News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-09-04 Opettaja: Lisää sävyjä suomalaisuuteen

Started by Iloveallpeople, 04.09.2013, 11:44:14

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteLisää sävyjä suomalaisuuteen

Suaad Onniselkä on huomannut, että kouluissa lapset ja nuoret ovat suhteellisen suojattuja rasismilta, mutta vapaa-ajalla tilanne on vaikeampi.

Ainakin pääkaupunkiseudun kouluissa on jo totuttu oppilaiden eri kulttuuritaustoihin, pohtii Helsingissä Vesalan yläkoulussa matemaattisia aineita ja islamia opettava Suaad Onniselkä. Monikulttuurisessa ympäristössä kasvaneet oppilaat tietävät, etteivät etninen tausta, sukupuoli ja uskonto määrittele ihmisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Vapaa-ajalla kohdattu rasismi saattaa puolestaan näkyä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielenkäytössä. He voivat esimerkiksi nimittää itseänsä pakolaisiksi. Tämä on keino suojautua, mutta kertoo samalla karua kieltä suomalaisesta asennemaailmasta.

– Monet lapset ja nuoret tuntevat itsensä ulkopuolisiksi. Heitä ei pidetä suomalaisina, vaikka he ovat täällä syntyneet ja kasvaneet.

Aikuisilla pitää olla rohkeutta puuttua ja tunnistaa rasismin eri muotoja. Rasismi ei ole pelkästään valtaväestön harjoittamaa, vaan sitä voi esiintyä myös vähemmistöjen välillä ja vähemmistöjen sisällä.

Onniselkä kannustaa keskustelemaan oppilaiden kanssa rasismiin liittyvistä teemoista. Ryhmässä oppilaat saavat uusia näkökulmia toisiltaan ja oppivat samalla perustelemaan omia näkemyksiään.

Onniselkä suunnittelee ryhmänsä kanssa osallistumista Rasisti on pahisti -videokilpailuun osana islamin uskonnon etiikan kurssia.

Opettaja
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Fiftari

^Onko tämä taas yksi "VHM:n vika"-kirjoitus?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

kekkeruusi

Onniselkä suunnittelee ryhmänsä kanssa osallistumista Rasisti on pahisti -videokilpailuun osana islamin uskonnon etiikan kurssia.

Niinpä tietysti. Kuinkas muuten. ;D

AuggieWren

Rasismia vastustava artikkeli, joka on otsikoitu "Lisää sävyjä suomalaisuuteen". Mitäs ne "sävyt" ovat, värisävyjäkö? Ja mitäs se huomion kiinnittäminen ihonväriin on? Ettei vain rrrrrr...rasistista... Kiasus näiden talipäiden kanssa. :facepalm:
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

2011-04-17

Quote from: OpettajaAikuisilla pitää olla rohkeutta puuttua ja tunnistaa rasismin eri muotoja. Rasismi ei ole pelkästään valtaväestön harjoittamaa, vaan sitä voi esiintyä myös vähemmistöjen välillä ja vähemmistöjen sisällä.

Aikuisilla pitää olla rohkeutta puuttua ja tunnistaa rasismin eri muodoista myös vähemmistöjen (usein globaaleiden enemmistöjen) rasismi Suomen pientä valtaväestöä kohtaan.
Burkakulttuuri meets saunakulttuuri.

normi

Ei tule muuta mieleen kuin, että rikastajat ja sävyttäjät pois Suomesta. Luulen, että tämä tulee mieleen suurimmalle osasta suomalaisista vaikka eivät sitä ääneen sanokaan.  ;)
Impossible situations can become possible miracles

Suvaitsija

QuoteVapaa-ajalla kohdattu rasismi saattaa puolestaan näkyä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielenkäytössä. He voivat esimerkiksi nimittää itseänsä pakolaisiksi.

Taas uusi rasismin ilmenemismuoto. Ne ovat turvapaikanhakijoita, ei pakolaisia! Koettakaa nyt jo saada käsitteet oikein.

Yllätys taas jollekin, että monikulttuurisuus ja uudet sävyt ovat synonyymi islamille. Esim. hollantilaisista maahanmuuttajista ei moisia rikastusartikkeleita juuri tarvitse tehdä, koska he eivät ilmeisesti sävytä katukuvaa tarpeeksi.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

normi

Oikeastaan haluan sanoa kaikille mamuille, rikastajille ja sävyttäjille:

NÄPIT IRTI SUOMESTANI!  >:(

;) :)
Impossible situations can become possible miracles

koli

QuoteMonikulttuurisessa ympäristössä kasvaneet oppilaat tietävät, etteivät etninen tausta, sukupuoli ja uskonto määrittele ihmisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Merimiesnaurua kolmannella hohohoho :D Miten nuo kukkikset jaksaakin hokea tuota samaa sontaa vuodesta toiseen.. :facepalm:

Muistilista rasisteille:
- rotuja ei ole olemassa
- islam on uskonto siinä missä muutkin
- naiset ja miehet ovat pohjimmiltaan samanlaisia

Mörökölli

Conscript

Meidän 650 oppilaan koulussa ei ole kertaakaan tullut vastaan kantaväestön kohdistamaa rasismia muualta tulleita kohtaan. Mamujen rasistinen käytös toisia mamuja kohtaan sen sijaan on ihan toinen tarina.

Toadie

Uussuomea. Islamia ja neekereitä = sävyjä.

Mikä sävy se sellainen on joka muuttaa koko ympäristön itsensä näköiseksi? Vähän kuin perusvalkoiseen maaliin lisätään hitunen sävyä, niin saadaan sävyn väristä maalia joka ei ole enää valkoista.

Tai lasillinen kuravettä tynnyriin hienoa punaviiniä -> saadaan tynnyri kuravettä.
Kiitos ja kuulemiin.

VeePee

QuoteMonikulttuurisessa ympäristössä kasvaneet oppilaat tietävät, etteivät etninen tausta, sukupuoli ja uskonto määrittele ihmisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Eikö tosiaan?
Olen muslimi - voin syödä sianlihaa.
Olen muslimityttö - voin seurustella suomalaisen pojan kanssa.
Olen muslimityttö - käytän huivia vain jos niin haluan.
Olen muslimi - hyväksyn homoseksuaalisuuden.
Olen muslimi - silitän naapurin kivaa koiraa.
jne.

Uskonto ei määrittele ihmisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Dubfinn

Quote from: VeePee on 04.09.2013, 13:58:56
Eikö tosiaan?
Olen muslimi - voin syödä sianlihaa.
Olen muslimityttö - voin seurustella suomalaisen pojan kanssa.
Olen muslimityttö - käytän huivia vain jos niin haluan.
Olen muslimi - hyväksyn homoseksuaalisuuden.
Olen muslimi - silitän naapurin kivaa koiraa.
jne.

Uskonto ei määrittele ihmisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.

Öh sori, mutta tähän pitää nyt vähän änkyröidä: eihän nuo luetellut ole henkilökohtaisia ominaisuuksia vaan käyttäytymistä/tapoja  ???

Olen muslimi - olen homoseksuaali tai sitten en (ihan kuten pottunokat)
Olen muslimityttö - ihastun suomipoikiin tai sitten en (kuten jotkut potkunokkatytöt kuumenee vain etelänkikoloille)
Olen muslimi - saatan olla koirille allerginen tai sitten en (kuten pottunokat)
jne.

Uskonto (ja muut käyttäytymistä määrittävät oppi- ja taparakenteet) määrittelevät ihmisen käyttäytymistä ja joissain tapauksissa henkilökohtaisten ominaisuuksien esillepääsyä...

Ja ettei nyt tule mitään epäselvyyttä, niin myös mun mielestä pitäis päästä siihen tilanteeseen että olisi mahdollista:

Olen muslimi - olen homo ja voin myös tunnustaa sen pelkäämättä fyysisen koskemattomuuteni puolesta
Olen muslimityttö - ihastuin suomipoikaan ja voin myös ihastukseni näyttää, ehkä jopa seukata sen kanssa
Olen muslimi - tykkään rapsutella naapurin koiraa (enkä ole allerginen) ja voin sen myös julkisesti tehdä
jne.
"minä olen miettinyt miksi;
tyhmyys, pahuus vai molemmat;
ja mitä meille jäi perinnöksi;
konkurssipesä, syömävelat"

SimoMäkelä

Quote from: AuggieWren on 04.09.2013, 12:05:29
Rasismia vastustava artikkeli, joka on otsikoitu "Lisää sävyjä suomalaisuuteen". Mitäs ne "sävyt" ovat, värisävyjäkö? Ja mitäs se huomion kiinnittäminen ihonväriin on? Ettei vain rrrrrr...rasistista... Kiasus näiden talipäiden kanssa. :facepalm:

Miten olis; Lisää sävyjä somalialaisuuteen (esim)?

Outo olio

Quotematemaattisia aineita ja islamia opettava Suaad Onniselkä

??? Aika jännästi valikoituneet opetettavat aineet?

QuoteSuaad Onniselkä

Ja nimikin on aika jännä, veikkaan käännynnäistä. :roll:
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Leso

Taitaapa olla käännynnäinen hyvinkin, ellei maassamme ole useampaa Suaad Onniselkää.

QuoteReilut kymmenen vuotta sitten islamiin kääntynyt Onniselkä ostaa vaatteensa pääasiassa kotimaisista vaatekaupoista. Hän on toiminut myös islamilaisten, etupäässä Jordaniassa valmistettujen, vaatteiden maahantuojana.

Ilkka: Tyyliä peliin 26.10.2008 00:00 (Päivitetty: 04.05.2011 19:49) Kommentit 0

Tuo on jutun kiinnostavin osuus, ellei ole suunnattoman innostunut kaikenlaisesta muodista.
Kuva löytyy.

QuoteSuaad Onniselkä on yksi Suomen ensimmäisiä päteviä islamin opettajia. Hänen mielestään yksi ongelmista on se, että virkoja on auki niin vähän.
–Kiertävän opettajan työ useissa kouluissa on myös raskasta.

IS Julkaistu: 24.11.2011 16:47

Nonnii, senkin rassit.
Suomessa on todistettavasti pätevä islaminopettaja, nainen jotain noin 40-v., palannut tai palautettu.
Älkää sanoko mitään...  ;D

Onneksi aika pelaa Suaadin eduksi: varmasti virka kohta tulee, ellei ole jo tullut.
Onko? Voi olla, että luin aloitusjutun huolimattomasti.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

sense

"Onniselkä suunnittelee ryhmänsä kanssa osallistumista Rasisti on pahisti -videokilpailuun osana islamin uskonnon etiikan kurssia"

Ihan oikeasti, islamin uskonnon etiikkako on nyt se asia, mitä Suomessa tarvitaan ja kaivataan? Aika mukavasti on Suomi pärjännyt ilman sitä tähänkin asti.

Entä mikä mahtaa olla tilanne satojen miljoonien ihmisten kohdalla muslimimaissa, missä asiat hoidetaan "islamin uskonnon etiikan" mukaan? Jokainen tämän tietää: helvetin huon! Ja millä tahansa yhteiskunnallisella mittarilla mitattuna.

Hilpeätä, miten nämä toisiaan sietämättömät ja kilvan tappavat muslimit tulevat tänne Suomeen heristämään meille sormeaan ja luennoimaan miten meidän pitäisi suhtautua läheisiin kanssaihmisiin. Parhaatkin neuvojat!

Khalifatta

Quote from: Leso on 05.09.2013, 00:15:20
Taitaapa olla käännynnäinen hyvinkin, ellei maassamme ole useampaa Suaad Onniselkää.

QuoteReilut kymmenen vuotta sitten islamiin kääntynyt Onniselkä ostaa vaatteensa pääasiassa kotimaisista vaatekaupoista. Hän on toiminut myös islamilaisten, etupäässä Jordaniassa valmistettujen, vaatteiden maahantuojana.

Ilkka: Tyyliä peliin 26.10.2008 00:00 (Päivitetty: 04.05.2011 19:49) Kommentit 0

Tuo on jutun kiinnostavin osuus, ellei ole suunnattoman innostunut kaikenlaisesta muodista.
Kuva löytyy.

QuoteSuaad Onniselkä on yksi Suomen ensimmäisiä päteviä islamin opettajia. Hänen mielestään yksi ongelmista on se, että virkoja on auki niin vähän.
–Kiertävän opettajan työ useissa kouluissa on myös raskasta.

IS Julkaistu: 24.11.2011 16:47

Nonnii, senkin rassit.
Suomessa on todistettavasti pätevä islaminopettaja, nainen jotain noin 40-v., palannut tai palautettu.
Älkää sanoko mitään...  ;D

Onneksi aika pelaa Suaadin eduksi: varmasti virka kohta tulee, ellei ole jo tullut.
Onko? Voi olla, että luin aloitusjutun huolimattomasti.

FB:sta näyttää löytyvän
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen