News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Merirosvouutiset (yhdistetty)

Started by rähmis, 03.01.2009, 17:58:19

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Mulla meni hetki että tajusin tuon otsikon.

Huscarl

Ahaa, panttivankeja omaavien pyssyhullujen taltuttaminen on nyt "teloittamista". Huvittavaa tosiaan miten tuota teini-ikäisyyttä pitää toitottaa kolmeen kertaan. Nuorukaisiakin ne oikein ovat, voi hellanlettas.

far angst

Quote from: Spinnu on 14.04.2009, 08:39:23
Monissa jenkkien sarjatuliaseessa sarjatuli on vain kolmen laukauksen purske. Eli liipasinta kerran painamalla lähtee automaagisesti kolme kutia.

Tarkka-ammuntakivääreissä ei pursketulta ole.  TA-kiväärit ovat pulttilukkoisia järkiään, Dragunov ja Walther poislukien.  Niitä taas Navy Seal eivät käytä.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Kari Kinnunen

Tjhaah, eikös he olekaan ekokatastrofista huolestuneita tavallisia perheenisiä jotka ovat huolestuneet toimeentulostaan ???

big bang

Navy seal sniper yuotubessa paljon videoita .Tästä tuli hieno sulka omaban hattuun
tälläisiä operaatioita Ameriikan kansa rakastaa.Somalirosvoille on luvassa tästä lähtien ,ilmaisenrahan  sijaan luvassa nappia otsaan mikä onkin aivan oikea tapa käsitellä näitä rosvoja.

Maxwell Smart

Matilta on jo varmaan lähtenyt anteeksipyyntö Somalian Kansallisen Kalastajayhdistyksen Nuorisojärjestölle.
Kutsun ja viisumien kera.

stadilainen

nyt pitäisi tehdä sotilaallinen isku , ja vapauttaa kaikki siellä olevat panttivangit, ennenkuin ehtivät kostaa, sen jälkeen voisi tuhota joka saatanan purtilon joka somalian rannikolta lähtee. eihän siellä voi olla kalastajia jos ei ole kalaakaan. muutama sardiinipurkki ilmasta käsin tulee halvemmaksi, kuin tuo koko maailman laivastoa kiusaava rosvoilu .
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

Mika

Noille teinimerirosvoille ei kukaan ole ilmeisesti kertonut, että Suomessa heille tarjottaisiin lapsina täysi ylöspito ja puhtaat lakanat. Ja koko muun suvun voisi sitten tuoda perässään tänne nauttimaan kunniakansalaisille kuuluvista eduista.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Kissapeto

Ketju taitaa jo kestää product placementia ;)
AvoKela-47:

(http://i93.photobucket.com/albums/l61/rkissha/virveli.jpg)

PetethePerkele

Miksi Eurooppa on niin munaton? Taas piti odottaa että jenkit näyttävät miten asia pitää hoitaa. Huvittavaa kun en ole mikään Amerikka-fani mutta osataan siellä nämä asiat näköjään hoitaa pikkasen paremmin.

Mitä varten valtiolla on sotilaita? Sitä varten että suojellaan/pelastetaan kansalaisia eikä helvetti maksella lunnaita ja nöyristellä joillekin puolivillaisille terroristipiraateille.

Mahdollistaja

Kyllä tässä suurin tekemisen paikka on varustamoilla. Kunnolliset kk-asemat vaan rahtilaivoihn niin ei somppujen veneet kauan kellu.
Oi Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa,
yön uhka karkoitettu on jo pois,
ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa
kuin itse taivahan kansi sois'.
Yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
sun päiväs' koittaa, oi synnyinmaa.

Bored.

Quote from: Mahdollistaja on 14.04.2009, 13:29:13
Kyllä tässä suurin tekemisen paikka on varustamoilla. Kunnolliset kk-asemat vaan rahtilaivoihn niin ei somppujen veneet kauan kellu.

Tuohan olisi se selkein vaihtoehto, näkyvä aseistus vaan, niin eivät lähde leikkimään. Ja mitä on nähnyt kuvia noista "merirosvoista", niin kömpelön oloiset narukädet tosiaan vaan niissä hymyilevät hampaat näkyen, aivan kuin olisivat leikkimässä jossain. On kyllä olo, että kumman helpolla ovat päässeet noissa touhuissaan.

asaura

#192
StrategyPage kirjoitti asiasta siihen malliin, että somalimerirosvous vaivaa Adeninlahtea sekä Somalian itärannikkoa aina Seychelleille saakka. Näistä Adeninlahti on se kriittisempi kohta, koska se on ainoa tie Punaiselle merelle ja Suezin kanavalle. Suuri osa merirosvojen atakeista sattuu Adeninlahdella, lähellä Jemenin rannikkoa.

Ns. nykyaikaiset laivat ovat enimmäkseen liian nopeita ja liian suuria (korkeat kyljet) merirosvoille. Niinpä uhreiksi valikoituu ensisijaisesti vanhoja hitaita laivoja, ja näistäkin erityisesti niitä, jotka ovat matkalla sille seudulle, esimerkiksi Kenian satamiin. Tärkein osa liikenteestä joutuu toki matkaamaan merirosvomeren läpi, mutta uhka on em. syistä erittäin pieni. Koneet täysille (polttoainetta palaa enemmän kuin säästönopeudella) ja miehistölle ja vakuutusyhtiölle riskilisä, ja se on siinä.

Edellinen kappale on yleiskuvaus tilanteesta. Merirosvouden aiheuttamat kustannukset merenkululle ovat pieniä. Merirosvous on enemmänkin kansallinen arvovaltakysymys kuin taloudellinen ongelma. Samalla tavalla kaiketi jo 1800-luvun alussa mm. amerikkalaisten ja monien eurooppalaisten afrikkalaisille merirosvoille maksamat suojelurahat olivat pieniä suhteessa amerikkalaisten lopulta varustamien sotaretkien hintaan. Merirosvous ei ollut silloinkaan ensisijaisesti taloudellinen ongelma, vaan arvovaltaongelma ja siten demokraattisesti valituille johtajille ikävä juttu: materiaalinen pikkuasia, joka kuitenkin maksaa penteleesti ääniä huonosti hoidettuna.

Sama kuvio pätee siis yhä: somalit ovat kyvyttömiä uhkaamaan vakavasti sellaista merenkulkua, joka kulkee aivan heidän ohitseen... Kenenkään ei lähtökohtaisesti "kannata" tehdä asialle mitään, koska asialliselle merenkululle ei aiheudu suuria kustannuksia. Vasta, jos joku oppositio jossain onnistuu tekemään asiasta riittävän suuren arvovaltakysymyksen, joutuu esim. Ranskan tai USAn laivasto tekemään touhusta lopun.

Jari-Petri Heino

Quote from: PetethePerkele on 14.04.2009, 12:58:43
Miksi Eurooppa on niin munaton? Taas piti odottaa että jenkit näyttävät miten asia pitää hoitaa. Huvittavaa kun en ole mikään Amerikka-fani mutta osataan siellä nämä asiat näköjään hoitaa pikkasen paremmin.

Mitä varten valtiolla on sotilaita? Sitä varten että suojellaan/pelastetaan kansalaisia eikä helvetti maksella lunnaita ja nöyristellä joillekin puolivillaisille terroristipiraateille.

Niillä on aika pitkä kokemus monikultturismista, kysy vaikka intiaaneilta
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

PetethePerkele

Quote from: Julkkikset on 14.04.2009, 14:51:53
Quote from: PetethePerkele on 14.04.2009, 12:58:43
Miksi Eurooppa on niin munaton? Taas piti odottaa että jenkit näyttävät miten asia pitää hoitaa. Huvittavaa kun en ole mikään Amerikka-fani mutta osataan siellä nämä asiat näköjään hoitaa pikkasen paremmin.

Mitä varten valtiolla on sotilaita? Sitä varten että suojellaan/pelastetaan kansalaisia eikä helvetti maksella lunnaita ja nöyristellä joillekin puolivillaisille terroristipiraateille.

Navy SEAL 3 olisi hoitanut ton casen jo aiemmin, mikäli Obama ei olisi jarrutellut tappokäskyn kanssa. Politiikka oli tässä armeijan nopean toiminnan hidasteena.
Politiikka ja diplomatia liirumlaarum on aina näköjään hidasteena kun pitäisi toimia eikä lässyttää.

asaura

Quote from: Julkkikset on 14.04.2009, 15:20:18
Quote from: asaura on 14.04.2009, 15:04:31
Merirosvouden aiheuttamat kustannukset merenkululle ovat pieniä. Merirosvous on enemmänkin kansallinen arvovaltakysymys kuin taloudellinen ongelma.

Tämä ei pidä paikkaansa. Vakuutusmaksut alueella ovat nousseet reilusti. Tunnen tämän asian hyvin, koska tuttuja toimii tämän asian kanssa työkseen.

http://www.business24-7.ae/Articles/2009/4/Pages/13042009/04142009_3d66495ebafc485bb655de5b948608f6.aspx


Osoittamatta jäi, että vakuutusmaksut olisivat merkittävä tekijä laivaliikenteen kustannuksissa. Jos löpö maksaa 100 ja palkat 37 ja laivan kuluminen 10 ja vakuutukset 3 (yhteensä 150) ja sitten vakuutukset moninkertaistuvat arvoon 10 (yhteensä 157), niin kasvua kustannuksissa on vain pari hassua prosenttia. Vedin nämä numerot hatusta, mutta et sinäkään ole esittänyt lähteytettyjä lukuja. StrategyPagen analyysi ei ole lainkaan ristiriidassa sen kanssa, että vakuutusmaksut kallistuisivat rutkastikin, ennenkuin osoitat, että vakuutusmaksut ovat iso tekijä.

PetethePerkele

Quote from: hietane on 14.04.2009, 16:08:32

Niillä on aika pitkä kokemus monikultturismista, kysy vaikka intiaaneilta
Kyllä ;) inkkarit ovat mokutuksen uhreja. Jos eivät vierasperäiset taudit tappaneet niin uudisraivaajan luodikko sitäkin paremmin. Se oli sivistyksen tuomista takapajuisille luonnonkansoille... voimavara, välttämättömyys ja työvoimapula linnoitusten rakentamisessa :) Tosin linnoituksia ei olisi tarvinnut alunperinkään rakentaa ellei valkoinen mies olisi sinne mennyt...

Suomi on yhtä paljon syyllinen kuin Espanja, Ranska ja Britannia tähän ahdinkoon. Onhan täältäkin ihmisiä muuttanut Amerikkoihin vuolemaan kultaa. Siksi meidän on luovittava monikultturismin vääjämättömässä aallokossa ja jos veneemme hajoaa niin opetelkaamme uimaan...

Vai miten se kaikki nyt oikein menikään...

CaptainNuiva

Quote from: asaura on 14.04.2009, 21:45:05
Quote from: Julkkikset on 14.04.2009, 15:20:18
Quote from: asaura on 14.04.2009, 15:04:31
Merirosvouden aiheuttamat kustannukset merenkululle ovat pieniä. Merirosvous on enemmänkin kansallinen arvovaltakysymys kuin taloudellinen ongelma.

Tämä ei pidä paikkaansa. Vakuutusmaksut alueella ovat nousseet reilusti. Tunnen tämän asian hyvin, koska tuttuja toimii tämän asian kanssa työkseen.

http://www.business24-7.ae/Articles/2009/4/Pages/13042009/04142009_3d66495ebafc485bb655de5b948608f6.aspx


Osoittamatta jäi, että vakuutusmaksut olisivat merkittävä tekijä laivaliikenteen kustannuksissa. Jos löpö maksaa 100 ja palkat 37 ja laivan kuluminen 10 ja vakuutukset 3 (yhteensä 150) ja sitten vakuutukset moninkertaistuvat arvoon 10 (yhteensä 157), niin kasvua kustannuksissa on vain pari hassua prosenttia. Vedin nämä numerot hatusta, mutta et sinäkään ole esittänyt lähteytettyjä lukuja. StrategyPagen analyysi ei ole lainkaan ristiriidassa sen kanssa, että vakuutusmaksut kallistuisivat rutkastikin, ennenkuin osoitat, että vakuutusmaksut ovat iso tekijä.

Tässä suuntaa antavaa tietoa.
Eri aluksien päiväkustannuksista vakuutusmaksut ovat suurinpiirtein seuraavanlaisia:
-Keskikokoinen tuotetankkeri 21 %
-Suurehko irtolastialus 17 %
-Suuri konttialus 16 %
Lähde: Jouko Santala,Kauppamerenkulku ja satamatoiminnot.

Eli vakutuusmaksut ovat merkittävä tekijä.

Sellaista menoerää kuin "Laivan kuluminen", ei tunneta jos tällä tarkoitetaan laivan myyntiarvoa.
Laivojen hinnat vaihtelevat rahtitilanteiden mukaan ja historia tuntee tapauksia jolloin käytetystä laivasta on maksettu enemmän kuin uudella oli ollut hintaa...Toisaalta,uuden karheita supertankkereita on romutettu parin reissun jälkeen(Öljykriisi 70-luvulla)

Edelleen, aiemassa viestissäsi totesit nopeuden nostamisen riittävän merirosvojen kynsistä pakenemiseen.
Ei riitä.
Keskiverto tankkeri tai konventionaalinen rahtilaiva kyntää keskimäärin keskimääräisessä lastissa 14-15 solmun nopeutta lämä tiskissä, sillä nopeudella ei paeta ensimmäistäkään rosvoa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Nissemand

Tätä ei vissii ollut vielä täällä ???
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Somalian+merirosvot+Obamalle+Aiomme+kostaa/1135245182222
Quote
Somalian merirosvot Obamalle: Aiomme kostaa

Somalialaisessa Harardheren rannikkokaupungissa asuvan merirosvon mukaan laivojen kaappaukset Adeninlahdella tulevat jatkumaan. Merirosvot pyrkivät näin todistamaan, ettei USA:n presidentin Barack Obaman lupaus merirosvojen selättämisestä pelota.

"Viimeisimmät kaappaukset kertovat, ettei kukaan voi estää meitä suojelemasta omia vesiämme vihollisilta. Me uskomme maamme puolesta kuolemiseen", Omar Dahir Idle sanoi uutistoimisto AP:lle puhelimitse. "Olen varma, että tulemme kostamaan."

Sunnuntaina kolme merirosvoa kuoli yhdysvaltalaisten erikoisjoukkojen iskussa. Merirosvot ovat sen jälkeen kaapannet neljä muuta alusta, joista he ovat ottaneet 60 panttivankia.

Maanantaina Obama vannoi "pysäyttävänsä merirosvouksen nousun", mutta ei kertonut tarkemmin kuinka USA ja sen liittolaiset tehtävässä etenevät.

Tiistaina merirosvot hyökkäsivät Yhdysvaltain lipun alla purjehtivaa Liberty Sun -rahtialusta vastaan singoin ja konetuliasein, mutta eivät onnistuneet nousemaan alukseen.

Yhdysvaltain armeijan amiraali Michael Mullen sanoi yhdysvaltalaisessa ABC-televisio-ohjelmassa ottavansa merirosvojen uhkailut vakavasti. "Mutta olemme valmistautuneet erittäin hyvin asian hoitamiseen."

Helmikuun jälkeen merirosvot ovat hyökänneet 78 alukseen ja kaapanneet 19 niistä. Tällä hetkellä heillä on hallussaan 16 alusta, joissa on yli 300 panttivankia yli kymmenestä eri maasta.

Scary huh! Teini-ikäiset perheenisät ovat valmiita kuolemaan tai muuttamaan Suomeen turvaan

Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

fatima

Quote from: bebeto007 on 14.04.2009, 09:59:38
Tässä nyt vaan on käynyt niin, että Suomi on ongelmissa myös yli 100% lisääntyneen Somali-turvapaikan haun kanssa.

Mikä 100%? Se oikea luku oli 1300%.

fatima

Quote from: skrabb on 14.04.2009, 09:13:51
Somaliassa,Somalian naapurimaissa tai Eurooppan ulkopuolella Somali kansa ovat valloitaneet koko Afrikka businesset ja olemme hyvin ulos painsuuntautuneet ihmiset......somaliassa Al Qaida ja Islamistit voitavat ja se on varma asia
fiksu ihminen tajua aina mika on oikean tai vaaraa. Alakaa kasitakko etta tuen merirosvon,merirosvo on Somalian kultuurin ja islamin uskononssa on (harma)kieletty joten kukaan tavallinen ihminen ei kannattaa sen, mutta me taistallaan oma merin puolesta ja sen ymparistoon tuhominen."

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Somalian+merirosvot+Obamalle+Aiomme+kostaa/1135245182222
Quote
"Viimeisimmät kaappaukset kertovat, ettei kukaan voi estää meitä suojelemasta omia vesiämme vihollisilta. Me uskomme maamme puolesta kuolemiseen", Omar Dahir Idle sanoi uutistoimisto AP:lle

Voisi jopa luulla, että Ohikulkijoihin (laiva, nainen) kohdistuva ryöstely ja väkivalta on somalien kansallinen, ehkä suorastaan ************* erityispiirre.

Jari-Petri Heino


Quote
"Viimeisimmät kaappaukset kertovat, ettei kukaan voi estää meitä suojelemasta omia vesiämme vihollisilta. Me uskomme maamme puolesta kuolemiseen", Omar Dahir Idle sanoi uutistoimisto AP:lle


Toi kommentti on hieman ristiriidassa sen asian kanssa, että tänne rantautuu näitä omaan maahansa uskovia nuorukaisia pakolaisiksi.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Spesialisti

Quote from: Bored. on 14.04.2009, 14:36:00
Quote from: Mahdollistaja on 14.04.2009, 13:29:13
Kyllä tässä suurin tekemisen paikka on varustamoilla. Kunnolliset kk-asemat vaan rahtilaivoihn niin ei somppujen veneet kauan kellu.

Tuohan olisi se selkein vaihtoehto, näkyvä aseistus vaan, niin eivät lähde leikkimään. Ja mitä on nähnyt kuvia noista "merirosvoista", niin kömpelön oloiset narukädet tosiaan vaan niissä hymyilevät hampaat näkyen, aivan kuin olisivat leikkimässä jossain. On kyllä olo, että kumman helpolla ovat päässeet noissa touhuissaan.


Todennäköinen tulevaisuudenkuva on se, että aletaan valmistaa/varustaa "Somalia-fleet" -luokan aluksia, jotka ovat sota- ja rahtilaivan hybridejä. Näillä seilattaisiin riskirannikoilla. Tavallisen miehistön lisäksi laivalla olisi ammattisotilaita ja raskas aseistus. Varoituslaukauksia ei ammuttaisi kuin kerran, jos sittenkään.

Kalma

Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, että merimiehet eivät nimenomaan itse kauhean innoissaan ole aseistusta laivoille haluamassa. Johtunee sakin sekalaisuudesta ja pitkistä ajoista merellä, jolloin saattaa alkaa viiraamaan ja vituttamaan kollegan naama erikoisen paljon. Joku kiinteä raskas ase ei tietenkään olisi sama asia, mutta uskoisin, että jos ei kansainvälinen lainsäädäntö niin ainakin aluevesien ja satamien haltijat esittäisi poikkeavia mielipiteitään ties minkä lipun alla seilaavista yksityisistä sota-aluksista.

Mute Newt

Tässä video viime vuodelta missä piraatit esittelevät kaappaamaansa alusta.
http://www.liveleak.com/view?i=d4f_1239766721

asaura

Quote from: CaptainNuiva on 14.04.2009, 22:42:26
Tässä suuntaa antavaa tietoa.
Eri aluksien päiväkustannuksista vakuutusmaksut ovat suurinpiirtein seuraavanlaisia:
-Keskikokoinen tuotetankkeri 21 %
-Suurehko irtolastialus 17 %
-Suuri konttialus 16 %
Lähde: Jouko Santala,Kauppamerenkulku ja satamatoiminnot.

Eli vakutuusmaksut ovat merkittävä tekijä.

Hyvää dataa, kiitos. Paljonko nuo kustannukset sitten Somalian rannikolla nousevat? Adeninlahti on kuitenkin vain pieni siivu esim. matkalla Marseillesta Intiaan. Jos arvellaan, että vakuutusmaksut moninkertaistuvat merirosvouksen takia, mutta eivät koko matkalla, niin sitten voidaan tehdä näppiarvio:

Alkup. vakuutukset 18%.
Adeninlahden osuus 8% matkasta.
Merirosvolisä 300%.

-> vakuutuksen hintavaikutus koko matkaan nousee merirosvouksen takia tasolta 18 tasolle 20. Pari prossaa lisää kuluja laivaukseen. Näkyvä erä, mutta ei mitenkään valtavan suuri.

Quote
Sellaista menoerää kuin "Laivan kuluminen", ei tunneta jos tällä tarkoitetaan laivan myyntiarvoa.
Laivojen hinnat vaihtelevat rahtitilanteiden mukaan ja historia tuntee tapauksia jolloin käytetystä laivasta on maksettu enemmän kuin uudella oli ollut hintaa...Toisaalta,uuden karheita supertankkereita on romutettu parin reissun jälkeen(Öljykriisi 70-luvulla)

Kun en ole asiantuntija, heitin tuohon tuollaisen kaatoluokan. Siitä maksetaan laivan lainan korot ja korjaukset ja erilaiset poistot.

Quote
Edelleen, aiemassa viestissäsi totesit nopeuden nostamisen riittävän merirosvojen kynsistä pakenemiseen.
Ei riitä.
Keskiverto tankkeri tai konventionaalinen rahtilaiva kyntää keskimäärin keskimääräisessä lastissa 14-15 solmun nopeutta lämä tiskissä, sillä nopeudella ei paeta ensimmäistäkään rosvoa.

StrategyPagen kirjoittaja moista väitti ja minä vain toistin osaamatta arvioida, onko totta vai ei... Linkkaamassani jutussa oli näin:

Quote
While ten percent of world shipping traffic goes through the Gulf of Aden each year, most of it is in ships too fast for the pirates to catch, and too large for them to easily get aboard.

Klasu

Venäläisten vähemmän hinovarainen piraattien emolaivan stoppaus ZU-23-2 IT tykillä.

Ensin ammutaan muutama valoraketti varoitukseksi ja sitten kovilla tehdään reikäjuustoa ;D

http://www.liveleak.com/view?i=b0c_1202864752
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

repslolman

http://www.kaleva.fi/plus/juttu791829_page0.htm

"Säät suosivat merirosvoja vielä pari viikkoa

Merirosvojen hyökkäysten odotetaan laantuvan Somalian rannikolla kuun lopulla. Alueella on ollut tyyntä huhtikuun alusta lähtien, ja säiden ennustetaan suosivan rosvousta enää kahdesta kolmeen viikkoa.

Merirosvot ovat kaapanneet kymmenen laivaa viime viikkoina. Rosvojen hallussa on kaikkiaan lähes 20 alusta ja panttivankina 300 merimiestä.

Rahtilaivoja yritetään kaapata entistä kauempana Somaliasta, koska ulkomaiset sotalaivat ovat lisänneet valvontaa Adeninlahden reitillä."

CaptainNuiva

Quote from: asaura on 15.04.2009, 22:03:19
Quote from: CaptainNuiva on 14.04.2009, 22:42:26
Tässä suuntaa antavaa tietoa.
Eri aluksien päiväkustannuksista vakuutusmaksut ovat suurinpiirtein seuraavanlaisia:
-Keskikokoinen tuotetankkeri 21 %
-Suurehko irtolastialus 17 %
-Suuri konttialus 16 %
Lähde: Jouko Santala,Kauppamerenkulku ja satamatoiminnot.

Eli vakutuusmaksut ovat merkittävä tekijä.

Hyvää dataa, kiitos. Paljonko nuo kustannukset sitten Somalian rannikolla nousevat? Adeninlahti on kuitenkin vain pieni siivu esim. matkalla Marseillesta Intiaan. Jos arvellaan, että vakuutusmaksut moninkertaistuvat merirosvouksen takia, mutta eivät koko matkalla, niin sitten voidaan tehdä näppiarvio:

Alkup. vakuutukset 18%.
Adeninlahden osuus 8% matkasta.
Merirosvolisä 300%.

-> vakuutuksen hintavaikutus koko matkaan nousee merirosvouksen takia tasolta 18 tasolle 20. Pari prossaa lisää kuluja laivaukseen. Näkyvä erä, mutta ei mitenkään valtavan suuri.

Quote
Sellaista menoerää kuin "Laivan kuluminen", ei tunneta jos tällä tarkoitetaan laivan myyntiarvoa.
Laivojen hinnat vaihtelevat rahtitilanteiden mukaan ja historia tuntee tapauksia jolloin käytetystä laivasta on maksettu enemmän kuin uudella oli ollut hintaa...Toisaalta,uuden karheita supertankkereita on romutettu parin reissun jälkeen(Öljykriisi 70-luvulla)

Kun en ole asiantuntija, heitin tuohon tuollaisen kaatoluokan. Siitä maksetaan laivan lainan korot ja korjaukset ja erilaiset poistot.

Quote
Edelleen, aiemassa viestissäsi totesit nopeuden nostamisen riittävän merirosvojen kynsistä pakenemiseen.
Ei riitä.
Keskiverto tankkeri tai konventionaalinen rahtilaiva kyntää keskimäärin keskimääräisessä lastissa 14-15 solmun nopeutta lämä tiskissä, sillä nopeudella ei paeta ensimmäistäkään rosvoa.

StrategyPagen kirjoittaja moista väitti ja minä vain toistin osaamatta arvioida, onko totta vai ei... Linkkaamassani jutussa oli näin:

Quote
While ten percent of world shipping traffic goes through the Gulf of Aden each year, most of it is in ships too fast for the pirates to catch, and too large for them to easily get aboard.


En tiedä vakuutusmaksujen korotuksien määrästä tällä alueella mutta jos jotkut laivat jo kiertävät Afrikan-niemen kautta niin silloin ei ole kyse mistään pikkurahoista.
N.17000 tonnisen kuivalastialuksen vrk veloitukset lienevät noin 18000-20000 $ ja jos reissu pitenee niemen kierron vuoksi vaikkapa noin 10 päivää ja lisäkustannukset rahtaajalle ovat noin 200000 $ miinus Suezin kanavamaksut niin tästä voi päätellä että ei ihan mitättömistä vakuutusmaksuista puhuta.

Adenin lahdella ja Intian valtamerellä tuskin liikkuu yhtäkään laivaa jota eivät rosvot veneillään kiinni saisi, parhaimmat konttilaivatkin ylttävät vain noin 25 solmun vauhtiin ja "High speed vessel" aluksia ei valtameriliikenteessä käytetä.
Oikeastaan ainoat rosvojen saavuttamattomissa olevat laivat ovat tyhjät tankkerit,isot konttilaivat ja RoRo-laivat jotka kuljettavat autoja, näitä "Suojaa" rosvoille liian  korkea kuivakylki.
 
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

stadilainen

Quote from: Klasu on 15.04.2009, 22:41:00
Venäläisten vähemmän hinovarainen piraattien emolaivan stoppaus ZU-23-2 IT tykillä.

Ensin ammutaan muutama valoraketti varoitukseksi ja sitten kovilla tehdään reikäjuustoa ;D

http://www.liveleak.com/view?i=b0c_1202864752
Menettelevä,saisiko enemmän paukkuja ja enemmän tulta,kiitos. miksi sitä sammutettiin ?
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä