News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-11-02 ESS: Veijo Baltzar: Sulauttaminen hävittää vähemmistöt

Started by ihminen, 02.11.2013, 08:12:03

Previous topic - Next topic

Faidros.

Ennen poltettiin, nykyään sulautetaan. Mikään ei kelpaa.
Mitä, kuuluuko jostain sulatusuuniluukkujen kolinaa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mangustin

Quote from: sense on 02.11.2013, 13:24:10
Mitäköhän ovat nämä romanien "henkiset lähtökohdat" joista heidän (ja ilmeisesti myös meidän) olisi hyvä olla tietoisia?

Induslaakso. Melkeen 4000 vuotta sitten siellä oli korkeampi sivilisaatio kuin mihin aluetta nykyään miehittävä yhteiskunta (Pakistan) on kyennyt. Oli vesiputket ja viemäröinti, tekstiiliteollisuutta, valtava maataloustuotanto, modernit kastelukanavat, satamat, tiet, kirjoitusjärjestelmä, metallinjalostusta... Jopa hampaiden paikkaus keksittiin Induskulttuurissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Indus_Valley_Civilization

tl;dr:  http://www.youtube.com/watch?v=n7ndRwqJYDM

Menestys perustui tietenkin työntekoon, innovaatioihin ja kaupankäyntiin. Tuosta on tultu rutkasti alaspäin.

Quote from: Faidros. on 03.11.2013, 12:54:17
Kuka nykyihminen on halunnut panna neandertalinaista? Pakko olla toisinpäin ja melko varmasti perinteisellä nuijanukutuksella hoidettua yllätysseksiä. ;D

Et sitten ole koskaan ollut pilkun aikaan baarissa? Homo Sapiens panee ihan mitä tahansa  ;D

Roteva neandertalineito on varmaan ollut hyvä emäntä luolamiehelle.

Faidros.

^^Rändom kirjoitti, että kaksinumeroinen prosentti perimää. Silloin se voi olla jopa 99%  :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kim Evil-666

Jos tuo sulauttaminen on toimiva hävittämiskeino , niin ei kun vaan kaikki joukolla sulauttelemaan . ;)
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

AcastusKolya

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.11.2013, 11:13:53
mikäli ministereiden sairaat haaveet alkoholinsaannin vittumaisemmaksi tekemisestä toteutuvat. Kaikki eivät jaksa tai ehdi rampata Tallinnassa läpinäkyvää hakemassa,

Mikä siinä viinassa on niin hyvää, että kannattaa meren takaa kantaa hevoskuormallinen? Onko humala tavoittelemisen arvoinen olotila?
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Arvoton

Kiba Lundbergillä oli ainakin muutama vuosi sitten omat näkemyksensä kulttuurista, johon oli syntynyt.

EDIT Ainii, Frimanin Raikulla myös.

Eino P. Keravalta

Quote from: AcastusKolya on 03.11.2013, 14:03:51
Quote from: Eino P. Keravalta on 03.11.2013, 11:13:53
mikäli ministereiden sairaat haaveet alkoholinsaannin vittumaisemmaksi tekemisestä toteutuvat. Kaikki eivät jaksa tai ehdi rampata Tallinnassa läpinäkyvää hakemassa,

Mikä siinä viinassa on niin hyvää, että kannattaa meren takaa kantaa hevoskuormallinen? Onko humala tavoittelemisen arvoinen olotila?

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että viina on pahaa eikä humalassa juuri kannata olla.

Tosin minun henkilökohtaisella mielipiteelläni ei ole mitään väliä: ihmiset hakevat merentakaisen lastinsa joka tapauksessa ja vielä kasvavin määrin, jos alkoholin saantia edelleen vaikeutetaan. En ole niinkään viinanjuonnin puolesta kuin holhousta ja vahingollista alkoholipolitiikkaa vastaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kim Evil-666

Quote from: Arvoton on 03.11.2013, 14:04:34
Kiba Lundbergillä oli ainakin muutama vuosi sitten omat näkemyksensä kulttuurista, johon oli syntynyt.

EDIT Ainii, Frimanin Raikulla myös.

Näkemykset toivat roppakaupalla tappouhkauksia . On se saatana hieno kylttyyri tuo mustalaiskylttyyri . Sanoisin , että ei sulautettavissa .
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

foobar

Quote from: Kim il-66 on 03.11.2013, 14:11:03
Quote from: Arvoton on 03.11.2013, 14:04:34
Kiba Lundbergillä oli ainakin muutama vuosi sitten omat näkemyksensä kulttuurista, johon oli syntynyt.

EDIT Ainii, Frimanin Raikulla myös.

Näkemykset toivat roppakaupalla tappouhkauksia . On se saatana hieno kylttyyri tuo mustalaiskylttyyri . Sanoisin , että ei sulautettavissa .

Tappouhkaus on merkki siitä että välitetään. Perunanenäyhteiskunnassa ei osata välittää kanssaihmisistä lainkaan samalla yhteisöllisyydellä kuin meitä paremmissa kulttuureissa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Leso

Quote from: Arvoton on 03.11.2013, 14:04:34
Kiba Lundbergillä oli ainakin muutama vuosi sitten omat näkemyksensä kulttuurista, johon oli syntynyt.

EDIT Ainii, Frimanin Raikulla myös.

Jaa, olikohan aika vasta kun luin ikivanhasta, mutta silti aina ajankohtaisesta, Suomen pätevimmästä uutislehdestä eli Seiskasta, että Rainer Friman käy jotain kansanopistoa ja aikoo opintojensa pohjalta pyrkiä teologiaa opiskelemaan.

En tiedä. Olenpa vaan aina pitänyt Raineria tolkullisena.
Muista heimolaisistaan olen sitä mieltä, että.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Arvoton

Romaneita on kymmeniä miljoonia. Suomalaisia about 6. Tiedän, että he ovat vähemmistönä jokaisessa asuinmaassaan.

Käsitykseni on, että romanit eivät ole sen enempää pakistanilaisia kuin intialaisiakaan, jonkin sortin sukulaiskansoja ehkä. Arjalaiskansoista kukin guuglettakoon itse. Olen aika saletti, että intialaiset ovat ajaneet romanit mailtaan muualle. Syitä voi kukin pohtia. Niistä kun ei ole selvillä (tai kehtaa olla) edes kapitalistinenkaan tiedemies. Poliittisesta tiedemiehestä puhumattakaan.

Onneksi nostettiin suvaitsevaisuus ja rasismin vastaisuus länsimaisten yhteiskuntien keskeisimmiksi periaatteiksi. Nyt ei yhdenkään vähemmistön tarvitse sopeutua yhteiskuntiin, joissa elävät. Nämä periaatteet synnyttivät myös vallitsevan tilaneen, että muissa kuin länsimaissa, etenkin kehitysmaissa asuvien ihmisten ei tarvitse tuhlata energiaansa työhön ja taisteluun omien maidensa kehittämiseksi. Muutto länsimaihin on helpompi ja kevyempi ratkaisu. Ei tule niin hiki. Henkilökohtainen oikotie. Tämä niin eestiläisellä kuin kamerunilaisellakin.

ike60

Kirjoitin tästä asiasta Professorin blogin kommenttiosioon. Seuraavassa toimitettu versio tuosta kommentista.

Tässä on erotettava kaksi asiaa, kulttuurin häviäminen ja siihen kuuluvien ihmisten kohtalo, kuten Professori tuossa blogikirjoituksessaan tekee. Ihmisillehän voi käydä hyvinkin vaikka kulttuuri häviäisi, kuten Professori blogikirjoituksessaan toteaa. Baltzar ilmeisesti pitää kohtalokkaana kulttuurin häviämistä kohtalokkaana, kävipä kyseisen kulttuurin ihmisille sitten miten hyvin tahansa. Mutta voidaanko kohtalokkuudesta todella puhua aina kulttuurin häviämisen yhteydessä? Eikö kulttuuri ole pikemminkin väline ihmisten hyvinvoinnin, itsensätoteuttamisen ja muiden hyvien asioiden edistämiseksi? Eikö se ole ennen kaikkea rakenne joka tuottaa välineitä hengissäsäilymiseen ja menestykseen, ihmisten elämään sisältöä, mielekkyyttä ja ehkä hyvää mieltä ja onneakin, siis kaikkea sitä joka mahdollistaa elämän ja tekee sen elämisen arvoiseksi?

Kaikki voinemme olla yhtä mieltä siitä, että on olemassa kulttuuripiirteitä, jotka eivät ole säilyttämisen arvoisia. Esimerkiksi joissakin kulttuureissa yleinen tyttöjen sukupuolielinten silpominen - joka tunnetaan harhaanjohtavasti ympärileikkauksen nimellä - tuottaa varmasti enemmän kärsimystä kuin mahdollisia myönteisiä vaikutuksia. Maapallo olisi ihmisille parempi paikka, jos tyttöjen sukupuolielinten silvonta saataisiin loppumaan.

Myös kokonaiset kulttuurit voivat sisältää niin paljon dysfunktionaalisia piirteitä, että niiden häviäminen surettaa vain harvaa. Esimerkiksi natsikulttuurissa oli joitakin myönteisiäkin piirteitä (kuten tulevaisuudentoivo), mutta moniko oikeasti suree sitä, että natsikulttuuri on käytännössä hävinnyt? Entä moniko pitäisi huonona asiana sitä, että taleban-kulttuuri häviäisi Afganistanista?

Kulttuurin häviämisen edesauttaminen toimenpiteillä, joiden tiedetään muuttavan sitä joissain suhteissa kielteiseen suuntaan, on kyseenalaista ja sitä pitäisi harkita tarkasti ennalta. Kulttuurin hävittäminen tahallisesti voi olla tuomittavaa. Kulttuurin hävittäminen voimakeinoin on barbaarista. Mutta jos kulttuuri on itsekseen häviämässä, kannattaako ainakaan enimmäkseen dysfunktionaalista kulttuuria tekohengittää? Eikö olisi parempi tehdä inventaari kyseisen kulttuurin mahdollisista myönteisistä piirteistä, ja sitten yrittää suojella ja vaalia juuri niitä piirteitä?

Hyvien piirteiden omaksuminen muista kulttuureista ja dysfunktionaallisten piirteiden häviäminen on kulttuurin evoluutiota parempaan suuntaan. Kuten Professorikin blogikirjoituksessaan antaa ymmärtää, juuri noilla tavoin kulttuureja kannattaa kehittää.

Arvoton

Quote from: Leso on 03.11.2013, 14:18:50
En tiedä. Olenpa vaan aina pitänyt Raineria tolkullisena.
Muista heimolaisistaan olen sitä mieltä, että.

Raamattuopinnoistaan en tiedä, mutta jo varhaisnuorena pyöriessäni seurakuntanuorissa yhdellä ihmisellä näin Romanos-yhtyeen (tai jtk sinne päin) levyn ja siinä taisi olla Raikku nuorena kannessa. Hänhän on ollut nuoresta asti helluntailainen (kuten mannet aina, jos ovat uskovia).

En ota kantaa kenenkään henkikökohtaiseen uskoon. Monesti usko pistää ihmisen raiteilleen ainakin elintapojen suhteen. Joistakin harvoista tulee sietämättömiä sanan julistajia ja lähetyssaarnaajia, l. usko vie viinan sijaan.

Suuri EDIT Nyt sekoitin taas asiat. Raikun ainakin yksi bändi oli Freidiba Boodos. Pitäisi äijältä kysyä itseltään, kävikö hän myös Romanosissa.

Rändöm

Quote from: kriittinen_ajattelija on 03.11.2013, 13:04:18
QuoteSub-Saharan Africans actually have more archaic admixture.
The difference is that it came not from Neanderthals but from archaic groups within Africa.
About 13% of the sub-Saharan gene pool comes from an earlier expansion of pre-modern hominins that occurred c. 111,000 years ago. 

Kiitos lisävalaistuksesta. Kun puhuin aiemmassa viestissäni kaksinumeroisista prosenteista, tarkoitin juuri jotain 10-15 % prosentin luokkaa, en suurempaa. En vain muistanut tarkempia lukuja siihen hätään. Lisähuomiona vielä se, että monien teorioiden mukaan se osa mustien afrikkalaisten perimästä, joka ei tule nykyihmisistä, tulee luultavimmin nimenomaan homo heidelbergensistä eikä tätä hieman arkaaisemmasta homo erectucksesta, kuten oli aiemmassa viestissäni erehtynyt kirjoittamaan. Tämäkin on toki vain yksi spekuloiduista teorioista. Toisena kiinnostavana huomiona myös se, ettei neanderthalilaisten perimää tosiaan myöskään löydy Australasian asukeista, mutta sen sijaan noin 6 % heidän perimästään on peräisin denisova homineista. Kiinnostava aihe, mutta tämän ketjun kannalta OT, joten ei tästä sen enempää.

kriittinen_ajattelija

#44
Quote from: Rändöm on 03.11.2013, 14:54:05
Quote from: kriittinen_ajattelija on 03.11.2013, 13:04:18
QuoteSub-Saharan Africans actually have more archaic admixture.
The difference is that it came not from Neanderthals but from archaic groups within Africa.
About 13% of the sub-Saharan gene pool comes from an earlier expansion of pre-modern hominins that occurred c. 111,000 years ago. 

Kiitos lisävalaistuksesta. Kun puhuin aiemmassa viestissäni kaksinumeroisista prosenteista, tarkoitin juuri jotain 10-15 % prosentin luokkaa, en suurempaa. En vain muistanut tarkempia lukuja siihen hätään. Lisähuomiona vielä se, että monien teorioiden mukaan se osa mustien afrikkalaisten perimästä, joka ei tule nykyihmisistä, tulee luultavimmin nimenomaan homo heidelbergensistä eikä tätä hieman arkaaisemmasta homo erectucksesta, kuten oli aiemmassa viestissäni erehtynyt kirjoittamaan. Tämäkin on toki vain yksi spekuloiduista teorioista. Toisena kiinnostavana huomiona myös se, ettei neanderthalilaisten perimää tosiaan myöskään löydy Australasian asukeista, mutta sen sijaan noin 6 % heidän perimästään on peräisin denisova homineista. Kiinnostava aihe, mutta tämän ketjun kannalta OT, joten ei tästä sen enempää.
Huomioitavaa on myös että riippumatta siitä onko afrikan negroidit tai eurooppalaiset sekoittuneet muitten ihmislajien kanssa niin, olisimme jokatapauksessa hyvin erilaisia. Toisin kuin yleensä luullaan niin eurooppalaisethan ei polveudu afrikan negroideista, itse nykyinen negroidi rotu kehittyi vasta paljon myöhemmin siitä kun ensimmäiset esi-isämme lähti afrikasta.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Pepe

Minä en kyllä ymmärrä mikä siinä sulautumisessa niin kauheaa on kenellekään, JOS se hyödyttää sekä valtaväestöä, että sulautuvaa vähemmistöä. Jos muutetaan toiseen maahan paremman elämän perässä, luulisi, että siihen parempaan elämään haluttaisiin sitten sulautua. Sen sijaan Suomessakin maahanmuuttajat haikailevat oman kulttuurinsa perään, sen saman kulttuurin, jota ovat lähteneet pakoon. Tässähän menevät jo aivot solmuun. Jos Suomi romahtaisi riitoihinsa, en kai minä pakenisi ulkomaille hehkuttamaan suomalaisen kulttuurin ihanuutta.

rölli2

kun suomalaiset muutavat ulkomaille TYÖTÄ tekemään he vaalivat omaa kulttuuriaan pienissä piireissä työn ulkopuolella omalla ajalla ilman asuinvaltion tukia ja hehkutusta. kun afrikkalaiset yms. tulevat suomeen ja myös täällä olevat mustalaiset vaalivat omaa kulttuuriaan on se niin ylenpalttista ja kallista, että veronmaksajien rahaa kuluu reilusti eikä työtä ehdi tehdä

Pohjolan puolesta

Lukekaapas vielä enemmän mitä vaaditaan kulttuurineuvokseksi pääsemiseksi.
Ehkäpä siinä on hiukan kulttuurisia erityispiirteitä!
http://hommaforum.org/index.php?topic=31782.0
http://matkamiehenmietteita.blogspot.fi/2012/02/kuka-vanhoja-muisteleesita-tikulla.html

QuoteHS - Kotimaa - 22.1.2005 - 2572 merkkiä - 1. painos

Kirjailija Veija Baltzar tuomittiin törkeästä petoksen yrityksestä

KIMMO NOROKORPI

Raaseporin käräjäoikeus tuomitsi perjantaina romanikirjailija Veija Baltzarin, 62, yhdeksän kuukauden ehdolliseen vankeuteen törkeän petoksen yrityksestä. Oikeus hylkäsi Baltzaria ja tämän tuttavamiestä vastaan tuhopoltosta nostetut syytteet. Baltzar on kiistänyt kaikki syytteet.

Oikeudenkäynti liittyi Balzarin pojan omistaman vanhan kansakoulun tulipaloon Karjaalla vuoden 2003 maaliskuussa. Asuinpinta-alaltaan yli 600 neliömetrin rakennuksessa toimi romanikulttuurille omistautunut kulttuuri- ja kurssikeskus. Romaanikirjailijana nimellä Veijo Baltzar tunnetuksi tullut Baltzar muutti talosta pari viikkoa ennen paloa. Rakennus tuhoutui maan tasalle.

Syyttäjän mukaan Baltzar yllytti tuttavansa sytyttämään palon. Syyttäjä esitti palon syttyneen voimakkaasta työmaalampusta, joka olisi sytyttänyt sen läheisyydessä olevan palonaran materiaalin. Kirjailijan tuttavamies myönsi sytyttäneensä tämän pyynnöstä taloon valot, mutta oikeuden mukaan näyttöä tahallisen tulipalon aiheuttamisesta ei ollut. Palonsyytutkimuksissa ei pystytty selvittämään varsinaista syttymissyytä.


Vaikka näyttö ei riittänyt tuomioon, oikeus katsoi että Baltzarilla oli vahva motiivi talon polttamiseen. Oikeuden mukaan kirjailijan tarkoituksena oli päästä eroon rakennuksesta, ja hän oli jo ostamassa uutta asuntoa Helsingistä. Baltzarin ja tämän pojan taloudellinen tilanne oli heikentymässä, ja taloa oli vaikea myydä. Kiinteistön ja sen irtaimiston vakuutusarvoa oli nostettu vain hieman ennen tulipaloa. Lisäksi erityisesti tunnearvopitoista omaisuutta oli viety kiinteistöstä hiljattain pois. Oikeus katsoi Baltzarin myös vaikeuttaneen palon syyn tutkintaa.

Kirjailija ja hänen poikansa laativat tapahtumasta vakuutusyhtiölleen yli miljoonan euron vahinkoilmoituksen. Baltzar vaati omistamastaan irtaimistosta lähes 450000 euron korvausta. Vakuutusyhtiön mukaan useiden esineiden arvoa oli liioiteltu huomattavasti ja palossa tuhoutuneeksi ilmoitettiin myös omaisuutta, jota ei löytynyt vain kahta kuukautta aiemmin vakuutusyhtiölle annetusta omaisuusluettelosta. Tuolloin hän ilmoitti vakuutetun irtaimistonsa arvoksi 240000 euroa. Lisäksi Baltzar vaati itselleen korvausta myös naisystävänsä omaisuudesta.

Baltzar selitti asiaa sillä, että hän oli sekoittanut eurot ja markat. Hän korjasi myöhemmin vahingon määräksi vajaat 160000 euroa. Oikeus katsoi, että kyse oli törkeästä petoksen yrityksestä.

http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/Kirjailija+Veija+Baltzar+tuomittiin+t%C3%B6rke%C3%A4st%C3%A4+petoksenyrityksest%C3%A4/HS20050122SI1YO0361p?free=Veijo Balzar&date=1990&advancedSearch=&
[/quote]

McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

JJohannes

Käsittääkseni Baltzar on juuri aiemmin kommentoinut kriittisesti mustalaisten itsensä elämäntapoja ja luulenpa, että tätäkin lausuntoa pitää analysoida vähän tarkemmin. Mustalaiset ovat Suomessa vähän kuten vaikkapa algerialaiset Ranskassa. Jos ranskanalgerilalainen muthafucka-gangsta-lähiönuori pistettäisiin keskelle Algiersia, hän saisi sakinhivutusta aika nopeasti koska vaikka omaakin varmasti algerialaisesta muslimikulttuurista monia negatiivisia puolia, ei hän omaa enää ainoatakaan sen kulttuurin positiivista puolta. Nykypäivän mustalaiset käyttävät huumeita, ovat omaksuneet pidäkkeettömän konsumerismin eivätkä ole enää kiinnostuneet perinteisistä asioista kuten hevosista tai käsitöistä tai uskonnosta. He ovat samaa white trashia kuin muutkin kouluttamattomat köyhät, mutta mustalaiskulttuurin negatiiviset piirteet, joista pidetään kuitenkin edelleen kiinni tekevät heistä vielä hankalampia ihmisiä.

Ehkä tämän ongelman voisi tiivistää juurettomuuden käsitteeseen. Perinne voi olla ylläpitävä tai tuhoava voima.

EDIT: Voi myös olla, ettei Baltzar tarkoittanut tätä. Siinä tapauksessa hänen lausunnossaan ei ole mitään järkeä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Pepe

Niin. Jos nyt kuvittelen ihan ajatusleikkinä vaikkapa sellaista, että minun perheeni olisi muuttanut Ranskaan kun olin 7-vuotias, ja sitten isä ja äiti olisivat sanoneet, että nyt me asumme Ranskassa ja täällä pysymme, mutta että sinä poika pysyt suomalaisena etkä ranskalaiseksi muutu, niin eipä siitä olisi hyvää seurannut.

Mitä taas mustalaisiin tulee, niin... jaa-a, jotain siinä romanikulttuurissa on niin vahvaa, ettei siitä näköjään niin vain lähdetä valtaväestöön sulautumaan. Suomalaisille mustalaisille ei kuitenkaan voi sanoa, että palatkaa kotiinne, ja sikäli mustalaisten vertaaminen mamuihin ei tunnu järin hyvältä ajatukselta.