News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-10-01 Opettaja: Ollaan erilaisia, samanlaisia

Started by Iloveallpeople, 01.10.2013, 19:32:42

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteOllaan erilaisia, samanlaisia

Erilaisuus on aina kiehtonut ja toisaalta pelottanut ihmistä. Arjessa tuttu ja turvallinen vetää puoleensa. Erilaista vierastetaan, jopa syrjitään. Tämä inhimillinen piirre näkyy myös koulussa.

Koulut ovat kokeneet suuren muutoksen oppilasaineksen erilaistuessa. Kulttuurien määrä on kasvanut tasaisesti. Toisaalta ilmiö on hyvinkin paikkasidonnainen. Turun normaalikoulussa yli puolet perusopetuksen oppilaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea. Kun siirrytään 1,5 kilometriä länteen tai itään, naapurikouluille, on kulttuurien kirjo hyvin kapea.

Puhumme monesti erilaisuuden kohtaamisen välttämättömyydestä. Tässä ilmaisussa piilee suuri viisaus. Kun erilaiset ihmiset tapaavat ja toimivat rakentavasti yhdessä, häviävät samalla ennakkoluulot ja pelot. Se on suuri mahdollisuus suomalaisen koulun toimintakulttuurin kehittämiselle.

Monikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita. Yksi keskeisistä on suomen kielen oppiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen opettajan, oppiaineesta riippumatta, tulee toimia kielen avaajana ja opastajana. Myös yhteistyö kotien kanssa vaatii erilaista toimintatapaa. Koulussamme olemme hoitaneet tämän eri kulttuureista tulevien opettajiemme avulla.

Monikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen. Samalla opitaan toimimaan arjessa moninaisuuden keskellä. Kieli- ja kulttuuritietoisessa koulussa erilaisuus on vain ihan tavallinen asia.

Veli-Matti hakanen
Kirjoittaja on Turun normaalikoulun johtava rehtori

Opettaja -lehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Professori

Quote from: Iloveallpeople on 01.10.2013, 19:32:42

Kun erilaiset ihmiset tapaavat ja toimivat rakentavasti yhdessä, häviävät samalla ennakkoluulot ja pelot.

Olen tästä samaa mieltä. Siis edellyttäen, että tuohon edelle lainaamani sitoutuvat kaikki erilaiset ihmiset. Tämä "kaikki" on se suuri haaste suomalaiselle koululle ja yhteiskunnalle. Jopa niin suuri, ettei siinä saisi missään tapauksessa epäonnistua.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Siili

Kuulostaa ihan siltä, että moku-koulun rehtori yrittää tehdä koulukohtaisesta välttämättömyydestä hyveen.

Ei hän voi tietenkään sanoa, että pistämällä lapset kouluun 1,5 km länteen tai itään oppilaat välttyvät törmäyksiltä kehitysmaakulttuurien ikävien puolien kanssa, eikä tuo puute heikennä heidän mahdollisuuksiaan globalisoituvan maailman toimivissa osissa millään tavalla.  Ellei sitten lähdetä siitä, että Suomikin muuttuu väistämättä toimimattomaksi paskastaniaksi.

Jos itselläni olisi kouluikäisiä lapsia ja asuisin Turussa, niin tuskinpa pistäisin heitä normaalikouluun.  Ellei jostain syystä olisi pakko, tietty.



Mehud

Jos Turun normaalikoulussa yli puolet puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea, niin kyseessä ei ole enää Turun normaalikoulu. Kyseessä on Turun epänormaalikoulu. Suomalaisissa normaalikouluissa suurin osa puhuu suomea, myös turussa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

gloaming

Quote from: Veli-Matti Hakanen, Turun normaalikoulun johtava rehtori...Monikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen...

Opettaja -lehti

(toim. huom. "aito" kansainvälisyyys tarkoittaa primitivistä kehitysmaamonikulttuurisuutta)
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Uuno Nuivanen

Olipa taas kulahtanut mokutus.  (http://i213.photobucket.com/albums/cc283/mKBy09/Emoticons%20and%20GIFs/bth_sleepy.gif)

Peltipaita

QuoteMonikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita.
QuoteMonikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen.


Muistelkaamme niitä aikoja kun emme vielä olleet aidosti kansainvälisiä. Ei ollut edes monikultturisuuden haasteita. Kyllä silloin oli kurjaa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

supersankaritar

Täällä meilläpäin ainakin monikulttuurisuus on todellinen rikkaus ja lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti. Esimerkki 1. Mamu lapsi lyö suomalaislasta. Suomalaislapsi kertoo rehtorille. Rehtori sanoo,että se saattoi olla leikkimielistä,me ei saada sitä koskaan tietää.          Esimerkki 2. Suomalaislapset huutelevat mamulapselle,koska tällä liian pieni polkupyörä. Mamu kaataa suomalaisen maahan ja potkii tätä. Opettaja antaa jokaiselle tapahtumaan osallistujalle kotiin lapun,jossa kerrotaan,että kun ei huutele toisille,ei joudu ikäviin tilanteisiin. Lapussa ei mainita sanallakaan,että toisten potkiminen on väärin. Esimerkki 3. Kaksi lasta nauraa omaa juttuaan välitunnilla. Mamulapsi menee kertomaan opettajalle,että hänelle tulee ulkopuolinen olo. Opettaja pitää suomalaislapsille puhuttelun ja antaa kotiin laput,joissa kerrotaan,että ei ole hyvä nauraa,jos mamulapsi ei ole mukana jutussa,hän tuntee ulkopuolisuutta joka myöhemmin muuttuu syrjinnän kokemukseksi.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

gloaming

Vaadi aito kansainvälisyys ja monikulttuurisuus. Älä tyydy halpoihin kopioihin. Kunnon larppi tai ei mitään.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Suvaitsija

QuoteMonikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen.

No ei kyllä auta. Mokuhelvetissä asuminen ja opiskeleminen ei luo kenellekään minkäänlaisia kansainvälisiä suhteita. Ellei "aito kansainvälisyys" nyt ole sitä, että tuntee naapurista Jamalin, Mohapatran ja Nguyen lähinnä erilaisten keskinäisten selkkausten takia.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Eino P. Keravalta

QuoteErilaisuus on aina kiehtonut ja toisaalta pelottanut ihmistä.

Ei erilaisuus pelota ihmisiä, mutta väkivalta, arvojen konfliktit, hyvinvointivaltion rapistuminen, suomalaisiin kohdistuva rasismi ja luottamusyhteiskunnan tuho pelottavat.

QuoteKulttuurien määrä on kasvanut tasaisesti.

Ilmaisu ei ole todenmukainen. Kulttuurien määrää on poliittisilla päätöksillä keinotekoisesti ja tahallisesti kasvatettu.

QuoteTurun normaalikoulussa yli puolet perusopetuksen oppilaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea. Kun siirrytään 1,5 kilometriä länteen tai itään, naapurikouluille, on kulttuurien kirjo hyvin kapea.

Ennakkoluuloista roskaa. Ei kulttuurien kirjo ole välttämättä kapeampi siellä, missä on vähemmän etnisyyksiä: kulttuuri ei tiedonvälityksen aikakaudella tarvitse ihmislihaa levitäkseen. Hyödylliset ideat leviävät joka tapauksessa muutoinkin, haitalliset taas leviävät parhaiten ihmislihan välityksellä.

QuotePuhumme monesti erilaisuuden kohtaamisen välttämättömyydestä.

Ei, emme puhu, sillä kukaan ei vielä ole kertonut, miksi erilaisuuden kohtaaminen olisi välttämätöntä ja mitä se erilaisuuden kohtaamiminen edes on. Sitä vastoin yhä useampi ihmiminen Euroopassa alkaa ymmärtää kansallisvaltion tarpeellisuuden.

QuoteKun erilaiset ihmiset tapaavat ja toimivat rakentavasti yhdessä, häviävät samalla ennakkoluulot ja pelot.

Ennakkoluulot ja pelot eivät kohdistukaan sellaisiin ihmisryhmiin, joiden kanssa rakentavasti toimiminen on mahdollista. Ja päinvastoin.

QuoteSe on suuri mahdollisuus suomalaisen koulun toimintakulttuurin kehittämiselle.

Miten kehitysmaalaisuus muka voi kehittää suomalaista, kenties maailman parasta koulujärjestelmää? Suomalaisen koulun suurin haaste ei ole "toimintakulttuurin" "kehittäminen", vaan rahapula, jota multikultturismi vain pahentaa.

QuoteMonikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita. Yksi keskeisistä on suomen kielen oppiminen.

Ei kielen opettelu ole haaste, vaan normaali ja asiaankuuluva toimenpide. Mount Everestille kiipeäminen ilman lisähappea on haaste.

QuoteMyös yhteistyö kotien kanssa vaatii erilaista toimintatapaa. Koulussamme olemme hoitaneet tämän eri kulttuureista tulevien opettajiemme avulla.

Eli kotouttaminen on hylätty? Suomessa asiat hoidetaan suomalaisen kulttuurin mukaan. Muutoin kotoutuminen jää tapahtumatta ja Suomi alkaa luisua kohti kehitysmaastatusta.

QuoteMonikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen.

Tällä palstalla on usein perusteltu, miksi monikulttuurisuus on kansainvälisyyden vastakohta.

QuoteSamalla opitaan toimimaan arjessa moninaisuuden keskellä.

Ai opitaan vai? Miksei tätä olla opittu niissä Euroopan maissa, joissa monikulttuurisuus on Suomea 30 vuotta edellä, vaan ongelmat ovat vain pahentuneet?

QuoteKieli- ja kulttuuritietoisessa koulussa erilaisuus on vain ihan tavallinen asia.

Kukahan kertoisi noille tolvanoille, että "tavallinen" ei ole synonyymi "myönteiselle"?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uimakoulutettava

Quote from: Iloveallpeople on 01.10.2013, 19:32:42
QuoteOllaan erilaisia, samanlaisia

Koulut ovat kokeneet suuren muutoksen oppilasaineksen erilaistuessa. Kulttuurien määrä on kasvanut tasaisesti. Toisaalta ilmiö on hyvinkin paikkasidonnainen. Turun normaalikoulussa yli puolet perusopetuksen oppilaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea. Kun siirrytään 1,5 kilometriä länteen tai itään, naapurikouluille, on kulttuurien kirjo hyvin kapea.

Monikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita. Yksi keskeisistä on suomen kielen oppiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen opettajan, oppiaineesta riippumatta, tulee toimia kielen avaajana ja opastajana. Myös yhteistyö kotien kanssa vaatii erilaista toimintatapaa. Koulussamme olemme hoitaneet tämän eri kulttuureista tulevien opettajiemme avulla.

Veli-Matti hakanen
Kirjoittaja on Turun normaalikoulun johtava rehtori

Opettaja -lehti


Ja opettajalla jää aikaa opetettavan aineen opettamiseen ko. koulussa yhtä paljon kuin niissä kouluissa, joissa "kultturien kirjo on hyvin kapea". Voisiko jopa sanoa kalpea, apea?

Kiitos opettajalle- varoituksesta.
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

-PPT-

Tosiaankin; jos on olemassa "aitoa kansainvälisyyttä" niin millaista on sitten feikkikansainvälisyys? Sitäkö että ympäristössä ainoita ei-kantaväestöön kuuluvia on muita eurooppalaisia?

timouti

Turun normaalikoulu taitaa olla kansainvälinen koulu. Ne vierasta kieltä puhuvat ovat koulutettujen Suomeen töihin tulleitten vanhempien lapsia. Varsinaisen monikulttuurin kansoittamasta lähiökoulusta ei taida olla kyse. Ei siellä normaalikoulussa taida varsinaisia ongelmia ollakaan, pelkkää ihanteellista monikulttuuria vaan. Rehtorin ei pitäisi yleistää vaan katsoa oppilasainesta ja miettiä sen mukaan, kuka mitäkin oppii.

Arvoton

Maistereilla maistereiden puh...lässytykset. Kuten olen sanonut, meitsille jokainen tyyppi väristä ja siitä **tun "kulttuurista" huolimatta on vain äijä tai muija, jolla on jalat kahta puolta persettä.

Kulttuuri ja väri on vain pintaa. Yleensä ne ovat erikoisuuden tavoittelua perimmältään. Niillä ratsastetaan ja niitä korostetaan. No, tuskin kukaan olisi tänä päivänä uskottava maisteri, jos ei korostaisi KULTTUURIA.

ämpee

Monikulttuurisuutta sanotaan hyväksi ja hienoksi asiaksi, mutta kummallisen paljon se vaatii jatkuvia myyntiponnisteluita.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kulttuurirealisti

Quote from: gloaming on 01.10.2013, 20:01:44
Quote from: Veli-Matti Hakanen, Turun normaalikoulun johtava rehtori...Monikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen...

Opettaja -lehti

(toim. huom. "aito" kansainvälisyyys tarkoittaa primitivistä kehitysmaamonikulttuurisuutta)
Kyllä. "Aito" kansainvälisyys ei ole esimerkiksi sitä, että luokalla on lääkefirmassa johtavana tutkijana olevan aasialaisen lapsi, tai sveitsiläisen markkinointipäällikön lapsi. He eivät lähtökohtaisesti ole sitä oikeaa, haastavaa ja haasteellista, kansainvälisyyttä.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

akez

Quote from: ämpee on 01.10.2013, 21:04:18
Monikulttuurisuutta sanotaan hyväksi ja hienoksi asiaksi, mutta kummallisen paljon se vaatii jatkuvia myyntiponnisteluita.

Paskatuotteen kauppaaminen vaatii jatkuvia myyntiponnisteluja ja silti se ei mene kaupaksi. Kehno maine kiirii nopeasti.  Hyvä tuote myy itse itsensä. Hassua, etteivät mokuttajat huomaa "myyntiartikkelissaan" mitään kummaa.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Rusinapulla

Quote from: Peltipaita on 01.10.2013, 20:21:28
QuoteMonikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita.
QuoteMonikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen.


Muistelkaamme niitä aikoja kun emme vielä olleet aidosti kansainvälisiä. Ei ollut edes monikultturisuuden haasteita. Kyllä silloin oli kurjaa.

Kyllä aika entinen oli oikeasti ihanaa. Rautaesirippu piti kiertelevän ja ryöstelevän rupusakin maamme rajojen ulkopuolella ja ainoat pelot pienellä ihmisellä oli tuliko se VHS nyt ajastettua oikein ja ettei vaan Väyrysestä tule presidenttiä.

Merkkaritkin oli parempia.

"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Ano Nyymi

Quote from: ämpee on 01.10.2013, 21:04:18
Monikulttuurisuutta sanotaan hyväksi ja hienoksi asiaksi, mutta kummallisen paljon se vaatii jatkuvia myyntiponnisteluita.

Joo ja ihmeen kaukana nämä aatteen apostolit pitävät omat lapsensa siitä myymästään asiasta  ;D

sense


Veli-Matti Hakasellekin tiedoksi, että hänen kritiikittömästi ihannoimansa (viran puolesta tai ilman) koulujen monikulttuurisuuden takia  Suomen Pisa-sijoitukset tulevat lähivuosina romahtamaan. Siinä Hakaselle ainakin yksi monikulttuurisuuden haaste. Hänen on sitten syytä katsoa peiliin, kun Suomi on pudonnut 20 sijaa: on saatu sitä mitä on tilattu.

Ja suomalaiskoululaiset (ihan ne aidot ja alkuperäiset) kiittävät tiedostavia opejaan saamastaan "aidosta kansainvälisyydestä".

Meänteis

QuoteMonikulttuurinen koulu auttaa kasvamaan aitoon kansainvälisyyteen.
Vau! En tiennytkään miten helppoa nykyään on aidosti kansainvälistyä. Näköjään siihen riittää pelkästään se, että istuu samassa huoneessa muutaman maahanmuuttajan kanssa.

normi

Veli-Matti... doesn't work! It never has and never will...
ihmisluonto nyt vaan on sellainen. Tuo mitä reksi ajaa vaatii aktiivista toimintaa eli ihmisen täytyisi erikseen asennoitua noin. No mikä siinä siis on pielessä? No juuri siinä, että se ei tule luonnostaan, vaan se täytyy erikseen opettaa ja määrätä ja ohjelmoida... jokaikiselle sukupolvelle tästä ikuisuuteen. Mikään mikä ei tule ihmiseltä luonnostaan ei ole oikeasti totta vaan teeskentelyä, päälle liimattua.
Valitan... doesn't work...
Impossible situations can become possible miracles

AuggieWren

QuoteKieli- ja kulttuuritietoisessa koulussa erilaisuus on vain ihan tavallinen asia.

Veli-Matti hakanen
Kirjoittaja on Turun normaalikoulun johtava rehtori

Ei se nyt noin mene. "Kieli- ja kulttuuritietoisessa" koulussa erilaisuus on korostettua. Tällöin se ei todellakaan ole "ihan tavallinen asia", minkä sen pitäisi kyllä olla.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

normi

Quote from: AuggieWren on 02.10.2013, 09:39:13
QuoteKieli- ja kulttuuritietoisessa koulussa erilaisuus on vain ihan tavallinen asia.

Veli-Matti hakanen
Kirjoittaja on Turun normaalikoulun johtava rehtori

Ei se nyt noin mene. "Kieli- ja kulttuuritietoisessa" koulussa erilaisuus on korostettua. Tällöin se ei todellakaan ole "ihan tavallinen asia", minkä sen pitäisi kyllä olla.
AIvan, jos on tavallista, niin ei tarvitse erikseen olla "tietoinen"... reksi todistaa kirjoituksellaan, että ei todellakaan ole normaali ja tavallinen tilanne. Sääli lapsia, jotka elävät omassa maassaan vieraiden vallan alla.
Impossible situations can become possible miracles

Sitruunamelissa

#25
Quote from: Eino P. Keravalta on 01.10.2013, 20:27:38

QuotePuhumme monesti erilaisuuden kohtaamisen välttämättömyydestä.

QuoteKun erilaiset ihmiset tapaavat ja toimivat rakentavasti yhdessä, häviävät samalla ennakkoluulot ja pelot.

Ennakkoluulot ja pelot eivät kohdistukaan sellaisiin ihmisryhmiin, joiden kanssa rakentavasti toimiminen on mahdollista. Ja päinvastoin.

QuoteMyös yhteistyö kotien kanssa vaatii erilaista toimintatapaa. Koulussamme olemme hoitaneet tämän eri kulttuureista tulevien opettajiemme avulla.

Eli kotouttaminen on hylätty? Suomessa asiat hoidetaan suomalaisen kulttuurin mukaan. Muutoin kotoutuminen jää tapahtumatta ja Suomi alkaa luisua kohti kehitysmaastatusta.

Hienoa Eino P. Keravalta! Otin muutaman quoten sinulta. Tässä tulee hienosti taas mokuttajien tyypillinen kaksinaismoralismi ilmi. Puhutaan kovasti kohtaamisesten tärkeydestä ja miten ennakkoluuloja ei saa olla ja nuorten täytyy sitä ja tätä. Mutta sitten: miten toimitaan itse? Jätetään ne kohtaamiset muiden harteille! Pelkuri paheksuukin muissa sitä, minkä huomaa omassa itsessään...
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

koli

QuoteMonikulttuurisuus tuo koululle myös haasteita. Yksi keskeisistä on suomen kielen oppiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen opettajan, oppiaineesta riippumatta, tulee toimia kielen avaajana ja opastajana.

Kuullostaa todella tehokkaalta opiskelulta, kun jokaisen aineen opettaja on myös suomenkielen opettaja. Siinä vaiheessa kun pottunokkaisten lasten vanhemmat huomaavat, että omat lapset eivät saa riittävästi opetusta, niin he nostavat kytkintä ja siirtyvät vähemmän monikulttuurisempaan kouluun. Rehtori Veli-Matti Hakanen varmaan poksauttaa siinä vaiheessa sampanjapullon auki ja tuulettaa villisti, koska aito kansainvälisyys™ lisääntyy. Onhan tuo monikulttuurisuus (aito kansainvälisyys) koululle suunnaton rikkaus sillä - mitä enemmän maahanmuuttajia koulussa on, sitä enemmän koulu saa tukiaisia.
Mörökölli

Uuno

Jankkajankka...

Oleellinen asia on se, että rehtorin pallilta on täysin mahdotonta sanoa suoraan mitä ajattelee ja silloin on pakko vaan päästellä kaikenlaista liirumlaarumia tyyliin 'yritetään nyt kaikki yhdessä vaan tulla toimeen'. Hänen koulussa on paljon siirtolaistaustaista porukkaa, joiden kanssa täytyy vaan elää. Hän ei ole asian tilaa valinnut, eikä tule valitsemaan jatkossakaan.

Sen verranhan tuossa on asiaakin, että kielen oppimista korostetaan kovasti. Tämä on hyvä kannanotto kun muistaa että monet vaativat että opetusta pitää antaa siirtolaisten kotikielellä.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

sivullinen.

Quote from: supersankaritar on 01.10.2013, 20:25:00
Täällä meilläpäin ainakin monikulttuurisuus on todellinen rikkaus ja lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti. Esimerkki 1. Mamu lapsi lyö suomalaislasta. Suomalaislapsi kertoo rehtorille. Rehtori sanoo,että se saattoi olla leikkimielistä,me ei saada sitä koskaan tietää.          Esimerkki 2. Suomalaislapset huutelevat mamulapselle,koska tällä liian pieni polkupyörä. Mamu kaataa suomalaisen maahan ja potkii tätä. Opettaja antaa jokaiselle tapahtumaan osallistujalle kotiin lapun,jossa kerrotaan,että kun ei huutele toisille,ei joudu ikäviin tilanteisiin. Lapussa ei mainita sanallakaan,että toisten potkiminen on väärin. Esimerkki 3. Kaksi lasta nauraa omaa juttuaan välitunnilla. Mamulapsi menee kertomaan opettajalle,että hänelle tulee ulkopuolinen olo. Opettaja pitää suomalaislapsille puhuttelun ja antaa kotiin laput,joissa kerrotaan,että ei ole hyvä nauraa,jos mamulapsi ei ole mukana jutussa,hän tuntee ulkopuolisuutta joka myöhemmin muuttuu syrjinnän kokemukseksi.

Jos lapsena kokee muihin kohdistuvaa "positiivista syrjintää", on aikuisena varmasti maailmaan katkeroitunut rasisti. Näin minä kuvittelen. Opetusministeriössä kuvitellaan kai jotain ihan muuta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)