News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Sähköisen kirjan lukukysely

Started by sivullinen., 18.04.2013, 17:01:33

Previous topic - Next topic

Oletko lukenut sähkökirjoja?

Jatkuvasti
9 (20.5%)
Olen kokeillut
17 (38.6%)
En
18 (40.9%)

Total Members Voted: 44

Voting closed: 08.05.2013, 17:01:33

sivullinen.

Sähköinen kirja eli e-kirja on sellanen kirja, joka luetaan tietokoneen, älypuhelimen, tabletin tai erillisen lukijalaitteen ruudulta. Oletko kokeillut? Pelkkä PDF dokumentin lukeminen ei riitä, mutta pelkästään sähköisenä saatavissa oleva kirja, kuten Zeitgeist & Yhteiskuntaevoluutio riittää.

Lisäpohjustuksena mainittakoon, että amerikassa sähkökirjojen markkinaosuus on jo yli viidenneksen kaikista kirjoista. Sen lisäksi tietenkin on paljon ilmaiskirjoja. Norjassa yritetään saada kaikki kirjat sähköiseksi ja Suomessa harkitaan seuraamista perässä.

Kirjallisuus vapaasti verkossa kansalaisten käytössä – Onnistuuko Norjan malli Suomessa?

Norjassa on onnistuttu luomaan sopimus, joka mahdollistaa koko norjankielisen kirjallisuuden digitoimisen ja vapaan verkkovälityksen kaikille Norjan kansalaisille. Olisko tämä mahdollista myös Suomessa?

http://www.stks.fi/news/74/

-- -- --

Itse olen alkanut pikku hiljalleen lukea enenevässä määrin digitaalisia kirjoja. Varsinkin vanhoja, joita ei ole saatavissa paperisena - sillä niin yllättävältä kuin se kuulostaakin kaikkein vanhimmat kirjat ovat juuri helpoiten saatavissa digitaalisena! Tässä muutama suosimani paikka:

http://www.gutenberg.org/
http://archive.org/details/texts
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Janix

Olisi mukavampi lukea jonkin kirjan tapaisen laitteen avulla, mutta olen vähän kokeillut näytöltä lukemista. Hyvä sivusto on myös Open Library ja sen kaveriksi avaan Sanakirjan.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

Tabula Rasa

Yhden harvinaisemman aiheen teknisen manuaalin olen lukenut koneelta kun sitä ei kirjastoista/kirjakaupoista pienellä hakemisella löytynyt. Kyllä suosin silti ihan muita medioita.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Panopticon

Hienoa toimintaa norjalaisilta. Suomessa kustantajat ja tekijänoikeusjärjestöt kusee omaan vihtaan vaikeuttamalla sähköisten kirjojen leviämistä. Myös valtionhallinto on edesauttanut tätä kehitystä verotuspäätöksillä. E-kirja tulee kunhan meillä on hyviä edullisia lukulaitteita ja toimivat markkinat. Nyt laitteet kalliita ja kirjat jopa kalliimpia kuin painetut. Kuluttajan aseman kannalta ongelma on myös DRM-suojaus. Ja toki se, että oli digitaalisessa kirjassa mikä tahansa kopiosuojaus, ei teoskappaleella ole samanlaista omistajuutta tai säilyvyyttä kuin fyysisellä kirjalla. Painettu kirja säilyy helposti monta sataa vuotta. Digitaaliselle kopiolle ei voi ennustaa kuin korkeintaan muutaman vuosikymmenen tulevaisuuden. Formaatit, laitteet, ym. muuttu ja tiedosto hukkuu bittiavaruuteen. Yksi merkittävä ero painetun ja digitaalisen kirjan välillä on jälleenyyntiarvo: e-kirjalla sitä ei ole. Monien kirjojen osalta painettu nide saattaa jopa nousta arvoltaan ajan myötä. Jopa suomalaisilla ensipainoksilla on korkeita hintoja huutokaupoissa. Digikirja ois alunperin pitänyt tehdä niin, että on aina rajattu "painosmäärä" ja jokaisella kopiolla on oma identiteettitunnus. Näin jälleenmyynti olisi mahdollistunut ja jopa arvonnousu.

Martin

Sonyn lukulaite ollut pari vuotta ja mainio peli, varsinkin matkoilla. Suomalaisten kirjojen hinnoittelu on kyllä järjetöntä, mutta ruotsin puolelta löytyy paljon englanninkielistä kirjallisuutta ilmaiseksi. :)
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

Phantasticum

Quote from: sivullinen. on 18.04.2013, 17:01:33
Sähköinen kirja eli e-kirja on sellanen kirja, joka luetaan tietokoneen, älypuhelimen, tabletin tai erillisen lukijalaitteen ruudulta. Oletko kokeillut?

Olen kokeillut, mutta kokenut .ePub-muodossa olevien kirjojen lukemisen kannettavan tietokoneen näytöltä raskaaksi. Sähköisen kirjan ajatus on tietysti hieno. Toistaiseksi olen kuitenkin ajatellut hankkia kirjani perinteisessä muodossa silläkin uhalla, että kotini alkaa jossain vaiheessa näyttää naurettavalta.

sivullinen.

Tietokoneella ei epub kirjoja kannata lukea. Ne eivät sovellu siihen ollenkaan.

Olen muutenkin tullut siihen näkemykseen, että parhaat kirjat tableteillakin ovat hyvin skannattuja PDF tiedostoja, joita tuolta archive.orgista paljon. Skannatuissa kirjoissa on nimittäin paljon elävämpi tausta kuin puhdas valkoinen. Monet tablettien kirjanlukuohjelmat osaavat epub kirjoihin samanlaisen satunnaista vaihtelua sisältävän taustan tehdä. Silloin lukeminen on paljon miellyttävämpää. Hommankin kirjoituksen taustana on ruskean eri vivahteet; se on tietokoneruudullakin parempi kuin puhtaan valkoinen.

Open Library näyttää olevan hakujärjestelmä archive.orgiin. Projekti Lönnrotin suomalaiset vanhat teokset taas löytyvät Project Gutenbergista useammassa eri muodossa.

Scriptasta on kirja, joten varmaan siitä on samalla joku elektroninen kirja tehty. Hommaforumin uskontojankkausketjusta saisi 300 sivuisen kirjan. Se sopisi painettuna jokaisen kirjahyllyyn siihen raamatun viereen. Sähköisenä kirjanakin se olisi eksoterisuskonnolisen new age aikakauden edelläkävijöiden - tarkoitan peruskoululaisia - keskuudessa varma hitti.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

gloaming

Kindlellä tulee kaunokirjallisuus nykyisin luettua. Ammattikirjallisuutta, siis lähinnä tieteellisiä julkaisuja, lähinnä tabletilla.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Veikko

Olen kokeillut erilaisina tiedostomuotoina. Ensimmäisen kerran jo noin 20 vuotta sitten. Ja manuaaleja, ja tieteellisiä julkaisuja - oikeastaan varsinkin jälkimmäisiä.

En pidä lukemisesta kuvaruudulta, en minkäänlaisen laitteen kautta, joten printtaan toisinaan luettavani paperille. Printterini on vanha, vankka ja halpakäyttöinen laser, jonka suurin taloudellinen menoerä on paperin hinta - joten antaa palaa. Lisäksi, jos löydän jotain todella kiinnostavaa, niin haluan sen tallentaa, sillä huomenna se ei ehkä ole enää tarjolla. Sopivat ja kiinnostavat tallennan tietenkin (myös) tiedostoina.

Ja vanhoja englantilaisia sanomalehtiä - esim. The Times - ja aikakauslehtiä - esim. Strand Magazine - olen lukenut huvikseni.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

sivullinen.

Sähköisen kirjan kirjoittamisesta ja julkasemisesta löytyy hyvä video täältä.

Haastattelu e-esikoiskirjailijasta – Katso video

Jani Muhonen on digitalisoitumisen ja muutoksen evankelista, bloggari, yrittäjä sekä tuore esikoiskirjailija. Haastattelussa Jani kertoo tuoreen Palkohedelmät-kirjansa kirjoitusprosessista, hyväksi havaituista käytännöistä sekä siitä, miksi hän päätti julkaista kirjansa ainoastaan e-kirjana. Romaanien julkaiseminen pelkkänä e-kirjana on Suomessa vielä todella harvinaista herkkua.

http://www.digivallankumous.fi/haastattelu-e-esikoiskirjailijasta/

Siinä kerrotaan myös lukemisesta ja maailman trendien tulosta Suomeen.

Äijän kirjasta en tiedä, mutta sekin vaikuttaa kannen perusteella "kansallismieliseltä".

(http://1.bp.blogspot.com/-fQd5G0bwLiU/UYn6HOAn8YI/AAAAAAAAExc/YoydIIUqRSg/s400/kirja.jpg)

J. Lannan haamu

En ole lukenut enkä tule lukemaan, vihaan ruudulta lukemista muutenkin.

Mutta, brittiläinen Douglas Murray on kirjoittanut tuon kirjasen Islamophilia, joka taitaa olla vain sähköisenä. Amazonista saa kindle versiona, voisi olla hyvin mielenkiintoinen...

http://www.amazon.co.uk/Islamophilia-ebook/dp/B00D454GV2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1372976046&sr=8-1&keywords=islamophilia
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

ile

Itse luin Scriptan e-kirjana Kindlellä, kokosin sen itse. Voin toki koota siitä julkisen version jos vain tulee lupa.

SimoMäkelä

Olen lukenut Sonyn erilliseltä lukultaitteelta muutaman kirjan, muuten hyvä, mutta pieni näyttö on ongelma. Fonttikokoa voi muuttaa, mutta kaipaan normaalin kirjan kokoista näyttöä. Siksi olen pitänyt i-padilta lukea kirjoja.

Sonyn lukulaitteen akku kestää parikin viikkoa ja näytön kirjan paperia jäljentävä ominaisuus on hyvä..tarvitsee siis ulkopuolisen valolähteen mikä ei rasita silmiä...vaikkei se tablettikaan hirveästi rasita.

Mulle kelpaa molemmat, sekä perinteinen kirja että tabletilta lukeminen. Ehkä mitään jättiteosta (esim. Anna Karenina tai Sota ja rauha lähtisi lukemaan ainakaan erilliseltä lukulaitteelta. Enkä kyllä i-padiltakaan.

Fjödörör Räkinen

Quote from: SimoMäkelä on 06.07.2013, 00:05:27mutta pieni näyttö on ongelma.

Samoin olen kokenut, joskin minulla on sen verran hyvä lähinäkö, että voin muuttaa fontin hyvin pieneksi, jolloin tekstiä mahtuu ruudulle enemmän.

Muutenhan sähkömuste toimii hyvin. Lukukokemus on hyvin samankaltainen kuin paperin kanssa. Näytöltä en pysty lukemaan -  en puhelimen, tietokoneen tai tabletin. Olen sitä joskus kokeillut. Lukulaite on siis ainoa sähköinen vempele, jonka kirjojen lukemiseen kelpuutan.