News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-10-29 HU: Oppilas ei lyö huvikseen

Started by Elemosina, 29.10.2013, 12:42:39

Previous topic - Next topic

Elemosina

QuoteOppilas ei lyö huvikseen
29.10.2013 08:09

Vantaan Sanomat uutisoi viime viikolla oppilaiden opettajiin kohdistuvan väkivallan kasvusta.

Viime vuonna sivistystoimessa tilastoitiin 676 henkilöön kohdistunutta uhka- ja väkivaltatilannetta. Vuonna 2009 tilanteita oli 217.

Oppilaisiin kohdistuvat väkivaltatapaukset ovat myös lisääntyneet.

Vantaan johtava koulupsykologi Tuija Harakka ei halua lähteä erittelemään yksittäisiä syitä väkivallan kasvuun.

– En tiedä, ovatko oppilaat väkivaltaisempia kuin ennen, luultavasti tapauksia vain tilastoidaan enemmän, hän arvioi.

Tilastointimenetelmät eivät tiettävästi kuitenkaan muuttuneet vuosina 2009–2011, joten niillä muutosta on vaikea selittää.

Suomen Psykologiliiton kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi Annarilla Ahtola kaipaa myös lisää tutkimustietoa siitä, että väkivalta on todella lisääntynyt.

– Yksi syy väkivaltaan voi olla lasten hyvinvoinnin polarisoituminen. Ongelmat kasaantuvat samoille perheille.

Myös Vantaan koulukuraattoripalveluiden esimies Hanna Pösö arvelee kouluväkivallan taustalla olevan usein perheongelmia.

– Perheillä ei ole tukiverkkoja ja he väsyvät vanhemmuuteen ja työelämän vaatimuksiin. Lapsille ei ole aikaa ja heidän täytyy itsenäistyä liian varhain. Rajoja ei jakseta asettaa.

Kun vanhemmille kerrotaan lapsen väkivaltaisuudesta koulussa, vanhemmat saattavat hämmästyä.

– Usein he sanovat, ettei heillä kotona ole mitään ongelmia. Se voi johtua siitä, että kotona ei ole rajoja lainkaan, Pösö kertoo.

Myös suomalainen koulu ja opetustyyli on muuttunut.

– Opettaja ei ole enää ehdoton auktoriteetti, kuten ennen. Mutta muutos on ehdottomasti hyvään suuntaan, enää kuria ei pidetä nöyryytyksen ja väkivallan keinoin. Opettajat tarvitsisivat enemmän tukea siinä, kuinka työrauhaa voi ylläpitää, sanoo Ahtola.

Vantaan sivistystoimen työsuojeluvaltuutettu Kari Kinnunen uskoo, että yksi vaiettu syy väkivallan lisääntymiseen on lähikouluperiaate.

Erityisoppilaat käyvät nykyisin lähikouluaan, eikä heitä laiteta enää erillisiin kouluihin.

Pösö on nähnyt käytännön tasolla, että muutos on aiheuttanut hämmennystä monissa kouluissa.

– Erityisoppilaat ovat aiheuttaneet pelkoa ja jännitystä joissakin opettajissa, jota eivät ole aikaisemmin tottuneet toimimaan erityisoppilaiden kanssa.

Vaikka erityisoppilaat olisivat koulussa omassa erityisoppilasryhmässään, ei se muuta sitä, että välitunnilla he ovat muiden oppilaiden seassa.

Suurin osa oppilaisiin kohdistuvista väkivaltatapauksista tapahtuu välitunnilla ja koulumatkoilla.

Pösö ei kuitenkaan näe paluuta vanhaan erityiskoulumalliin.

– Pitää oppia kestämään erilaisuutta. Ongelmia pitäisi pystyä ratkaisemaan heti ja matalalla kynnyksellä. Olisi hyvä, jos myös perheneuvola ja lastensuojelu voisivat lisätä mukaantuloa kouluihin.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/262531-oppilas-ei-lyo-huvikseen

Boldaukset ja alleviivaukset omiani.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

AuggieWren

Quote– Pitää oppia kestämään erilaisuutta.

Vantaan koulukuraattoripalveluiden esimies Hanna Pösö tässä siis suoraan kertoo, että Vantaan kouluissa ei puututa raakaankaan oppilaiden väliseen väkivaltaan eikä kiusaaminen kiinnosta kuin korkeintaan uhrin päähänpotkimisen metodiikan tarkastelussa. Viralta tuollaiset! >:(
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Tabula Rasa

Njooh. En menisi vannomaan ettei huvikseenkin pieksäjiä löydy. Mutta yleensä näkyvä väkivalta on ihan puhdasta voimanesittelyshowta. Eipä noiden kanssa auta kuin ottaa luulot pois ja katsoa että koulun sääntöjä noudatetaan pilkulleen. Kukkoilulla ei tule saavuttaa yhtään mitään.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kulttuurirealisti

QuoteOppilas ei lyö huvikseen

Viime vuonna sivistystoimessa tilastoitiin 676 henkilöön kohdistunutta uhka- ja väkivaltatilannetta. Vuonna 2009 tilanteita oli 217.

- En tiedä, ovatko oppilaat väkivaltaisempia kuin ennen, luultavasti tapauksia vain tilastoidaan enemmän, hän arvioi.

Voi helevata, että ärsyttää nämä selitykset. Jos katsoo lukuja 217 -> 676 kolmessa vuodessa, niin onhan siellä jotain mennyt ja menossa pahasti pieleen. Eihän virkamies voi sitä ilmeisesti sanoa, kun kuuluu omaan rooteliin.

Quote
– Pitää oppia kestämään erilaisuutta. Ongelmia pitäisi pystyä ratkaisemaan heti ja matalalla kynnyksellä.

No sekin vielä, että pitää vain kestää erilaisuutta.

Opettajille pitäisi antaa lisää selkänojaa. Ei oppilaan käteen tarttumisesta pitäis olla työpaikka vaarassa, sitä voisi selkeyttää lailla tai vaikka ministeriön ohjauksella. Lisäksi kaikissa kovasti erilaisuutta sisältävissä kouluissa voisi olla muutama erityisen riuska opettaja, joilla on ominaisuuksia ja koulutusta kähinätilanteiden ratkaisuun. Näitä voisi sitten pyytää hakemaan riehuvat oppilaat tunneilta jonnekin jäähylle. Kyllähän tätä jo onkin, erityisopettajat.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Tabula Rasa

Valvontakamerat luokkiin voisi rauhoittaa opetusta tai antaa ainakin todellista kuvaa mitä opetuksen arkipäivä on. Eipä jäisi kenellekään epäselväksi kuka teki ja mitä. Ainakin oppilaiden kamerakännyvideoita on saanut julkaista joten en näe tässä mitään ongelmaa. Parantaisi sekä opettajan että oppilaiden oikeusturvaa. Eikä olisi edes kovin kallis. Kertasijoituksella selvittäisiin hyvin pitkälle.

Ja tuotahan ei tarvita edes jatkuvasti kaikkiin luokkiin. Ainoastaan niihin missä ongelmia on.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Rafael K.

Quote from: Kulttuurirealisti on 29.10.2013, 13:06:34
QuoteOppilas ei lyö huvikseen

Viime vuonna sivistystoimessa tilastoitiin 676 henkilöön kohdistunutta uhka- ja väkivaltatilannetta. Vuonna 2009 tilanteita oli 217.

- En tiedä, ovatko oppilaat väkivaltaisempia kuin ennen, luultavasti tapauksia vain tilastoidaan enemmän, hän arvioi.

Voi helevata, että ärsyttää nämä selitykset. Jos katsoo lukuja 217 -> 676 kolmessa vuodessa, niin onhan siellä jotain mennyt ja menossa pahasti pieleen. Eihän virkamies voi sitä ilmeisesti sanoa, kun kuuluu omaan rooteliin.

Quote
– Pitää oppia kestämään erilaisuutta. Ongelmia pitäisi pystyä ratkaisemaan heti ja matalalla kynnyksellä.

No sekin vielä, että pitää vain kestää erilaisuutta.

Minusta tuo Pösön lausunto erilaisuuden kestämisestä on myös luettavissa niin, että erityisoppilaiden eli häiriköiden kerääminen omiin ryhmiinsä tai omiin kouluihin olisi rasismia, koska näissä ryhmissä olisi liikaa somaleita tai muita mamuja. Siksi heidät on päätetty sijoittaa lähikouluihin ja panna kaikki kärsimään. Tätä jatkuu, kunnes asuinalueet ovat eriytyneet tai keskiluokkaiset perustaneet yksityiskouluja, joihin pääsee väkivaltaa pakoon.

dothefake

Otsikosta voi myös päätellä, että opettaja lyö huvikseen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ämpee

"Näistä ehkä ilmoitetaan herkemmin"

"Heillä on laajempi käsitys..."

"Opetelkaa uimaan"

Nähtävästi tätä samaa kaavaa tuossakin uutisessa seurataan, eli asiaa ei edes varmuudella tiedetä, mutta tämän häiritsemättä tiedetään miten siihen pitää suhtautua.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

VeePee

Quote– Pitää oppia kestämään erilaisuutta.

En ymmärrä miksi haitallista erilaisuutta pitäisi oppia kestämään. Itse ainakin pyrin pääsemään eroon haitalliseksi kokemastani erilaisuudesta. Etenkin väkivaltaisuuteen taipuvainen erilaisuus saisi pysyä siellä mistä on lähtöisinkin. Lika barn leka best vai miten ne ruotsinkieliset asian fiksusti ilmaisevatkaan.

Sunt Lacrimae

Quote from: Tabula Rasa on 29.10.2013, 12:47:43
Njooh. En menisi vannomaan ettei huvikseenkin pieksäjiä löydy. Mutta yleensä näkyvä väkivalta on ihan puhdasta voimanesittelyshowta. Eipä noiden kanssa auta kuin ottaa luulot pois ja katsoa että koulun sääntöjä noudatetaan pilkulleen. Kukkoilulla ei tule saavuttaa yhtään mitään.

Ihmisevoluution alkuhämärän vaistoillahan tämä touhu menee. Teiniporukan alfaurokseksi pääsee, kun pitää itsestään kovinta mökää ja mussuttaa kaikesta kaikille ja on ns. "kova jätkä", ja saavuttaa auktoriteettitahoista henkisen yliotteen.

Rivien väleistä tosin pystyy lukemaan, mikä osa oppilaista tässäkin tapauksessa aiheuttaa osan ongelmaa. Pitäisin tosin yleistä auktoriteettien rapautumista ja ns. vapaata kasvatusta vähintään yhtä merkittävänä ongelmana. Tuli sitä itsekin teini-iässä välillä lennettyä ulos luokasta ja juotua ja poltettua alaikäisenä jne. "kapinointia", mutta koskaan ei tullut mieleen loukata opettajan fyysistä koskemattomuutta tai muuta vastaavaa.

Omissa hommissa kun noita ongelmanuoriakin näkee aika usein niin tuntuu, että monella kyse on juuri siitä, että rajoja ei ole uskallettu asettaa kotona ja koulussa. Tämä on hanurista siksi, että ne rajat tulisi nimenomaan asettaa mahdollisimman aikaisin ja ehkäistä ongelmien syntymistä. Ollaan menty vikaan, mikäli eka rajoja asettava taho on vasta se haalarihemmo poliisin tai vartioimisliikkeen palveluksessa.
Play stupid games, win stupid prizes.

KalleK

Feministit nyt ainakin ihan ensi alkuun pois lasten kanssa tehtävästä kasvatustyöstä. Siinä olisi hyvä alku.

Päiväkodeissa, kouluissa ja ennen kaikkea ongelmalapsien kanssa tekemisissä olevat psykologit, lastensuojelun työntekijät sun muut ovat käytännössä katsoen kaikki naisia ja lopputulema on sitten tämä.

Kaikki lapsiin liittyvät päätökset tekevät Suomessa tällä hetkellä naiset ja jälki on sitten tämän näköistä.

En oikeastaan edes tunne minkäänlaista empatiaa, kun kuulen tapauksista joissa erityisoppilas haistattelee ympärillään pyöriville naisille ja parhaassa tapauksessa vetää näitä korville oikein olan takaa, sillä sitä saa mitä tilaa.

Nämä lapset eivät tosiaankaan lyö huvikseen.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

Kulttuurirealisti

Luulen muuten, että osa oppilaista lyö huvikseen. Tai ainakin sen takia, että annetaan lyödä, ja muita on heidän mielestään kiva kyykyttää.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Oami

Mitä väliä sillä on, lyökö huvikseen vai ei?

Nilkki on pistettävä kuriin, oli miten päin vain. Ei sitä tarvitse yrittää ymmärtää. Opettaja puolustautukoon sillä voimalla mitä käytettävissään on, ja jollei se onnistu niin kutsukoon paikalle lisää opettajia ja viime kädessä poliisin. Luulisi että muutama aikuinen saa riehuvan isonkin teinin painettua lattiaa vasten.

Poliittista tahtoa tämä vain tarvitsee, ei sen kummempia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Tabula Rasa

Quote from: Oami on 29.10.2013, 16:07:17
Mitä väliä sillä on, lyökö huvikseen vai ei?

Nilkki on pistettävä kuriin, oli miten päin vain. Ei sitä tarvitse yrittää ymmärtää. Opettaja puolustautukoon sillä voimalla mitä käytettävissään on, ja jollei se onnistu niin kutsukoon paikalle lisää opettajia ja viime kädessä poliisin. Luulisi että muutama aikuinen saa riehuvan isonkin teinin painettua lattiaa vasten.

Poliittista tahtoa tämä vain tarvitsee, ei sen kummempia.

Ongelma on siinä ettei opettaja voi olla varma mikä on luvallista ennen kuin käydään käräjiä. Ja tämä epävarmuus on omiaan lisäämään ongelmatapausten himoa vallata jätetty valtatyhjiö. Opettajalla tulisi mielestäni olla voimankäyttöoikeudet jotka rajoittuisivat pysyvän fyysisen vamman tuottamiseen. Eli käytännössä vapaus poistaa perseilijä miten päin vaan. Lisäksi sopiva voimankäyttökoulutus kuuluvaksi opettajan opintoihin/kertaus jonkin koulutuspäivän yhteydessä.

Tosin 150/40/60v kiltti nainen on ongelmissa kun teini 195/100 edes kieltäytyy poistumasta poistamisen yrittämisestä puhumattakaan. Se sitten kannaattaisiko tämän naisen suunnata esim ala-asteelle tai päiväkotiin. Tai jos lahjat riittää niin yliopistoon. Siellä harvemmin kuuluu olevan voimankäyttöä vaativia opiskelijoita, ja jos on ei ole kauaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Maastamuuttaja

Quote from: Tabula Rasa on 29.10.2013, 16:17:13
Quote from: Oami on 29.10.2013, 16:07:17
Mitä väliä sillä on, lyökö huvikseen vai ei?

Nilkki on pistettävä kuriin, oli miten päin vain. Ei sitä tarvitse yrittää ymmärtää. Opettaja puolustautukoon sillä voimalla mitä käytettävissään on, ja jollei se onnistu niin kutsukoon paikalle lisää opettajia ja viime kädessä poliisin. Luulisi että muutama aikuinen saa riehuvan isonkin teinin painettua lattiaa vasten.

Poliittista tahtoa tämä vain tarvitsee, ei sen kummempia.

Ongelma on siinä ettei opettaja voi olla varma mikä on luvallista ennen kuin käydään käräjiä. Ja tämä epävarmuus on omiaan lisäämään ongelmatapausten himoa vallata jätetty valtatyhjiö. Opettajalla tulisi mielestäni olla voimankäyttöoikeudet jotka rajoittuisivat pysyvän fyysisen vamman tuottamiseen. Eli käytännössä vapaus poistaa perseilijä miten päin vaan. Lisäksi sopiva voimankäyttökoulutus kuuluvaksi opettajan opintoihin/kertaus jonkin koulutuspäivän yhteydessä.

Tosin 150/40/60v kiltti nainen on ongelmissa kun teini 195/100 edes kieltäytyy poistumasta poistamisen yrittämisestä puhumattakaan. Se sitten kannaattaisiko tämän naisen suunnata esim ala-asteelle tai päiväkotiin. Tai jos lahjat riittää niin yliopistoon. Siellä harvemmin kuuluu olevan voimankäyttöä vaativia opiskelijoita, ja jos on ei ole kauaa.

Opettajille tulisi säätää minimipituus samalla tavoin kuin poliiseille. Kriteeri ei ole naisia diskriminoiva, koska suurin osa opettajiksi pyrkiviä ja valituksi tulleita ovat joka tapauksessa naisia.

Lyhyehköille kympin tytöille voitaisiin korvaukseksi antaa etusija vaikkapa sirkusareenan numerotyttöjen valinnassa tai käytettyjen moottoripyörien poljin -ja käynnistysherkkyyden testauksissa.

Pepe

Sen tuosta sanoisin, että jos koulunkäynti menee tappeluksi, mitä ihmeen tarkoitusta koko koulunkäynnillä sitten enää on. Jos jonkun nuoren kohdalla kysymys on se, saadaanko häntä pideltyä aloillaan vai ei, onko tämän nuoren paikka koulussa, vai jossakin muualla. Ei kai se koulutus ihan niin voi sujua, että kaksi poliisia pitää oppilasta käsistä kiinni samalla kun opettaja lukee ääneen, ja sitten toivotaan, että oppilaalle jää kuullusta jotain mieleen.

Joopa


QuoteOppilas ei lyö huvikseen
29.10.2013 08:09

Erityisoppilaat käyvät nykyisin lähikouluaan, eikä heitä laiteta enää erillisiin kouluihin.

Pösö on nähnyt käytännön tasolla, että muutos on aiheuttanut hämmennystä monissa kouluissa.

– Erityisoppilaat ovat aiheuttaneet pelkoa ja jännitystä joissakin opettajissa, jota eivät ole aikaisemmin tottuneet toimimaan erityisoppilaiden kanssa.

Vaikka erityisoppilaat olisivat koulussa omassa erityisoppilasryhmässään, ei se muuta sitä, että välitunnilla he ovat muiden oppilaiden seassa.


No eipä niitä erityiskouluja juuri aikaisemminkaan ole ollut. Erityisluokkia tavallisissa kouluissa kyllä,

Saturoitunut

Quote from: Elemosina on 29.10.2013, 12:42:39
– Opettaja ei ole enää ehdoton auktoriteetti, kuten ennen. Mutta muutos on ehdottomasti hyvään suuntaan, enää kuria ei pidetä nöyryytyksen ja väkivallan keinoin. Opettajat tarvitsisivat enemmän tukea siinä, kuinka työrauhaa voi ylläpitää, sanoo Ahtola.

Lulz, eli positiivinen puoli on se, että kuria ei enää pidetä nöyryytyksen ja väkivallan keinoin. Negatiivinen puoli on se, että kuria ei pidetä enää mitenkään muutenkaan.

QuotePösö ei kuitenkaan näe paluuta vanhaan erityiskoulumalliin.

– Pitää oppia kestämään erilaisuutta. Ongelmia pitäisi pystyä ratkaisemaan heti ja matalalla kynnyksellä. Olisi hyvä, jos myös perheneuvola ja lastensuojelu voisivat lisätä mukaantuloa kouluihin.

Reisille meni, mutta edistyksellinen ei peräänny! Kivien pitäisi vain kiltisti omaksua uusi ylhäältä annettu roolinsa kellukkeina ja lakata uppoamasta, sillä näin on kirjoitettu.

alussaolisana

Miksi jättää erilaisuuden kestäminen tähän: Lopetetaan vankilat. ovathan nekin eräänlaisia erityisluokkia. Fougantine ja Christensen opettamaan kansalle suvaitsevaisuutta!
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

kurko69

Quote from: Tabula Rasa on 29.10.2013, 13:11:38
Valvontakamerat luokkiin voisi rauhoittaa opetusta tai antaa ainakin todellista kuvaa mitä opetuksen arkipäivä on. Eipä jäisi kenellekään epäselväksi kuka teki ja mitä. Ainakin oppilaiden kamerakännyvideoita on saanut julkaista joten en näe tässä mitään ongelmaa. Parantaisi sekä opettajan että oppilaiden oikeusturvaa. Eikä olisi edes kovin kallis. Kertasijoituksella selvittäisiin hyvin pitkälle.

Ja tuotahan ei tarvita edes jatkuvasti kaikkiin luokkiin. Ainoastaan niihin missä ongelmia on.

Minusta turhan radikaalia ja ahdistava vaihtoehto. Ei varmasti miellytä ketään, kun tarkkaillaan 24/7 olot kuin vankilassa.

QuoteOngelma on siinä ettei opettaja voi olla varma mikä on luvallista ennen kuin käydään käräjiä. Ja tämä epävarmuus on omiaan lisäämään ongelmatapausten himoa vallata jätetty valtatyhjiö. Opettajalla tulisi mielestäni olla voimankäyttöoikeudet jotka rajoittuisivat pysyvän fyysisen vamman tuottamiseen. Eli käytännössä vapaus poistaa perseilijä miten päin vaan. Lisäksi sopiva voimankäyttökoulutus kuuluvaksi opettajan opintoihin/kertaus jonkin koulutuspäivän yhteydessä.

Tämä. Opettajille enemmän fyysistä oikeutta ja perseiliät lentää ulos luokasta. Samalla opettajille kuuluva auktoriteetti palaisi.

Ongelma tosiaan sitten olisi pienikokoiset opettajat, mutta jos auktoriteettia löytyy homma toimii. Häiriköinnille voisi olla myös ankarammat rangaistukset, joka pistäisi teinit miettimään kahteen kertaan mitä tekisi.
Tämä on täysin pinnallinen asia. Tämä on muotia taviksille. Heille myydään ajatusta, jossa he nousevat tavisten yläpuolelle tässä tapauksessa ulkomaalaisen poikaystävän kautta, koska multikulti on kul. Ironista tietysti on se, että sillä tavoin he tekevät itsestään todellisen taviksen. -elven archer

Oami

Quote from: Tabula Rasa on 29.10.2013, 16:17:13
Ongelma on siinä ettei opettaja voi olla varma mikä on luvallista ennen kuin käydään käräjiä. Ja tämä epävarmuus on omiaan lisäämään ongelmatapausten himoa vallata jätetty valtatyhjiö. Opettajalla tulisi mielestäni olla voimankäyttöoikeudet jotka rajoittuisivat pysyvän fyysisen vamman tuottamiseen. Eli käytännössä vapaus poistaa perseilijä miten päin vaan. Lisäksi sopiva voimankäyttökoulutus kuuluvaksi opettajan opintoihin/kertaus jonkin koulutuspäivän yhteydessä.

Valitettavasti, ja juurikin näin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

alussaolisana

Quote from: Oami on 30.10.2013, 00:07:20
Quote from: Tabula Rasa on 29.10.2013, 16:17:13
Ongelma on siinä ettei opettaja voi olla varma mikä on luvallista ennen kuin käydään käräjiä. Ja tämä epävarmuus on omiaan lisäämään ongelmatapausten himoa vallata jätetty valtatyhjiö. Opettajalla tulisi mielestäni olla voimankäyttöoikeudet jotka rajoittuisivat pysyvän fyysisen vamman tuottamiseen. Eli käytännössä vapaus poistaa perseilijä miten päin vaan. Lisäksi sopiva voimankäyttökoulutus kuuluvaksi opettajan opintoihin/kertaus jonkin koulutuspäivän yhteydessä.

Valitettavasti, ja juurikin näin.

Ei se voimankäyttöoikeus ole se todellinen kysymys tai ratkaisu. Homman pitäisi mennä niin, että vakavasta perseilystä tulee kenkää koulusta ja piste. Sen jälkeen ei ole normaalin koululaitoksen asia hoitaa kullanmurun sivistämistä. Näin toimitaan sivistysvaltioissa, tosin ne alkavat olla vähenemään päin.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Lalli IsoTalo

Quote from: Elemosina on 29.10.2013, 12:42:39
Boldaukset ja alleviivaukset omiani.

Kiitos! Tuo helpottaa huomattavasti väsynyttä lukijaa!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

#23
Quote
Pitää oppia kestämään erilaisuutta.
= Pitää vaan oppia kestämään lyömistä. Opetelkaa ottamaan turpaan! Opetelkaa kotoutumaan erilaisuuteen!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Darvi

Tämän siitä saa kun ihmisiä pakotetaan opettelemaan propagandaa.

Archaeopteryx

Sitähän se nykyään on, että samassa luokassa on 150 ÄO:n nero laskemassa derivaattoja ja 70 ÄÖ:n vähemmän nero taputtamassa kakkaa pulpetilla. Kukaan ei asiasta hyödy, älykkäämpi turhautuu haasteiden puutteessa, ja tyhmempi turhautuu tehtävien ollessa aivan liian vaativia. Opettaja joutuu koko ajan työstämään eritasoisia tehtäviä, ja tasapainottelemaan kaikkien oppilaiden läpipääsyvaatimusten kanssa. Erikoistapausten kanssa joutuu luultavasti tekemään sen verran työtä, että 90% ns. tavallisesta massasta jää tyystin ilman jokaiselle lapselle tarpeellista yksilöllistä huomiota.

Tuskin edistää suvaitsevaisuutta, että älykkäämpi osa luokasta tuntee koko ajan vetävän kivirekeä perässään. Tai suurin osa luokasta pelkää väkivaltaista kusipäätä, jonka ainut tehtävä on häiritä muita. Jos oppilas lyö - huvikseen tai tajuamattaan - sellainen nyrkkisankari pitää eristää muista siihen asti, että osaa olla lyömättä. Kotiopetus tai erityistarkkailu vanhempien kustannuksella voisi olla ihan ok ratkaisu.

Ymmärrän sen verran erityslapsen vanhempia, ettei varmasti ole ruusuista elämää joka hetki. Ei se silti tarkoita, että kaikkien muidenkin tulee saada osansa niistä vaikeuksista.

Deloch

#26
Uskomatonta paskaa taas jälleen kerran. Jo otsikossa menee pieleen - monet kyllä lyövät ihan huvikseen, eikä suinkaan aina ole taustalla jotain psykologiahömppää tyyliin "millainen on isäsuhteesi". Nuoret pahoinpitelee koska yksinkertaisesti voivat eikä kukaan uskalla puuttua. Valta on hauskaa. Ja sillä saa statusta + naisia.

Pahimmat aivopierut on jo saaneet asialliset kommentit osakseen, mutta heitän tähän vielä vähän muutamista kohdista:

Quotekoulupsykologi Tuija Harakka ei halua lähteä erittelemään yksittäisiä syitä väkivallan kasvuun.

 En tiedä, ovatko oppilaat väkivaltaisempia kuin ennen, luultavasti tapauksia vain tilastoidaan enemmän, hän arvioi.

Tästä paistaa läpi joko tietämättömyys tai - todennäköisemmin - tieto/aavistus siitä mistä ilmiö johtuu muttei poliittisen korrektiuden vuoksia voi ilmaista. Henkilö vaikuttaa myös hyvin vahvasti "tiedostavalta" eli oma asenne estää näkemästä tosiasioita.

Quote
 Perheillä ei ole tukiverkkoja ja he väsyvät vanhemmuuteen ja työelämän vaatimuksiin. Lapsille ei ole aikaa ja heidän täytyy itsenäistyä liian varhain. Rajoja ei jakseta asettaa.

Usein he sanovat, ettei heillä kotona ole mitään ongelmia. Se voi johtua siitä, että kotona ei ole rajoja lainkaan, Pösö kertoo.

Asiallista kommentointia. Usein taustalla on liialliset kiireet, huolimattomuus kasvatuksessa, työstä vallitseva stressi, näistä seuraava kontaktin puute lapseen ja suhteettomat oletukset omasta kullanmurusta. "Mutta eihän se meidän jani-petteri..."

QuoteOpettaja ei ole enää ehdoton auktoriteetti, kuten ennen. Mutta muutos on ehdottomasti hyvään suuntaan, enää kuria ei pidetä nöyryytyksen ja väkivallan keinoin.

Kaksiteräinen miekka. Onhan se hyvä että despootit kusipääopettajat eivät voi enää täysin vallattomasti riehua alaikäisten lasten kustannuksella mutta jos heitä on kuitenkin vähemmistö niin onko oikeutettua heittää koko kurijärjestelmä roskakoriin ja antaa teineille vapaat kädet riehua niin ettei kellään ole kivaa. Retorinen kysymys.

Tämä lisää stressiä niin opettajille kuin oppilaillekkin, ja kun opettajien motivaatio laskee niin siitä kärsivät myös normaalit oppilaat välillisesti.

QuotePitää oppia kestämään erilaisuutta.

Opetelkaa uimaan. Pösö voisi itse ottaa turpaan pari kertaa päivässä aamuin illoin niin voisi ehkä näkökannat muuttua. Yleisestikin raivostuttaa se kuinka jotkut lapsille jankuttavat sitä että kyllä se jani-petteri on ihan kiva pohjimmiltaan vaikka pahoinpitelee sinua joka päivä niin että aikuiselämässä joutuisi linnaan. Hän on vain vähän erilainen. Tutustuisit häneen paremmin. Anna aikaa. Ymmärrä.

Varmasti motivaatio ja luotto kasvaa tälläisella puheella.

Jos lapsi saa tälläistä palauttetta ja jatkuvasti kokee ettei kukaan ole hänen puolellaan ja ainoastaan kiusaajaa puolustetaan, niin ei tarvitse ihmetellä mistä niitä kouluampujia sikiää. Ymmärrettävä reaktio on kääntyä koko ihmiskuntaa vastaan kun kukaan ei puolusta häntä. Mitä sellaisella yhteiskunnalla tekee joka tekee rikollisesta uhrin?

Leso

Quote from: kurko69 on 29.10.2013, 23:29:00
Minusta turhan radikaalia ja ahdistava vaihtoehto. Ei varmasti miellytä ketään, kun tarkkaillaan 24/7 olot kuin vankilassa.

Miten niin radikaali ja ahdistava? Koulu on oppilaan valmistamista tulevaa elämää varten.
Heikoin aineis menee sitten vankilaan kuin kotiinsa.
Älykömmät alkavat ajatella ja kyseenalaistaa vielä enemmän.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

nollatoleranssi

#28
Jos ei seuraa ongelmista rangaistuksia (käytöshäiriöistä, lyönneistä, kiusaamisesta yms.), niin miten voidaan olettaa oppilaiden noudattavan sääntöjäkään?


Jos kauppojen ryöstämisestäkään ei seuraisi mitään rangaistuksia ja tämän takia niitä ryöstettäisiin, niin luuleekohan joku ongelman selviävän "perheen sisäisellä keskustelulla aiheesta"?

Se suurin ongelma on juuri tämä kaiken ymmärtävä kasvatus, joka näkyy siinä ettei kouluissa voida rangaista mistään ongelmista esim. häiriköivän oppilaan erottaminen on nykyisin täysin mahdotonta ja siirtäminen toiseen kouluun.

Monilla on se harhakäsitys (ja tätä harhakäsitystä pitävät yllä myös aiheen puolesta puhuvat "asiantuntijat"), että kyse olisi perheen ongelmista, kun kyse on ennen kaikkea koulun ongelmista (siis koulujen sääntö- ja rangaistuspuutteiden ongelmista).
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

guest8096

Quote from: Elemosina on 29.10.2013, 12:42:39
Kun vanhemmille kerrotaan lapsen väkivaltaisuudesta koulussa, vanhemmat saattavat hämmästyä.

– Usein he sanovat, ettei heillä kotona ole mitään ongelmia. Se voi johtua siitä, että kotona ei ole rajoja lainkaan, Pösö kertoo.

Tai sitten se voi johtua siitä, että kotona ei ole ongelmia. Usein lapsi käyttäytyy kotona aivan eri tavalla kuin koulussa.

Kulttuurirealisti

Quote from: nollatoleranssi on 30.10.2013, 11:06:49
Se suurin ongelma on juuri tämä kaiken ymmärtävä kasvatus, joka näkyy siinä ettei kouluissa voida rangaista mistään ongelmista esim. häiriköivän oppilaan erottaminen on nykyisin täysin mahdotonta ja siirtäminen toiseen kouluun.

Tässä pitäisi suunnan muuttua tosiaan.
QuoteMonilla on se harhakäsitys (ja tätä harhakäsitystä pitävät yllä myös aiheen puolesta puhuvat "asiantuntijat"), että kyse olisi perheen ongelmista, kun kyse on ennen kaikkea koulun ongelmista (siis koulujen sääntö- ja rangaistuspuutteiden ongelmista).

Eiköhän kyse ole ongelmista molemmissa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

guest8096

Quote from: Kulttuurirealisti on 30.10.2013, 11:34:32
QuoteMonilla on se harhakäsitys (ja tätä harhakäsitystä pitävät yllä myös aiheen puolesta puhuvat "asiantuntijat"), että kyse olisi perheen ongelmista, kun kyse on ennen kaikkea koulun ongelmista (siis koulujen sääntö- ja rangaistuspuutteiden ongelmista).

Eiköhän kyse ole ongelmista molemmissa.

Ei. Minkä koti sille voi, jos koulu ei hoida hommiaan?

Kulttuurirealisti

Quote from: Frida Hotell on 30.10.2013, 11:46:48
Quote from: Kulttuurirealisti on 30.10.2013, 11:34:32
QuoteMonilla on se harhakäsitys (ja tätä harhakäsitystä pitävät yllä myös aiheen puolesta puhuvat "asiantuntijat"), että kyse olisi perheen ongelmista, kun kyse on ennen kaikkea koulun ongelmista (siis koulujen sääntö- ja rangaistuspuutteiden ongelmista).

Eiköhän kyse ole ongelmista molemmissa.

Ei. Minkä koti sille voi, jos koulu ei hoida hommiaan?
Tarkoitin sitä, että ensin koti ei hoida hommiaan, ainakin osittain siksi aiheutuu häiriökäytöstä koulussa, ja sitten koulukaan ei hoida hommiaan.

Toki on noin kuin sanoit.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Golimar

Olen kuullut juttuja että muslimimiehet hakkaavat lapsiaan ja jos sellaisiin kasvatustapoihin lisätään vääräuskoisten halveksiminen ei lapsen tai nuoren väkivaltainen käytös hämmästytä yhtään.



Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2