News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-06-15 Lotta Backlund/VL: En mä tajua politiikkaa!

Started by Kaptah, 16.06.2009, 12:45:23

Previous topic - Next topic

Kaptah

http://www.vihrealanka.fi/blogit/en-ma-tajua-politiikkaa

QuoteEn mä tajua politiikkaa15.6.2009

Eurovaalit saatiin pois alta, ja nyt joudutaan – saadaan! – odottaa seuraavia vaaleja melkein kaksi vuotta.
Jo eurovaaliaikojen alusta on ihmetelty, miten ihmiset vaan eivät viitsi keskeyttää kesäpäivää omien etujensa ajamiseen, vaan äänestysprosentti jää kerta toisensa jälkeen nöyryyttävän alhaiseksi. Tänä vuonna 40 prosenttia kansasta raahautui uurnille.

Se tarkoittaa, että 60 prosenttia kansalaisista jätti äänestämättä, ja siihen on pakko kuulua ihan fiksujakin ihmisiä. Ketkä ovat nämä ihmiset, jotka eivät äänestäneet? Noilla prosenteilla ainakin sata jokaisen Facebook-kavereista jätti äänestämättä.

Minun korviini ei tosin ole kantautunut, että joku tuttu olisi jättänyt äänestämättä, mutta eihän sitä minulle kerrotakaan. Tarpeeksi läheiset ystävät olen nalkuttanut äänestämään. Kavereistakin ne, jotka eivät äänestäneet, varmaan valehtelevat minulle äänestäneensä. Ihan siksi, että se pilaa taas tunnelman, kun aloitan demokratiaesitelmän illanvietossa.

Koska siis voidaan päätellä, että nukkuvissa on suht fiksujakin tyyppejä, pitää kysyä, miksi he nukkuvat? Kyllä he ymmärtävät, ettei äänestämättä jättäminen ole mikään protesti.

Media ja puolueet syyttelevät toisiaan kilpaa siitä, miksi kumpikaan ei osaa tehdä EU:ta ymmärrettäväksi. Minusta molemmat pärjäsivät tällä kierroksella aika hyvin! Paremmin kuin me äänestäjät, selkeästi.

Olikohan ongelma uskaltamisessa? Olen huomannut, että välkyt aikuiset ihmisetkään eivät aina oikein kehtaa tai uskalla muodostaa mielipiteitä. Olen kuullut ystäviltä ja sukulaisiltani monesti, että "sinä kun ymmärrät politiikkaa, niin mitä mieltä pitäisi olla...."

Politiikka on siitä hienoa, ettei sitä ole pakko ymmärtää kokonaisuudessaan saadakseen olla jotain mieltä. Ja enhän minä sitä politiikkaa muita paremmin ymmärrä, mutta seuraan sitä ehkä heitä aktiivisemmin. Ja he harrastavat jotain muuta.

Kun on aikansa ollut poliittisessa maailmassa aktiivinen, osaa nähdä tiettyjä syy–seuraus-kuvioita, aavistaa joitain käänteitä tai tehdä valistuneita arvauksia asioista.

Mutta en minä osaa muodostaa mielipidettä uudesta asiasta sen paremmin kuin kukaan muukaan. Sehän se hieno puoli politiikassa onkin, että fiilis riittää – niin kauan kuin sitä muistaa kutsua arvoksi.

On aina parempi, jos pystyy perustelemaan mielipiteensä, mutta miksi olisi pakko? Eiväthän kaikki ehdokkaatkaan perustele.

Mutta vähemmän kyynisesti: Mielipiteen voi muodostaa ja sitä puolustaa, vaikka ei osaakaan argumentoida sitä budjettiluvuilla, tilastoilla tai tutkimuksilla. Se on täysin oikeutettua ja kannatettavaa, kun vaihtoehto on olla olematta mitään mieltä tai vain salaa jotain mieltä.

Äänestyspäätöksen perusteluksi riittää ihan hyvin: "kun mä nyt vaan oon sitä mieltä".

Kirjoittaja on stand up -koomikko, kokoomuslainen poliitikko ja tv-toimittaja. Teksti on julkaistu lehdessä 12.6.2009. Lisää lehdessä julkaistuja kolumneja löydät täältä.

Teksti: Lotta Backlund
Tulosta
Lähetä kaverille
Linkitä juttu

Tämä vetää aika todella hiljaiseksi. Tällaista tekstiä siis poliittinen puolue julkaisee lehdessään.

Olisiko kyseessä ilmiö, että Vihreät huomaavat, etteivät pärjää joissain asioissa asia-argumenteilla väittelyssä? Nyt sitten lohdutetaan väittelyssä hävinneitä, että oleellista ei ole perustella mitään kun vaan muistaa äänestää kaikkia kivoja asioita.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

reino

Itse asiassa olen Backlundin kanssa tästä aivan samaa mieltä:
Äänestyspäätöksen perusteluksi riittää ihan hyvin: "kun mä nyt vaan oon sitä mieltä".

Nyt ei tarvita eduskuntavaaleja varten enää mitään muuta, kuin jokaiseen vaalipiiriin ainakin yksi varteenotettava ehdokas, joka uskaltaa avoimesti tarjota äänestäjille vaihtoehdon:

"jos ootte sitä mieltä, että Suomi ei tarvitse monikulttuuria, niin äänestäkää tätä"

Niitä järkiperusteluita voidaan kelata läpi loputtomiin ihmisoikeuksista orjalaivatervaan ja toisinpäin ja taas alusta uudestaan, mutta ei se itse asia siitä miksikään muutu.

Joko ihmiset ovat nyt vaan sitä mieltä, että nyt riittää. Tai sitten eivät ole.

annepa

Quote from: Joni on 16.06.2009, 12:45:23

QuoteLotan plaaplaa

Tämä vetää aika todella hiljaiseksi. Tällaista tekstiä siis poliittinen puolue julkaisee lehdessään.

Olisiko kyseessä ilmiö, että Vihreät huomaavat, etteivät pärjää joissain asioissa asia-argumenteilla väittelyssä? Nyt sitten lohdutetaan väittelyssä hävinneitä, että oleellista ei ole perustella mitään kun vaan muistaa äänestää kaikkia kivoja asioita.
Lotta on käsittääkseni kokkari. Tai on ainakin ollut. Mutta sehän ei poista sitä faktaa että tämä oli vihreässä lehdessä tämä juttu.

Jussi Halla-aho

Quote from: annepa on 16.06.2009, 13:14:32
Quote from: Joni on 16.06.2009, 12:45:23

QuoteLotan plaaplaa

Lotta on käsittääkseni kokkari. Tai on ainakin ollut. Mutta sehän ei poista sitä faktaa että tämä oli vihreässä lehdessä tämä juttu.

Lotta on samanlainen vihreä myyrä kuin Sirpa Pietikäinen. Eduskuntavaalien alla hän ilmoitti, että tehokkaimmin rasismia vähennetään lisäämällä maahanmuuttoa.
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

viherpiiperö

Taitaa olla tarkoituksella ripaus stand up -komiikkaa mukana Lotan läpätyksessä, itse asiassa ei ihan pieni ripaus. Mutta kyllä tuohon mahtuu totuuden siemenkin mukaan, monet äänestävät puhtaasti fiiliksen mukaan ja mielestäni saavat niin tehdäkin. Tavallaan niin teen minäkin, vaikka varsinkin nykyään pyrin tutkimaan omaa näkemystäni alistamalla sen faktoille ja toisten näkemyksille.

Nuorena idealistina äänestin Vihreitä ja nyt on pakko myöntää että ei pahemmin järki päätä pakottanut joskin puolue on niistä ajoista muuttunut huonompaan suuntaan. Vaikka politiikka kiinnosti jo tuolloin, en nähnyt suurta kuvaa joka alkaa näin vanhemmiten hiljakseen onneksi hahmottua.

Lopulta jokainen muodostaa mielipiteensä omien arvojensa mukaan, vaikka joihinkin ihmisiin on helppo todella helppo vaikuttaa maalailemalla uhkakuvia. Näitä ihmisiä löytyy vasemmalta, keskeltä ja oikealta. Olennaista on se, että osaa pelotella kyseiseen ihmiseen vetoavalla asialla. Rasismilla pelottelun olen havainnut olevan turhankin tehokasta ja joutunut puolustelemaan omaa kantaani liian usein sekä välillä jopa raivon partaalla (onneksi on kuitenkin pokka pitänyt).

Itse en ole yrittänyt ketään varsinaisesti käännyttää, mutta latonut pöytään faktoja sen verran että järkevä ihminen osaa niitten perusteella muuttaa kantaansa tai vähintään tarkistaa omia näkemyksiään. Välillä hyvinkin menestyksekkäästi, parhaillaan vakuuttanut Sampo Terhon olevan parempi ja ehkä jopa luontoa suojelevampi vaihtoehto kuin Heidi Hautala.

Lotta Backlund on kyllä todella rasittava lässyttäjä ja julkaisu tapahtui hänen arvolleen sopivassa paikassa. En sinänsä usko että kyseessä on mitenkään tyhmä ihminen, mutta jotain realismia olisi syytä hänenkin takoa omaan päähänsä vaikka väkisin. Aika selvää on että hän pitää normaaleja suomalaisia juntteina jotka eivät mitään mistään ymmärrä. Se on pikkuriikkisen säälittävää koska vielä jonakin päivänä totuus (toivottavasti) hänellekin valkenee ja sitten hävettää. Tuo kommentti jossa hän on kertonut parhaan rasisminvastaisen keinon olevan maahanmuuton lisääminen todistaa äskeisen väittämäni, harmi että on mennyt ohi ko. lausunto mutta uskon kun kerran Halla-aho näin kertoo.

Jussi Halla-aho

Quote from: viherpiiperö on 16.06.2009, 13:54:16
Tuo kommentti jossa hän on kertonut parhaan rasisminvastaisen keinon olevan maahanmuuton lisääminen todistaa äskeisen väittämäni, harmi että on mennyt ohi ko. lausunto mutta uskon kun kerran Halla-aho näin kertoo.

Thank god for the Internet: http://www.katsomo.fi/?progId=7850&itemId=7914. (Pysäyttävä on myös ääneen päässeen koululaistytön syväanalyysi.)
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

M.K.Korpela

Quote from: Jussi Halla-ahoLotta on samanlainen vihreä myyrä kuin Sirpa Pietikäinen.

Vähän offtopic , mutta molemmat kanssa vähän tuhteja tyttöjä. Muistaakseni Matti-Esko Hytönen joskus totesi kolumnissaan Pietikäisen lihoneen konkreettisesti 30 kiloa eräänlaisena viitteenä polittikan konkretian puutteesta.

Off-topicista toiseen : Missäs Hytönen on nykyään ?

EDIT: googlella löytyy näköjään Iltalehdestä.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

annepa

Quote from: M.K.Korpela on 16.06.2009, 14:20:41
Quote from: Jussi Halla-ahoLotta on samanlainen vihreä myyrä kuin Sirpa Pietikäinen.

Vähän offtopic , mutta molemmat kanssa vähän tuhteja tyttöjä. Muistaakseni Matti-Esko Hytönen joskus totesi kolumnissaan Pietikäisen lihoneen konkreettisesti 30 kiloa eräänlaisena viitteenä polittikan konkretian puutteesta.

Off-topicista toiseen : Missäs Hytönen on nykyään ?

EDIT: googlella löytyy näköjään Iltalehdestä.

Lenkkeilee Etelä-Helsingissä. Viimeksi sillä oli lenkkarit jalassa eikä maiharit.

viherpiiperö

Kiitokset linkistä, asia tuli harvinaisen selväksi.

Eikä lausunnossa vaikuttanut olevan tippaakaan komiikkaa mukana.. Ei tosiaan naurattanut myöskään koulutytön mielipide; "Lisää töitä ja jotain kivaa, emmä tiiä  ??? ". Tarkoitettiinkohan tällä sitten ns. diskorahaa, mene ja tiedä..

Tuosta pätkästä muuten tajuaa hyvin miksi nuoret ajattelevat niinkuin ajattelevat. He luulevat että Suomessa on kaikki hyvin. Tosiasiassa täällä mennään kovaa vauhtia jorpakkoon ja asialle pitää alkaa tekemään jotain.