News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-10-23 SVT: Rosengårdsskolan7-9 suljettiin, Uppdrag Granskning kertoo miksi

Started by chacha2, 23.10.2013, 23:30:23

Previous topic - Next topic

chacha2

Ruotsin huonoin koulu 2011 oli Rosengårdsskolan - Uppdrag Granskning on katsonut minkälaisesta koulusta on kyse. Nyt keväällä 2013 koulun yläaste suljettiin. Katso ohjelmaa täältä niin suljemisen syyt selviävät:
Quote
Avsnitt 8: Uppdrag granskning
Sändes: ikväll 20.00 Tillgänglig: mer än 30 dagar kvar Säsong: 13 (17 avsnitt)

Del 8 av 16. En förlorad skola. I två program sätter Uppdrag granskning den svenska skolan under lupp. Rosengårdsskolan i Malmö rankades 2011 som Sveriges sämsta skola. Uppdrag granskning ger en bild inifrån. Programledare: Janne Josefsson.
http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-11


Ja tässä (surullista) lukemista :
http://www.svt.se/ug/rosengardsskolan-1
http://www.svt.se/ug/rosengardsskolan-2
http://www.svt.se/ug/sa-gjordes-reportaget-om-en-forlorad-skola
http://www.svt.se/ug/ronnaskolan

Lisätty: Ohjelman 1:41 minuttisen trailerin täällä , kertoo oleelliset seikat: http://www.youtube.com/watch?v=4CbPXtCCRow
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

chacha2

Rosengårdsskolan ei ole ainutlaatuinen koulu missään nimessä.
Monissa muissakin kouluissa kamppaillaan samanlaisilla ongelmilla.
Koulu on todella rauhaton ja ilman järjestystä. Näin ollen moni oppilas vaihtaa koulua. Muut eivät opi. Ja opettajan arki on hurjan kurja.
Tämä ilmeni ohjelman jälkeen kun ohjelman tekijät chattailivat katsojiensa kanssa :

QuoteJoakim: Undrar varför de problem som beskrivs i programmet angrips först i Högstadiet? Samma problem finns även i lågstadiet. Vi är tvungna att flytta pga skolklimatet vårt barn upplever och beskriver på Råbyskolan i Upplands-Bro. Skolinspektionens rapport som skrevs 2011: "Skolmiljön präglas inte av trygghet och studiero." Hen har kommit hem och berättat hur hen blivit slagen av elever som går bärsärk under lektionstid, klagar ständigt på huvudvärk på grund av den höga ljudnivån. Elever blir retade under lektionstid utan att lärare ingriper. Klassrummen är för små. Det är djungelns lag och ingen reagerar. Vi har kontaktat politiker i utbildningsnämnden, och förutom att de skickar identiska svar (har väl en mall) så är de positiva och skriver käckt att problemen löst sig när det gått 1,5 vecka sedan hen blev slagen senast. Som tur är har vi möjlighet att flytta, men jag blir förtvivlad när jag tänker på de barn som inte har den möjligheten. Vad kan man göra som förälder?

UG - Joakim: Låter hopplöst. Jag vet tyvärr inte vad du ska göra. Lider med dig.
.
.
Lärare : Bra reportage! Dessa problem förekommer redan så långt ner som på lågstadiet. Elever kallar personalen för hora mm . Kommentarer som : jag skiter i vad du säger" när läraren försöker hålla ordning och ha arbetsro för att eleverna ska lära sig. Föräldrar som inte ser till att elever kommer i tid mm. Vi i skolan behöver mandat för att få vara tydliga med vad som gäller i den svenska skolan.

UG - Joakim: Ja, jag har förstått att många lärare inte känner att de har mandat att säga till. Det är ett problem som jag upplever har förändrats under åren. Jag har själv jobbat som lärare, när jag var 19 bast. Det jag såg då gjorde att jag bestämde mig för att välja ngt annat yrke.
.
.
Gymnasielärare: Hot, våld, sexuella anspelningar och trakasserier har blivit vardag för lärare på gymnasieskolorna i Södertälje. Men det tystas ner av ledningar och politiker. Eleverna kan knappt läsa, har alla möjliga bokstavskombinationer, dyslexi osv men vi sitter med trettio elever per grupp. Inga hjälpmedel finns, förutom de stöttande orden "trolla med knäna" och "det är ditt jobb". Bara en liten del av problematiken vi lärare måste handskas med varje dag. Medan medierna och politikerna stormar om att det är lärarnas fel. Sedan till vår "hjälp" satsas pengar på en till två förstelärare/skola. Finns det någon rimlighet i allt detta?

UG - Janne: Nä, det låter välidgt konstigt. Du kan mejla mig på [email protected]

.
.
Arvid : Vet ni hur situationen ser ut på Tensta Gymnasium i Stockholm? Vet ni att situationen på Tensta Gymnasium är värre än på Rosengårdsskolan ?

UG - Joakim: Nu är det dags att säga gonatt. Sov gott och tack för att ni chattat. Peace out.
http://www.svt.se/ug/chatta-med-reportern-och-programledaren-som-gjort-kvallens-reportage boldaukset omat

Todella surkeassa tilassa on moni koulu ja moni alue Ruotsissa jo:
QuoteUppdrag gransknings reporter Joakim Lamotte har besökt Rosengård och ger en bild av den situation som ledde fram till stängningen av skolans högstadium. Det finns de som menar att skolan borde ha stängt för länge sedan. Joakim Lamotte ställer sig frågan om vi håller på att skapa områden i Sverige där det inte går att bedriva skolverksamhet?

Programledare är Janne Josefsson.
http://www.svt.se/ug/kommande-en-forlorad-skola

Kysymys jota ohjelmassa kysytään:
Ollaanko luomassa alueita Ruotsissa missä koulutoimintaa ei (enää) voida harrastaa?
¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Kauhea Ihmismäinen Otus

Huivitettu äiti klipissä:

"Tämä on katastroofi.. ei tätä voi Ruotsiksi kutsua enää ... toivottavasti sulkevat koko koulun eivätkä pelkkää yläastetta."
Pienetureiällinen lesbotransnainen

normi

Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 24.10.2013, 08:29:56
Huivitettu äiti klipissä:

"Tämä on katastroofi.. ei tätä voi Ruotsiksi kutsua enää ... toivottavasti sulkevat koko koulun eivätkä pelkkää yläastetta."
Juu ei voi ja se johtuu juuri samasta syystä miksi sulla on se huivi...
Impossible situations can become possible miracles