News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-10-11 Valkoinen nainen haastaa amerikkalaiskoulujen vähemmistökiintiöt

Started by K.K., 11.10.2012, 06:56:22

Previous topic - Next topic

jmk

Quote from: sr on 26.06.2013, 16:26:15
Kuka tuollaisen "virallisen totuuden" on julistanut? Alivaltiosihteerikö?

On merkittävä voimavara monille kouluille, että koulussa on maahanmuuttajaoppilaita.
- Opetusministeri Henna Virkkunen

Erilaisuus tuplaa mahdollisuudet.
- Työministeriö



sr

Quote from: jmk on 26.06.2013, 17:29:44
Quote from: sr on 26.06.2013, 16:26:15
Kuka tuollaisen "virallisen totuuden" on julistanut? Alivaltiosihteerikö?

On merkittävä voimavara monille kouluille, että koulussa on maahanmuuttajaoppilaita.
- Opetusministeri Henna Virkkunen

Erilaisuus tuplaa mahdollisuudet.
- Työministeriö

Virkkunen ei esitä tuossa mitään muuta perustelua kuin oman mutunsa.

Tuossa Työministeriön jutussakaan ei sanottu oikeastaan mitään hyviä perusteluja tuolle väitteelle. Sen sijaan siellä mainittiin, että "noin 10-20% turvapaikanhakijoista saa jäädä maahan". Jos esim. niistä tp-hakijoista, joilla ei todeta olevan oikeutta turvapaikkaan, olisi oikeasti hyötyä, niin eihän olisi mitään järkeä antaa heille kielteistä päätöstä. Muutenkin tuo läystäke näytti ennemminkin ohjeelta sille, miten maahantulijat saadaan työllistettyä, eikä otsikosta huolimatta oikeastaan sanonut mitään siitä, miten heistä olisi hyötyä. Muutenkin tuo näyttää varsin vanhalta julkaisulta (2006).

Eli et pystynyt näyttämään mitään tutkimustulosta väitteesi tueksi. Se, että joku poliitikko puhuu läpiä päähänsä ei vielä tee siitä mitään virallista totuutta.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Siili

Quote from: sr on 26.06.2013, 17:56:37
Se, että joku poliitikko puhuu läpiä päähänsä ei vielä tee siitä mitään virallista totuutta.

Meinaatko, että on toki olemassa poliittisesti korrekti fasadi, mutta kaikki järkevät toimijat osaavat nähdä sen läpi ja jättää sen omaan arvoonsa?  Hieman samaan tapaan kuin liturginen kieli aikanaan idänsuhteissa? 

odir34r55

QuoteWhat does Bowdoin want all students to learn? The importance of diversity, respect for "difference," sustainability, the social construction of gender, the need to obtain "consent," the common good, world citizenship, and critical thinking. The answers embedded in these terms are not, as we have discovered, arrived at by careful weighing of arguments and evidence. The general procedure has been for Bowdon's president to announce a "commitment," such as President Mills's announcement in 2007 that he had signed the American College & University Presidents' Climate Commitment, or Bowdon's 2009 release of its "Carbon Neutrality Implementation Plan." The same procedures underlie Bowdoin's creation of the studies programs, its commitment to minority student recruitment, and its determination to increase the number of minority and women faculty members.

Kommentteja tuohon Bowdoin-raporttiin:

Kyllä, on totta, että monissa humanistisissa ja esim. yhteiskuntatieteissän on myös ideologisia painotuksia. Jo pelkästään tutkimusongelmien valinta on tärkeä kysymys ja tietynlaiset tutkimusongelmien valinnat saattaisivat loukata joitakin ihmisryhmiä, ehkä jopa olla rasistisia - jos esim. tehtäisiin tutkimus erityyppisistä muslimimiesten tekemistä raiskauksista Suomessa. Tai vaikka tutkimus maahanmuuttajakriitikoiden itsetyydytystekniikoista ja asenteista masturbointiin.

Mainittakoon kuitenkin, että tiedeyhteisössä nykyään sukupuolijärjestelmän kohdalla ollaan "konstruktivisteja", eli ollaan sitä mieltä, että se on ennen kaikkea kulttuurinen järjestelmä, vaikkakin joiltakin osin biologisesti motivoitunut. Ja siinä taustalla ei ole ainakaan pelkästään jonkinlainen "arvovalinta", vaan nimenomaan tieteellisiä argumentteja. Toisaalta on olemassa myös biologisteja, jotka korostavat biologista sukupuolieroa.

On myös kieltämättä arvovalinta, että ajetaanko tiedepolitiikassa kestävää kehitystä. Mielestäni ne vähäiset mahdollisuudet, jotka kasvihuoneilmiön taltuttamiseksi on olemassa kannattaisi käyttää hyväksi ja siksi olisi hyvä, jos kestävää kehitystä ajettaisiin.

On myös kieltämättä arvovalinta, että tehdäänkö naisten ja vähemmistöjen edustajien kohdalla "positiivista erityiskohtelua" nimityspolitiikassa. Mielestäni se on perusteltua, jotta näiden "erityisryhmien" prestiisiä saataisiin nostettua ja heitä saataisiin yhteiskunnassa parempiin asemiin, koska niin monet tekijät vetävät heitä pois niistä asemista - esim. se, että naista pidetään ihmisten arvostuksissa usein vähempiarvoisena,  esim. puhujana epäluotettavampana kuin miestä. Ja esim. USAssa naisten voi olla monesti hankalaa saada yhteiskunnan tukemaa lastenhoitoa jos he saavat lapsia, joten ura saattaa mennä katkolle, jos saa lapsen.

QuoteWhen Bowdoin makes each student an independent agent who has to choose his own way through a wilderness of courses, it bypasses the question of what students should study for the sake of the larger society.

Miksi meidän lojaliteettimme pitäisi koska nimenomaan yhteiskuntaa? Eikö nationalisminkin omaksuminen ole ei-kriittinen arvovalinta? Eikö ihanteellista olisi pyrkiä parantamaan koko maailman tilannetta?

QuoteWhen Bowdoin elevates "consent" as the only operative principle in sexual relations, it bypasses the questions of the proper purposes of our sexuality and what we owe to ourselves and to one another in controlling our sexuality.

Mitä ovat nämä seksuaalisuuden "asianmukaiset" tarkoitukset? Entä mitä me olemme velkaa itsellemme kontrolloidessamme seksuaalisuuttamme? Eikö seksuaalisuutta olisi hyvä lähestyä muusta näkökulmasta kuin jonkinlaisen velvollisuuden käsitteen kautta?

QuoteWhen Bowdoin makes "sustainability" the general rubric through which students understand humanity's relation to the natural world, it bypasses the question of whether progress and invention provide more reliable answers to the Malthusian dilemma.

Ympäristöongelmien kohdalla ei ole kyse yksinomaan malthusilaisuudesta, niin kuin tässä tekstissä kai väitetään - eli siitä, että elintason noustessa päästötkin aina nousevat. Esim. Suomessa päästöt muistaakseni vähenivät ainakin yhdellä periodilla, vaikka elintaso on noussut tasaisesti sodan jälkeen, jos puhuu suurista kokonaisuuksista. Ja myös Britanniassa päästöjen - ainakaan kasvihuonepäästöjen - nousu ei tietääkseni ole jatkunut lineaarisesti elintason nousun kanssa.  Tällainen yhdysvaltalainen konservatiivinen ajatustapa näyttää olevan itsepintaisesti sitä mieltä, että ympäristöongelmiin ei voi olla muuta ratkaisua kuin teknologian kehitys, kun tosiasiassa siihen kehitykseen täytyisi ehdottomasti yhdistää myös päästöjen vähentäminen. Ja tämän ajatustavan mahdollisen lopputuloksen tiedämme, kun ottaa huomioon sen valtavan vaikutuksen, joka USAlla on koko maailman elämään.

QuoteWhen Bowdoin upholds the ideal of students as "citizens of the world," it bypasses the question of what students owe to their local communities and their country.

Tässä on taustalla ideologinen ajatus siitä, että ihminen on velkaa omalle yhteiskunnalleen, paikallisyhteisölleen ja maalleen. Entä hänen velkansa maailmalle? Miksi siitä ei puhuta - varsinkin kun lännen elintasossa suurta kontribuutiota ovat varsinkin historiassa mutta myös nykyään antaneet kehitysmaiden antimet? Ja entä velka joka kohdistuu ympäristöongelmien pitämiseen hallittavina?

QuoteWhen Bowdoin admits, appoints, and promotes individuals on the basis of race and ethnicity, it bypasses the question of how to uphold the principle of equality in a free society.

Valitettavasti käytännössä esim. mustan ei ole USAssa yhtä helppo päästä opettamaan huippuyliopistoon kuin valkoisen. Tilanne ei ole enää nykyään yhtä paha kuin ennen, mutta kuitenkin olemassa. Ja kokonaisuutena ei myöskään ole mikään hyvä asia, jos mustien ihmisten tuleminen yhteiskunnan ylimmille paikoille kestää esim. 200 vuotta - kun esim. ihmisten arvostukset muuttuvat kokonaan -, vaan sitä on myös mahdollista nopeuttaa. Esim. "positiivisella erityiskohtelulla".