News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Yle: Nykyhallituksen pj:illa harvinaisen vähän kokemusta ns. oikeasta työstä

Started by skrabb, 05.07.2013, 08:32:14

Previous topic - Next topic

skrabb

"Suomen nykyisen hallituksen puoluejohtajilla on harvinaisen vähän kokemusta ns. oikeasta työstä. Hallitusta johtaa nyt ensi kertaa joukko, joka on käytännössä aina ansainnut elantonsa politikoimalla. Hallituksen 70-luvulla syntyneet puoluejohtajat  ovat EU-suomalaisten sukupolvi."
http://areena.yle.fi/tv/1930668 (alk. 07.24)

Muinaista magariinimainosta hyväksikäyttäen: mitä oli ennen EU:ta?

Quote5.7.2013 klo 7:39 | päivitetty 5.7.2013 klo 7:39
Näille nuorille puoluejohtajille EU on totta ja Kekkonen satua

Hallituksen 1970-luvulla syntyneet puoluejohtajat ovat kallellaan EU:hun, valmiita muutoksiin ja suoltamaan järkevänkuuloisia vastauksia mihin vain.

Hallituksen 1970-luvulla syntyneet puoluejohtajat ikäjärjestyksessä vasemmalta alkaen: Jyrki Katainen, Jutta Urpilainen, Paavo Arhinmäki, Ville Niinistö ja Carl Haglund.
Suomea johtaa 70-lukulaisten puoluejohtajien hallitus.

Sekstetin jäsenistä viisi on syntynyt samalla kymmenluvulla: Katainen 1971, Urpilainen -75, Arhinmäki ja Niinistö -76 ja Haglund -79. Heidän koulu- tai opiskeluaikoinaan Neuvostoliitto kaatui, Suomen talous romahti ja Suomi yhdentyi länteen.

Kysyimme tutkija Ville Pernaalta ja professori Ilkka Ruostetsaarelta, miten 70-lukulaisten sukupolvi tekee politiikkaa.

Ikuisesta Kekkosesta jatkuvaan muutokseen

Kekkonen on 1970-luvulla syntyneille myyttinen satuhahmo, ei reaalipolitiikan tekijä. Tämä sukupolvi tiesi jo lapsuudessaan, että presidentit voivat olla muutakin kuin kekkosia.

Maailma muuttui Suomen näkökulmasta 1990-luvulla jatkuvasti: Neuvostoliitto romahti, lama runteli taloutta ja yhteiskuntaa ja Suomi liittyi EU:hun. 1970-lukulaisten näkökulmasta muutos on pysyvää. Siksi asioihin ei suhtauduta kuin ne olisivat ikuisia.

Liittoutumattomuus ei ole itsestäänselvyys, eikä mikään muukaan asia, joka ei ole hankittu omalla poliittisella työllä.

Mustavalko-tv:n ajasta satelliittikanaviin ja mediavaikuttamiseen

Suomi sai 1980-luvulla värit. Mustavalkotelevision ajasta siirryttiin väritelkkariin ja satelliittikanaviin. 1970-lukulaiset oppivat, että poliittinen vaikuttaminen tapahtuu median kautta.

Mediaosaaminen on poliitikon perustaito. Tämä sukupolvi osaa tuottaa haastattelussa mihin tahansa kysymykseen järkevältä kuulostavan vastauksen. Koska tausta ja sukupolvikokemukset ovat yhteiset, hallitusjohtajat tulevat periaatteessa hyvin juttuun myös keskenään.

Kylmästä sodasta Neuvostoliiton romahtamiseen ja EU:hun

Pysähtyneisyyden aika päättyi 1970-lukulaisten nuoruudessa Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan järjestelmien romahtamiseen.

Suomi äänesti EU:hun liittymisen puolesta, valtaosa nykyisistä puoluejohtajista sai tuolloin jo äänestää. 1970-lukulaiset ovat suuren murroksen sukupolvea. Tälle sukupolvelle EU on pysyvä, kyseenalaistamaton toimija ja läntinen yhteisö, johon Suomi on kuulunut. Kylmä sota liittyi lapsuuteen.

Poliittisten puolueiden äärilaidat ovat aiempaa lähempänä toisiaan, puolueet ovat samankaltaistuneet.

Pitkästä nousevasta urasta politiikan ammattimaistumiseen

Nuorten johtajien viisikko on poikkeuksellisen yhtenäinen: heistä käytännössä kaikki ovat ansainneet palkkansa vain poliitikkoina. Oikeasta työstä on lähinnä kesätyökokemusta. Se voi kaventaa horisonttia.

Puoluejohtajien keski-ikä on laskenut voimakkaasti. Ennen politiikkaa tehtiin paikallis- ja piiritasoilla ennen pääsyä eduskuntaan, missä parlamentaarikon uran huipulla odotti ministerin tai puoluejohtajan paikka. Sen jälkeen alettiin maaherraksi. Nyt huipulla ollaan nuorina, nelikymppisinä.

Kukaan ei jaksa kuluttavaa työtä kuin kymmenkunta vuotta, minkä jälkeen on keksittävä ura jostain muualta. Politiikasta ei enää jäädä eläkkeelle.

Maria Stenroos Yle Uutiset
Juha Rissanen Yle Uutiset
http://yle.fi/uutiset/naille_nuorille_puoluejohtajille_eu_on_totta_ja_kekkonen_satua/6676947
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Phantasticum

Yleistyikö väritelevisio Suomessa vasta 1980-luvulla? Höpöhöpö. Enkä usko sitäkään, että "pysähtyneisyyden aika" olisi päättynyt vasta Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan järjestelmien romahtamiseen. Ei Suomi ollut mitenkään pysähtynyt maa ennen 1990-lukua, kaukana kylläkin silloisesta Länsi-Euroopasta, mutta ei millään lailla pysähtynyt eikä sulkeutunut, vaikka jotkut haluavatkin ajatella näin. En tiedä, kaipaanko tätä häpeälliseksi historiaksi muuttunutta "pysähtyneisyyden aikaa" takaisin, mutta sen tiedän, ettei EU edusta minulle enää itsestäänselvyyttä ja länteen kuulumista.

Fjödörör Räkinen

Quote from: Phantasticum on 05.07.2013, 21:01:20Yleistyikö väritelevisio Suomessa vasta 1980-luvulla?

Tavallaan. Ennen vuotta 80 oli enemmän mustavalkotöllöjä, vuoden 80 jälkeen enemmän väritöllöjä. Mikä sitten on yleistymistä?

Jääpää

QuotePuoluejohtajien keski-ikä on laskenut voimakkaasti. Ennen politiikkaa tehtiin paikallis- ja piiritasoilla ennen pääsyä eduskuntaan, missä parlamentaarikon uran huipulla odotti ministerin tai puoluejohtajan paikka. Sen jälkeen alettiin maaherraksi. Nyt huipulla ollaan nuorina, nelikymppisinä.

Niin, ei ne nuoret enää jaksa odotella. Ja mitään päästä, kun mennään!
http://jyrkikatainenvalhe.blogspot.fi/
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

eräsmiesvaan

Poliittisia broilereitahan noi on, joita käytetään lähinnä puhuvina päinä.Todelliset päätökset tehdään Eu:n ja kotimaisissa suljetuissa kabineteissa vuorineuvostojen ja bilderbergiläisten toimesta.

mielipide

Quote from: Fjödörör Räkinen on 05.07.2013, 21:08:11
Quote from: Phantasticum on 05.07.2013, 21:01:20Yleistyikö väritelevisio Suomessa vasta 1980-luvulla?

Tavallaan. Ennen vuotta 80 oli enemmän mustavalkotöllöjä, vuoden 80 jälkeen enemmän väritöllöjä. Mikä sitten on yleistymistä?

eikös se ollut vielä niin että mustavalkotelevisiolla oli halvempi televisiolupa eli ostettiin väritelevisio ja unohdettiin siitä ilmoittaa.
Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

Leso

QuoteSekstetin jäsenistä viisi on syntynyt samalla kymmenluvulla: Katainen 1971, Urpilainen -75, Arhinmäki ja Niinistö -76 ja Haglund -79.

Ei jumankau.
Ei ihme että kaikki menee päin kohtua, kun johdossa on vauvanukkehallitus.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Phantasticum

Quote from: Leso on 06.07.2013, 05:50:12

Vauvanukkehallitus? Mikä sitten olisi poliitikon oikea ikä, jos 1970-luvulla syntyneet pitäisi karsia poliittisista päättäjistä pois? Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ikäjakautumaa voi tarkastella täällä.

AstaTTT

Äänestäjien vika. Pitäisi ottaa paremmin selvää ehdokkaiden taustoista, eikä äänestää vain mainostoimistojen luomia imagoja ja kauniita kuvia.

Alapo

Jos olisi kokemusta ns.oikeasta työstä niin ehkä ymmärtäisivät kansan tuohtumusta siitä mihin nykyisin rahat haaskataan. Olishan se hauska katsoa kun Jyrki boy ja Paavo Arsenmäki tekisi jotain oikeita töitä ;D Jutta voisi vaikka mopata korkkareissaan jos ei muuta osaisi.

ikuturso

Quote from: Fjödörör Räkinen on 05.07.2013, 21:08:11

Ja musta kun tuntuu, että me oltiin jotenkin persaukisia. Meillä ei ollut edes stereoita eikä levysoitinta. Autokin aina joku vanha kosla. Mutta tällainen tuli kotiin 1973:
http://www.radiomuseum.org/r/hitachi_color_television_cnp_865c.html
(http://www.radiomuseum.org/images/radio/hitachi_ltd_tokyo/color_television_cnp_865_494157.jpg)

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Leso

Quote from: Phantasticum on 06.07.2013, 21:32:23
Quote from: Leso on 06.07.2013, 05:50:12

Vauvanukkehallitus? Mikä sitten olisi poliitikon oikea ikä, jos 1970-luvulla syntyneet pitäisi karsia poliittisista päättäjistä pois? Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ikäjakautumaa voi tarkastella täällä.

Jaa? Sun mielestäkö nykyinen hallitus on ihan okei?
Sopii mulle. Itse asiassa, sama se mulle. Sun mielipide.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Phantasticum

Quote from: Leso on 07.07.2013, 02:38:22
Jaa? Sun mielestäkö nykyinen hallitus on ihan okei? Sopii mulle. Itse asiassa, sama se mulle. Sun mielipide.

Mihin sitten viittasit alkuperäisessä viestissäsi, ellet 1970-luvulla syntyneeseen viisikkoon? Syntymävuodet oli oikein paksunnettu viestissäsi, vaikka jätinkin ne pois lainauksesta. Ja ei, minun mielestäni nykyinen hallitus ei ole ihan okei, mutta vika ei ole näiden poliittisten päättäjien syntymävuosissa vaan politiikan sisällössä.

Leso

Quote from: Phantasticum on 07.07.2013, 19:17:09
Mihin sitten viittasit alkuperäisessä viestissäsi, ellet 1970-luvulla syntyneeseen viisikkoon? Syntymävuodet oli oikein paksunnettu viestissäsi, vaikka jätinkin ne pois lainauksesta. Ja ei, minun mielestäni nykyinen hallitus ei ole ihan okei, mutta vika ei ole näiden poliittisten päättäjien syntymävuosissa vaan politiikan sisällössä.

Minun näkökulmastani vikaa on myös heidän syntymävuosissaan.

Minusta jokaisen itse 70-luvulla syntyneen tulee hävetä raskaasti noiden tollojen "politiikkaa".
Minä ainakin häpeän. Miten ihmeessä maata johtavat tuon vuosikymmenen vajakit?

törö

Quote from: Leso on 07.07.2013, 19:24:41Minusta jokaisen itse 70-luvulla syntyneen tulee hävetä raskaasti noiden tollojen "politiikkaa".
Minä ainakin häpeän. Miten ihmeessä maata johtavat tuon vuosikymmenen vajakit?

Olen syntynyt 70-luvulla, mutta en ole koskaan äänestänyt ikäisiäni ehdokkaita, koska tiedän mikä porukka suuntasi politiikkaan.

Luultavasti muissakin ikäluokissa on käynyt samoin, mutta kun en tunne tilannetta liian hyvin, kylmät väreet eivät häiritse äänestyspaikalla.

Phantasticum

Oikeastaan voisin sanoa pari sanaa vielä itse uutisesta. Jutussa väitetään, että 1970-luvulla syntyneiden puoluejohtajien näkökulmasta katsottuna "muutos on pysyvää" ja "siksi asioihin ei suhtauduta kuin ne olisivat ikuisia". Olen eri mieltä. Nämä nykyiset 1970-luvulla syntyneet poliittiset päättäjät nimenomaan katsovat maailmaa niin, että Euroopan Unioni on ikuinen ja Euroopan Unionista tulee mahtava suurvalta huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Vaikka tässä nyt hiukan aluksi kompastellaankin, niin vaikeuksien kautta voittoon ja sitten ollaan entistäkin vahvempia ja niin edelleen. Mikään muu tulevaisuudenskenaario ei EU-uskovaisten mielestä ole mahdollinen.

Ja en kyllä sanoisi niinkään, että minulle 1970-luvun alussa syntyneelle Kekkonen on myyttinen satuhahmo, mutta ehkä vuosikymmenen lopussa syntyneelle saattaa jo ollakin. Vuosikymmen on pitkä aika, jos kiinnepisteeksi otetaan maaginen vuosi 1991, jolloin Neuvostoliitto lakkasi olemasta. Jutussa mainittu Jyrki Katainen oli silloin 20-vuotias, Carl Haglund vasta 12-vuotias.

Leso

Quote from: Phantasticum on 07.07.2013, 20:00:31
Oikeastaan voisin sanoa pari sanaa vielä itse uutisesta. Jutussa väitetään, että 1970-luvulla syntyneiden puoluejohtajien näkökulmasta katsottuna "muutos on pysyvää" ja "siksi asioihin ei suhtauduta kuin ne olisivat ikuisia". Olen eri mieltä. Nämä nykyiset 1970-luvulla syntyneet poliittiset päättäjät nimenomaan katsovat maailmaa niin, että Euroopan Unioni on ikuinen ja Euroopan Unionista tulee mahtava suurvalta huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Vaikka tässä nyt hiukan aluksi kompastellaankin, niin vaikeuksien kautta voittoon ja sitten ollaan entistäkin vahvempia ja niin edelleen. Mikään muu tulevaisuudenskenaario ei EU-uskovaisten mielestä ole mahdollinen.

[...]

Olemme siis tismalleen samaa mieltä.

Suomi2050

Aivan typerää, että mukamas "oikeita töitä" tehneet poliitikot olisivat jotenkin parempia, kuin muut poliitikot.

Leso

Quote from: suvisnuiva on 07.07.2013, 20:42:59
Aivan typerää, että mukamas "oikeita töitä" tehneet poliitikot olisivat jotenkin parempia, kuin muut poliitikot.

Aha. Homman nuoriso jyrähtää.

Mietiskelin tuossa, että eikö niitä kansansa edustajia voitais laittaa kesäloman ajaksi mansikanpoimintaan ja metsänistutukseen vaikkapa?
Ei tartteis palkkaakaan maksaa, kun sen maksaa valtio.

sivullinen.

Quote from: Leso on 07.07.2013, 19:24:41
Minun näkökulmastani vikaa on myös heidän syntymävuosissaan.

Ikäsyrjintää. Mikä on tasa-arvovaltuutetun puhelinnumero? Täällä tarvitaan eheytystä.

Mutta asiaan. Eivät ongelmat ole päättäjien iästä kiinni. On siellä iso joukko vanhempiakin - Eduskunnassa on enemmistö. Mutta ei se heidänkään vika ole. Eivät ongelmat ole lainkaan päättäjistä kiinni, vaan järjestelmästä. Se on pitkä kehityskulku, joka on johtanut tähän romahdukseen. Vuosikymmeniä on jätetty investoimatta tulevaisuuteen, tuhlattu vanhoja säästöjä ja eletty kuin ei huomista tulisikaan. Nyt se huominen on käsillä. Nyt ei auta valitella vanhoja virheitä, vaan pitäisi alkaa korjaamaan järjestelmää. Siinä päättäjät voisivat olla enemmän avuksi esimerkiksi siirtymällä vaihtoon eli lakkauttamalla Eduskunnan. Lopulta siihen kuitenkin joudutaan. Ei talouskriisi ratkea lumedemokratian aikana. Kenenkään eduissa ei ole ratkaista sitä. Kaikki pohtivat vain miten voisivat pelastaa oman perseensä järjestelmän luhistuessa - ja hurjimmat näkevät tilaisuuden rikastua. Kysyn vaan, voiko silloin mitään muutosta parempaan suuntaan tapahtua?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Phantasticum

Quote from: Leso on 07.07.2013, 20:41:12
Olemme siis tismalleen samaa mieltä.

Kyllä. Jäkätän ainoastaan siitä, että näen asian enemmän ideologisena valintana kuin yhtä tiettyä sukupolvea koskevana asiana. Sukupolvi saattaa toki selittää osan ideologisesta valinnasta, mutta minun mielestäni se ei ole kynnyskysymys. Olenhan itsekin samaa ikäluokkaa ja minulla on jokseenkin hämärä neuvostomenneisyys, mutta en siltikään pidä Euroopan Unioniin hirttäytymistä Suomen tulevaisuuden kannalta lopullisena ratkaisuna, mitä tulee Venäjään ja sieltä tulevaan "uhkaan".

saint

Mutta liikenneministeri Kyllönen -77, on ollut ns.oikeassakin työssä monta vuotta:

Quote from: Wikipedia
Kyllönen suoritti ylioppilastutkinnon Suomussalmen lukiossa 1996, bioanalyytikon tutkinnon Oulun seudun ammattikorkeakoulussa vuonna 2000 ja toimi 2001 Suomussalmella laboratoriohoitajana ja teknisenä apulaisena apteekissa 2002–2007.

Ja sen kyllä huomaa?
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

JNappula

Quote from: saint on 07.07.2013, 21:26:16
Mutta liikenneministeri Kyllönen -77, on ollut ns.oikeassakin työssä monta vuotta:

Quote from: Wikipedia
Kyllönen suoritti ylioppilastutkinnon Suomussalmen lukiossa 1996, bioanalyytikon tutkinnon Oulun seudun ammattikorkeakoulussa vuonna 2000 ja toimi 2001 Suomussalmella laboratoriohoitajana ja teknisenä apulaisena apteekissa 2002–2007.

Ja sen kyllä huomaa?

Voi vitun vitun vittu. Tajusin juuri että kyseinen pösilö ja vajukki, jota en päästäisi vastuuseen edes paskahuusin siisteydestä, on paitsi minua nuorempi ja tienaa vitusti enemmän kuin minä kokeneena ohjelmistosuunnittelijana yksityisellä sektorilla...

Tämä oli kyllä viimeinen naula tähän arkkuun meikäläisellä, alan jo heti huomenna katsella työpaikkoja jostain ulkomailta!
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Leso

Quote from: JNappula on 07.07.2013, 23:47:07
Voi vitun vitun vittu. Tajusin juuri että kyseinen pösilö ja vajukki, jota en päästäisi vastuuseen edes paskahuusin siisteydestä, on paitsi minua nuorempi ja tienaa vitusti enemmän kuin minä kokeneena ohjelmistosuunnittelijana yksityisellä sektorilla...

Tämä oli kyllä viimeinen naula tähän arkkuun meikäläisellä, alan jo heti huomenna katsella työpaikkoja jostain ulkomailta!

There u go, The Finnish government.  ;D

Nuivake

Quote from: JNappula on 07.07.2013, 23:47:07

Juuri tätä on työvoiman ja palveluiden vapaa liikkuvuus euroopassa! Eläkööön EU! Eläköön sikspäkkihallituksemme!
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.