News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-07-07 Japani vuokrasi lentokoneen ja karkotti 70 filippiiniläistä

Started by Outo olio, 11.07.2013, 21:54:59

Previous topic - Next topic

Outo olio

Kyllä nyt ihmisoikeuksia ja kansainvälisiä sopimuksia rikotaan. :'(

QuoteJapani vuokrasi koneen ja karkotti 70 filippiiniläistä

Japanin valtio karkotti lauantaina 70 filippiiniläistä, joiden maassaololuvat olivat menneet umpeen. Karkotuksessa käytettiin tarkoitukseen vuokrattua konetta, koska aikaisemmat karkotukset ovat olleet niin kalliita, asiasta perillä olevat lähteet kertovat.

Filippiiniläisiä oli säilytetty oikeusministeriön alaisen maahanmuuttoviraston ylläpitämissä säilytyskeskuksissa, ja nyt heidät lennätettiin Filippiinien pääkaupunkiin Manilaan, lähteet kertovat.

Maahanmuuttoviraston mukaan aikaisemmin laittomasti maassa oleileville annettiin kirjalliset määräykset palata takaisin kotiin, joko lentäen tai meriteitse, omalla kustannuksellaan. Mutta jos maassa laittomasti oleskellut kieltäytyi lähtemästä, heidät vietiin ulos maasta väkisin, ja valtio joutui maksamaan paitsi karkotettavan matkan, niin myös matkalle mukaan lähteneen vartijan meno-paluuliput.

Tämän lisäksi on ollut tapauksia joissa karkotettavat ykskaks ryhtyivät väkivaltaisiksi ja lentoyhtiö kieltäytyi ottamasta heitä lennolle.

Näiden kokemusten perusteella ministeriö laski että helpointa ja halvinta olisi vuokrata tarkoitusta varten oma lento.

Karkotuslentoihin on varattu tämän vuoden budjetissa 30 miljoonaa jeniä, eli suunnilleen 300 000 euroa.

Maahanmuuttoviraston arvion mukaan Japanissa oli tämän vuoden alussa 62 000 laitonta maassaolijaa, joista 5700 oli filippiiniläisiä.

QuoteJapan deports 70 Filipinos using chartered plane in cost-saving 1st

TOKYO (Kyodo) -- Japan deported 70 Filipinos overstayers aboard a chartered plane on Saturday to avoid the huge expense of individual enforced repatriations, sources close to the matter said.

The Filipinos, who had been held at detention facilities run by the Justice Ministry's Immigration Bureau for being in Japan illegally, were flown to Manila, the sources said.

According to the Immigration Bureau, Japan previously issued written deportation orders for illegal immigrants to return home at their own expense by air or sea. But in the event an illegal alien refuse to do so, Japan had to pay their travel expenses, as well as the cost of an immigration official escort.

Additionally, there have been cases where illegal immigrants behaved violently to avoid being sent home, prompting airlines to refuse to board them.

Thus the ministry concluded deporting overstayers by chartered aircraft would avoid endangering or inconveniencing the flying public, while saving money compared to the cost of sending overstayers back individually, the sources said.

The ministry has set aside 30 million yen for such expenses in its fiscal 2013 budget, they added.

According to the bureau, there were 62,000 illegal immigrants in Japan as of January, of whom 5,700 were Filipinos.

July 07, 2013(Mainichi Japan)
http://mainichi.jp/english/english/newsselect/news/20130707p2a00m0na007000c.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Supernuiva

Mitä tapahtuu nyt Japanin kansainväliselle maineelle?  :flowerhat:


Nuiva kansalainen

Hieno maa tuo Japani. Omissa silmissäni nousi arvostus taas pykälän verran ylöspäin. :)
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Outo olio

Quote from: Supernuiva on 11.07.2013, 22:15:30
Mitä tapahtuu nyt Japanin kansainväliselle maineelle?  :flowerhat:

Joko Amnesty organisoi taloussaartoa? :P :roll:
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Arvoton

Japanissa tiedetään, että homma repee, jos ei olla tarkkana. Suomessa tilanne on jo alkanut revetä. Löysä ihmisten tänne päästäminen aiheuttaa tilanteen, jossa kukaan ei enää hallitse maahanmuuttoa. Länsi-Eurooppa on jo mennyttä. Kreikka näyttää olevan osaksi jo kolmannen maailman maa.

Joillekin ihmiskennelit, joita monikulttuuriksi kutsutaan, ovat ihania. Ovathan koiratkin heille ihania. Länsimainen ihminen on todellisuuden yläpuolella. Hän elää kuvitelmassa. Positiivinen ihminen voi asennoitua siten, ettei tunne paskan olevan housuissa.

70-luvulta lähtien on tiedetty, että nälkämaista väki pakenee rikkaisiin maihin. Sille ei ole loppua, vaikka kansainvaellusta kuinka sietäisi. Kehitysmaissa tehtaillaan lapsia ja ne ovat lähteitä loputtomalle siirtymiselle hölmöimpiin rikkaisiin maihin.

Kiina, Kanada, Austaralia ja Japani eivät "suvaitse". Niillä on mahdollisuus jäädä eloon.

Tabula Rasa

Kiinaa lukuunottamatta näillä kaikilla on maantiede puolellaan. Ei naapureita joista tulisi helposti elättejä. Sadat kilometrit merta tai maailman suurin myötämielinen asemahti naapurissa tekee jo luonnostaan pääsemisen huomattavan vaikeaksi. Suomellakin on mahdollisuutensa. Se sitten onko poliittista halua.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Luotsi

Quote from: Supernuiva on 11.07.2013, 22:15:30
Mitä tapahtuu nyt Japanin kansainväliselle maineelle?  :flowerhat:

Ihan kuten Suomenkin maineelle kävisi jos turvapaikkaturisteja noin lennäteltäisiin kotiinsa: kaikki paheksuvat yksimielisen syvästi ja ryhtyvät boikotoimaan ko maata & sen tuotteita. Konkurssihan siitä seuraa korkeintaan muutamassa kuukaudessa!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

nuiv-or

QuoteNäiden kokemusten perusteella ministeriö laski että helpointa ja halvinta olisi vuokrata tarkoitusta varten oma lento.

Karkotuslentoihin on varattu tämän vuoden budjetissa 30 miljoonaa jeniä, eli suunnilleen 300 000 euroa.

Maahanmuuttoviraston arvion mukaan Japanissa oli tämän vuoden alussa 62 000 laitonta maassaolijaa, joista 5700 oli filippiiniläisiä.

Mitenhän meillä

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=85135.0;attach=26014;image)
Paluurahastolle on varattu 676 miljoonaa euroa kaikkien EU-maiden käyttöön.

QuoteSuomessa vuonna 2009 tavattiin yhteensä 6888 laittomasti maassa oleskellutta henkilöä. Laittomasti maassa tavattujen määrä perustuu laskelmaan, jossa on sisämaassa ilman matkustusasiakirjaa tavatut turvapaikanhakijat sekä kaikki ulkomaalaisrikkomuksesta epäillyt koko maassa. Käytäntö on yhdenmukainen muiden EU-maiden kanssa.


http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.nsf/F2AEA0220E3B72A3C225767A002FAAA3/$file/5-2009.pdf

QuoteLaittoman maahantulon arviointiraportti 2012

Vuoden 2012 aikana täytäntöön pantujen maastapoistamispäätösten painopiste on siirtynyt EU:n sisäisten niin sanottujen Dublin -menettelyssä tehtyjen palautusten ja EU -kansalaisten palautusten sijasta kolmansien maiden kansalaisten palautuksiin. Dublin menettelyssä maasta poistamisten täytäntöönpanot ovat tasaisesti laskeneet vuodesta 2009, jolloin Dublin -palautuksia pantiin täytäntöön yli 800 määrän ollessa vuonna 2012 enää 344.

Täytäntöönpanotoiminnan haasteena ovat tällä hetkellä turvapaikanhakijamääriltään suurimmat maat Afganistan, Irak ja Somalia. Täytäntöönpanokelpoisia käännytyspäätöksiä kaikkiin edellä mainittuihin maihin on tällä hetkellä useita kymmeniä. Poliisi palautti saatettuna reittilennoilla vuonna 2012 Afganistaniin yhteensä 71 henkilöä ja Irakiin palautettiin vuoden 2012 aikana 35 henkilöä. Somaliaan / Somalimaahan palautukset perustuvat vapaaehtoiseen paluuseen ja vuonna 2012 on Somalimaahan palannut vapaaehtoisesti muutama henkilö. Edellä mainittujen maiden kohdalla tehokas maastapoistamispäätösten täytäntöönpano edellyttäisi toimivien takaisinottosopimusten solmimista.

Useisiin Afrikan valtioihin kotimatkatodistusten saaminen on vaikeutunut. Tämän myötä myös täytäntöönpanoviiveet ovat kasvaneet ja täytäntöönpanot yleensäkin vaikeutuneet.

Vuonna 2012 maasta poistamispäätöksiä pantiin täytäntöön 2440 kpl eli hieman vuotta 2011 (2252 kpl) enemmän. Viime vuosien aikana täytäntöön pantujen päätösten lukumäärä verrattuna samana ajanjaksona tehtyihin päätöksiin on noussut tasaisesti siten, että vuonna 2009 pantiin täytäntöön 68 % ja vuonna 2012 jo 80 % tehtyjen päätösten määrästä. Käytännössä vuonna 2012 Suomesta poistettiin joka arkipäivä keskimäärin 9-10 (n. 200 hlö/kk) kielteisen päätöksen saanutta henkilöä.

Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita kaikista maasta poistetuista oli 38 %. Maasta karkotuspäätöksen saaneita poistettiin viime vuonna yhteensä 40 henkilöä. Alla olevassa taulukossa kuvataan poliisille täytäntöön pantavaksi tulleet maasta poistamispäätökset sekä päätösten perusteella poistettujen lukumääriä.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=85135.0;attach=26010;image)


Kun ulkomaalaisella on tai on ollut oleskelulupa (tai EU-kansalaisten kohdalla oleskeluoikeus on rekisteröity), ja hänet päätetään poistaa maasta, kyse on (maasta) karkottamisesta. Karkottaminen voi olla joko rikosperusteinen tai luvattomaan oleskeluun perustuva. Vuonna 2012 Maahanmuuttovirastolle tehtiin yhteensä 344 karkottamisesitystä. Esityksistä 227 tehtiin luvattoman oleskelun ja 117 rikosten perusteella. Edellisen vuoden 382 esityksestä puolestaan 208 tehtiin luvattoman oleskelun ja 174 rikosten perusteella eli rikosperusteisten esitysten määrä on vähentynyt vuoden 2012 aikana.

Eniten karkottamispäätöksiä tehtiin vuonna 2012 Venäjän (15 ei karkoteta, 25 karkotetaan), Irakin (23 ei karkoteta, 15 karkotetaan) ja Viron (11 ei karkoteta, 15 karkotetaan) kansalaisille. Vuonna 2011 eniten päätöksiä tehtiin niin ikään venäläisille (21 ei karkoteta, 35 karkotetaan), virolaisille (16 ei karkoteta, 11 karkotetaan) ja irakilaisille (6 ei karkoteta, 17 karkotetaan).

Helsingin poliisilaitoksessa on parhaillaan käynnissä Euroopan paluurahaston tukema maastapoistettavien identifioimisen tehostamiseen tähtäävä hanke.

Kun ulkomaalaisella ei ole ollut oleskelulupaa ja hänet päätetään poistaa maasta, on kyse käännyttämisestä. Esimerkiksi maasta poistettavan turvapaikanhakijan kohdalla kyse on käännyttämisestä.


Hankkeen tavoitteena on lyhentää toimintaohjelman mukaisesti täytäntöönpanoviiveitä palautusten kannalta haasteellisten maiden osalta. Hanke päättyy kesällä 2014. Hankkeeseen liittyen myös yhteistyötä Maahanmuuttoviraston kanssa on tehostettu. Lisäksi hankkeessa pyritään kehittämään suhteita ulkomailla sijaitseviin Suomen lähetystöihin. Hanke tuottaa myös maakohtaista tietoa identifioinnista ja matkustusasiakirjojen hankinnasta.

Hankkeen yhteydessä toteutettiin viime vuonna 16 lähetystökäyntiä ja hankittiin 88 matkustusasiakirjaa tai palauttamisen hyväksyntää kohdemaan viranomaisilta sellaisiin maihin, joihin palauttaminen ei onnistu ilman matkustusasiakirjaa tai paikallisviranomaisten hyväksyntää.


http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.nsf/DAC0F233E9FF27E6C2257B59004514C1/$file/laitonmaahantulo_poliisihallinto.pdf


Samasta dokkarista:
QuoteLaittoman maahantulon arviointiraportti 2012

Syrjäytyminen on sisäisen turvallisuuden keskeisin uhka ja laittomasti maassa oleskelevilla on erityisen suuri riski syrjäytyä.

[...]

Suomessa on viime vuosina tavattu 3000–7000 laittomasti oleskelevaa henkilöä. Noin 90 % laittomasti maassa oleskelevista henkilöistä saapuu Suomeen sisärajojen kautta ja tavataan sisämaassa poliisin toimesta. Vuonna 2012 Suomessa tavattiin 3623 laittomasti maassa oleskellutta. Määrä nousi noin 10 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna. Laittoman maahantulon tilanne Suomen ulkorajoilla oli rauhallinen. Rajavartiolaitos paljasti ulkorajoilla 67 laittoman maahantulon tapausta.

Vuonna 2012 käynnistettiin 118 ihmissalakuljetusjutun eli laittoman maahantulon järjestämisen tai sen törkeän tekomuodon tutkintaa. Lisäys vuoteen 2011 verrattuna oli 19 %. Laittomaan maahantuloon ja ihmiskauppaan usein läheisesti liittyvien nimikkeiden, kuten kiskonnantapainen työsyrjintä ja paritus tai törkeä paritus nimikkeillä tutkittujen juttujen määrä lisääntyi niin ikään. Ihmiskaupparikosten esitutkintoja käynnistettiin hieman vähemmän kuin vuonna 2011. Ulkomaalaisrikkomukseen syyllistyi viime vuonna 1525 henkilöä. Paljastuneiden ulkomaalaisrikkomusten määrä lisääntyi 13 % vuoteen 2011 verrattuna.

Laittomasti maahan saapuvien on havaittu tulevan Suomeen entistä omatoimisemmin, vaikka taustalla vaikuttaa organisaatio matkanjärjestäjänä ja taloudellisena hyötyjänä.

[...]

Useassa Euroopan maassa on arvioitu, että yksi ennalta estetty laiton maahantulo säästää yhteiskunnan varoja noin 30.000 - 50.000 euroa.


[...]

Työperusteisten oleskelulupahakemusten väärinkäyttötilanteet liittyvät usein siihen, että halutaan tulla Suomeen perheenjäsenen tai sukulaisen luokse, mutta edellytyksiä saada oleskelulupaa perhesiteen perusteella ei ole. Työsuhteesta ja hakijasta annetaan tällöin viranomaiselle virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa tarkoituksena luoda keinotekoinen järjestely oleskeluluvan myöntämiseksi.

[...]

Suomessa ei ole toistaiseksi havaittu unionin kansalaisten perheenjäsenten osalta väärinkäytöksiä siinä määrin kuin muissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa, missä väärinkäytökset ovat jo suuri ongelma. Tulevaisuudessa tällaiset väärinkäytökset tulevat todennäköisesti lisääntymään myös Suomessa.

Maahanmuuttovirastossa ja osittain poliisissa vuoden 2012 lopulla aloitetut VIS -järjestelmän rekisteritarkastukset paljastivat yhä useammin turvapaikanhakijan tulleen Schengen-jäsenvaltioiden alueelle toisen valtion myöntämällä viisumilla. Lähes poikkeuksetta matkustusasiakirja ja viisumi oli hävitetty ennen Suomeen tuloa. Laittoman maahantulon torjunnan kannalta on tärkeää, että rekisteritarkastusten lisäksi VIS-järjestelmään olennaisena osana kuuluvat sormenjälkivertailut saadaan mahdollisimman nopeasti käyttöön.

Maahanmuuttoviraston mukaan Dublin-menettelyssä käsitellyissä turvapaikkahakemuksissa havaittiin yhä useammin, että henkilö on hakenut jo aiemmin turvapaikkaa toisessa jäsenvaltiossa, ja hänelle on myönnetty oleskelulupa. Hakemusten perusteella henkilön todellinen maahanmuuton tarkoitus on muun muassa työnteko tai perheside, jolloin kyse on turvapaikkamenettelyn väärinkäytöstä laittoman maahantulon väylänä.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=85135.0;attach=26008;image)


Viime vuosien aikana tapa, jolla laittomasti maassa tavatut henkilöt ovat tulleet viranomaisten tietoon, on muuttunut. Vuosina 2008 ja 2009 selvästi suurin osa (n. 80 %) laittomasti maassa tavatuista henkilöistä oli sisämaassa turvapaikkahakemuksen jättäneitä henkilöitä, joilla ei ollut matkustus- ja/ tai henkilöllisyysasiakirjoja hallussaan. Vuonna 2012 noin 40 % viranomaisten tietoon tulleista tapauksista tuli ilmi viranomaisten oman, paljastavan toiminnan tuloksena.

[...]

Laittomasti maassa tavatuista ulkomaalaisista useimmat ovat lähtöisin Irakista, Somaliasta, Venäjältä ja Afganistanista. Laittomasti maassa tavattujen syyrialaisten lukumäärä on kasvanut prosentuaalisesti edelliseen vuoteen nähden, mutta lukumäärä on edelleen pieni verrattuna vaikkapa Ruotsin lukuihin. Irakilaisten lukumäärä on edelleen lievässä kasvussa, mutta somalialaisten ja venäläisten osuus on vähentynyt hieman. Somalialaiset ja irakilaiset, jotka saapuvat laittomasti ja pyrkivät jäämään Suomeen, hakevat usein turvapaikkaa. Laittomasti maassa oleskelevista viranomaisten tapaamista venäläisistä noin puolet on sellaisia, jotka ovat saapuneet maahan pääosin viisumilla, mutta jatkaneet viisumin voimassaolon päätyttyä oleskeluaan laittomasti Suomessa. Laittomasti maassa tavattujen venäläisten lukumäärä on kuitenkin erittäin pieni suhteutettuna siihen, että Suomen edustustot myönsivät Venäjällä yli miljoona viisumia vuonna 2012.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=85135.0;attach=26012;image)


Pakolaisten oikeusasemaa koskevan yleissopimuksen 31 artiklan 1 kohdan nojalla ulkomaalaisia ei saa rangaista laittomasta maahantulosta tai maassa oleskelusta, jos he ilmoittautuvat viipymättä viranomaisille ja esittävät hyväksyttäviä syitä laittomalle maahantulolleen tai maassa oleskelulleen. Lisäedellytyksenä on, että he tulevat suoraan maasta, missä heidän elämänsä tai vapautensa on ollut uhattuna. Säännös on perusteltu sen vuoksi, että vainoa pakenevat joutuvat usein lähtemään kotimaastaan ilman asianmukaisia asiakirjoja, koska he eivät voi hankkia niitä heitä vainoavilta kotimaan viranomaisilta. Monissa valtioissa ei myöskään ole esimerkiksi pitkään jatkuneen sisällissodan tai sekasorron vuoksi mahdollista saada asianmukaisia asiakirjoja. Rankaisematta jättämistä koskeva säännös koskee vain pakolaiseksi todettuja henkilöitä. Näin ollen turvapaikanhakijan osalta ei voi vielä tietää, koskeeko säännös häntä vaan säännöksen soveltamista varten tulee ensin tietää turvapaikkapäätöksen lopputulos. Turvapaikanhakijat kuuluvat tähän kategoriaan. EU-kansalaisten ja heihin rinnastettavien osalta laittomasti maassa tavatuiksi tilastoidaan ainoastaan maahantulokiellossa olevat henkilöt

[...]

chengenin tietojärjestelmässä on tiedot kaikista Schengen-alueella maahantulokieltoon määrätyistä henkilöistä. Vuonna 2012 Suomen viranomaiset tapasivat 109 Schengen- maahantulokieltoon määrättyä henkilöä. Näistä 24 on tavattu Suomen edustustoissa ja heidän pääsynsä maahan on evätty. Sisämaassa poliisin toimesta tavattiin 37 maahantulokieltoon määrättyä. Lisäksi maahantulotarkastuksissa tavattiin 40 ja maastalähtötarkastuksissa 7 maahantulokieltoon määrättyä henkilöä.

Ongelmana maahantulokieltoon määrättyjen henkilöiden havaitsemisessa valvonnan keinoin on se, että kansallisia maahantulokieltoja ei edelleenkään voi syöttää Poliisiasiain tietojärjestelmään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka kentällä toimiva poliisimies tapaisi Suomen kansalliseen maahantulokieltoon määräämän henkilön, hän ei todennäköisesti saa tietoa siitä, että henkilö on maahantulokiellossa, eikä siten voi ryhtyä asianmukaisiin toimiin tämän maasta poistamiseksi. Asiaan liittyen on vireillä lainsäädäntömuutos (HE 66/2012), jossa esitetään, että poliisiasiain tietojärjestelmään voitaisiin tallentaa tiedot kansalliseen maahantulokieltoon määrätyistä henkilöistä.

[...]

Turvapaikkahakemuksen jättäneet henkilöt ovat laillisesti maassa. Ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten ja turvallisesta alkuperä- tai turvapaikkamaasta tulevien hakijoiden sekä Dublin-tapausten määrä kuvaa kuitenkin turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä, mikä puolestaan on osa laittoman maahantulon ilmiötä. Näiden ryhmien päätösten osuus kaikista vuoden 2012 turvapaikkapäätöksistä oli 28 %, mikä on vähemmän kuin vuoden 2011 vastaava osuus (35 %).

Balkanin viisumivapaiden maiden kansalaiset eivät hakeutuneet Suomeen samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi Ruotsiin. Tästä huolimatta merkittävimmät hakemusmäärän nousut vuonna 2012 näkyvät usein näiden ilmeisen perusteettomiksi katsottujen hakemusten kohdalla (2012 yhteensä 239 hakemusta, +96 % vuoteen 2011 verrattuna).

EU-kansalaisten määrä turvapaikanhakijoina on pysynyt vuodesta 2011 lähtien erittäin pienenä. Yhtenä syynä tähän voidaan pitää poliisin ja Maahanmuuttoviraston tehokasta yhteistyötä ja nopeaa päätöksentekoa.

Maahanmuuttovirasto teki vuoden 2012 aikana 571 ns. Dublin-päätöstä (käännyttäminen siihen EU:n vastuunmäärittämisasetusta soveltavaan valtioon, joka Suomen sijaan on vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelystä). Dublin-päätösten osuus kaikista ratkaistuista turvapaikkahakemuksista oli 15 %. Vastaava luku vuonna 2011 oli 22 %. Osuuden lasku johtuu muun muassa siitä, että Maahanmuuttovirasto tutki tehostetusti yhteistyössä poliisin kanssa Balkanin viisumivapaiden maiden kansalaisten hakemukset, vaikka jokin muu valtio olisi ollut niistä vastuussa. Myös syyrialaisten hakijoiden määrä nousi, usein Kreikka olisi ollut vastuussa näiden hakemuksen käsittelystä. Koska Suomi ei käännytä turvapaikanhakijoita Kreikkaan, näkyy tämä Dublin-päätösten osuudessa.

Eniten turvapaikkaa aiemmin EU-maasta hakeneita eli ns. Eurodac-osumia vuonna 2012 oli Ruotsista (521), Norjasta (218) ja Italiasta (131), mikä vastaa kahden edellisen vuoden lukuja. Eurodac-osumaprosentti pysyi edellisten vuosien tasolla eli 43 % kaikista turvapaikanhakijoista oli hakenut turvapaikkaa aiemmin toisesta EU:maasta.

Maahanmuuttovirastossa vuoden 2012 lopulla aloitetut VIS -järjestelmän rekisteritarkastukset paljastivat yhä useammin turvapaikanhakijan tulleen jäsenvaltioiden alueelle toisen valtion myöntämällä viisumilla. Lähes poikkeuksetta matkustusasiakirja ja viisumi oli hävitetty ennen Suomeen tuloa. Järjestelmää ei kuitenkaan pystytty hyödyntämään täysimääräisesti, koska turvapaikanhakijoiden sormenjälkiä ei pystytä vertaamaan järjestelmään tallennettuihin. Laittoman maahantulon torjunnan kannalta on tärkeää, että sormenjälkivertailut saadaan mahdollisimman nopeasti käyttöön.

Schengen-ulkorajan ylitystä ja Suomeen saapumista ei turvapaikkatutkinnassa yleensä pystytä selvittämään, joten matkareitti perustuu hakijoiden todisteettomaan kertomukseen. Yleisimmät kerrotut matkareitit ovat tuntemattomien maiden kautta lentäen Suomeen tai Ruotsiin, josta laivalla Suomeen tai Turkista rekka-autoon piilotettuna tuntemattomien maiden kautta Suomeen. Tietyiltä alueilta tulevien hakijoiden selvitetyissä matkareiteissä kuitenkin on yhtäläisyyksiä. Syyrian konfliktin aikana Suomeen tulleista syyrialaisista hakijoista monet ovat asuneet hyvinkin pitkään laillisesti Kreikassa. Länsi-Afrikasta tulevat hakijat taas ovat usein tulleet Etelä-Euroopan, kuten Italian tai Espanjan kautta Suomeen. He ovat yleensä myös oleskelleet pitkään sekä laittomasti että laillisesti Schengen-alueella. Valkovenäläiset saapuvat hyvin usein Puolan, Liettuan tai Latvian myöntämillä Schengen-viisumeilla. Aiempina vuosina ilmiönä ollut tsetseenitaustaisten hakijoiden tulo Puolasta Suomeen on vuoden 2012 aikana selvästi vähentynyt.

Dublin-menettelyssä käsitellyissä hakemuksissa havaitaan yhä useammin, että henkilö on hakenut jo aiemmin turvapaikkaa toisessa jäsenvaltiossa, ja hänelle on myönnetty oleskelulupa. Hakemusten perusteella henkilön todellinen maahanmuuton tarkoitus on muun muassa työnteko tai perheside, jolloin kyse on turvapaikkamenettelyn väärinkäytöstä laittoman maahantulon väylänä.


http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.nsf/DAC0F233E9FF27E6C2257B59004514C1/$file/laitonmaahantulo_poliisihallinto.pdf

QuoteValtaosa Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista ei ole suojelun tai turvapaikan tarpeessa. Ns. Dublin-tapaukset eli ne, joissa hakija on ennen Suomeen tuloa hakenut turvapaikkaa toisessa eurooppalaisessa maassa, ovat jatkuvasti kasvaneet. Huhtikuussa 2004 yli 60 % kaikista hakijoista oli Dublin-tapauksia. - Tältä osin EU:n yhteisen turvapaikkapolitiikan kautta on vältettävä turvapaikkamatkustelu EU:n sisällä, Rajamäki totesi.

- Laskennallisesti yksi turvapaikanhakija maksaa noin 40 euroa päivä, josta toimeentulotukea on 10 euroa. Tuhat vastaanottokeskuksissa päätöstä tai maasta poistamista odottavaa henkilöä maksaa valtiolle 40 000 euroa päivässä.

Rajamäen mukaan valtionhallinnossa on pikaisesti löydettävä lisää varoja päätöksentekoon, valituksen käsittelyyn ja maasta poistamiseen.


http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/pfbdarch/5A961BB5E3441766C2256E97003C6950?opendocument

Quote27.04.2006

EU-maat haluavat lisätä yhteisiä karkotuslentoja

Kansallisesti hoidettuja palautuslentoja on kritisoitu tehottomiksi ja huonosti organisoiduiksi.

Euroopan unionin maat aikovat lisätä yhteistyötään laittomien siirtolaisten karkotuksessa. Jäsenmaiden on ennen kaikkea tarkoitus kasvattaa yhteisten palautuslentojen määrää.

Jäsenmaiden sisäministerit vahvistivat tavoitteen tänään Luxemburgissa. EU-komissio aikoo osaltaan myöntää rahallista tukea yhteistyöhankkeisiin.

Tällä hetkellä EU-maat huolehtivat pääosin yksin ihmisten palauttamisesta heidän lähtömaihinsa. Tätä on pidetty tehottomana ja huonosti organisoituna.

Quote28.7.2007

EU aloittaa suuret karkotuslennot syksyllä

Käännyttämis- tai karkottamispäätöksen saaneita aletaan palauttaa EU-maiden yhteisillä charter-lennoilla kotimaihinsa, uutisoi Keskisuomalainen. Ensimmäinen EU:n rajavalvontaviraston Frontexin organisoima yhteislento järjestetään ensi syksynä.

Vastahakoisten ja mahdollisesti aggressiivisten palautettavien takia suurten ihmisjoukkojen kuljettaminen yhteislennoilla vaatii tiukkoja turvajärjestelyitä.

Palautettavia ovat ne, joille Ulkomaalaisvirasto on antanut käännyttämis- tai maasta karkoittamispäätöksen, eli kielteisen päätöksen turvapaikka- tai oleskelulupahakemukseensa saaneita tai rikoksista tuomittuja ulkomaalaisia. Palautettaville tarjotaan mahdollisuus poistua omatoimisesti, mutta käytännössä se on monille mahdotonta, mikäli matkustusasiakirjoja ei ole.

Lehden mukaan yhteisillä lennoilla haetaan palautuksiin säästöjä ja tehokkuutta. Yhteislennot toisivat siis säästöä Suomeenkin.


Quote29.08.2003 Turvapaikanhakijoiden omaehtoista paluuta ehdotetaan edistettäväksi useilla kehittämistoimilla

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/pfbdarch/082A7CC348E706E5C2256D91003FEB7D?opendocument

matkamiehiii

Miksei kukaan ole kertonut Japanille siitä työvoiman pulasta mikä maata uhkaa, maan väkiluku on laskemassa 20 miljoonalla vuoteen 2050 mennessä ja tuossa vaiheessa suurin osa japanilaisista on eläkeläisiä. Miksei kukaan kerro heille!!!!!    :'(
Ainoa keino on myöntää turvapaikka noin miljoonalle nopeasti lisääntyvälle somalille vain siten bussit tulee kulkemaan jatkossakin Tokiossa.  :flowerhat:

Outo olio

Korjaus: 30 miljoonaa jeniä on noin 230 000 euroa, eikä siis 300 000. Laskin päässä vanhalla kurssilla.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Good Vibrations II

Quote from: matkamiehiii on 12.07.2013, 12:22:14
Miksei kukaan ole kertonut Japanille siitä työvoiman pulasta mikä maata uhkaa, maan väkiluku on laskemassa 20 miljoonalla vuoteen 2050 mennessä ja tuossa vaiheessa suurin osa japanilaisista on eläkeläisiä. Miksei kukaan kerro heille!!!!!    :'(
Ainoa keino on myöntää turvapaikka noin miljoonalle nopeasti lisääntyvälle somalille vain siten bussit tulee kulkemaan jatkossakin Tokiossa.  :flowerhat:

Ei ne ota sinne. Japskit ovat monen länsimaalaisen mielestä outoa, varautunutta ja taikauskoista sakkia. Somppulat voi käydä ostaan vanhoja Hiace-pakuja sieltä, mutta muuten siellä heitä todellakaan kaivata. Ehkä Kiina tulee korjaamaan sadon Afrikan tulevasta kukoistuksesta, mutta myös olemaan apuri islaminuskon leviämistä vastaan.

Nuivake

Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

johnnyguitar

Quote from: Tabula Rasa on 11.07.2013, 23:25:45
Kiinaa lukuunottamatta näillä kaikilla on maantiede puolellaan. Ei naapureita joista tulisi helposti elättejä. Sadat kilometrit merta tai maailman suurin myötämielinen asemahti naapurissa tekee jo luonnostaan pääsemisen huomattavan vaikeaksi. Suomellakin on mahdollisuutensa. Se sitten onko poliittista halua.

Quote from: Arvoton on 11.07.2013, 23:18:18
Kiina, Kanada, Austaralia ja Japani eivät "suvaitse". Niillä on mahdollisuus jäädä eloon.

Ihmettelen, kuinka täällä hommalla aina hehkutetaan Kanadaa. Maassa on kuitenkin länsimaiden ilmeisesti suurin somaliyhteisö, virallisesti n. 45000 ja todellisuudessa ehkä 150000 asukasta. Tuo virallisen ja epävirallisen tilaston erokin kertoo, ettei maahanmuutossa olla turhan tarkkoja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Somali_Canadians