News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-08-05 IL: Suomea uhkaa kuskipula

Started by Navajo, 05.08.2013, 23:56:51

Previous topic - Next topic

Navajo

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013080517329796_uu.shtml
Quote
Suomea uhkaa kuskipula - voi näkyä jopa kuluttajahinnoissa

Maanantai 5.8.2013 klo 18.14

Lakimuutokset romahduttivat C-kortin ajajien määrän, kertoo Yle.


Kuorma-autokortin ajava alkaa jo olla harvinaisuus. Kortin suorittamiseen liittyvän lainsäädännön kiristyminen on vähentänyt kortin ajajien määrää huomattavasti. Asiasta kertoo Yle.

Tämän vuoden tammikuussa astui voimaan uusi 21-vuoden ikäraja kortin saamiselle. Vuonna 2009 voimaan tullut ammattipätevyysvaatimus taas nosti C-kortin hintaa selvästi ja velvoitti jatkokoulutukseen.

Nykyään kysyntää on niin vähän, että useat autokoulut lopettivat tai lopettavat C-kurssien järjestämisen kokonaan. Tänä vuonna kortin ajaa noin 3000 henkilöä, kun huippuvuosina lukema on ollut noin 20 000.

Ennen pitkää voidaankin päätyä tilanteeseen, jossa Suomea uhkaa kuskipula.

Iltalehti kysyi Autoliikenteen Työnantajaliitolta, Logistiikkayritysten Liitolta ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:ltä, uhkaako Suomea vakava kuskipula. Vastaus oli yksimielinen: osaavia kuskeja tulee olemaan hyvin vaikea löytää. Liittojen puheenjohtajat arvioivat, että pula tulee toden teolla näkymään muutaman vuoden kuluttua.

- Pitkällä aikavälillä on ollut nähtävillä, että tulee kuljettajapula. Tämä ei ainakaan helpota sitä. Jos C-korttilaisia ei ole, niin hankalaksi menee, sanoo Logistiikkayritysten Liiton toimitusjohtaja Pekka Aaltonen.

C-korttilaisten pieni määrä vähentää selvästi kuljetusalalle hakeutuvien määrää.

- Tuuraajia on jo nyt todella vaikea löytää. Onneksi armeijan kuljetuskomppanioiden kautta saadaan vielä C-kortillisia nuoria, SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

Kuskeja ulkomailta

Samalla kotimaisen kuskitarjonnan hiipuminen tarkoittaa katseiden kääntämistä ulkomaille. Ulkomaalaisia kuskeja voikin tulevaisuudessa olla yhä enemmän.

- Kuljetukset voivat siirtyä myös ulkomaisten yritysten hoidettavaksi. Toki heidänkin on Suomen säännöksiä noudatettava, mainitsee Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen.

- Työperäinen maahanmuutto tulee tässäkin kohden varmaankin yhdeksi ratkaisuksi. Jonkin verran on jo tuotu kuljettajia ulkomailta, Aaltonen kertoo

Kuljetusyritysten kannalta tilanne on hankala. Koulutusvajetta ei liittojen mukaan voi paikata lisäämällä firmojen omaa koulutusta.

- Vaikeaksi tulee ja aivan varmasti tästä seuraa lisäkustannuksia, silloin ne pitää tavalla tai toisella siirtää rahtihintoihin, Aaltonen sanoo.

Tämä taas näkyy Aaltosen ja Lehtosen mukaan lopulta kuluttajahinnoissa asti.


Kouluspaikkoja lisää

ALT:n Vasaraisen mukaan ajokortin ajamiseen ja perusammattipätevyyteen tähtäävää koulutusta ei voi mitenkään sälyttää yrityksille. Hän esittää ratkaisuksi ammattikoulujen kuskikoulutuksen lisäämistä.

- Toisen asteen koulutuspaikkoja tulisi lisätä ja avata tätä tulppaa sitä kautta. Sekä toisen asteen koulutusta että autokouluja tarvitaan, kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kolmen vuoden koulutukseen.

Lehtonen on samoilla linjoilla. Hän myös helpottaisi oppisopimuskoulutuksen vaatimuksia työnantajille.

- Oppisopimusajalta pitäisi voida maksaa hieman pienempää palkkaa.

LÄHDE: YLE
EMIL ASP
[email protected]

Boldaus oma


On tää sixpäkki kyllä hieno hallitus:

Idea: Vaikeutetaan C-ajokortin saatavuutta nostamalla hintaa ja ikärajaa
Tulos: C-ajokortin ajaa hyvin harva
Päätelmä: Kuskipulan nimissä lisätään maahamuuttoa

:facepalm:  :facepalm:  :facepalm:  :facepalm:  :facepalm:

Micke90

#1
Eli taas jokin tekosyy saada haalittua Suomeen lisää ulkomaalaisia? Mitäs uutta tuossa nyt on? Sellaista politiikkaahan Suomessa on harjoitettu jo ainakin vuodesta 1990.  :facepalm:

siviilitarkkailija

Quote- Kuljetukset voivat siirtyä myös ulkomaisten yritysten hoidettavaksi. Toki heidänkin on Suomen säännöksiä noudatettava, mainitsee Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen.

Ja tätä valvoo....LIIKKUVAPOLIISI...ai nii se lakkautettiin.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Fiftari

Ai kun hienoa. Nostellaan korttien hintoja, lakkautetaan valvontaa ja tuodaan kuskeja ulkomailta. Sitten ihmetellään niitä teräsbaaleja bussien kyydissä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

koli

Onneksi meillä on aitoja työväenpuolueita komea rivistö hallituksessa, niin ei tarvitse olla huolissaan. Olisin enemmän huolissani, jos oikeistopopulistinen fasistipuolue, Perussuomalaiset olisi hallituksessa. Silloin joku saattaisi ehdottaa populistisesti ajokorttien hintojen laskemista kuskipulan ratkaisuksi. Maahanmuutto on ratkaisu kaikkeen!
Mörökölli

ruikonperä

#5
Tiedä onko thredii päivän uutisesta. on: http://hommaforum.org/index.php/topic,78333.msg1204228.html#msg1204228

Siinä sanottiin että poliisille tulee vuodenvaihteessa oikeus "rikollisten" tietokoneiden valvontaan troijalaisia käyttämällä.
Huojentavana sivuhuomatuksena poliisi-setä totesi että vain vakavista rikoksista epäilltyjen tietokoneita vakoillaan.

Tämä on yksitotista meininkiä, ensin kyttä sanoo että asia koskee vain rikollisia, hetken päästä perustellaan kaikkien kansalaisten vakoilua valmiilla infralla.

Philip K. Dick vetää säkkipolkkaa tämmöisten uutisten innoittaman vaikka ukko on ollut kolkyt vuotta kuolleena.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Tommi Korhonen

Katsos kukkahattu oli huolissaan Sinunkin puolestasi, ja lisäämällä lakeja ja holhousta sinutkin vapautti. ...Liioista vapauksista ja helpotuksista.

Veikkaan tosin että autokoulut ovat taas päässeet lobbaamaan jossain hyvässä välissä. Lienee niillä hyvät viinat kun kaikki menee läpi noin helposti.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Kari Kinnunen

Tota tota...

Kuljetus-, rakennus- ja siivousalan tavoin on siirtynyt jo pitkälle ulkomaalaisten käsiin. Minultakin, vaikka ajan FI kilpisellä autolla on monessa paikkaa tultu kysymään puhutko suomea.


Silloin vuonna öljylamppu kun kävin uusikuukautta kurssia saadakseni E luokan ajokortin ammattiani pidettiiin, niin, ammattina. Nykyään työstäni on tullut McDuuniin verrattava hanttihomma johon kelpaa jokainen.

Tottahan suomessa kovasti touhutaan näitä CEP koulutuksia, joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Mikään intanssi ei sertifikoi EU tasolla koulutusten yhdenvertaisuutta.

Och samma på finska.

Kun suomalainen McRekkakuski tai työnantaja kustantaa tuhansia euroja kouluttavalle konsultille, niin samaan aikaan kollega liettuasta kävelee torille ja ostaa ko. luvan 25€ jos ADR sa maksa viela 15€.

Tästä asiasta kerran liikkuvilta kysyin ja he olivat sitä mieltä, että hyvä kysymys. Vaan kun poliisille riittaa, että kuponkeja on.

Sen verran vielä asiaan, että kuljetus on suomessa kuoleva elinkeino. Ei meidän kulurakenteella voi ylläpitää kuljetusliikkeitä.
Tuelvaisuudessa leivän rahtaa kauppaan liettualainen kuljetusliike latvialaisella kuskilla.

Älkää vain nuoret erehtykö paskapuheisiin kuljetusalan työllisyydestä. Toki töitä on, 540€/kk ja nafta pöllittävä itse.

1NiitäKelanPoikia

No on se nyt saatana... Ne haluavat tappaa mejät nälkään. Kaaos tämmösestä tulee. Loppuu ihmisellä ymmärrys. Miksi? Eikö ymmärretä? Kuka p**l meni äänestämään idiootteja eduskuntaan. Kuuostaa virheiden politiikalta. Rekkamiesten työstä koituu päästöjä, tehdään elämästä helvettiä ja sitten itketään kun suomalaisille ei työ maistu.
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

foobar

#9
Luen otsikon toistuvasti väärin muodossa "Suomea uhkaa kusipula." Siihenkin ratkaisu olisi toki tuoda lisää "työperäisiä" maahanmuuttajia. Ne osaa varmaan kustakin paremmin kuin me!

Jos kusipula ei ole vielä ongelma, ehkä valtio voisi säätää lakeja, jotka saisivat kansalaiset vähentämään virtsaamisensa määrää keinolla millä hyvällä. Sitten tarvittaisiin niitä erityistuettuja maahanmuuttajavirtsaajia. Huippuosaajia.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Faidros.

Kohta ei muilla kuin neekereillä ole varaa ajokorttiin, mutta onhan se hienoa sanoa: "Jimbo, ajetaan kotikartanolle, sen jälkeen voit vahata Rolssin."
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

Entinen työkaverini kertoi nähneensä kongosta tulleella suomalaisen ajokortin missä olivat liki kaikki kirjaimet mitä on mahdollista saada. Ajo-oikeudet olivat kongolaisen mukaan hankittu Afrikassa ja kortti vaihdettu suomalaiseen. Ajotaidot olivat kuulema kyseenalaiset jopa henkilöautolla.

Hallitus luo ongelman. Ongelmaa ei edes lähdetä ratkomaan takaisinpäin vaan luodaan sub-ongelma ongelman sisälle. Tätä olen kummastellut jo pitkään. Toisaalta olen kauan sitten ymmärtänyt että hallituksen tavoite on romuttaa koko suomalainen yhteiskunta. Tavoite on saavutettavissa. Sitä en uskalla lähteä arvioimaan vakavissani mitä syntyy tilalle.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Axlone

Normaalia nykysuomi meinikiä:

Suomalaiset ajetaan ulos työmarkkinoilta, jolloin valitetaan työvoimapulasta. Tietenkin "ongelmaa" ruvetaan ratkaisemaan maahanmuutolla, ja lopuksi voidaan todeta että Suomi pysahtyisi ilman maahanmuuttajia.

Erikoismausteena tulemme varmaan kuulemaan, miten kela on antanut vähän harkinnanvaraista mamun työllistämiseen antamalla rahat kortteihin.

Mehud

Quote from: Axlone on 06.08.2013, 08:58:55
Normaalia nykysuomi meinikiä:

Suomalaiset ajetaan ulos työmarkkinoilta, jolloin valitetaan työvoimapulasta. Tietenkin "ongelmaa" ruvetaan ratkaisemaan maahanmuutolla, ja lopuksi voidaan todeta että Suomi pysahtyisi ilman maahanmuuttajia.

Erikoismausteena tulemme varmaan kuulemaan, miten kela on antanut vähän harkinnanvaraista mamun työllistämiseen antamalla rahat kortteihin.

Suomalaisten työllistymistä vaikeutetaan kiristyvillä säädöksillä ja pk-yrityksiä rankaisemalla monin eri tavoin. Sitten haalitaan vähäisemmällä pätetevyydellä ja kehitysmaalaisella moraalilla varustettuja lääkäreitä, kuskeja, sairaanhoitajia ym. sekä nyt annetaankin poikkeuksellisesti erityistukia kunnille ja yrityksille näiden työllistämiseksi. Maahanmuuttaja voittaa aina.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

EL SID

#14
enpä ole turhaan haukkunut tässä viime aikoina Trafia ja liikenneministeriötä.
Tämän tason mokista lentää yksityisellä puolella pihalle. Pian näemme, ilmoittaako liikenneministeri muutoksista Trafin ja liikenneministeriön organisaatiossa...

taitaa olla turha vaiva. suomalainen virkamieskunta on kaiken arvostelun ja lakien  ulkopuolella. Samat epäpätevät mokaajat saavat jatkaa veronmaksajien rahojen tuhlausta virheestä virheeseen.

P

Quote from: Axlone on 06.08.2013, 08:58:55
Normaalia nykysuomi meinikiä:

Suomalaiset ajetaan ulos työmarkkinoilta, jolloin valitetaan työvoimapulasta. Tietenkin "ongelmaa" ruvetaan ratkaisemaan maahanmuutolla, ja lopuksi voidaan todeta että Suomi pysahtyisi ilman maahanmuuttajia.

Erikoismausteena tulemme varmaan kuulemaan, miten kela on antanut vähän harkinnanvaraista mamun työllistämiseen antamalla rahat kortteihin.

Jep. Kuljetusala ulkoistetaan ulkomaalaisille. Pääosin balteille, tai kenelle tahansa, joka tulee Wienin-liikkennesopimusmaasta (lähes kaikki maailman maat) joissa CED-kortin saa jopa ostamalla. Kotimaiset työttömät makaavat työttömyyskorvauksella, kun ei ole varaa irrottaa viittä tonnia kuorma-auto tai bussikorttiin. Harvat sitten koulutetaan yhteiskunnan varoin. Ja tässäkin sitten "positiivisesti" syrjitään perunaneniä. Mamuille etusija kuten tähänkin saakka yhteiskunnan kustantamassa ammattikuljettajakoulutuksessa.

Ja propagandassa pistetään isompaa pykälää sisään. "Suomi pysähtyisi ilman mamukuljettajia"! :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Ari-Lee on 06.08.2013, 08:43:39
Entinen työkaverini kertoi nähneensä kongosta tulleella suomalaisen ajokortin missä olivat liki kaikki kirjaimet mitä on mahdollista saada. Ajo-oikeudet olivat kongolaisen mukaan hankittu Afrikassa ja kortti vaihdettu suomalaiseen. Ajotaidot olivat kuulema kyseenalaiset jopa henkilöautolla.

Hallitus luo ongelman. Ongelmaa ei edes lähdetä ratkomaan takaisinpäin vaan luodaan sub-ongelma ongelman sisälle. Tätä olen kummastellut jo pitkään. Toisaalta olen kauan sitten ymmärtänyt että hallituksen tavoite on romuttaa koko suomalainen yhteiskunta. Tavoite on saavutettavissa. Sitä en uskalla lähteä arvioimaan vakavissani mitä syntyy tilalle.

Kv-tieliikkennesopimuksen mukaan kongolainen kortti, vaikka se olisi basaarista ostettu tai sen hankkimisen vaatimukset eroaisivat täysin suomalaisesta on vaihdettava suomalaiseen korttiin, kun kv-liikennesopimusmaan kansalainen asuu pysyvästi Suomessa ja pystyy esim. kahden todistajan allekirjoittamalla todistuksella osoittamaan ajaneensa autoa 6kk ajan Suomessa.

Kyseinen säännöstö löytyy poliisi.fi sivustolta. Tämä koko pelleily on surkuhupaista.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

1NiitäKelanPoikia

Kaikki tämä lähti käsittääkseni konginkankaan bussiturmasta, josta syyllistettiin rekkakuskien varomattomuutta. Kaikki poliitikot huusi kuorossa lisää tunteja ja taukoja rekkakuskeille. Siis pitää pystyä pitämään auto suorassa peilijäällä alamäkeen kun kierrokset rajotinta vasten.
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

CaptainNuiva

Quote from: 1NiitäKelanPoikia on 06.08.2013, 10:18:29
Kaikki tämä lähti käsittääkseni konginkankaan bussiturmasta, josta syyllistettiin rekkakuskien varomattomuutta. Kaikki poliitikot huusi kuorossa lisää tunteja ja taukoja rekkakuskeille. Siis pitää pystyä pitämään auto suorassa peilijäällä alamäkeen kun kierrokset rajotinta vasten.

Sieltä se tosiaan taisi lähteä.
Huutajina monia politiikkoja jotka ovat olleet mukana vähentämässä tienhoidon määrärahoja ja ohjaamassa rahoja kliffoihin monikulttuurisiin hankkeisiinsa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Mursu

Quote from: 1NiitäKelanPoikia on 06.08.2013, 10:18:29
Kaikki tämä lähti käsittääkseni konginkankaan bussiturmasta, josta syyllistettiin rekkakuskien varomattomuutta. Kaikki poliitikot huusi kuorossa lisää tunteja ja taukoja rekkakuskeille. Siis pitää pystyä pitämään auto suorassa peilijäällä alamäkeen kun kierrokset rajotinta vasten.

Oikea tapa olisi ollut panna ko. kuski vankilaan ja jättävärehelliset kuskit rauhaan. Myöhemminhän ko. kuski sitten kärysi ratista.

CaptainNuiva

Quote from: Mursu on 06.08.2013, 10:39:16
Quote from: 1NiitäKelanPoikia on 06.08.2013, 10:18:29
Kaikki tämä lähti käsittääkseni konginkankaan bussiturmasta, josta syyllistettiin rekkakuskien varomattomuutta. Kaikki poliitikot huusi kuorossa lisää tunteja ja taukoja rekkakuskeille. Siis pitää pystyä pitämään auto suorassa peilijäällä alamäkeen kun kierrokset rajotinta vasten.

Oikea tapa olisi ollut panna ko. kuski vankilaan ja jättävärehelliset kuskit rauhaan. Myöhemminhän ko. kuski sitten kärysi ratista.

Myöhemmin ratista käryäminen tuskin oli syynä aiemmin tapahtuneeseen onnettomuuteen vaan selkeästihän oli todettu
tien olleen suorastaan vaarallisessa kunnossa ja sen lisäksi vielä jäässä.
Jostain syystä näissä ei koskaa kuitenkaan rangaista niitä tekijöitä jotka ovat aiheuttamassa katastrofien syntyjä.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

vainukoira

Quote from: CaptainNuiva on 06.08.2013, 10:30:38
Quote from: 1NiitäKelanPoikia on 06.08.2013, 10:18:29
Kaikki tämä lähti käsittääkseni konginkankaan bussiturmasta, josta syyllistettiin rekkakuskien varomattomuutta. Kaikki poliitikot huusi kuorossa lisää tunteja ja taukoja rekkakuskeille. Siis pitää pystyä pitämään auto suorassa peilijäällä alamäkeen kun kierrokset rajotinta vasten.

Sieltä se tosiaan taisi lähteä.
Huutajina monia politiikkoja jotka ovat olleet mukana vähentämässä tienhoidon määrärahoja ja ohjaamassa rahoja kliffoihin monikulttuurisiin hankkeisiinsa.

Niin ja ne samat poliitikot jotka hankkivat nuo rajoittimet rekkoihin. Ne eivät edes ymmärrä onnettomuuksien ja rajoittimen yhteyttä, jolla todennäköisesti oli osansa Konginkankaallakin.

Väännän rautalangasta siltä varalta jos palstalla sattuu asiasta vaastuullinen jäteihminen notkumaan. Kun perävaunu luistaa sivulle, ainoa keino saada se suoraan, on kiihdyttää vauhtia. Mutta milläs vittu kiihdytät kun rajoitin estää sen.

Tätä saa kansa, kun ministeröit ja konsulihuorat ovat täynnä kyvyttömiä, lastit housuissa kulkevia molempia sukupuolia olevia naisia.

Tämä tunnetaan myös yhteiskunnan akkaistumisena. Kyvytön läskiperse diplomiekonomi KTM maisteri ei hanskaa edes prosenttilaskua. Näiltä keynesiläisiltä järvivoima-asiantuntijoilta on turha odottaa pientäkään ymmärrystä perusfysiikasta, ajankäytöstä ja tuotannosta.

Näille ihmisulosteille sähkö tulee energiasäästölamppuun järvivesivoimalasta ja ruoka pöytään kaupasta.

mielipide

Eli hallitus on kaikessa typeryydessään tehnyt kuorma-auto kortin saamisen niin vaikeaksi ja kalliiksi että kuskeja pitää hommata ulkomailta missä kortin saaminen ei ole yhtä vaikeaa ja byrokraattista kuin suomessa ja samaan aikaan suomalaiset nuoret jäävät hengailemaan työttömiksi.

Mitäpä jos hallitus peruisi aikaisemmat typeryytensä niin että kuorma-auto kortin ajaisi jatkosssakin 20 000 nuortaa vuodessa ja kuski-pulaa ei syntyisi ja suomalaiset nuoret saisivat hoitaa kuskin hommat jatkossakin työttömyyden sijaan?

Tai sitten hallitus voisi liittää kuorma-auto kortin nuorisotakuuseeen niin että halllituksen rahoilla koulutetaan se puuttuvat 17 000 nuorta vuosittain ajamaan kuorma-autoa kun nykyisin kuorma-auto kortin ajavat 3000 eivät riitä vaan kuskeista on pulaa.

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

ämpee

Mielummin suoralla demokratialla äänestettäisiin typerykset kumoon, ja kansalaisia kannustavia systeemejä takaisin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

1NiitäKelanPoikia

Quote from: vainukoira
No ei jumalauta. Oliko kyseessä tietyn habituksen omaavat kuskit, vai nimenomaan ne samat kuskit?
Lisäsin sanan tietyt ettei kukaan vääräleuka pääse sanomaan ettei kaikki.
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

Professori

Quote from: koli on 06.08.2013, 00:11:20
joku saattaisi ehdottaa populistisesti ajokorttien hintojen laskemista kuskipulan ratkaisuksi

Ei se ole mahdollista, koska autokoulujen lobbaus on niin tehokasta. Jos minä olisin harmaan talouden tarkastaja, selvittelisin rahaliikennettä autokoulujen ja päättäjien välillä. Siksi menestyksekästä on autokoulujen edunvalvonta ollut viime vuosina.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Rekku

Otsikko yleistää nyt kaikki kuskit ikävästi harmaana massana samaan kategoriaan.
Kuskeissakin on eroja.
Esimerkiksi kamelikuskeista ei ole pulaa.
"Nykyvihreät kuolisivat melkoisen äkkiä nälkään, kylmään ja sukupuuttoon, jos saisivat tahtonsa läpi kaikissa ajamissaan asioissa."
—Asta Tuominen

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."
—Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

Agentti

Quote from: suvisnuiva on 06.08.2013, 21:00:12

Liikenneministeri Merja Kyllönen ei halua kommentoida C-ajokortin muutoksista herännyttä keskustelua.

Ei en halua, menkää pois minä pysyn tyhmissä päätöksissäni! Hus!

Faidros.

Onhan Suomessa jo yrittäjä, jolla on n.60  "rekka"-autoa(en tiedä perävaunumuodosta, tod.näk. erilaisia) Venäjän rekisterissä, venäläisin kuskein.
Tämä on tämän hallituksen linja, yrittäjät/yritykset ajetaan ulkomaille.
Omakin yritys kannattaisi vaihtaa vaikka Viroon, mutta en taida enää jaksaa tällä iällä. Tässä on vähän jo himmailun makua. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kari Kinnunen

Quote from: Faidros. on 07.08.2013, 12:38:47
Onhan Suomessa jo yrittäjä, jolla on n.60  "rekka"-autoa(en tiedä perävaunumuodosta, tod.näk. erilaisia) Venäjän rekisterissä, venäläisin kuskein.
Tämä on tämän hallituksen linja, yrittäjät/yritykset ajetaan ulkomaille.

Ei ehkä niinkään venäjän kilivissä. Enemmänkin näkyy esim. VR Transpoint harastavan Puolan kilpiä.

Uudet EU maat ovat kauniisti sanoen kiristäneet kilpailua, etenkin kansainvälisissä kuljetuksissa.

Kuorma-autohommissa en muutenkaan pidä itäkilpailua niinkään uhkana. Kyllä ne jakelu- yms. 'nuppi'autot ovat FI kilpisiä. Yhdistelmäähän ei C kortilla ajetakkaan.