News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-11-07 Yle: Maahanmuuttajamiehet vieraasta veljiksi

Started by skrabb, 08.11.2013, 07:55:20

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMaahanmuuttajamiehet vieraasta veljiksi
Kesto: 8 min

Suomalaiset ja maahanmuuttajataustaiset miehet ovat kohdanneet toisiaan kuuden vuoden ajan Vieraasta veljeksi -projektissa. Kohtaamisissa he ovat oppineet toisiltaan elämästä, kulttuurista ja kielestä. Haastattelussa ohjaaja Ibrahim Hassan ja projektinvetäjä Heikki Kerkkänen.
To 7.11.2013 klo 7.47
http://areena.yle.fi/tv/2078150

Quote31.10.2008 09.00
Vieraasta veljeksi -projektin kouluttajina toimivat Ali Hussein, Heikki Kerkkänen ja Antti Kaski. Abdallah Rage kuuluu oppilaisiin.

Maahanmuuttajamiehet tarvitsevat omaa tukitoimintaa
Miessakit tekee vieraista veljiä

TIINA SORJONEN

Suomalaisessa maahanmuuttajakeskustelussa ovat jo useiden vuosien ajan olleet esillä erityisesti naisten ja lasten asiat. Nyt on kuitenkin alettu havahtua siihen, että myös maahanmuuttajamiehet tarvitsevat kipeästi erityisesti heille suunnattuja tukitoimia. Miessakit ry:n Vieraasta Veljeksi -hanke toimii pioneerina alalla.

On syyskuisen sunnuntain alkuilta. Miessakit ry:n tiloihin Annankadulle on kokoontunut joukko eri-ikäisiä miehiä suomenkielen opiskelun pariin. Seminaarihuoneen pöydän ääressä istuu sekä somalialaisia että suomalaisia miehiä keskustelemassa ja sen kertaisen ryhmän alkamista odottelemassa. Ryhmän jäsenet näyttävät tuntevan toisensa jo entuudestaan rennosta tunnelmasta päätellen.

Meneillään oleva ramadan ei juuri näy muslimimiehistä. Ehkä hiven paastoamisen mukanaan tuomaa väsymystä on miesten kasvoista luettavissa.

Opettajat Ali Hussein ja Heikki Kerkkänen toivottavat kaikki paikallaolijat tervetulleiksi ja aloittavat kertomalla mitä teemaa tänä iltana opintoryhmässä käsitellään. Aiheena on työnhaku Suomessa. Aluksi käydään läpi keskeinen sanasto opettajien johdolla. Somalialaisen Husseinin tärkeä merkitys korostuu erityisesti tässä tilanteessa, kun termistö otetaan joutuisasti haltuun kielen soljuessa sujuvasti suomen, englannin ja somalin välillä.

Seuraavaksi opettajat ohjaavat ryhmän käymään pareittain keskustellen läpi esimerkkejä työnhakutilanteista. Parit muodostetaan siten, että toinen puhuu suomea sujuvasti ja pystyy siten tarpeen tullen auttamaan ongelmallisissa kohdissa.
Aktiivinen puheensorina täyttääkin huoneen ja nopeimmat odottelevat yhä aiheesta jutellen siihen saakka, kunnes viimeinenkin pareista on saanut rauhassa keskustelunsa valmiiksi.

Tilaisuuden lopuksi aikaa on jätetty vielä koko ryhmän yhteiselle keskustelutuokiolle, joka toimii samalla koontina opintokerran sisällöstä.
Tunnelma on hyväksyvä, vapaamuotoinen ja kannustava, mikä madaltaa kynnystä siihen, että jokainen pystyy osallistumaan keskusteluun omasta suomenkielentaidon tasosta riippumatta.

Monikulttuurista miestoimintaa

Elokuussa toimintansa aloittaneen kielenopiskeluryhmän takana on Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama kolmivuotinen Miessakit ry:n Vieraasta Veljeksi -hanke (ViVe). Sen tavoitteena on tukea maahanmuuttajien kotoutumista luomalla uusia kanssakäymisen ja yhteistoiminnan muotoja maahanmuuttaja- ja syntysuomalaismiesten välille. Samanaikaisesti sen pyrkimyksenä on myös auttaa suomalaista kantaväestöä kotoutumaan muuttuneeseen yhteiskuntaamme.
[...]
Koko juttu:
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/1694787/miessakit-tekee-vieraista-veljia

Ibrahim Hassan tullut Suomeen 1990.
Projekti ei kovin hyvin ole mennyt putkeen ainakaan kielenoppimisen osalta...
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Blanc73

QuoteSamanaikaisesti sen pyrkimyksenä on myös auttaa suomalaista kantaväestöä kotoutumaan muuttuneeseen yhteiskuntaamme.

Ei sat***na, aamukahvit melkein purskahti näppiksille :facepalm: Nyt vit*** niin että veri pakenee päästä, hardcore-mokuttajat ovat oikeasti mielenvikaisia ja harhaisia yksilöitä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Aukusti Jylhä

Maahanmuuttaja = somali
Monikulttuurisuus = islam
Raiskaustilastot = rasismi

>:(
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Rändöm

Quote from: käpykaarti on 08.11.2013, 08:10:26
Maahanmuuttaja = somali

Multikulti pähkinänkuoressa.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Blanc73

Maahanmuuttaja = somali

"Kotoutuminen"= valtaväestö mukautuu mamujen tapoihin ja vaatimuksiin
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Oho

Taas yksi harhainen meistä puhuja. Tokihan mä tiedän mistä vitusta ne tulee, mutta avoin kysymys on miksi ja miksei ne voi palata sinne.

Kemolitor

Tästä tuleekin sitten jatkossa tarjolle aivan uusi selitysmalli kaikenlaisiin ongelmiin: kantaväestön kotoutuminen ei ole onnistunut. Nyt ollaan kyllä jo astumassa sellaiselle argumentoinnin tasolle, että pitää hetken aikaa paukuttaa itseään puhelinluettololla päähän, olenkohan minä varmasti hereillä.

Onneksi tämä kotouttamisongelma saadaan korjattua resursseja ja vakansseja lisäämällä.

Jouko

Veljiä ja muita sukulaisia ei voi valita, mutta ystävät ja kaverit voi. Ja sehän vaatii molemminpuolista luottamusta. Ei vastuuta voi sälyttää vain toiselle osapuolelle. Mamuista itsestäänkin on kiinni tuleeko heistä luottokavereita. Mustalaisista minulla on rutkasti kokemusta että heistä ei sellaista saa. Ja heidät ymmärretään kumminkin suomalaisiksi, nämä kotimaiset mannet.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

jmk

QuoteMaahanmuuttajamiehet vieraasta veljiksi

Sloganin ironisuus lienee tahatonta. Projektin priimusmoottorit eivät varmaankaan tunne vanhoja neuvostokaskuja.

Täällä Radio Jerevan.
Meiltä kysytään: Ovatko venäläiset tshekkien veljiä vai ystäviä?
Me vastaamme: Veljiä tietenkin. Ystävänsä voi valita, mutta veljiään ei.

AuggieWren

QuoteYo, bro! 8)

Varmin keino pilata mahdollisimman laajalla rintamalla mahdollisuudet kantaväestön ja maahanmuuttajien välisen yhteisymmärryksen lisäämiseksi ja ystävyyssuhteiden muodostamiseksi on toteuttaa ja hehkuttaa tällaisia nännistis-lellistisiä pellehankkeita. Vuorovaikutuksen lisääminen tapahtuu nimen omaan poistamalla "tuota piirrettä pitää ymmärtää ja tällä tavoin neekeriä tulee oikein erityisesti huomioida" -rajalinjat, ei lisäämällä niitä.

Tämä oli ns. vol. 666 ihmeteltäviä asioita mokusektorin politiikassa.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Blanc73

Me elätämme selkänahastamme revityillä verorahoillamme suurinta osaa noista varsinaisistaTM maahanmuuttajamiehistä. Emmekö siis sopisi paremmin huolehtivaksi isäksi kuin veljeksi? Joten hyvää tulevaa isänpäivää kaikki suomalaiset, miespuoliset veronmaksajat! Pidetään "pojistamme" hyvä huoli, ettei heitä korjaa tuoni :D

kerava

Jos tämä homma käännetäänkin nurinpäin eli suomalaisten on kotouduttava, niin varmaan käytetään samoja menetelmiä, mitä on yritetty muslimien kohdalla; kaikki, mitä kantasuomalainen ikinä keksii pyytää on ilmaista. ( Huono vitsinpoikanen, tietysti!!!)

Leijona78

Maahanmuuttaja = somali

Esimerkiksi. Ja YLEnannon kirjoituksista + lähetyksistä vielä maksamme, pakolla, haluamme tai emme. Ja indeksikorotusta tietenkin tulossa.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Venne

Huomaa, että touhu on kukkahattujen johtamaa höpsötystä. Aloin miettiä, mitä olisi oikeasti miesten kotoutuminen tänne miesporukoissa. Siihen voisi kuulua urheiluharrastusta, autoharrastusta, metsästystä ja sitä miten tosimies itse maksaa nämä viihteensä. Tai esimerkkiä suomalaisesta isästä, joka viettää aikaa lastensa kanssa. Sen sijaan miesten oloutus on vaihtunut keskusteluringiksi, missä opetellaan puhumaan. Joku voisi vinkata, että Suomessa tuo kuuluu yksivuotiaille. Ja normi pottunokalla noihin kerhoihin ei liene asiaa, siitä pitää kukkisnatsi huolen. Pottunokka duunatkoon rahat tähän höpsötykseen.

Teaparty

QuoteMonikulttuurista miestoimintaa

Kuulostaa ämmien touhulta.

Nuivake

Quote from: Blanc73 on 08.11.2013, 08:02:59
QuoteSamanaikaisesti sen pyrkimyksenä on myös auttaa suomalaista kantaväestöä kotoutumaan muuttuneeseen yhteiskuntaamme.

Ei sat***na, aamukahvit melkein purskahti näppiksille :facepalm: Nyt vit*** niin että veri pakenee päästä, hardcore-mokuttajat ovat oikeasti mielenvikaisia ja harhaisia yksilöitä.

Nyt mennään realismin ohi että heilahtaa. Tämä tosiaan vetää jo aivan uusille urille, alkaa todellakin sanat loppumaan. Onneksi vanha sananlasku toimii paremmin kuin koskaan:

"Talo elää tavallaan, vieras lähtee ajallaan."
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Ernst

Quote from: Teaparty on 08.11.2013, 10:04:46
QuoteMonikulttuurista miestoimintaa

Kuulostaa ämmien touhulta.

Sitähän se.

Missä muuten ovat saksalaiset, hollantilaiset ja vaikkapa amerikkalaiset maahanmuuttajaveljet?  Töissäkö? Mistä he oppivat työnhakusanaston, jota somalit nyt tankkaavat.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

AuggieWren

Quote from: M on 08.11.2013, 10:15:54Missä muuten ovat saksalaiset, hollantilaiset ja vaikkapa amerikkalaiset maahanmuuttajaveljet?

Niiden kanssa harjoitetaan vissiin hankkeetonta vuorovaikutusta, jossa ei tarvita erillistä monikulttuurisuussensitiivisyysvalvontaa.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Hakanen^

Olenko täällä ainoa, kellä on jotain positiivisia ajatuksia tästä projektista? Minusta sinällään on hyvä juttu, että maahanmuuttajia patistetaan ihmisten ilmoille kehittämään suomen kielellä kommunikoimisen kykyä. Vaikka tietäisit kieliopin erittäin hyvin ja tietäisit tuhansittain sanoja, spontaani kommunikointi saattaa silti olla lähes mahdotonta. Tietenkin on myös positiivista, jos varsinaiset saavat myös kantasuomalaisia tuttavia projektin kautta.

Toki kääntöpuolena on, onko tämä miten kustannustehokasta hyötyihin nähden, ja kantasuomalaisia tuttavia saa todennäköisesti myös työelämän ja opiskelupaikkojen kautta.

Aukusti Jylhä

Quote from: Hakanen^ on 08.11.2013, 12:48:31
Olenko täällä ainoa, kellä on jotain positiivisia ajatuksia tästä projektista? Minusta sinällään on hyvä juttu, että maahanmuuttajia patistetaan ihmisten ilmoille kehittämään suomen kielellä kommunikoimisen kykyä. Vaikka tietäisit kieliopin erittäin hyvin ja tietäisit tuhansittain sanoja, spontaani kommunikointi saattaa silti olla lähes mahdotonta. Tietenkin on myös positiivista, jos varsinaiset saavat myös kantasuomalaisia tuttavia projektin kautta.

Toki kääntöpuolena on, onko tämä miten kustannustehokasta hyötyihin nähden, ja kantasuomalaisia tuttavia saa todennäköisesti myös työelämän ja opiskelupaikkojen kautta.

Ensinnäkin tämä hömppä koskee lehtijutun perusteella vain somaleita, ja valitettavasti somaleiden, no sanotaan vaikka kotoutuminen, ei ole onnistunut vielä missään. Näitä vastaavia hymistelykerhoja on kyllä ollut ja mennyt, mutta hyöty jää kovin olemattomaksi. Ei somali halua tulla osaksi yhteiskuntaa, tämä on jo nähty. Parhaiten mamu integroituu yhteiskuntaan kun hänelle ei anneta muita vaihtoehtoja, tämä on myös nähty, mutta tämä kyseinen kurssi perustuu juurikin vastakkaiselle näkemykselle, vähän niin kuin se jääpallomaajoukkue...

Toiseksi tulee sitten islam, ja sen esteenomainen vaikutus kotoutumisessa. Ja tämäkin on varsin suuresti somaleiden "ongelma", mutta toisaalta keino pysyä omissa porukoissa. Ei sen tätimäisen miesmartan jutut paina yhtään mitään, yhtään missään asiassa, koska vääräuskoinen jne...

Lainaan vielä tähän loppuun afrikkalaisen tuttuni lausahduksen: "somalit ovat afrikan mustalaisia"

Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Adolf Stege

Minä en minkään paskasakin kanssa halua olla veli enkä ystävä! En myöskään omassa maassani kotoudu yhtään mihinkään "muuttuneeseen yhteiskuntaan" >:(

Sitruunamelissa

Täytyypä tästä lähteä sossuun hakemaan kotoutumisrahaa. Ja kun kotoutuminen maahanmuuttajiin (lue somaleihin yms. varsinaisiin) ei minulta siitä huolimatta onnistu, voin sanoa, että resursseja siihen ei annettu riittävästi. Ja syy on tietysti maahanmuuttajayhteiskunnan ja rasististen maahanmuuttajien, jotka eivät anna minun pitää omaa hienoa suomalaista kulttuuriani.

Sillä näinhän tämä syyllistäminen menee tällä hetkellä toisinpäin. Siis, että suomalaisen yhteiskunnan kotouttamiseen kohdennetut rahalliset resurssit eivät ole riittäviä, olemme rasisteja (rasismiahan on kaikki paitsi maahanmuuttajien ihannointi), tarvitsemme lisää maahanmuuttajia ja lisää suomalaisten rahaa maahanmuuttajille.

Jotenkin nykyään tuntuu siltä, että elää ja asuu aivan absurdissa, surrealistisessa epäloogisesti määritellyssä rinnakkaistodellisuudessa, jota ei oikeasti ole olemassa. Ikävä vaan, että kyllä tämä todellisuus olemassa on.

No, täytyy myöntää, että sopeutuisin afrikkalaiseen aikakäsitykseen hyvin nopeasti, jos pitäisi jossain "tutustu somaleihin"-ryhmässä käydä. Mutta afrikkalainen aikakäsitys minun osaltani koskisi vain ja ainoastaan tähän liittyviä asioita.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

ämpee

Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

normi

Eiköhän tuollaiseen toimintaan osallistu vain pelkkiä dhimmejä.
Impossible situations can become possible miracles

Roope

Minä kanssa. Ihan ok puuhastelua kaikille osapuolille, kunhan pidetään jalat maassa, eikä haihatella joutavia suomalaisen kantaväestön kotouttamisesta.

QuoteToki kääntöpuolena on, onko tämä miten kustannustehokasta hyötyihin nähden, ja kantasuomalaisia tuttavia saa todennäköisesti myös työelämän ja opiskelupaikkojen kautta.

Käsittääkseni aika edullista touhua verrattuna moneen muuhun ns. monikulttuuriprojektiin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Parturi Perjantai 13

Voi tietysti olla että olen tämänkin ymmärtänyt väärin mutta suomalainen kulttuuri ei taida olla mikään brotha-kulttuuri.
Jos ihmisellä ei riitä kyvyt oppia kieltä esim radiosta ja muita kuuntelemalla niin mun puolesta se on voi voi ja potku perseelle siinä vaiheessa.

Ja mitä tulee kotoutumisen suuntaan niin kyllä se nyt saatana sentään on niin että maansa pilanneet kansanvaeltajat kotiutuvat tasan tänne tai sitten maasta ulos.  :facepalm: x 100000000000000...
Latin fascist.

normi

^en jaksa uskoa, että tuosta tulee menestystä. Ja luulen, että osallistujille käy niin, että suomalianen dhimmiosallistuja mukautuu vieraiden maailmankuvaan ja vastaavasti mamut pitäytyvät tiukasti omissa maailmoissaan.

Vaikka periaate olisi kuinka kannatettava, niin pitää huomata, että suomalaisethan tässä taas hoitavat homman ja ovat aloitteellisia. Eli lähtökohta on epäsymmetrinen jo valmiiksi.
Impossible situations can become possible miracles

Sitruunamelissa

Quote from: Roope on 08.11.2013, 14:10:01

Minä kanssa. Ihan ok puuhastelua kaikille osapuolille, kunhan pidetään jalat maassa, eikä haihatella joutavia suomalaisen kantaväestön kotouttamisesta.

Niin, kyllä minun puolestani saa lähteä tällaiseen toimintaan mukaan, jos siihen on mielenkiintoa. Omasta mielestäni kotouttamisen pitäisi kuitenkin olla enemmän maahanmuuttajan sisäistä, omatoimista toimintaa. Siis, että halutaan kotoutua ja etsitään itse niitä keinoja. Tässä on mielestäni taas kerran ulkoistettu vastuu kotouttamisesta järjestetyn toiminnan ja joidenkin mieskaverien varaan. Eli maahanmuuttaja ei ota itse vastuuta mistään, kotouttamisen vastuu on nyt sillä kerholla ja mieskaverilla tavallaan. Ja koko juttua varten on pitänyt perustaa oma erillinen kotoutuskaverikerho.

Tällä menolla maahanmuuttajat eivät ikinä tule toimeen ilman ulkopuolista apua siihen tähän tai tuohon. He eivät opi itsenäisiksi, kun aina kaikki järjestetään puolesta, suomalaisista kavereista alkaen. Miten he ikinä voivat päästä työelämään ja pärjätä siellä ottamalla jotain vastuuta, kun heidät opetetaan avuttomiksi ja ylläpidetään sitä avuttomuutta?
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Arvoton

"Kotoutuvatkohan" nuo yltiösuvikset itse? Epäilen. Sanoman julistaminen ja ulkomaalaisuuden jumalointi täyttää koko pään, joten edes mitään "kotoutumista" on mahdotonta edes ajatella. Ei tarvitse katsoa peiliin.

Marija

Nuo vanhusten-kivittäjä-lasten-hyväksikäyttäjä-uskontoiset eivät koskaan tule minun veljikseni ja sisarikseni.

Niin makaavat, kuin ovat itse pedanneet.

Eivät koskaan.

matkamasentaja

Kyllä mulle maahanmuuttaja tai kuka vaan kelpaa kollegaksi ja kaveriksi jos vaan on laivakonemestarin viralliset pätevyydet todistettavasti, edes olleet joskus. Onpahan yhteisiä puheen aiheita. Ilman jotain yhteistä ei VOI tulla ystäväksi, tuttavaksi ainoastaan. Eikä voi tulla ystäväksi vaikka YLE määräisi.

Veljeksi ei, en ole puhunut edes oman veljeni kanssa kymmentä sanaa vuodessa sitten vuoden 2000. Veti 10v säästämäni Glenfiddichin hirviviskiextra 24v "janoonsa". Lupasi hommata saman takaisin mutta ei ole näkynyt. Enemmän olen pitänyt siitä lähtien yhteyttä neekeri ja pakukollegoihinkin kuin omaan veljeen.

Pepe

Quote from: ämpee on 08.11.2013, 14:03:38
Missähän siskoprojekti viipyy ??
Erittäin hyvä kysymys. Vastauksesta en tiedä.