News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Verkkomedia: Nuoren miehen syrjäytymistarina

Started by kriittinen_ajattelija, 12.10.2013, 15:34:46

Previous topic - Next topic

kriittinen_ajattelija

QuoteNiin, melko vaikea on aloittaa, kun en tiedä mistä aloittaisi. Olen 26v. ja tunnollisesti suorittanut koulut aina ammattikouluun saakka sekä ollut vuoden varusmiespalveluksessa.

Blogiteksti julkaistaan poikkeuksellisesti nimettömänä
11.10.2013, Verkkomedia.org

QuoteArmeijan jälkeen olin töissä kokopäiväisesti aina 25 ikävuoteen asti. Nyt olen reilun vuoden ajan ollut työttömänä. Voisi siis sanoa, että minulla on jonkin verran kokemusta yhteiskunnasta ja ihmisistä, jotka arkea kanssani ovat jakaneet.

Kaikki mitä aion nyt sanoa leimaa minut varmaankin masentuneeksi, ja jotkut sanoisivat, että olen jotenkin todellisuudesta irtaantunut sekä pahasti hakoteillä. Mutta kun en ole prkele, oon vaan tätä mieltä.

Pienestä asti minulla on ollut haaveita ja ne ovat muovutuneet matkan varrella. Muiden haaveiden joukossa on kuitenkin aina ollut yksi - ehjä perhe - rakastava vaimo, jonka kanssa kasvattaa tervepäisiä lapsia, ja sitten vanheta yhdessä.

Tämä kyseinen haave, joka äkkisältä kuulostaa aika helpolta ja itsestään selvältä, on kuitenkin osoittautunut kovin hankalaksi toteuttaa. Vaikeaksi sen olen tehnyt minä itse, kun olen aika hankala ihminen (siis vaikea persoona). Vaikka miten koitan sopeutua yhteiskuntaan ja ihmisiin – hyväksyä sen kuinka ne toimii, niin aivan liian usein olen jäänyt katsomaan monttu auki, että "tämä nyt ei vaan ole oikein".

Puhuimme kuluneena iltana ystäväni kanssa yhteisestä kaverista/tuttavasta, joka oli kertonut kellistäneensä lauantaina kolme naista ja saanut piparia niistä jokaiselta. Sellainen "paha poika" jos tiedät, on lihakset ja tatuoinnit yms.

QuoteTässä kun mietiskelen asioita niin tulee mieleeni toinenkin juttu, kun keskustelin äitini kanssa kesällä. Tuumasin, että "alkaa olemaan meidän kylällä paljon uusia leskiä lyhyessä ajassa". Naapurista oli hiljattain kuollut nimittäin yhden rouvan mies. äitini siihen sopersi jotakin vastauksenaan, mutta mitä minulle jäi hänen puheista mieleen oli, että voi se olla joillekin helpotuskin kun näin on käynyt.

Sitä alkaa miettimään, että minä en ainakaan haluaisi olla mikään helpotus vaimolleni kun kuolen pois. No, ei ole vaimoa.

Näitä vastaavia tapauksia ja juttuja on tapahtunut minulle sekä läheisilleni, että voisin kertoa niistä varmasti sen sata ja yksi tarinaa, mutta onneksi laho pääni kuitenkin estää kaikkia muistamasta. Oleellinen pointti on kuitenkin se, että millaisessa ympäristössä minä elän.

Mikä on yhteiskunnan ja valtion osuus tässä sopassa? Tuntuu jotenkin, että arvot ovat pielessä ja ihmisten henkinen kehitys on jäänyt todella alhaiselle tasolle.

Usein leikittelen ajatuksella että dr. Emmet Brown tulisi aikakoneellaan pihaani joku ilta kun istun tupakilla, ja veisi minut pois – jonnekkin 1500-luvulle. Tuo haave, jota pienestä asti olen mukanani kantanut ja jolla olen kaiken paskan läpi jaksanut tarpoa, alkaa olla kuitenkin romuttunut ja rapistunut.

Se, että olen nyt ollut kuluneen vuoden työttömänä johtuu siitä, että vapaaehtoisesti irtisanouduin, enkä aio enää kantaa tämän yhteiskunnan eteen korteani kekoon. Olen liian monesta asiasta erimieltä. Tämä on eettisesti väärin ohjattu yhteiskunta.

Nyt saattekin kaikki kusipäät Suomessa, jotka käytte töissä, elättää minua seuraavat 50 vuotta. Tässä vielä kappale kaikille teille, rahan huorille...

Omat kommentit:

-Suomessa on yli 50 000 syrjäytynyttä nuorta
QuoteVuonna 2010 syrjäytyneitä 15-29 -vuotiaita nuoria oli yhteensä 51 300. Määrä on noin viisi prosenttia kaikista nuorista.
QuoteMiehiä syrjäytyneistä nuorista on 64 prosenttia ja naisia 36 prosenttia.
-Sen lisäksi:
QuoteJoka viides eli 12 000 vuonna 1987 syntyneistä on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa tai syönyt psyykelääkkeitä, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

-Jutun miestä voi pitää laiskana vasemmisto-loisena, ymmärrän sen näkökulman hyvin ja tottahan se on enemmän tai vähemmän.
-Toisaalta jutun tarina antaa hyvän näkökulman mikä on myös ymmärrettävää: miksi tehdä paskatöitä jonkun työnantajan pompoteltavana vain sen takia että voisi palata illalla tyhjään kotiin, kun pariutuminen/naimisin meno nykypäivänä ei ole enää muodissa. Jos hänelläkin olisi kotona vaimo ja pari lasta odottomassa että hän tuo leivän pöytään niin voisi olla työmotivaatiota paljon enemmän.
QuoteJoka viides suomalainen asuu yksin. Eniten sinkkuja on suurissa kaupungeissa. Esimerkiksi turkulaisista ja helsinkiläisistä joka neljäs on naimaton, leski, eronnut tai ei elä rekisteröidyssä parisuhteessa tai avoliitossa.

Nopeimmin kasvaa lapsettomien sinkkunaisten määrä. EU:n tilastolaitos Eurostatin keväällä julkaiseman vertailun mukaan lapsettomien sinkkunaisten osuus on Suomessa suhteellisesti EU-maiden suurin: toissa vuonna jo lähes 23 prosentissa suomalaistalouksista asui lapseton nainen.

Näin syrjäytyminen suunnilleen etenee:

(http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/minisaitit/livenatio/uutiset/galleriat/1625111.jpg)
Tässä on Matti Meikäläinen, 25v mies bussikuski. Sinkku ja syrjäytynyt mies, perussuomalaisena hän ei "puhu eikä pussaa" juurikaan

(http://3.bp.blogspot.com/_i8bHvCWsUqU/S8zj5EMwdfI/AAAAAAAAAbU/okyCK2sbcX4/s400/AmishFamily.jpg)
Myös Matin esi-isät olisi yhtä hiljaisia jotka eivät myöskään "puhu eikä pussaa" he teki maalla suvun kanssa peltotöitä ja yleensä koko suku oli hyvin tiivis keskenään. Suku myös järjesti Matin isän Tepon aikoinaan yhteen lähistöllä asuneen Liisan kanssa, mitään sen suurempaa kemiaa heille ei ollut mutta kyseessä olikin tyypillinen järkiavioliitto. Matin isä Teppo päätti kuitenkin myöhemmin teollistumisen levitessä muuttaa kaupunkiin parempipalkkaisen työn perässä ja Matti syntyi Helsinkiin.

(http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/minisaitit/livenatio/uutiset/1602259-max497x297.jpg)
Kaupungissa Matti muiden mukana yritti iskeä naisia mutta hän synnynnäisen hiljaisena koki sen vaikeaksi ja baarissakin naiset vältteli hänen seuraa koska Matti hiljaisena miehenä ei ole kovin luonteva naistennaurattaja. Ammatiksi Matti kouluttautui bussikuskiksi ja hän pääsi pienipalkkaisiin töihin. Aamulla Matti menee töihin ja illalla hän saapuu kerrostaloyksiöönsä missä vain kultakala odottaa häntä, viikonloppuisin hän vetää pään täyteen naapurin Sepon kanssa joka on samassa tilanteessa. Sama rundi jatkuu ja Matti iltaisin alkaa juoda yhä enemmän kaljaa yksinäisyyteensä, kukaan ei ole kiinnostunut Matin asioista ja kaikki sukulaiset asuu kaukana muualla. Matti ja työnantaja ajautuu erimielisyyksiin ja Matti päättää lopettaa työnsä - Matti syrjäytyy täydellisesti yhteiskunnasta, viettäen aikansa joko dokaamalla, tietokonetta tykittäen naapurin Sepon kanssa.

(http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/06/30/article-0-0A465469000005DC-50_468x378.jpg)
Birgitta 24v naapurista pitää Mattia mukavana mutta hän ei näe syytä miksi alkaisi seurustella Matin kanssa, tienaahan hän Mattia hieman enemmän ja tulee toimeen omillaan, lisäksi Birgitta nauttii lähikylän pelimiesten huomiosta ja on ihastunut erääseen heistä, ikävä kyllä kyseinen pelimies ei ole halukas sitoutumaan joten Birgittakin pysyy sinkkuna vuodesta toiseen. Jos he asuisivat yhä maaseudulla niin Birgitta todnäköisesti olisi solminut järkiavioliiton Matin kanssa, mutta kiitos nykyisen yhteiskunnan niin Birgitta voi toteuttaa itseään paremmin ilman Matin "tylsää" seuraa, vaikkakin hän pitää Mattia mukavana. Eikä toisaalta ole edes ketään tahoa (esim uskonnolliset piirit) kuka olisi painostamassa heitä pariutumaan, joten koko prosessi junnaa paikoillaan.

(http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/minisaitit/livenatio/uutiset/1602259-max497x297.jpg)
Matti kärsii masennuksesta eikä jaksa edes yrittää mitään, hän nostaa sosiaalitukia ja loisii yhteiskunnan kustannuksella. Hänen loisiminen tulee kalliiksi veronmaksajille ja hänen kaltaisiaan tulee kokoajan lisää valtiovallan ollessa täysin ymmällään mistä ilmiö johtuu.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

nollatoleranssi

Ottaisin tähän mukaan myös toisenlaisen näkökulman: HS: Arno Kotro - Sinä voit olla syrjäytynyt

QuoteElämä on valintoja, vastuuta ja vapautta, aivan totta. Mutta se on myös sairauksia, konkursseja, turvatonta lapsuutta, henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Paljon tulee tilaamatta. Pyytämättä ja yllättäen.

Kokoomusnuorten mainostama mahdollisuuksien tasa-arvo on utopia, huomattavasti epärealistisempi kuin Marxin parjatut näkemykset.

Mielessä on käynyt usein, kuinka pienestä on voinut olla kiinni, kummalla puolen aitaa olen.
QuoteLaitapuolen kulkija on metka käsite. Laidassa nimittäin vaeltavat varoista riippumatta myös ne, jotka ovat kadottaneet ymmärryksen siitä, mitä kutsutaan elämäksi ja sen oikuiksi. Syrjäytyä voi kokoomusnuorten kokkareilla.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

kriittinen_ajattelija

QuoteKeskustan puheenjohtaja Juha Sipilä sanoo olevansa erityisen huolissaan syrjäytymisuhan alla olevista nuorista ja erityisesti nuorista miehistä.

QuoteSipilä viittaa eri tutkimuksiin, joiden mukaan syrjäytymisvaarassa voi olla jopa joka viides ikäluokkansa nuori.

-  Pelkät yhteiskuntapolitiikan tai talouspolitiikan toimet eivät pure näihin nuoriin, hän toteaa tiedotteessaan.

Sipilän mukaan yksi lääke syrjäytymiseen voisi olla se, että käsillä tekemisen ammatit säilytettäisiin Suomessa.

- Globaalissa työnjaossa käsillä tekemiseen liittyvät työt ovat pitkälti siirtyneet halvemman työvoiman maihin. Tämä voi olla osaltaan syrjäytymiskehityksen taustalla.

Myös sosiaaliturvan kehittämisellä saataisiin Sipilän mielestä paljon aikaan. Hänen mielestään on harmillista, että toimeentulotukijärjestelmästä on tullut monelle pysyvä tulonlähde. Hänen mukaan kunnissa ei saisi päästää itseään liian helpolla syytämällä nuorille vain rahallista tukea.

Google-mainoksetAsunto Alanya
Asunto merinäköalalla Alanyasta Hanki itsellesi uusi elämä
www.letsgototurkey.com/fi/alanyaTyHy-päivä Linnanmäellä
Linnanmäki tarjoaa työporukallesi hauskoja TyHy-paketteja. Tutustu!
Linnanmaki.fi/TyHy- Jossain tapauksissa järjestelmämme voi siis jopa passivoida ihmisiä eikä kannusta tarttumaan uusiin asioihin. En voi uskoa, että rahallisen tuen saantiin kytketystä työnteon velvoitteesta voisi olla nuoren loppuelämälle mitään haittaa, Sipilä linjaa.

Hän sanoo tukevansa KELA:n tutkimusjohtaja Heikki Hiilamon keväistä esitystä siitä, että alle 25-vuotiaan perheettömän ihmisen ei pitäisi saada vastikkeetonta toimeentulotukea, vaan ennemmin tuettua työtä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013102017626808_uu.shtml

Jokaiselle miehelle kunnon työpaikka, omakotitalo ja vaimo+perhe niin loppuu syrjäytyminen.
Nykysuomessa on monille nuorille miehille on vähän haastavaa saada edes yksi noista: Sipilä luonnollisesti lestadiolaisena on osa ratkaisua, he kun pariutuu nuorena yleensä eikä lestadiolaisnaiset jää viettämään "sinkkuelämää" loputtomiin. Oikeastaan uskoisin että Suomessa lestadiolaisnuorilla on alhaisin syrjäytymisaste.
(http://static.iltalehti.fi/uutiset/juhaetu2010MH_503_uu.jpg)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

törö

Quote from: nollatoleranssi on 12.10.2013, 20:13:21
Ottaisin tähän mukaan myös toisenlaisen näkökulman: HS: Arno Kotro - Sinä voit olla syrjäytynyt

QuoteElämä on valintoja, vastuuta ja vapautta, aivan totta. Mutta se on myös sairauksia, konkursseja, turvatonta lapsuutta, henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Paljon tulee tilaamatta. Pyytämättä ja yllättäen.

Kokoomusnuorten mainostama mahdollisuuksien tasa-arvo on utopia, huomattavasti epärealistisempi kuin Marxin parjatut näkemykset.

Mielessä on käynyt usein, kuinka pienestä on voinut olla kiinni, kummalla puolen aitaa olen.
QuoteLaitapuolen kulkija on metka käsite. Laidassa nimittäin vaeltavat varoista riippumatta myös ne, jotka ovat kadottaneet ymmärryksen siitä, mitä kutsutaan elämäksi ja sen oikuiksi. Syrjäytyä voi kokoomusnuorten kokkareilla.

Kokoomus alkaa olla samanlainen tyhjäpäiden puolue kuin SDP. Vielä vähän aikaa joutavaa pälpätystä ja ympäripyöreitä puolueohjelmia niin jäsenmäärässä alkaa sama kehitys.

Katulamppu

Quote from: kriittinen_ajattelija on 20.10.2013, 20:05:52
Sipilän mukaan yksi lääke syrjäytymiseen voisi olla se, että käsillä tekemisen ammatit säilytettäisiin Suomessa.

- Globaalissa työnjaossa käsillä tekemiseen liittyvät työt ovat pitkälti siirtyneet halvemman työvoiman maihin. Tämä voi olla osaltaan syrjäytymiskehityksen taustalla.

Myös sosiaaliturvan kehittämisellä saataisiin Sipilän mielestä paljon aikaan. Hänen mielestään on harmillista, että toimeentulotukijärjestelmästä on tullut monelle pysyvä tulonlähde. Hänen mukaan kunnissa ei saisi päästää itseään liian helpolla syytämällä nuorille vain rahallista tukea.
Voi sopia kirves kädessä syntyneille maalaispojille nämä hirmuisen kalliiksi veronmaksajille tulevat ammatit, tuskin kaupunkilaispojat yhtälailla innostuvat.

Orjatöihin laittaminen on sitten se tehokkain keino syrjäyttää nuorukaiset.

Luulisin Sipilänkin sen ymmärtävän, hän tahtookin heidän syrjäytyvän siinä missä muutkin puoluejohtajat tahtovat. Maa tulee ajaa alas jotta kansasta päästään eroon.