenkin vastaanotettujen pakolaisten määrä laskee, mutta antaa nimellisen Lauri Karpin kertoa tarkemmin...

Kemolitor

Vaasa vastaanottaa sittenkin pakolaisia ensi vuonna
Vaasan kaupunginvaltuusto päätyi äänestysten jälkeen vastaanottamaan ensi vuonna pakolaisia. Kaupunginhallituksen esitys oli, ettei pakolaisia vastaanotettaisi lainkaan. Nyt päädyttiin aiempaa pienempään vastaanottomäärään.

Vaasan kaupunki ottaa ensi vuonna 20 kiintiöpakolaista ja 20 muuta pakolaista. Valtuusto päätti asiasta pitkän keskustelun jälkeen..

Rkp:n Kaj Skåtarin esitys poikkeaa kaupunginhallituksen esityksestä, joka olisi jättänyt kokonaan pakolaiset ottamatta ensi vuonna. Kiintiöpakolaisten vastaanotto sai valtuutetut puhumaan pitkään, kaksi tuntia.

Skåtarin esitystä ennen vihreiden Laura Ala-Kokko esitti, että jatkettaisiin nykyisellä tavalla eli kaupunki ottaisi vastaan 35 kiintiöpakolaista ja 35 muuta pakolaista. Hänenkin ehdotuksensa sai kannatusta. Kokoomuksen Kari Pastuhov esitti nykyisten sopimusten irtisanomista ensi kesäkuussa. Tämä saattaisi tarkoittaa vastaanottokeskuksen lakkauttamista. Tämä ei kuitenkaan mennyt läpi.

Päätös syntyi äänin 44-22. Vasemmistoliiton valtuutettu Harri Moisio ei äänestänyt, sillä hänen mielestään päätös on sopimuksen vastainen. Työ- ja elinkeinoministeriön maahanmuuttojohtaja ja rkp:n valtuutettu Kristina Stenman sanoo, että nyt tehty päätös pakolaisten vastaanoton määrästä tarkoittaa joka tapauksessa, että sopimuksia joudutaan tarkastelemaan uudelleen.

Nyt tehtyyn päätökseen sisältyi ponsi, että kaupunginhallitus katsoo tarkemmin pakolaisten vastaanottosopimusta vastaamaan nykypäivää.

http://yle.fi/uutiset/vaasa_vastaanottaa_sittenkin_pakolaisia_ensi_vuonna/6928251?origin=rss

Yllättävän selvillä luvuilla pakolaisten vastaanottaminen hyväksyttiin. Olisi mielenkiintoista tietää, miten eri puolueista äänestettiin. Tuo ponsijuttu on hauska, mitähän sillä tarkoitetaan.

Roope

QuoteThomas Öhman (rkp) korosti, että sosiaali- ja terveydenhuollon budjetti on noin 250 miljoonaa euroa. Pakolaiset ovat siitä pieni osa, ja Öhmanin mielestä on isompiakin asioita keskusteltavaksi.

- Minusta meillä on varaa ottaa heidät. Haluan asua kaupungissa, jolla on kansainvälinen leima. Ei Vaasa ole ottanut liian monta, vaan muut kunnat ovat ottaneet liian vähän, sanoi Hans Frantz (rkp).

- On selvää, että me autamme heitä niin paljon kuin voimme. Se maksaa itsensä takaisen tulevaisuudessa muun muassa hyvinä palkansaajina hienoon kaupunkiimme, sanoi May-Gret Axell (kd).

Ivanka Capova (vihreät) on itse pakolainen. Hänen mielestään oli surullista seurata keskustelua ja hän muistutti, että on kyse ihmisistä joita nyt pallotellaan ees ja taas.   (käännös)
Svenska Yle: Het diskussion om flyktingar i Vasa 11.11.2013
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kulttuurirealisti

QuoteHaluan asua kaupungissa, jolla on kansainvälinen leima.

Vaasassa on tietääkseni useamman, isonkin ulkomaisen yrityksen toimintaa. Eiköhän se ole paljon kansainvälisempää kuin kouluttamattomien pakolaisten ottaminen vastaanottokeskukseen pyörimään. Niin väsähtäneitä nämä tietyn lajin mokutusiskulauseet.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

jmk

Siinä on härralle kansainvälinen leima.

(http://us.123rf.com/400wm/400/400/_fla/_fla1206/_fla120600614/14170018-grunge-rubber-stamp-with-plane-and-the-text-air-mail-par-avion-written-inside-the-stamp.jpg)

En nyt ääneen lausu mitä symboliikkaa tuohon voi sisällyttää.

rölli2

suomessa se kansainvälisyys merkitsee nykyään sitä, että kaupungissa on suuri joukko somalialaisia. muistuu mieleen se uutispläjäys eräistäkin kansainvälisistä häistä :facepalm:

chacha2

Quote from: Kulttuurirealisti on 11.11.2013, 17:11:33

Vaasassa on tietääkseni useamman, isonkin ulkomaisen yrityksen toimintaa. Eiköhän se ole paljon kansainvälisempää kuin kouluttamattomien pakolaisten ottaminen vastaanottokeskukseen pyörimään.

Vaasassa maahanmuuttajia kyllä riiittää ja jos lisää halutaan olisi syytä lisätä osaavien maahanmuuttajien osuutta.
Jo vuosi sitten Svenska Yle tiesi nimittäin kertoa Vaasasta tämän:
Behovet av bland annat språkundervisning för invandrare har ökat kraftigt i Vasa de senaste åren. Vasa har nämligen näst mest invandrare i hela landet.

En stor utmaning i det här sammanhanget är också det att hälften av invandrarna i Vasa är flyktingar. Motsvarnade siffra för hela landet är omkring tio procent.

Många av de invandrare som flyttar till Vasa är dessutom personer som varken kan läsa eller skriva och som dessutom är obekanta med det västerländska alfabetet.
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/17/behovet-av-undervisning-invandrare-stort-i-vasa

Vaasassa siis  on toiseksi eniten maahanmuuttajia koko maassa  ja jopa puolet heistä ovat pakolaisia. Vastaava luku koko maassa  taas on noin kymmenesosa.

Moni Vaasaan muuttavista maahanmuuttajista ovat sekä luku- että kirjoitustaidottomia henkilöitä joille länsimainen alfabeettikin on vieras. Tämän takia muun muuassa kieliopetustarve maahanmuuttajille on kasvanut rajusti Vaasassa viime vuosina.

Eli, jo nyt tilanne Vaasassa on haastava. 
Tuskin se muuttuisikaan vaikka Vaasa ei vastaanottaisi pakolaisia ensi vuonna sillä :
Quote from: Lauri Karppi on 30.03.2013, 22:55:20Viime vuonna vaasa vastaanotti itse 85 pakolaista ja 75 pakolaista muutti naapurikunnista. Siihen 75:een ei Vaasan valtuusto voi vaikuttaa.

Joten välivuosi tai pari pakolaisten vastaanottamisessa olisi ollut varsin paikallaan Vaasassa.
Valitettavasti valtuusto päätti toisin.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Roope

QuoteKoko sali hiljeni, kun Ivanka Capova (Vihreät) pyysi puheenvuoroa ja meni puhujakorokkeelle.

- Olen itse pakolainen, inhoatteko te minua? On surullista seurata tätä keskustelua, enkä halua meidän jatkavan sitä, eikä meidän pidä enää koskaan puhua tästä.

Pitkän keskustelun jälkeen äänestyksessä hyväksyttiin kaksi Kaj Skåtarsin ehdotusta. Vieläkin perussuomalaisten riveistä äänet nousivat, he eivät ymmärtäneet mitä oli päätetty.  (käännös)
Svenska Yle: Flykting fick tyst på Vasa stadsfullmäktige 11.11.2013
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kulttuurirealisti

Quote from: Roope on 11.11.2013, 20:28:04
- Olen itse pakolainen, inhoatteko te minua? On surullista seurata tätä keskustelua, enkä halua meidän jatkavan sitä, eikä meidän pidä enää koskaan puhua tästä.

???  Eikö joku olisi voinut heittää tuohon vastakommenttia? Inho ja järkevän taloudenhoidon/kotoutumisen rajat on ihan eri asioita.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Taikakaulin

Quote- Olen itse pakolainen, inhoatteko te minua? On surullista seurata tätä keskustelua, enkä halua meidän jatkavan sitä, eikä meidän pidä enää koskaan puhua tästä.

Huutonaurua :D

Ei puhuta enää koskaan tästä.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Lauri Karppi

Quote from: Kulttuurirealisti on 11.11.2013, 20:39:27
???  Eikö joku olisi voinut heittää tuohon vastakommenttia? Inho ja järkevän taloudenhoidon/kotoutumisen rajat on ihan eri asioita.

Capova aloitti puheenvuoronsa siten, että kutsui meidän ryhmän Matti Vahteran kahville. Mattihan vastasi samantien repliikillä, että mielellään lähtee kahville hänen kanssaan.

On kyllä surullista että pakolaisten vastaanottamisen vastustamista voidaan kutsua "inhoksi" kenenkään silmää räpäyttämättä. Se ei ilmeisesti ole inhoa kun Per Hellman kertoi puheenvuorossaan että pakolaisethan sopivat hyvin postinkantajiksi ja siivoajiksi. Minulle siitä tuli sellainen tunne että haikaillaan että olisipa lisää orjia.

EL SID

asian jälkipuinti jatkuu vielä, mikä ihan oikein, Vaasn PSn puheenjohatja raija koivisto kyselee, missä nämä maailmanparantajat ovat, kun vaasalaislla kantiksilla on hätä:

http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/omat-hadanalaiset-unohtuvat-vaasassa-epauskon-hetkina-1.1500261

QuoteOmat hädänalaiset unohtuvat Vaasassa epäuskon hetkinä
torstai 14.11.2013 Kommentit1

Lyhytnäköisillä päätöksillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia, muistuttaa kirjoittaja.
Kaupunginvaltuusto teki maanantaina 11.11. päätöksen vastaanottaa ensi vuonna lisää pakolaisia. Puheenvuoroissa nousi esiin, miten Vaasalla on velvollisuus auttaa hädänalaisia.

Miksi silmät kuitenkin seuraavassa sekunnissa suljetaan hädältä, mikä täällä kaupungissa vallitsee?

Moni voisi hetkeksi siirtyä pois omalta mukavuusalueeltaan nähdäkseen, mitä elämä on pullapitoisten kokoushuoneiden ulkopuolella.

Numeroiden takana Vaasa on kaikkea muuta kuin se tuhansien onnellisten tarinoiden seutu, jona tätä markkinoidaan.

Arvokkaaseen menneisyyteemme peilaten tuntuu käsittämättömältä seurata jatkuvaa uutisointia siitä, miten syvällä Vaasa ui. On häpeä, miten kaupunki kohtelee omiansa, lapsia ja nuoria, sairaita ja vammaisia ja kovan käden säästöillä syrjäyttää heitä pois yhteiskunnasta.

Missä on näiden viattomien ja eroteltujen oikeus ihmisarvoiseen elämään, työhön ja sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen?

Joakim Strandin 7.6. Pohjalaisessa julkaistun kolumnin sanoin, elävä kaupunki vaatii ehdottomasti vahvan sydämen. Sitä vahvuutta ei kuitenkaan rakenneta korkein toimistorakennuksin, ei isoin reaaliaikaisin näyttötauluin.

Tavallisen ihmisen hyvinvointi tuntuu liian usein unohtuvan talouden määrittämässä maailmassa.

Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi luottamus ja usko rintamalinjan päättäjiin ovat kadoksissa. Kuntalaiset ovat pettyneitä räpiköivään päiväpolitiikkaan, joka nykyisellään tuntuu olevan pelkkää laskelmoivaa peliä.

Valtataisteluiden tiimellykseen hukkuvat oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo, puhumattakaan inhimillisyydestä ja pyyteettömyydestä. Ihmisiä hoidetaan kännykällä, ja säästöt revitään työntekijöiden selkänahasta.

Lapsia muistutetaan jatkuvasti siitä, mikä on oikein ja mikä on väärin. Onko oikein, että umpimähkäinen päätöksenteko ja harkitsemattomat investoinnit vievät toiselta oikeuden terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön?

Millä oikeudella aikuiset saavat toimia väärin? Pieleen menee, kun rahan valta karkaa yhteisöllisen edun edelle.

Raskaan epävarmuuden vallitessa on useampaan otteeseen peräänkuulutettu arvokeskustelua. Heikossa taloussuhdanteessa tulisi panostaa kestävään tulevaisuuteen ja panostaa ennen kaikkea vähäosaisiin, sillä elävä kaupunki voi juurtua ainoastaan elinvoimaisiin yhteisöihin.

Nykyisyyttä ei voi ymmärtää, jos tietää vain nykyisyydestä, sanoi joku. Näinä epäuskon hetkinä on tunnettava myös historia ja annettava humanitäärista apua ensisijaisesti omillemme, jotta voimme välttyä lyhytnäköisten päätösten kauaskantoisilta vaikutuksilta.

Raija Koivisto (ps.)

Rekku

Quote from: Roope on 11.11.2013, 20:28:04

Ja persuja syytetään populistisista puheista :)

"Nykyvihreät kuolisivat melkoisen äkkiä nälkään, kylmään ja sukupuuttoon, jos saisivat tahtonsa läpi kaikissa ajamissaan asioissa."
—Asta Tuominen

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."
—Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

EL SID

keskustelu vaan jatkuu, mikä on hyvä asia. nyt taas hyvä kirjoitus asiasta, tummensin kohdan jota olen itsekin  miettinyt

Quote1+1 ei välttämättä ole 2
torstai 21.11.2013 Kommentit2

Viittaan Vaasassa käytävään keskusteluun pakolaisten vastaanottamisesta. Ensin jo pohdittiin, että pidetään välivuosi. Sitten hoksattiin, että Vaasa jää ilman Ely-keskuksen rahoja, jos emme ota pakolaisia.

Liekö kompromissi ottaa 40 aiemmin ehdotetun 70 sijaan. Tulitteko päättäjät ajatelleeksi kuinka monta naispakolaista voi hyvinkin olla raskaana ja siitä saadaan se 70 ja ylikin.

Rohkenen väittää, että Ely-keskuksen varat ovat vain pisara meressä, kun ajatellaan pakolaisista aiheutuvia menoja. Onko tästä koskaan tehty päivänvaloa nähnyttä tilastoa meille ns. kantaväestölle? Omassa arjessani olen törmännyt tilanteisiin, että pakolaisten sosiaaliturva-asioita hoitavat varta varten heille määrätyt henkilöt. Jos alakoulussa S1-kielen opettaja on sairauslomalla, tuntia ei suinkaan jätetä pitämättä, vaan opettaja järjestetään yhdistämällä kaksi luokkaa.

Varovainen saa olla puheissaan kotipiirissäkin. Meillä esimerkiksi matontuuletustelineellä istui joukko tummaihoisia ja kielsin heitä istumasta siinä (teline menee lommoille ja kiikkeräksi). Heti minua haukuttiin rasistiksi. Olen sanonut samasta asiasta valkoihoisillekin. Eikö maahanmuuttajalapsia saa siis ohjata, jos ei halua kuulla rasistihuutelua?

Haluaisin tietää, millaista arkea vietätte ja millaisessa kotipiirissä asutte te, jotka kannatatte maahanmuuttoa ja/tai sen lisäämistä? Joudutteko koskaan elämään sitä arkipäivää mitä maahanmuuttajien kanssa monet elävät? Se on oikeasti välillä hurjan raskasta.

Tiina Voutilainen

Vaasa

http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/1-1-ei-valttamatta-ole-2-1.1504718

Teemu Niva

Quote from: EL SID on 08.11.2013, 10:29:57
mites PSn porukka muualla maassa? pidättekö samanlaista ääntä asianne puoleta kuin Vaasassa?
Jep.

Maahanmuuton vaikutukset Kajaanissa, 40 sivuinen läpyskä julkaistu tänään.
Kosmisten totuuksien laukominen ääneen on kiellettyä!
teemu-niva.ehdolla.fi

Selonteko: Maahanmuuton vaikutukset Kajaanissa