News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-05-30 YLEX:Suomessa asuvat venäläiset:Suomi on tehnyt meistä rauhallisempia

Started by K.K., 30.05.2013, 10:35:31

Previous topic - Next topic

K.K.

Suomessa asuvat venäläiset: Suomi on tehnyt meistä rauhallisempia

Stand up -koomikko Nikolai Antonov ja Ylen venäjänkielisten uutisten toimittaja Levan Tvaltvadze ovat kumpikin asuneet Suomessa lähes 20 vuotta. Varsinkin Tvaltvadze on kohdannut erittäin vähän ennakkoluuloja Suomessa asuessaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

- Kun asuin vuosia sitten Kotkassa, yritin ostaa osamaksulla tietokoneen. Vaikka minulla oli vakituinen työ ja vakituinen asunto Suomessa, myyjä ei suostunut osamaksuun. Hän sanoi, ettei voi myydä konetta minulla osamaksulla, koska hän ei voinut olla varma vienkö tietokoneen Venäjälle, Tvaltvadze naurahtaa.

Asiakaspalvelualalla työskentelevä Antonov sen sijaan on kokenut ihmisten pettyvän, kun he tajuavat venäläisen palvelevan heitä.

- Aluksi he luulevat puhuvansa suomalaiselle, mutta heidän tajutessaan ettei näin ole, näen heidän silmissään sellaisen pettymyksen. Että ihan kuin olisin huijannut olevani yksi heistä, olin ikään kuin valehdellut. Voi olla, että se on vain minun päässäni, mutta luulen sen johtuvan venäläisyydestäni.

Suomessa asuvien, äidinkielenään venäjää puhuvien 62 000 hengen lisäksi Suomessa vierailee vuosittain satojatuhansia venäläisturisteja. Venäläisestä kulttuurista puhuttaessa miehet huomaavat molemmat ärsyyntyvänsä venäläisturistien tavoista.

- Venäjällä joka päivä on taistelua ja kun he tulevat tänne, he käyttäytyvät samalla tavalla kuin Venäjällä. Heidän pitäisi sopeutua vähän. Yleensä siihen menee pari päivää, että venäläiset rauhoittuvat, Antonov aloittaa.

- Se taistelu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kovistellaan vaikkapa jonoissa. Esimerkiksi pitäisi hankkia omalle daamille liput nopeammin kuin edessä seisova kaveri, niin pitää näyttää olevan kova jätkä ja etuilla. Se on osa moskovalaista identiteettiä, muualla ollaan vähän rauhallisempia Tvaltvadze täydentää.

Kuuntele alla olevasta haastattelusta miten Antonov ja Tvaltvadze päätyivät asumaan Suomeen. Kuuntele myös millä yksinkertaisella, suomalaisiinkin varmasti vetoavalla keinolla miesten mielestä venäläisiä voisi paremmin ymmärtää.

http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/suomessa-asuvat-venalaiset-suomi-on-tehnyt-meista-rauhallisempia

QuoteVarsinkin Tvaltvadze on kohdannut erittäin vähän ennakkoluuloja Suomessa asuessaan