News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-10-19 MTV3: Vuokranantaja haluaa yhteisen kielen vuokralaisen kanssa

Started by Saippuakupla, 19.10.2013, 21:05:14

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteVuokranantaja haluaa yhteisen kielen vuokralaisen kanssa

Sopivan vuokra-asunnon löytyminen voi olla joskus kiven alla. Etenkin kasvukeskuksissa kilpailu asunnoista on kovaa ja näytöissä voi olla kymmeniä asunnon haluavia. Kenet siis vuokranantaja lopulta valitsee?

– Se hyvännäköisin, rikkain ja menestynein ei aina ole vuokranantajan mielestä paras valinta. Kyllä siinä kisassa pärjää ihan tavalliset ihmiset, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

[...]

– Etenkin kasvukeskuksissa seksuaalisella suuntautumisella tai maahanmuuttajataustaisuudella on vähenevä merkitys. Silti esimerkiksi ulkomaalaisuustausta on yhä relevantti kysymys, koska ainakin itse näen niin, että vuokranantajalla ja vuokralaisella pitää löytyä yhteinen kieli. Jos sitä ei ole, niin aika huonoissa kantimissa vuokrasuhteen ylläpitäminen on.

Jos vuokranantaja ei esimerkiksi osaa englantia tai vuokralainen suomea, niin vuokraaminen voi tuntua Koro-Kanervan mukaan hankalalta erityisesti yksityisillä markkinoilla.

Mia Koro-Kanervan mukaan ei ole kuitenkaan olemassa mitään tiettyä kriteeriä, jota vuokralaisesta toivotaan.

– Kaksi tärkeintä ominaisuuttahan ovat varmasti se, että vuokra maksetaan ajallaan ja asunto pidetään kunnossa. Siitä eteenpäin mielipiteet jakautuvat aika paljonkin sen suhteen, mitä muuta siltä vuokralaiselta toivotaan, Koro-Kanerva sanoo.

[...]

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1820594/vuokranantaja-haluaa-yhteisen-kielen-vuokralaisen-kanssa

QuoteNuori kelpaa vuokralaiseksi vain vanhempien avulla

[...]

Kynnystä madallettava maahanmuuttajille yksityisillä vuokramarkkinoilla

Lisäksi asunnon vuokraaminen maahanmuuttajataustaiselle on vuokranantajilla yhä lapsenkengissä. Syynä voi olla yhteisen kielen puuttuminen, mutta myös puhdas epävarmuus.

– Sopimustilanteessa ymmärrän, että se yhteinen kieli helpottaa tilannetta, kun kaikki ymmärtävät mitä on sovittu. Meillä moni vuokranantaja on iäkkäämpi, eikä välttämättä osaa englantia tai muita kieliä. Se yhteinen kieli ei ole sinänsä kohtuuton vaatimus, mutta olen myös sitä mieltä, että löytyy hyviä sopimusmalleja vieraillakin kielillä. Ihailen ja kannustan näitä vuokrasopimuksia tekemään, Viita sanoo.

Suomen vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja on nostanut esille mahdolliset kieliongelmat ulkomaalaistaustaisten vuokralaisten kanssa. Aihe on ajankohtainen ja siitä kannattaa keskustella lisää, toteaa Vuokralaiset ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.

– Vuokranantajat puhuu ihan realismista. Meille ei ole turhaan tehty isoimpiin kaupunkeihin 38:lla eri kielellä asumisoppaita tai Suomessa ei olisi tehty 58 kielellä kuvallisia oppaita. Minä uskon, että tämä on oikea aihe kannustaa ja keskustella.

Viidan mukaan arastelun taustalla voi olla myös se, että yksityiset vuokranantajat eivät tunne välttämättä järjestöjä, jotka materiaaleja maahanmuuttajataustaisille vuokralaisille tarjoavat. Lisäksi vuokranantajilla ei ole käytössään välttämättä aina asumisneuvojia, kuten taas kunnallisissa vuokrataloyhtiöissä.

[...]

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1820746/nuori-kelpaa-vuokralaiseksi-vain-vanhempien-avulla

Edit: Lisätty toinen MTV3:n juttu samaan aiheeseen liittyen.

Ano Nyymi

Suvikit on vaan hyvät ja vuokraa asuntonsa mamuille.
Ei ole kukaan estelemässä  ;D

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote– Vuokranantajat puhuu ihan realismista. Meille ei ole turhaan tehty isoimpiin kaupunkeihin 38:lla eri kielellä asumisoppaita tai Suomessa ei olisi tehty 58 kielellä kuvallisia oppaita. Minä uskon, että tämä on oikea aihe kannustaa ja keskustella.

Kuka vuokraa asuntonsa henkilölle, joka tarvitsee asumiseen jotain erityistä kuvallista opasta?
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

dothefake

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 19.10.2013, 21:10:01
Quote– Vuokranantajat puhuu ihan realismista. Meille ei ole turhaan tehty isoimpiin kaupunkeihin 38:lla eri kielellä asumisoppaita tai Suomessa ei olisi tehty 58 kielellä kuvallisia oppaita. Minä uskon, että tämä on oikea aihe kannustaa ja keskustella.

Kuka vuokraa asuntonsa henkilölle, joka tarvitsee asumiseen jotain erityistä kuvallista opasta?
Tuleva nuiva.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Shemeikka

Quotemoni vuokranantaja on iäkkäämpi, eikä välttämättä osaa englantia tai muita kieliä.

Quotelöytyy hyviä sopimusmalleja vieraillakin kielillä

Ei taida kielitaidoton vanhus uskaltaa laittaa nimeään sopimukseen, jota ei ymmärrä. Tai nuorempikaan, itse en haluaisi allekirjoittaa mitään virallista pumakkaa joka on kirjoitettu vieraalla kielellä.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

P

Quote from: Shemeikka on 19.10.2013, 21:37:08
Quotemoni vuokranantaja on iäkkäämpi, eikä välttämättä osaa englantia tai muita kieliä.

Quotelöytyy hyviä sopimusmalleja vieraillakin kielillä

Ei taida kielitaidoton vanhus uskaltaa laittaa nimeään sopimukseen, jota ei ymmärrä. Tai nuorempikaan, itse en haluaisi allekirjoittaa mitään virallista pumakkaa joka on kirjoitettu vieraalla kielellä.

Johan on rasismia, kun ei uskalleta allekirjoittaa esim. somalinkielistä vuokrasopimusta? Taitaa olla samaa sukua sille rasismille, että puhelinta ei lainata kadulla vastaantulevalle tuntemattomalle mamulle. Mikä teitä suomalaiset oikein vaivaa? ;D
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Bienveillant

Minulla on juuri ns. "tilanne päällä", eli olen vuokraamassa yksiötä kanta-Helsingistä. Kun laitoin asuntoilmoituksen nettiin, sain puhelun huonosti suomea puhuvalta tyypiltä, joka kertoi soittavansa kaverinsa puolesta joka on juuri muuttanut Syyriasta Suomeen, Kajaaniin, mutta haluaan nyt muuttaa (yllätys, yllätys) Helsinkiin. KELA kuulemma maksaa vuokran 650 euroon asti. Soittanut tyyppi ei millään meinannut uskoa, että en vuokraa asuntoa puhelinkeskustelun perusteella tapaamatta ihmistä, joka asuntoon olisi muuttamassa, vaan haluan tavata asukkaan livenä. Tämä asuntoa vailla oleva kaveri ei kuulemma puhu lainkaan suomea, mutta vaatimustaso tuntui olevan kohdallaan, sillä minulle soittanut tyyppi sanoi, että vuokrattavan asunnon pitää olla todella hyvässä kunnossa..!  >:( Just juu, hätää kärsivät pakolaiset...!

Olen harjoittanut pienimuotoista asuntosijoittamista jo n. 15 vuotta, ja olen aina pitänyt periaatteenani, että vuokraan asunnon vain sellaiselle henkilölle, joka joutuu itse ansaitsemaan omat rahansa omalla työllään, koska uskoisin, että tällainen henkilö arvostaa kotiaan (minun omistamaani asuntoa) enemmän kuin sellainen henkilö, jolle asuminen kustannetaan yhteiskunnan loppumattomasta taikaseinästä. Mutta tässäkin asiassa saa olla kieli keskellä suuta, ettei aleta huutelemaan rasistiksi!
Sohvaltahuutelija