News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-03-19 "Huivi on tärkeä, koska olen muslimi" - Uskonnollinen vaatetus töissä

Started by Alaric, 19.03.2017, 20:41:32

Previous topic - Next topic

mustikka

Vai että lähihoitajaksi opiskeleva huivipää. Eikö kukaan ole työharjoittelussa puuttunut tuohon huiviin vai annetaanko näiden vaan hengailla harkat läpi? Nuo huivin liepeet roikkuvat varmasti paskassa, kun vaihdat vaippaa vuodepotilaalta, osuvat sitten seuraavaa potilasta naamaan jne. Huivia ei varmaan saa myöskään sitoa muulla tavalla juuri hänen kulttuurissaan, esim. nuo liepeet taakse?

Entä jos potilas kiskaisee tuosta huivista? Dementoituneet ovat aika useinkin aggressiivisia ja ainakin tarraavat kiinni ihan ymmärtämättömyyttään milloin tukkaan, milloin mihinkin. Mitä sitten tapahtuu kuin huivi tippuu silmille? Alat korjailla sitä ja huomio kiinnittyy siihen eikä potilaaseen? Usein hoitotilanteet ovat aika hikisiä ja melkein painia muistuttavia, kun raskasta potilasta yritetään saada esim. wc-pytyltä pyötätuoliin tai toisinpäin. Siinä kaikki ylimääräinen riepu, johon voi tarttua, on todellakin tiellä.

Minua ei haittaa jos esim. kaupan kassalla tai siivoojalla on pieni huivi, joka ei haittaa työtä tai tunnistamista, mutta tuolla hoitoalalla se on lähinnä naurettava hankaluus. No, on se kieltämättä muuallakin, mutta hoitoalalla sen kieltämiselle on kunnon perusteet. Kielitaidon puute on toinen syy, miksen ole niin innostunut mamuhoitajista.

skyuu

Quote from: rölli2 on 22.03.2017, 12:43:16
hyi hyi kyllä paska haisee jos kaapu päällä ja huivi päässä päivän vaihtaa vaippoja ja pesee ulosteita. sitten samat vaatteet päällä jakamaan ruokaa

Niin mutta pitää muistaa että "This food is only for woman and infidel dog!"

Sitäpaitti mahtaako nuo tosiuskovat oikeasti paljoa potilastyötä tehdä kun eivät voi edes miestä kätellä niin miten sitten se perseen pesu. Jotenkin tuntuu että toi lähihoitaja koulutus taputellaan läpitte ja työharjoittelut väistetään ns. kaapumetodilla. Sitten ura aukeneekin kulttuuritulkin, -koordinaattorin tai -toteemin virkaan. Myös ura kotouttamis- ja rasisminvastais koordinaattorina on mahdollinen.


Impi Waara

Muuannessa kaupungissa kotipalvelussa on somaleja rättipäisiä naisia "töissä". Joka ainoa kerta, kun tämä partio käy muistisairaan autettavani luona, luvassa on puhelu, jossa vanhus paniikissa kuiskailee naamioituneiden roistojen tulleen. Siitä tietää käydä paikkailemassa isohkon potilaan huonosti tehdyn alapesun.  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Skeptikko

Hijab on ongelmallinen, vaikka se olisi oma valinta. | by Nadi
https://nadiifoomer.medium.com/hijab-on-ongelmallinen-vaikka-se-olisi-oma-valinta-98fc780c70c2

QuoteValinta käyttää hijabia ei poista sen esineellistävää luonnetta.
...
Kysymysten määrä vain kasvoi alettuamme käymään koraanikoulussa. Opettajina saattoi toimia toinen toistaan kyseenalaisempia mielipiteitä omaavia hahmoja. Erään opettajan mielestä naiset eivät saaneet käyttää hajuvettä tai näyttää viehättävältä kotiensa ulkopuolella. Hänen perustelunsa oli, että nainen saisi synnin kontolleen jokaisesta miehestä, joka ihastelisi tämän kauneutta tai haistaisi läsnäolonsa. Eli miesten reaktiot asetettiin naisten vastuulle. Yllätys. Oli tietysti meidän velvollisuutemme huolehtia siitä, ettemme kiihottaisi miehiä liiaksi. Kuinka he kestäisivät?

Myös hijabin tärkeyttä painotettiin, joka on perinteisesti jokaisen naisen velvollisuus.
...
Jos olet siis miettinyt, miksi musliminaisen ei tarvitse käyttää hijabia vain naisten läsnäollessa, vastaus on yksinkertainen. Hijab perustuu heteronormatiiviselle siveyskulttuurille.

Tämän sanoessani kuulen vastaväitteitä, joiden mukaan hijab ei liity mitenkään miehiin, vaan symboloi yksinkertaisesti Jumalalle omistautumista. Tähän on kuitenkin yllättävän helppo vastata. Miksi sen omistautumisen ei tarvitse olla läsnä naisseuralaisten kanssa? Miksi hiukset saa näyttää vain mahrameille, eli miehille joiden kanssa ei voi avioitua, tai niille joilla ei ole seksuaalisia haluja?
...
Kukaan ei näyttänyt menettävän malttia jos miehen shortsit olivat liian lyhyet, mutta auta armias jos naiselta näkyi yksikin hiuskiehkura.
...
Itse kutsun tätä kyttäyskulttuuriksi, jonka tavoite on nimenomaisesti kontrolloida naisia.

Murrosiässä itsetuntoni alkoi musertua. Kehoni oli täysin miesten päätäntavallan alaisena. Isäni saattoi suuttua, jos käytin verryttelyhousuja kotona. Miesten tullessa kylään käskettiin peittäytyä, sillä saattaisin kuulemma provosoida heitä. Oli tietenkin kamalaa, että naisen kehossa oli naiselle ominaisia piirteitä. Monesti oli helpompaa vain lukittautua vessaan ja odottaa vieraiden kaikkoamista. Näin sen parempana ratkaisuna kuin altistua jatkuvalle toiseuttamiselle.

Sain lukemattomia kertoja kuulla rukoushuoneissa, islamintunneilla ja omassa kotona mikä oli naisten asema, miten naisten tuli toimia ja miten naisen pelkkä olemassaolo oli miehistä kiihottava. Meidän tuli siis aina muistaa vartioida siveyttämme ja olla kuuliaisia.

Alkoi tuntua, että olin naisena olemassa vain miehille mielihyvää tuottamaan.
...
Naisia sortavat siveyssäännöt olivat osa sitä patriarkaattia, jonka mukaan olin epäluotettava todistaja, kykenemätön toimimaan imaamina tai epäpuhdas menstruoidessa.
...
Lopulta muutin pois kotoa. Kesti tietysti hetki, ennen kuin uskaltauduin luopua hunnusta. En halunnut aiheuttaa pettymystä vanhemmilleni, etenkään isälleni. Helvetin pelko vaikutti yhä käytökseeni. Tiesin myös, kuinka yleistä vähäpukeisten naisten halveksunta oli. Pelkäsin tulla sellaiseksi naiseksi, joka oli muille vain varoittava esimerkki.

Kun riisuin hijabin ensimmäistä kertaa, se oli vapautta, niin liioitellulta ja dramaattiselta kuin se voi kuulostaakin. Hijab ei ollut minulle vain pala kangasta. Sen takana oli setti odotuksia, vaatimuksia ja velvollisuuksia. Se symboloi yhtä maailman suurimmista uskonnoista. Siis valtavia asioita teinitytön harteilla.
...
Jouduin tarpeeksi kauan elämään siinä uskonnon innoittamassa helvetissä, etten aio kuulla argumentteja, joiden mukaan "se on kulttuuria, ei uskontoa". Ikävä kyllä vallalla olevat islamintulkinnat ylläpitävät naisten esineellistämistä. Perustelut löytyvät ihan vain Koraania lukemalla, jossa naisiin viitataan kynnettävinä peltoina.

Naisia on pyritty verhoamaan jo tuhansia vuosia ennen islamin olemassaoloa, tyttäristä ja vaimoista yläluokkaisten jalkavaimoihin asti. Kyse ei siis ole Jumalan sanasta, vaan ihmisten perimistä laeista. Huntu tai hunnuttomuus kertoi naisen statuksesta, yleensä suhteessa miehiin. Nykyäänkin löytyy Hanafi-koulukunnan juristeja, joista hunnuttautuminen ei koske orjattaria. Assyrian ja Hammurabin laissa huntu mm. erotti vapaan naisen omaisuudesta tai prostituoidusta. Hijab on perintöä samasta ajattelusta, jossa naisen olemus on aina sidottu mieheen.

Kun kritisoin siveyskulttuuria, en kritisoi naisten valintaa käyttää pitkiä hameita shortsien sijasta, tai halua peittää hiuksia. Kritisoin sitä ajatusmaailmaa, jossa naiset vastuutetaan miesten himoista, jota säädyllisen pukeutumisen on tarkoitus kaitsea. Naisten tulee käyttäytyä ja pukeutua miehiä ajatellen, koska toisin toiminen voi houkuttaa miehet syntiin.
...
Miesten siveyssääntöjen vähyys kontrastissa naisiin myös kuvastaa kuinka näkymätöntä naisen seksuaalisuus on islamissa. Miehellä on haluja naisia kohtaan (jonka takia naisten tulee peittäytyä), joita meillä ei vastaavasti miehiä kohtaan ole, tai ne meidän halumme eivät ole yhtä relevantteja.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/