News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Runeberg, Lönnrot, Snellman, Sibelius, Gallen-Kallela, ja Leino - rasisteja?

Started by Äänestäjä, 15.06.2009, 19:06:31

Previous topic - Next topic

Äänestäjä

Olivatko Runeberg, Lönnrot, Snellman, Sibelius, Gallen-Kallela, ja Leino rasisteja?

Heille kaikille oli tärkeää Suomen, suomen kielen, ja suomalaisen kulttuurin kehittäminen ja vaaliminen. He kaikki pyrkivät tietoisesti edistämään suomalaisuutta omalla sarallaan ja omien toimiensa avulla. Tämä kehitys oli aktiivista alkaen 1860-luvulta ja jatkuen Suomen itsenäistymiseen, ja siitä eteenpäinkin. 

Nykyisessä monikulttuuripropagandassa heidät todennäköisesti luokiteltaisiin rasisteiksi ja fasisteiksi.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

UralinViikinki

Kannattaa lukea Gallen-Kallelan matkasta Afrikassa. Semmoista tekstiä ei nykyään päästettäisi läpi mistään mediasta.

escobar

Kaikkihan tietävät, että he vain loivat keinotekoisen kansallisuusideologian heikolle ja tyhmälle rahvaalle.
Zort!

pelle12

Quote from: UralinViikinki on 15.06.2009, 19:13:46
Kannattaa lukea Gallen-Kallelan matkasta Afrikassa. Semmoista tekstiä ei nykyään päästettäisi läpi mistään mediasta.
Ymmärtääkseni Gallen-Kallelat tulivat hyvin toimeen paikallisten kanssa ja jopa arvostivat heitä, päinvastoin kuin monet muut länsimaalaiset. Samanlaistahan oli P-Amerikassa intiaanien kanssa. Suomalaiset ja intiaanit tulivat eritäin hyvin juttuun keskenään, jopa niin hyvin, että jossain saluunoissa luki ulko-ovella :' Intiaaneilta ja suomalaisilta pääsy kielletty'. Harlemissa, Nykissä asui myös aikoinaan varsin laaja suomalaissiirtokunta. Olen nähnyt valokuvia, jossa eräs musta pitää käsissään Raivaaja-lehteä, ja ymmärtääkseni suomalaiset olivat innokkaita värväämään mustia kansalaisoikeustaisteluun ja myös kunnostautuivat mustien opetuksessa. Nuo Harlemin suomalaiset taitoivat olla pääosin kommunisteja tai ainakin sossuja.

Itä ei nuku

Quote from: pelle12 on 15.06.2009, 19:44:40
Suomalaiset ja intiaanit tulivat eritäin hyvin juttuun keskenään, jopa niin hyvin, että jossain saluunoissa luki ulko-ovella :' Intiaaneilta ja suomalaisilta pääsy kielletty'.

Itse olen nähnyt valokuvan baaritaulusta, jossa lukee: "No beer is served for Indians nor Finns." Juttuun tuleminen taisi johtua näistä "kansallisista, ehkä suorastaan geneettisistä erityispiirteistä".
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Äänestäjä

Quote from: Itä ei nuku on 15.06.2009, 19:53:18
Quote from: pelle12 on 15.06.2009, 19:44:40
Suomalaiset ja intiaanit tulivat eritäin hyvin juttuun keskenään, jopa niin hyvin, että jossain saluunoissa luki ulko-ovella :' Intiaaneilta ja suomalaisilta pääsy kielletty'.

Itse olen nähnyt valokuvan baaritaulusta, jossa lukee: "No beer is served for Indians nor Finns." Juttuun tuleminen taisi johtua näistä "kansallisista, ehkä suorastaan geneettisistä erityispiirteistä".

Itse olen huomannut saman pätevän irlantilaisten kanssa. Ihan ensimmäinen kokemus tästä oli monia vuosia sitten Espanjassa, kun suomalaisporukalla  eksyimme paikalliseen pubiin, jonne tuli myös irlantilaisseurue. Mentaliteetti oli hyvin samanlainen ja hyvin tultiin juttuun. Lieneekö historialla tekemistä asian kanssa? Molemmat ovat pieniä maita Euroopan laitamilla, ison suurvallan naapurissa, ja näiden historiallisesti hallitsemia. Siinä jos jossain syntyy 'rokkamainen' asenne esivaltaa ja maailmanmenoa kohtaan.

Monesti näitä pieniä maita on yritetty alistaa ja sulauttaa erilaisilla keinotekoisilla kansainvaelluksilla: Venäjä yritti sitä Baltian maiden kanssa ja melkein onnistukin. Seurauksena Viron nykyiset ongelmat ison venäläisvähemmistönsä kanssa; Kiina toteuttaa taktiikkaa Tiibetin kanssa, rakennettuaan rautatien ja asuttaessaan maahan aktiivisesti suurta kiinalaisväestöä. Näillä toimenpiteillä pyritään siis sulauttamaan ja häivyttämään nämä pienet kansat ja kulttuurit. Surullista että Suomessa tätä samaa haluavat tehdä omat poliitikot. (Laitan tähän normaali disclaimerin, että luonnollinen siirtolaisuus on ihan OK, kunhan siirtolaisuutta ei keinotekoisesti subventoida, ja .kunhan periaatteena pidetään 'maassa maan tavalla'.)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Shadow

Vast'ikään oli MTV3:n Huomenta Suomessa juttua tuosta, että intiaanit ja suomalaiset tulivat todella hyvin toimeen. Aviliittojakin solmittiin natiivien amerikkalaisten ja suomalaisten välillä. Asiaa sivuttiin kun puhuttiin Ruotsin keskiaikaisista suomalaisista kylistä.