News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-05-17 TS: Uskonoppinut: Nainen ei kelpaa Iranin presidentiksi

Started by ihminen, 17.05.2013, 21:21:42

Previous topic - Next topic

ihminen

QuoteNaiset eivät voi asettua ehdolle Iranin presidentinvaaleissa, sanoo arvovaltaiseen valvojain neuvostoon kuuluva uskonoppinut. Ajatollah Mohammad Yazdin mukaan Iranin peruslaki sallii vain miesten ehdokkuuden.

Hän ei täsmentänyt, onko kyse hänen omasta näkemyksestään vai onko koko neuvosto samalla kannalla.

Lähes 700 ihmistä rekisteröityi viime viikolla ehdokkaaksi 14. kesäkuuta pidettävissä vaaleissa. Joukossa on 30 naista. Vaalineuvoston tehtävänä on ehdokkaiden kelpoisuuden tarkistaminen.

Ehdokkaiksi kelpuutettujen listan odotetaan tulevan julki ensi viikolla.

Neuvosto on hylännyt vuoden 1979 islamilaisen vallankumouksen jälkeen kaikki naisehdokkaat.

TS-STT

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/486825/Uskonoppinut+Nainen+ei+kelpaa+Iranin+presidentiksi

Presidentin virka onkin sortoa jolta uskonoppinut suojelee naisia, vai mitä Katarina.R?

:roll:

Vouti

Mitenkäs se profeetan mietelause menikään, "yksikään kansakunta jota johtaa nainen ei tule menestymään". 

- Vouti
Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Emo

Quote from: Vouti on 17.05.2013, 21:46:59
Mitenkäs se profeetan mietelause menikään, "yksikään kansakunta jota johtaa nainen ei tule menestymään". 

- Vouti

Ei niin pöljää "profeettaa" etteikö joskus vahingossa oikeaankin osu.

Mika

Näin se ikävä kyllä on.  Naisilla on lapsenusko ihmisen hyvyyteen. Ikävä kyllä se ei ole totta.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

wjp

Suomessakin kokeiltiin naispressaa ja tulokset olivat senverran eppäilyttävät jotta taitaa taas mennä jokunen aika ennen uutta kokeilua. Toveri Viljasten ym. tasaarvo- ja kiintiövirkahenkilöiden kanssa painiskellaan vielä pitkään. Wanha P
Islam ymmärtää naista.

veikko1980

Quote from: ihminen on 17.05.2013, 21:21:42
QuoteNaiset eivät voi asettua ehdolle Iranin presidentinvaaleissa, sanoo arvovaltaiseen valvojain neuvostoon kuuluva uskonoppinut. Ajatollah Mohammad Yazdin mukaan Iranin peruslaki sallii vain miesten ehdokkuuden.

Hän ei täsmentänyt, onko kyse hänen omasta näkemyksestään vai onko koko neuvosto samalla kannalla.

Lähes 700 ihmistä rekisteröityi viime viikolla ehdokkaaksi 14. kesäkuuta pidettävissä vaaleissa. Joukossa on 30 naista. Vaalineuvoston tehtävänä on ehdokkaiden kelpoisuuden tarkistaminen.

Ehdokkaiksi kelpuutettujen listan odotetaan tulevan julki ensi viikolla.

Neuvosto on hylännyt vuoden 1979 islamilaisen vallankumouksen jälkeen kaikki naisehdokkaat.

TS-STT

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/486825/Uskonoppinut+Nainen+ei+kelpaa+Iranin+presidentiksi

Presidentin virka onkin sortoa jolta uskonoppinut suojelee naisia, vai mitä Katarina.R?

:roll:

vain tiettyjen poikien kandidatuurin. Jos mielipide on väärä, ei saa asettua ehdolle..Iranissa
monikulttuuri vie terveyteni

sivullinen.

Naiset eivät kuulu sotilaiksi. Presidentti sotilaiden ylipäällikkö. Nainen ei siksi sovellu toimeen. On myös muutama muu syy.

Iranissa taitaa tosin olla naissotilaita. Heille peruste ei siksi sovi. Tosin jos naissotilaita on vain kourallinen sotaintoilijoita, kuten Suomessa, ei sitä lasketa. Lotat ja muut aseettomat isänmaanpuolustajat ovat asia erikseen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ihminen

Quote from: sivullinen. on 17.05.2013, 23:37:43
Naiset eivät kuulu sotilaiksi. Presidentti sotilaiden ylipäällikkö. Nainen ei siksi sovellu toimeen. On myös muutama muu syy.

Iranissa taitaa tosin olla naissotilaita. Heille peruste ei siksi sovi. Tosin jos naissotilaita on vain kourallinen sotaintoilijoita, kuten Suomessa, ei sitä lasketa. Lotat ja muut aseettomat isänmaanpuolustajat ovat asia erikseen.

"Naiset eivät kuulu sotilaiksi"

Sun mielipide, ei fakta...

http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military

Nainen pystyy kyllä moneen myös sotilaana.

Maailma on täynnä naisia jotka pystyy hoitamaan ihan samat asiat kuin miehetkin, myös presidentin viran.  :flowerhat:

Tämä ei tosin liity siihen miksi Iranissa ei voisi olla nainen presidenttinä.

Iranissa asia liittyy enemmän uskontoon ja miehiseen valtaan.

Aapo

Minua hieman närkästyttää, että tässäkin asiassa on vanhoillisilla muslimeilla ja joillakin hommaforumilaisilla yhteistä näkemyspohjaa. Toisinaan minua ihmetyttää, vastustetaanko täällä islamilaista lakia vai kannatetaanko.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Aapo on 18.05.2013, 00:22:33
Minua hieman närkästyttää, että tässäkin asiassa on vanhoillisilla muslimeilla ja joillakin hommaforumilaisilla yhteistä näkemyspohjaa. Toisinaan minua ihmetyttää, vastustetaanko täällä islamilaista lakia vai kannatetaanko.

Hommassa on kieltämättä sellaista jäsenistöä, joka nähtävästi kokisi kristittyjen joukkotuhoutumisen siunauksellisena Suomelle.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

matkamiehiii

Minusta Islam on ihan ok ideologia, sensijaan muslimi maahanmuuttajat ja siitä aiheutuva monikulttuurisuus mikä aikaansaa vastakkainasetteluja ei ole hyvä asia.

Suomi2050

Tämä on yksi syy, minkä takia en aijo äänestää perussuomalaisia.

Emo

Quote from: Suomi2050 on 18.05.2013, 01:10:06

Tämä on yksi syy, minkä takia en aijo äänestää perussuomalaisia.

Aijotko äänestää niin sanottuja vastuun kantajia, jotka vastuullisesti tuovat islamia elätettäväksi maahamme? Olepas poika tarkkana, mille pirulle äänesi annat, ettet vain tule vahingossa tukeneeksi uusmarxilaista vallankumousta persupelossasi!

veikko1980

Iranin parlamentissa on konstituutionalinen juutalaiskiintiö
onko Iranin presidenttiydessäkin (nais)juutalaiskiintiö?
monikulttuuri vie terveyteni

siviilitarkkailija

Lukekaa huolellisesti vihervasemmistolaisen lehtimokuttajan ja valhepropagankoneen "uutinen". Toimittaja on aidosti paskapoliittinen nauris ja kahden ristiriitaisen asian edessä. Toisaalta pitää julistaa naminami islamia ja samalla väittää sen olevan suvaitsevainen. Mikä on siis valhe. Kuinka toimittaja "uutisoi"omien keskenään ristiirtaisten harhaluuloisen ja mokupropagandan mukaisen uutisen?

Vastaus on että toimittaja "keksii" väittää että uskonnollisen lakeja valvovan ajatollan mielipide olisikin vain henkilökohtainen vaikka mies selvästi ja kuuluvasti harjoitti virkaansa. Turun mokusanomissa tämä kääntyikin vain henkilökohtaiseksi ajatteluksi. Mikä on selvä propagandavalhe.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

siviilitarkkailija

Quote from: ankka on 18.05.2013, 08:04:40
Ärsyttävää toi otsikon vaihteleminen.

olen pahoillani tästä. Näkemykseni mukaan asia on kuitenkin niin että otsikossa nimenomaisesti jatketaan turun valhesanomien epärehellistä uutista. Annetaan virheellinen kuva että viranhoitaja omaa virkatyötään koskevassa asiassa antaisi henkilönä lausuntoja.

Valvojien neuvoston ajatolla ei anna henkilökohtaisia vaan uskonnollispoliittisia lausuntoja virkansa mukaisesti. Turun ***** toimituksessa tämä totuus vääntyy väitteeksi että uskonoppinut antaisi lausuntoja. Mikä on jotakuinkin sama kuin uutisoisi että:' muuan juristi on sitä mieltä että ...' kun uutsoisi vaikkapa oikeusasiamiehen lehdistölle toimittamaa tiedotetta.

Mehud

Muslimit kieltäisivät naiselta synnyttämisenkin jos se olisi mahdollista. Koska se ei ole mahdolista, he kieltävät naisilta kaiken muun. Muslimimiehet tarvitsevat naisia vain lasten tekoon, kodinhoitoon ja alustaksi tarpeiden tyydyttämiseen. Rakkaus, hellyys ja huolenpito ei sovi jihadiin.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Miniluv

Quote from: ankka on 18.05.2013, 08:04:40
Ärsyttävää toi otsikon vaihteleminen.

Kun otsikko on vaihdettu, mode katsoo, onko joku avannut uuden ketjun aiheesta. Voisi jättää pois tuollaisen temppuilun.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

siviilitarkkailija

Olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Kysyn vain että mitäs jos ei ole suomalaisen itse asiassaan epärehellisen lehdistön otsikon kanssa lainkaan samaa mieltä ja kyseinen otsikko lopsahtaa sellaisenaan hommaan?

Vouti

Valvojien Neuvosta tarkastaa, että Iranissa säädetyt lait ovat islamin mukaisia. Turun Sanomien toimitukselle, "saa käyttää, muttei ole pakko".

- Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Miniluv

Quote from: siviilitarkkailija on 18.05.2013, 09:05:05
Olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Kysyn vain että mitäs jos ei ole suomalaisen itse asiassaan epärehellisen lehdistön otsikon kanssa lainkaan samaa mieltä ja kyseinen otsikko lopsahtaa sellaisenaan hommaan?

Yv:tä minulle tai ilmoitus valvojille. Olen muuttanut ketjujen otsikoita tarvittaessa. Katso esim.

http://hommaforum.org/index.php/topic,82027.msg1318782.html#msg1318782

Tämän ketjun otsikko on tarpeeksi lähellä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

siviilitarkkailija

Kannatan kaikille avointa keskustelua niin aloittajan kun moderaation kesken.eihän tässä ole iranin perustuslakia kummemmasta asiasta kyse joten virheet ja tulkintaerot ovat luonnollisia.

Takaisin asiaan.

Valvojien neuvostolla on itseasiassa veto-oikeus yli koko Iranin parlamentin. Eli edustuksellisen demokratian muotoja noudattava kansanedustuslaitos on alisteinen islamilaista lakitulkintaa valvovalle neuvostolle. Lait eivät siis astu voimaan enennkun neuvosto antaa luvan. Tällä ilmiöllä on nimikin. Se on teokratia. Lähin suomalainen edes hitusen vastaavaa viranhoitoa harjoittava henkilö Suomessa on Pauliine Koskelo ja hän on korkeimman oikeuden presidentti. Ja nimet usein päinvastaisessa järjestyksessä. Ainoana erona että neuvoston ajatolla on sekä uskonnollinen että poliittinen virkajohtaja. Eliniän. Arvatkaa antaako Koskelo lausuntonsa korkeimman oikeuden presidenttinä vai ihan vain lainoppineena?

Mikä tekee tämän lehdistövalheen paljastamisen niin mielenkiintoiseksi on se että tätä kv uutistoimistojen kautta tullutta juttua tekevä on ilmiselvästi ollut kahden keskenään ristiriitaisen mokuväittämän paradoksissa. Toisaalta päätoimittajat painostavat ihqu islam uutista, toisaalta pitää olla tasa-arvoa edistävää. Kuinka siis kertoa valheisiin opetetulle lukijakunnalle mukavasti ikävästä islamilaisesta arkipolitiikasta etteivät nappinaiset riehaantuisi kun selviäisi että eihän heidän luulonsa pidäkkään paikkansa! Aina kun nappinaiset riehaantuvat, niin toimituksessa soi puhelin ja toisessa päässsä sönköttää bideen eva kun taas sillä on paha mieli. Ei saa kertoa totuutta islamista ettei valtuutetulle tule paha mieli. Pitää kertoa mukavasti ikävästä totuudesta.

Näppärä ratkaisu on "alentaa" valvojien neuvoston ajatolla ihan vain "uskonoppineeksi" ja lisätä sadun loppuun toteamus että "vielä ei ole Iranissa aika naisten tasa-arvolle" vaikka totuus ja valvojien selvä linja on että niin kauan kuin heissä henki pihisee, naisilla ei ole mitään asiaa korkeimpaan poliittiseen virkaan. Elämme eräänlaisessa neuvostoliittolaisessa poliittisesti korrektissa mediatodellisuudessa. Maailman "rehellisimmässä mediayhteiskunnassa" jossa totuuskin on teoriassa mahdollista selvittää vihervasemmistolaisesta propagandauutisesta. Se vain täytyy ensin kyetä suodattamaan, jalostamaan ja lisäämään poisjätetyt kohdat.

Uutinen on sinänsä hyvä mutta enemmänkin se kertoo Suomen mediapoliittisesta rähmälläänolosta kuin itseasiassa Iranin valtapolitiikasta ja naisten asemasta. Mikä on toisaalta sääli. Olisi kiva tietää miten asiat Iranissa ovat aikuisten oikeasti. Mutta mm julkiset kuolemantuomiot tekevät kyseisen maan todellisuuden uutisoinnista Suomalaisessa poliittisessa mediassa likipitäen mahdotonta.

sivullinen.

Minua hieman närkästyttää, että tässäkin asiassa on vanhoillisilla muslimeilla ja joillakin hommaforumilaisilla yhteistä näkemyspohjaa.

Et kai tarkoita, että hompanssin pitäisi vastustaa kaikkea mitä muslimit kannattavat ja päinvastoin? Ajotollah Khoneim vaati esimerkiksi aikoinaan lopettamaan julkisen kuseskelun. Siihen aikaan suurissakin Iranin kaupungeissa oli tapana tehdä tarpeet katujen vieressä oleviin lokaviemäreihin. Minusta hyvä vaatimus.

Pitäiskö Suomessa lopettaa sisävessakulttuuri ja siirtyä julkikuseskeluun nyt ihan sen takia, että oltaisiin eri mieltä vanhoillisten islamistien kanssa?

Ja naissotilaista sen verran, etten väittänyt kyseessä olevan faktan vaan mielipiteeni. Fakta vaatii osoittamista: tilastoja, kaavoja tai koeteltuja teoriota. En niitä esittänyt, vaikka niitä löytyy paljon naissotilaita vastaan, mutta tuskin yhtään puolesta. Naissotilas on poliittinen ilmiö - ei järkeen perustuva fakta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Lahti-Saloranta

Quote from: Vouti on 17.05.2013, 21:46:59
Profeetta saattoi olla oikeassa.
nim. Haloskan virkanimityksistä kärsivä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Aapo

Quote from: sivullinen. on 18.05.2013, 10:54:19Et kai tarkoita, että hompanssin pitäisi vastustaa kaikkea mitä muslimit kannattavat ja päinvastoin?

Ei tietenkään, suosin itse esimerkiksi raittiutta.

Naisen asema sattuu vain olemaan yksi niistä perustavanlaatuisimpia asioita, jotka erottavat länsimaiset arvot islamilaisista arvoista ja länsimaalaisen yhteiskunnan kehitysmaayhteiskunnasta. Tällainen arvokonflikti on ihan pätevä syy olla huolissaan islamin leviämisestä.

Mutta jos tällaiset taantumukselliset arvot yleistyvät ihan omasta takaakin, niin mitä väliä on enää millään muslimeilla? Samaan suuntaan yhteiskunta joka tapauksessa menee.

Me elämme demokratiassa ja osaamme ihan itse kyllä päättää kuka mies tai nainen on tai ei ole sopiva presidentiksi ilman, että kukaan viranomainen ryhtyy karsimaan ehdokkaita etukäteen.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Afrikan kirjeenvaihtaja

Iranin taannoinen varapresidentti Masoumeh (ent. Niloufar) Ebtekar on nainen, joka on ollut monessa mukana.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Taimi

Eipä tuolla miehetkään ole saaneet suuria aikaan. Pelkkää taantumusta, joka perustuu paikallisten miesten alhaiseen itsetuntoon. Keitä he luulevat pettävänsä, ne typerykset?