News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Euroopan parlamentti äänesti: Moottoripyörien katsastukset alkamassa 2016

Started by IMMane, 03.07.2013, 07:57:29

Previous topic - Next topic

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jaska Pankkaaja

Quote from: dothefake on 11.07.2013, 09:13:48
Tämä keskustelu on pudottanut suomukset silmiltäni monen, fiksuksi luulemani kirjoittajan suhteen.
En ole siitä iloinen. Kyllä minä niin mieleni olen pahoittanut.

+1.

Tosiasia on se että tämänkin keissin lahjukset on jo maksettu. EU, tuo pystyyn mätänevä pyhä lehmä, pystyy tarjoamaan ainoastaan tämäntyyppisiä bisneksiä jossa poliitikot, viranomaiset ja muut ammattirikolliset hyökkäävät ihmisten kimppuun ja ryöstävät heidän rahansa.

Täysin samalla mekaniikalla toimii turvapaikkaturismi ja vaikkapa hallinnon tolkuton pöhötys. Ja se jatkuu aina aivan loppuun asti.

Näille kaikille on yhteistä myös se että aina löytyy näitä yksinkertaisempia rannalle jääneitä yleiskateellisia, viranomaisuskoisia joille Jeesus tms on korvaantunut tällä toisella auktoriteetilla aivan Leninin ideoiden mukaan tai ihan vaan luonnevikaisia henkilöitä.

Tämä porukka pääsee sitten aina mediassa ääneen ja kas: kaikki kannattavat maanmutaamista ja mp katsastuksia!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

ikuturso

Quote from: mannym on 10.07.2013, 20:45:40
Noudatan lakia noudatan sääntöjä ja säännöksiä. Miksi? Jos en noudattaisi niin miksi kukaan muukaan noudattaisi? Hommassa yleisesti lakien noudattaminen on se selkäranka. Vaikka laki olisikin omasta mielestä tyhmä, sen mukaan on elettävä. Tai sitä on muutettava.
Senhän vuoksi täälläkin niin moni viettää aikaa, tehdäkseen jotain muuttaakseen vallitsevia lakeja. Tai estääkseen uusien tyhmien lakien syntyminen. Tämä ketju on pirun hieno osoitus siitä että, on ihmisiä joille on tärkeää että tyhmää lakia ei synny.

Mutta odotan edelleen sitä pykälää. Sanoo poliisi lehtihaastattelussa mitä vaan, yksikin sakko kyseisestä asiasta todistaa toista.

Ajoneuvon saa ohittaa samaa kaistaa, jos siihen on riittävästi tilaa.
Riippuu liikennetilanteesta mikä on riittävästi. Jos autot joustavat, niin lane splittingiin on seisovan jonon ohitukseen riittävästi tilaa.

Ks oheinen kuva. Se on Helsingin Mechelininkadulta. Tuota tulee ajettua mm. länsisatamaan ja aina välillä jos joku motoristiporukka on tulossa laivasta, Mechelini on melko tukossa. Eikös olekin mukavaa, kun ne motoristit mahtuvat ajamaan noiden pysäköityjen autojen vierestä eikä tuki koko vasenta kaistaa. Minäkin ajan tuota vapaata tilaa pitkin pysäköityjen autojen rinnalla. Kerran tosin on yksi ovi auennut melkein eteen, mutta onneksi tuossa ei ajeta kovin lujaa.

(http://hommaforum.org/index.php?action=dlattach;topic=84925.0;attach=25980;image)

Ainakin minä olen mielestäni saanut positiivista palautetta autoilijoilta, kun motoristit mahtuvat tuolle kapealle alueelle pysäköityjen autojen rinnalle, eivätkä lisää ruuhkaa.

Mitä lane splittingiin tulee, niin paikallaan olevan auton mahtuu turvallisesti ohittamaan samaa kaistaa, mikäli autoilija on mukana juonessa eikä lähde tukkimaan tuota väylää. Paikallaan olevassa autojonossa ei myöskään kukaan normaali ihminen auo ovia, mikä taas tuossa Mechelininkadun tilanteessa lisää riskiä, vaikka tuo on nimenomaan yksikäsitteisesti laillinen paikka sivuuttaa ajoneuvo samaa kaistaa.

Eli riippuu tilanteesta, kaistojen leveydestä ja siitä onko autoilijat mukana juonessa, kuinka laillista tuo on. Sinun "yksikin sakko" -teoriasi ontuu juuri siinä, että jossain on selvästi liian ahdasta ja kyseessä on liikenteen vaarantaminen, kun taas toisaalla tilaa on runsaammin, eikä kyseessä ole minkään asteen rikkomus.

Ja tähän on turha vetää tulkintakysymystä mukaan. Liikenne on pelkkää tulkintaa. Saman risteyksen läpi ajaminen 10km/h alle nopeusrajoituksen voi olla toisella kertaa OK ja toisella kertaa liikennerikkomus. Riippuen vaikkapa yhdestä lapsesta ja miten tämä liikkuu suojatien läheisyydessä. Toinen voi tulkita tämän kulkevan tien suuntaisesti ja toinen näkee tämän olevan ylittämässä tietä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

cassius ali

Quote from: dothefake on 11.07.2013, 09:13:48
Tämä keskustelu on pudottanut suomukset silmiltäni monen, fiksuksi luulemani kirjoittajan suhteen.
En ole siitä iloinen. Kyllä minä niin mieleni olen pahoittanut.

Näinhän sitä on tässä kiivaan keskustelun tiimellyksen tuoksinassa käynyt myöskin minulle; suomukset on rapisseet silmiltä niin että rinnukset on aivan karhella.

Jotkut keskustelijat on jopa täysin sekoittaneet erilaiset ajoneuvot ja liikennevälineeet ja niiden teknillisen kunnon vaikutukset liikenneturvallisuuteen koko EU:n kokonaisuuden  mittakavassa täysin toisenlaisiin asiakokonaisuuksiin.

Niinkuin nyt esim. vaikkapa asuste- ja tekstiilipuolen kysymyksiin, henkilökohtaisten elämäntapojen ja esim vaikkapa naapuruussuhteisiin taikka yhteiskunta- ja liikennesuunnitteluun liitttyvään problematiikkaan.

Tämähän toki on sallittua vapaassa keskusteluilmapiirissä näin hieman rönsyillen joskus  toimiakkin, mutta sentään toivoisi, että alkuperäiseen teemaan pitäytyminen ja siihen liittyvän asiapuolen hallinta olisi hieman täsmällisempää. 
ceterum censeo immigration esse delevit

Faidros.

Kuka lie tuon ikuturson kuvan ottanut, hän on seissyt liki mun prätkäliikkeen(entisen) ovea. Mechelininkatu 39 oli sen osoite.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

vilach

Quote from: Jack on 03.07.2013, 11:49:03Moottoripyörän vuokraaminen tilapäiseen ja lyhytaikaiseen harrastustarpeeseen näyttää olevan järkyttävän kallista. Parin sadan kilometrin lenkki vuokrapyörällä maksaa saman verran kuin edestakainen lentomatka Istanbuliin.
Suomessa hinnoissa on liian paljon ilmaa, aika harva ymmärtää sitä ja että sitä vastaan pitää taistella. Keskipalkalla kokonaistulovero on 60% luokkaa ja sen päälle usein hinnassa 50% ilmaa, eli jos joku tekee tuottavaa työtä ja tuottaa kuukaudessa tavaroita/palveluita tietyn arvon edestä, niin hän voi ostaa palkalla vain 20% siitä, mitä tuotti kuukaudessa.

Dirre

eikö parempi ehdotus olisi vaikka katsastus ehdolliseksii mutta jos on katsastettu saisi vaikka 20% alennuksen vakuutus yhtiöltä

IMMane

Quote from: Dirre on 13.07.2013, 15:10:19
eikö parempi ehdotus olisi vaikka katsastus ehdolliseksii mutta jos on katsastettu saisi vaikka 20% alennuksen vakuutus yhtiöltä

Jaa a. Mp-katsastusta ei vaan suomessa tarvi. Tilastot sen osoittaa. Mutta toki money talks. Onkohan mp:t tehty liian hyvin toimiviksi ja kestäviksi vs henkilöautot. Vakava suunnitteluvirhe.

Mp:t ovat lisäksi vaarallisia. Eihän niissä ole edes pimeän kulman varoitinta, automaattista kaistavahtia, vakionopeuden säädintä, luistonestojäjestelmää, automaatti-ilmastointia, airbageja, automaatti-taskuparkkia, etäisyyden varoitinta, etäisyyden automaattista säädintä, peruutuskameraa, automaattivaihteistoa, automaattista pisaratunnistinta, automaattisesti kääntyviä ajovaloja jne. Selvästi tälläisiä haastavia ajovarusteita/suoritteita päivittäin käyttävä tietää mistä puhuu. Hän on liikenteen ja erilaisten ajoneuvojen asiantuntija, motoristi ummikko meluava keulija.

Faidros.

^Lähes kaikkia noita lisävarusteita on moottoripyörissä. Airbag, luistonesto, abs, autom. kääntyvät ajovalot(ollut jo yli 100 vuotta :roll:, mutta BMW:ssä katteessakin), vakionop.säädin, automaattivaihteisto...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Dirre on 13.07.2013, 15:10:19
eikö parempi ehdotus olisi vaikka katsastus ehdolliseksii mutta jos on katsastettu saisi vaikka 20% alennuksen vakuutus yhtiöltä

Joku on aina se taho, joka maksaa tehdystä työstä. Vakuutusyhtiöt ovat nykyään vapaita hinnoittelemaan tuotteensa, joten vakuutusmaksuihin tulisi ensin korotus ennen alennusta, koska katsastuksella ei ole mitään vaikutusta korvattaviin onnettomuuksiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

IMMane

Quote from: Faidros. on 14.07.2013, 07:37:26
^Lähes kaikkia noita lisävarusteita on moottoripyörissä. Airbag, luistonesto, abs, autom. kääntyvät ajovalot(ollut jo yli 100 vuotta :roll:, mutta BMW:ssä katteessakin), vakionop.säädin, automaattivaihteisto...

Ja rakettimoottori sekä puhelin ja tv. Puhuinkin moottoripyöristä enkä niistä moottoripyöristä joista pitää muistaa laittaa ovet kiinni. No joo mutta monessakaan suomipyörässä ei ole airbagejä, automaattivaihteita tai automaattisesti kääntyviä ajovaloja. Uusimmissa ja kalleimmissa matkapyörissä voi olla mutta peruspyörissä ei. Ei varmaankaan mene kauaa kun pyöriin tulee peruutuskamera, parkkiavustin, automaattinen tihkukatto, peräkärry, apupyörät, viisi airbagia, turvavaljaat, kallistuksen automaattinen säädin, ratti ja automaattinen nopeuden rajoitin vakiona.

Faidros.

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 11:38:14
Quote from: Faidros. on 14.07.2013, 07:37:26
^Lähes kaikkia noita lisävarusteita on moottoripyörissä. Airbag, luistonesto, abs, autom. kääntyvät ajovalot(ollut jo yli 100 vuotta :roll:, mutta BMW:ssä katteessakin), vakionop.säädin, automaattivaihteisto...

Ja rakettimoottori sekä puhelin ja tv. Puhuinkin moottoripyöristä enkä niistä moottoripyöristä joista pitää muistaa laittaa ovet kiinni. No joo mutta monessakaan suomipyörässä ei ole airbagejä, automaattivaihteita tai automaattisesti kääntyviä ajovaloja. Uusimmissa ja kalleimmissa matkapyörissä voi olla mutta peruspyörissä ei. Ei varmaankaan mene kauaa kun pyöriin tulee peruutuskamera, parkkiavustin, automaattinen tihkukatto, peräkärry, apupyörät, viisi airbagia, turvavaljaat, kallistuksen automaattinen säädin, ratti ja automaattinen nopeuden rajoitin vakiona.

Perälaukussa oleva arkkupakastin olisi hyvä, sinne voisi sulloa sen yliajetun hirven.

Peruutuskamera... mittaristossa oleva kameralla toimiva "taustapeili" on.
Parkkiavustin... sähköhydraulisesti toimiva keskiseisontatuki on.
Apupyöriä oli jo 20-luvulla... nykyäänkin on.

Moottoripyörätaksiin voi tutustua vaikka Lontoossa, hyvä ruuhka-aikaan, sillä sivistyneissä liikennekulttuurin maissa ajetaan motukoilla jonojen välistä, ilman kekkeruusien kiilaamista.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

IMMane

^ Ah. On on. Kaikkea voi maailmalta kuules löytyä. Et varmaan huomannut vakio ja suomi sanaa. Tässä sitä motoilun ihanaa vapautta ja erilaisuutta. Mc hurjat.

(http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/343775432/three_wheels_tricycle_ZXBM_004_.jpg)


kekkeruusi

Quote from: Faidros. on 14.07.2013, 11:54:27
Peruutuskamera... mittaristossa oleva kameralla toimiva "taustapeili" on.
Parkkiavustin... sähköhydraulisesti toimiva keskiseisontatuki on.
Apupyöriä oli jo 20-luvulla... nykyäänkin on.
Miten olisi äänenvaimennin pakoputkeen? Ai niin, se on liian vaativaa. Eihän sellaista teknologiaa ole edes kehitetty vielä. :roll:

Quote from: Faidros. on 14.07.2013, 11:54:27
Moottoripyörätaksiin voi tutustua vaikka Lontoossa, hyvä ruuhka-aikaan, sillä sivistyneissä liikennekulttuurin maissa ajetaan motukoilla jonojen välistä, ilman kekkeruusien kiilaamista.
Nyt hieman tarkkuutta niiden nimimerkkien kanssa. Minä en ole uhoillut ketään kiilaavani.

IMMane

Onneksi henkilöautot eivät pärise tai pidä meteliä. Ja kuinka voisikaan koska niitä katsastetaan.

kekkeruusi

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 12:48:39
Onneksi henkilöautot eivät pärise tai pidä meteliä. Ja kuinka voisikaan koska niitä katsastetaan.
Eivät ne pidäkään, pientä ääntä korkeintaan. Poislukien ne autot, joiden omistajat ovat samanlaisia huomiohuoraajia moottoripyöräilijöiden tapaan ja tekevät autoistaan mölylaitteita.

Mun talon edestä suhaa nytkin autoa solkenaan, eikä kuulu kuin pientä huminaa kun menevät ohi. Sen sijaan joka saatanan moottoripyörä pitää sellaista möykkää, etten saa kuuntelemastani musiikista selvää. Ja kuuntelen rokkia kohtuu kovalla volyymilla kuitenkin.

IMMane

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 12:48:39
Onneksi henkilöautot eivät pärise tai pidä meteliä. Ja kuinka voisikaan koska niitä katsastetaan.
Quote from: kekkeruusi on 14.07.2013, 12:54:57
Eivät ne pidäkään, pientä ääntä korkeintaan. Poislukien ne autot, joiden omistajat ovat samanlaisia huomiohuoraajia moottoripyöräilijöiden tapaan ja tekevät autoistaan mölylaitteita.

Mun talon edestä suhaa nytkin autoa solkenaan, eikä kuulu kuin pientä huminaa kun menevät ohi. Sen sijaan joka saatanan moottoripyörä pitää sellaista möykkää, etten saa kuuntelemastani musiikista selvää. Ja kuuntelen rokkia kohtuu kovalla volyymilla kuitenkin.

Eli ei pidä mutta pitää kuitenkin. No, se on semmoista.

Naapurissani oli henkilöautoja joista lähti sellainen meteli koko päivän ja lähes koko yön että en saanut kuuntelemastani musiikista tai muustakaan selvää enkä halunnut mennä pihalleni koko päivänä koska vihaan pakotettua räpin ja muun vastaavan paskan pakkokuuntelua. Poliisit kävi välillä hiljentämässä mutta toki show must go on koska Minä saan, Minä määrään. Ja niin se yleensä menee.

Faidros.

Quote from: kekkeruusi on 14.07.2013, 12:54:57
Sen sijaan joka saatanan moottoripyörä pitää sellaista möykkää, etten saa kuuntelemastani musiikista selvää. Ja kuuntelen rokkia kohtuu kovalla volyymilla kuitenkin.

Naapurustosi motoristit ovat vittuuntuneet poppikoneidesi volyymiin! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

kekkeruusi

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 13:10:30
Quote from: IMMane on 14.07.2013, 12:48:39
Onneksi henkilöautot eivät pärise tai pidä meteliä. Ja kuinka voisikaan koska niitä katsastetaan.
Quote from: kekkeruusi on 14.07.2013, 12:54:57
Eivät ne pidäkään, pientä ääntä korkeintaan. Poislukien ne autot, joiden omistajat ovat samanlaisia huomiohuoraajia moottoripyöräilijöiden tapaan ja tekevät autoistaan mölylaitteita.

Mun talon edestä suhaa nytkin autoa solkenaan, eikä kuulu kuin pientä huminaa kun menevät ohi. Sen sijaan joka saatanan moottoripyörä pitää sellaista möykkää, etten saa kuuntelemastani musiikista selvää. Ja kuuntelen rokkia kohtuu kovalla volyymilla kuitenkin.

Eli ei pidä mutta pitää kuitenkin. No, se on semmoista.
Voi voi. Yritit olla fiksumpi kuin oletkaan ja epäonnistuit. Mietipä hetken omassa hiljaisuudessasi, jos sellaiseen pystyt, että mikä ero on pienellä äänellä ja melulla. Jos et itse keksi, niin kysy äiskältäsi.

Quote from: IMMane on 14.07.2013, 13:10:30
Naapurissani oli henkilöautoja joista lähti sellainen meteli koko päivän ja lähes koko yön että en saanut kuuntelemastani musiikista tai muustakaan selvää enkä halunnut mennä pihalleni koko päivänä koska vihaan pakotettua räpin ja muun vastaavan paskan pakkokuuntelua. Poliisit kävi välillä hiljentämässä mutta toki show must go on koska Minä saan, Minä määrään. Ja niin se yleensä menee.
Eli ymmärtänet siis minun näkökantani moottoripyöräilijöiden mölyämiseen?

IMMane

Quote from: kekkeruusi on 14.07.2013, 15:17:46
Voi voi. Yritit olla fiksumpi kuin oletkaan ja epäonnistuit. Mietipä hetken omassa hiljaisuudessasi, jos sellaiseen pystyt, että mikä ero on pienellä äänellä ja melulla. Jos et itse keksi, niin kysy äiskältäsi.

Tulihan se sieltä. Olisinpa yhtä fiksu sekä kaikkitietävä kuin sinä.

matkamasentaja

Ei niistä rakineista (autot ja moottoripyörät) tarvitse muuta katsastaa kuin nopeusmittari. Ja kuskista stereo- ja värinäkö että erottaa tuplakeltaisen viivan valkoisesta katkoviivasta.
Jos poliisi haluaa tehdä kunnon päivätilin valtiolle niin Tampereella Karkunvuoren tunnelin työmaa (50km/h) olisi oiva paikka tutkailla menoa.

VeePee

Laatulehti HS 14.7.2013 kirjoittaa moottoripyöräharrastajista näin (lainasin tarkoitushakuisesti muutamia katkelmia tekstistä):

QuoteWrrrrrrrrrrroooooooooooooooooommmm!

Kesällä chopper-harrastajat kömpivät talleistaan päivänvaloon. He vievät tee se itse -pyöriään näyttelyihin tai lähtevät ajamaan. Matkanteko loppuu usein lyhyeen, kun pyörä hajoaa, mutta väliäkö sillä.
...
He kier­tä­vät kirp­pu­to­re­ja ja ros­ka­la­vo­ja et­si­mäs­sä so­pi­via osia. Ja nii­tä­hän löy­tyy, sil­lä vain mie­li­ku­vi­tus on ra­ja­na. Flink esit­te­lee omaa pyö­rään­sä, Si­lent Dutch­ma­nia, jon­ka run­koa ko­ris­taa me­ri­mies­ai­hei­nen maa­laus. Sen ak­ku­ko­te­lo­na toi­mii ar­mei­jan ruo­ka­pak­ki. Kyt­kin ja pol­jin on teh­ty kat­tok­ruu­nus­ta.

Flin­kin mu­kaan pal­jon muu­ta­kin voi tuu­na­ta it­se. Öl­jy­tank­ki syn­tyy hit­saa­mal­la kah­des­ta kat­ti­las­ta tai vaah­to­sam­mut­ti­mes­ta. Käyn­nis­ti­men saa rai­tio­vau­nun stop-na­pis­ta. Li­ha­myl­lys­tä tu­lee vaik­ka­pa pa­ko­put­ken pää tai moot­to­ri­kiin­ni­ke. Sin­ge­rin van­han om­pe­lu­ko­neen vä­ki­pyö­rä tai­puu va­lo­kan­nak­keek­si tai vaih­de­vi­vuk­si.

"Näi­tä pyö­riä pys­tyy te­ke­mään mel­kein il­mai­sek­si. Si­tä ma­keam­paa, mi­tä useam­pi osa on ihan muual­ta kuin moot­to­ri­pyö­ris­tä", Flink sa­noo.
...
Ja pyö­rät­hän ha­joi­le­vat. Kun vaik­ka­pa keu­laa ke­ven­ne­tään ja pi­den­ne­tään tar­peek­si, pyö­räl­lä ei vält­tä­mät­tä pys­ty aja­maan muu­ta­maa sa­taa met­riä enem­pää.
...
Flink muis­te­lee pyö­rä­ret­keä Pork­ka­las­sa, kun hä­nen ajo­pe­lis­tään sam­mui­vat yht­äk­kiä säh­köt. "Ih­me­tel­tiin puo­li tun­tia, et­tä pi­tää­kö tääl­tä lif­ta­ta ko­tiin. Sit­ten sii­hen ajoi uk­ko van­hal­la si­vu­vau­nu-Ura­lil­la ja ky­syi, et­tä on­ko meil­lä on­gel­ma. Äi­jä pyy­si luok­seen, ja pe­ril­lä hän vi­rit­ti mun akun, duu­na­si joh­dot ja tar­jo­si kah­vit­kin pääl­le. Kun läh­det­tiin, seu­raa­vas­sa mut­kas­sa ka­ve­rin pyö­räs­tä len­si pi­hal­le ens­ka­pyö­rän pult­ti. Siel­lä sit­ten taas ky­kit­tiin ja et­sit­tiin pult­tia met­säs­tä."

Jus­si nau­res­ke­lee muis­tol­le. "Täs­sä pi­tää ol­la Mac­Gy­ve­rin su­kua. Vain kek­se­liäim­mät pär­jää."
(http://img163.imageshack.us/img163/3585/ebu3.jpg)

Eipä näytä kuvan pyörä kovin turvalliselta ajettavalta. Ensimmäisenä kiinnittyy huomio naapurien ja muiden tienkäyttäjien iloksi asennettuihin pakoputkiin. Katsastusmiehen kanssa tämänkin omistaja joutuisi hetken neuvottelemaan ennen kuin leima irtoaisi.

kekkeruusi

Mitä sillä turvallisuudella, tärkeintähän on helvetillisellä metakalla huomion kerjääminen. Vielä tuohon voisi pari motorisoitua jänisräikkää laittaa pyörimään.

Faidros.

Kannattaa googlettaa kuvapuolelta "ratbike", jos haluatte hyvää! ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Olen ollut katsastamassa tätä pyörää(ei oma) Gislavedissa, Ruotsissa. Siinä on maan tiivistämiseen tarkoitetun dieseltäryn moottori. Tuo verkkohäkki takana on koirankoppi.
Meni heittämällä läpi katsastuksesta.
http://img36.imageshack.us/img36/1654/ratbike.jpg
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tommi Korhonen

Tuosta hesarin artikkelista en tiedä, mutta varsinaiset rottapyörät voivat olla teknisesti vaikka kuinka loistavassa kunnossa. Niiden pitää näyttää kamalilta, mutta ajettavuus ja turvallisuus eivät ole negatiivisen tuunauksen kohde. En ole alan harrastaja, joten en tiedä kuinka hyvässä teknisestä kunnossa niitä pidetään mutta ymmärrykseni mukaan ainakin kelvossa. Tuon Faidroksen katsastusesimerkin mukaan ei valittamista. Katsokaa esim sen jarrulevyjä. (tosin pakoputki näyttää aika vajaalta, mutta siitäkään ei voi tarkemmin tietämättä sanoa.)

Rottapyörät eivät siis ole tämän keskustelun kannalta oleellisia tai hyviä argumentteja.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Jaska Pankkaaja

Quote from: ankka on 15.07.2013, 09:38:23
Quote from: Tommi Korhonen on 15.07.2013, 09:20:42

Rottapyörät eivät siis ole tämän keskustelun kannalta oleellisia tai hyviä argumentteja.

Paras argumentti on ollut tähän asti se että mä halun että motoristeja vituttaa.

Täydellinen suvis argumentti muuten, ja nykyisin ehkä se yleisinkin. Vaikka sosiaalituristit ovat haitallisia eikä niiden maahanpäästämiseen ole mitään järkevää perustetta niin "rasiteja vituttaa" käy hyvin perusteeksi.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Faidros.

Runko, etupää, mittaristo, pyörät, jarrut...jne. Suzuki GS 750, loput muuta. Pakoäänet melkoisen hiljaiset johtuen ehkä erittäin harvakäyntisestä moottorista ja lämmönvaihtimesta, jolla johdetaan lämmintä ilmaa ajopuvun sisään letkulla. Ja onhan siinä tuo custom-tyyppinen änkkäri vielä.

Vaikka Ruotsi, Saksa... ovat vuosikatsastusmaita, totuus on se, että Suomessa on paljon tiukemmat lait mp-rakenteluun. Jos rakennat täällä käsityönä prätkän, se täytyy viedä esim. Saksaan katsastukseen, pitää siellä puoli(?) vuotta ajossa ja tuoda sitten Suomeen rekisteröintikatsastukseen.

Omakohtainen kokemus: Mulla on Saksasta ostettu ja siellä rekisterissä ollut pyörä. Ajoin sen Regensburgista Itä-Euroopan kautta Suomeen. Rajoilla ei minkäänlaista ongelmaa, mutta kun toin sen Suomeen ongelmat alkoivat rekisteröintikatsastuksesta. Kolme katsastusta, pirusti paperitöitä, pari näyttöä kansanedustajille SMOTOn tilaisuuksissa, 1,5 vuotta hukkaanheitettyä aikaa, sekä rahaa.
Lopulta ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin rekisteröidä pyörä uutena, päättikin konttorin päällikkö, luettuaan ensin puoli tuntia lakikirjaa ja todettuaan ettei tajua asiasta hevonpaskaa, hyväksyä laitteen aivan alkuperäisin ehdoin rekisteriin! :o >:( ;D Naurava naama siitä, että säästin n.2000€ veroja!

Jos (pakotettuna)saamme Suomeen samanlaisen katsastuksen kuin muissa EU-maissa, kun samaan aikaan maantievalvontaa vähennetään, näemme kaduilla entistä enemmän rakenneltuja pyoriä ja myös kovaäänisempiä.
Mutta jos nyt vähääkään tunnen(kymmeniä ulkomailta ostettuja prätkiä) paikallista tapaa toimia asiassa, menetämme vain rahaa, emmekä saa mitään vastineeksi.


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

RP

Quote from: VeePee on 11.07.2013, 08:19:32
Quote from: ankka on 10.07.2013, 21:16:57
Quote from: VeePee on 10.07.2013, 21:09:43
Teknisten vikojen osuus henkilöautojen onnettomuuksissa on suunnilleen sama kuin moottoripyörienkin kohdalla.

Oisko tästä jotain tilastoa tms. antaa?

Tästä näin jonkun tilaston joko Trafin tai AKEn sivuilla mutta en nyt pysty sitä löytämään. Tässä kuitenkin yksityishenkilön keräämä pieni otanta onnettomuuksista ja niiden syistä mikä vahvasti tukee väitettä, että teknisen vian osuus on aika lailla sama moottoripyörillä ja autoilla.

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6951
Näiden kahden vertailussa tietysti pitäisi ottaa huomioon se, että autojen osalta nuo tilastot siis on tilanteessa, jossa niitä tunnetusti säännöllisesti katsastetaan.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Faidros.

Quote from: RP on 15.07.2013, 10:25:03
Quote from: VeePee on 11.07.2013, 08:19:32
Quote from: ankka on 10.07.2013, 21:16:57
Quote from: VeePee on 10.07.2013, 21:09:43
Teknisten vikojen osuus henkilöautojen onnettomuuksissa on suunnilleen sama kuin moottoripyörienkin kohdalla.

Oisko tästä jotain tilastoa tms. antaa?

Tästä näin jonkun tilaston joko Trafin tai AKEn sivuilla mutta en nyt pysty sitä löytämään. Tässä kuitenkin yksityishenkilön keräämä pieni otanta onnettomuuksista ja niiden syistä mikä vahvasti tukee väitettä, että teknisen vian osuus on aika lailla sama moottoripyörillä ja autoilla.

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6951
Näiden kahden vertailussa tietysti pitäisi ottaa huomioon se, että autojen osalta nuo tilastot siis on tilanteessa, jossa niitä tunnetusti säännöllisesti katsastetaan.

Tuolta löytyy tilastot varmasti, jos joku viitsii tonkia...
www.fema-online.eu
FEMAn mukaan alle 1% mp-onnettomuuksista johtuu teknisistä vioista.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-