News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-05-16 Yle: Julkisesti saamea puhuva voi törmätä huuteluun

Started by Saippuakupla, 16.05.2013, 15:17:56

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteJulkisesti saamea puhuva voi törmätä huuteluun

Ilmapiiri Suomessa on muuttunut viimeisten vuosien aikana - valitettavasti ikävämpään suuntaan. Jopa saamen kielen puhuminen saattaa johtaa kommenttiin, jossa kehotetaan maahanmuuttajia poistumaan Suomesta.

Inarista kotoisin oleva Mika Laiti on ollut viimeiset kahdeksan vuotta tamperelainen. Sitä ennen Laiti perheineen on asunut muun muassa Norjassa ja Ruotsissa.

Kun perheen äiti puhuu lapsille suomea, isä saamea ja naapurimaista tulee haltuun vielä kolmas kieli, voisi kuvitella, että lasten kielitaitoa ihailtaisiin. Niin oli ehkä kahdeksan vuotta sitten, mutta nyt tilanne on toinen, sanoo Laiti harmissaan.

Julkisesti saamea puhuva voi törmätä huuteluun, jossa maahanmuuttajia kehotetaan lähtemään maasta.

- Jos vielä selittää niille, että tämä on Suomessa puhuttua alkuperäistä kieltä, ja minun lapseni sattuvat puhumaan kolmea äidinkieltä, silloin on tullut näitäkin, että Suomessa ei tarvitsisi puhua kuin suomea.

"Tarvitsemme totuuskomission"

Yleisen ilmapiirin kiristymisestä päästään myös toisenlaiseen keskusteluun, joka velloo parhaillaan valtoimenaan. Saamelaiskäräjälakia ja sen myötä saamelaismääritelmää ollaan parhaillaan uudistamassa.

Suomessa on yritetty myös pitkään ratifioida ILO 169-sopimusta, joka takaisi alkuperäiskansoille oikeuden perinteisiin asuinalueisiin ja niiden luonnonvaroihin. Ratifioinnin pelätään kuitenkin antavan saamelaisille liian suuret maankäyttöoikeudet muihin paikallisiin nähden.

Nyt väitelläänkin kiihkeästi siitä, kuka voi olla saamelainen, pitääkö saamelaiseksi syntyä ja ketkä ovat alkuperäisiä asukkaita?

Laiti huomauttaakin, että nyt pitäisi ensinnäkin ymmärtää termien alkuperäisväestö ja -kansa ero.

- Voidaan ajatella, että alkuperäisväestöä ovat kaikki suomalaisetkin, jotka ovat tulleet (Lappiin) 1500-luvulla ja olleet siellä monta sukupolvea. Alkuperäisväestö on kunkin maan asutushistoriaa, mutta alkuperäiskansa on Yhdistyneiden kansakuntien ILO-sopimuksessa määritelty.

Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä on sanonut, että nyt tarvitaan olosuhdeanalyysiä saamelaiskiistan tiimoilta.

- Minun mielestäni me tarvitsisimme totuuskomission, sanoo puolestaan Mika Laiti.

http://yle.fi/uutiset/julkisesti_saamea_puhuva_voi_tormata_huuteluun/6644948

Emo

Häpeällistä, että saamelaisetkin ovat halunneet romahtaa ählämimamujen kanssa samaan sarjaan  :-[

En olisi ikinä uskonut!

Luotsi

Näitä ylt' ympäriinsä uutisoituja huuteluita tuntuu aina vain yhdistävän sama tekijä: koskaan niistä ei saada minkäänlaista todistetta. Ei vaikka 99% populasta kulkee ympäriinsä kamerakänny taskussaan.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Ville Hämäläinen

Saamelaisille huuteluun on kaksi syytä. Yksi on se että RKP on maaomaisuuden kimpussa saamelaisalueella ja on saanut saamelaisia huijattua ehdolle RKP-saami puolueeseen. Toinen syy on se että ne jotka ei kannata RKP-Saamia saavat huutelua osakseen, tälläistä huutelua voi olla esim. Fittans Saamegubbe, Satans norra aboriginal, Gå på Siida Poro-jävel. Seksuaalista häirintää saamelaisia kohtaan on myös saatu kokea "pärkkele märkkä säpikäs, tule tänne tomaattisäätiöön joikhaamaan jos uskallat"
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

Eino P. Keravalta

Quotealkuperäiskansa on Yhdistyneiden kansakuntien ILO-sopimuksessa määritelty.

Voi olla määritelty, mutta alkuperäiskansaa emme tiedä.

Esimerkiksi Amerikan intiaanit eivät ole Amerikan alkuperäiskansa, vaan he itsekin tunnustavat tulleensa idästä mantereelle, jolla jo oli asukkaat. Samoin Australian aboriginaalit myöntävät, että heidän muuttaessaan Australiaan siellä jo asui useita muita kansoja, mm. jättiläisten kansa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Melbac

Missäs tollaista tapahtuu vai onko yle:n toimittaja taas nähnyt unia ja pitänyt niitä totena?.YLE:n toimittajien jutut alkaa kuullostamaan yhä enemmän ja enemmän joltain huumehörhön horinoilta.

Ville Hämäläinen

RKP:n tavoitteet: Tehdään RKP-Saami -> Saamelaisista tehdään uhreja -> RKP-Saami pelastaa uhrit -> RKP saa oikeuksia saamelaisalueiden maihin, malmeihin ja vesistöihin. Herätkää saamelaiset älkääkä lähtekö RKP:n kelkkaan.

Taimi

Itselläni ei ole minkäänlaisia juuria saamelaisuuteen, silti olen ymmärtänyt saamelaisten luonnolliset oikeudet omaan alueeseensa ja kulttuuriinsa. Saamelaiset ovat pohjois-skandinavian tunnustettua alkuperäiskansaa ja heitä tulee kunnioittaa. Rasismi saamelaisia vastaan on törkeää. Tiettävästi varsinkin norjalaiset ovat kohdelleet heitä rasistisesti, eikä Suomellakaan ole puhtaat paperit tässä asiassa.

RKP:läisten arjalainen rasismi ja halveksunta myös heitä kohtaan ei kumma kyllä hämmästytä tälläkään rintamalla. Tiettekö miksi svenskit meitä vihaavat? Meillä on jotain, mitä heillä ei ole koskaan ollut: kaunis maa, kaunis kulttuuri, kaunis kieli, kaunis historia. Entä gootit itse? Eivät edes Ruotsissa kehtaa kertoa lapsilleen omasta historiastaan, kuten ystävämme Svenssoni toisessa ketjussa meitä valistaa. Häpeäänsä he peittävät valtavalla ylimielisyydellään.

Koska me perussuomalaiset olemme suomalaisuuden asialla, kohdelkaamme kunnioituksella myös omia intiaanejamme, saamelaisia, alkuperäis-suomalaisia.

Ottakaamme sydämellemme myöskin Saamen asia.   :)

Ville Hämäläinen

Quote from: Taimi on 16.05.2013, 16:32:36
Itselläni ei ole minkäänlaisia juuria saamelaisuuteen, silti olen ymmärtänyt saamelaisten luonnolliset oikeudet omaan alueeseensa ja kulttuuriinsa. Saamelaiset ovat pohjois-skandinavian tunnustettua alkuperäiskansaa ja heitä tulee kunnioittaa. Rasismi saamelaisia vastaan on törkeää. Tiettävästi varsinkin norjalaiset ovat kohdelleet heitä rasistisesti, eikä Suomellakaan ole puhtaat paperit tässä asiassa.

RKP:läisten arjalainen rasismi ja halveksunta myös heitä kohtaan ei kumma kyllä hämmästytä tälläkään rintamalla. Tiettekö miksi svenskit meitä vihaavat? Meillä on jotain, mitä heillä ei ole koskaan ollut: kaunis maa, kaunis kulttuuri, kaunis kieli, kaunis historia. Entä gootit itse? Eivät edes Ruotsissa kehtaa kertoa lapsilleen omasta historiastaan, kuten ystävämme Svenssoni toisessa ketjussa meitä valistaa. Häpeäänsä he peittävät valtavalla ylimielisyydellään.

Koska me perussuomalaiset olemme suomalaisuuden asialla, kohdelkaamme kunnioituksella myös omia intiaanejamme, saamelaisia, alkuperäis-suomalaisia.

Ottakaamme sydämellemme myöskin Saamen asia.   :)

Kauniisti kirjoitettu: Persuille on tärkeää Suomi ja Saame...ei Soomi

matkamiehiii

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.05.2013, 16:05:54

Esimerkiksi Amerikan intiaanit eivät ole Amerikan alkuperäiskansa, vaan he itsekin tunnustavat tulleensa idästä mantereelle, jolla jo oli asukkaat. Samoin Australian aboriginaalit myöntävät, että heidän muuttaessaan Australiaan siellä jo asui useita muita kansoja, mm. jättiläisten kansa.

Mitä ihmeen jättiläisiä? Itse olen lukenut että australiassa eli aborignaalien lisäksi jonkin sortin afrikasta tulleita negroidi rodun edustajia joita ilmeisesti aboriginaalit metsästi ruuaksi muitten eläinten ohella, kun valkoiset tuli niin aboriginaalien kansamurha negroideja kohtaan oli lähes viimeistelty mutta sittenkin tulikin valkoisten kansamurha aboriginaaleja kohtaan, karman laki tai jtn..  :o

kekkeruusi

Tässä taitaa olla taas malliesimerkki kirjoituksesta, jonka ainoana tarkoituksena on esittää suomalaiset suvaitsemattomina paskiaisina. Viis siitä, että julkisesti ihan mitä tahansa tekemällä voi törmätä huuteluun.

Mangustin

Quote from: matkamiehiii on 16.05.2013, 16:38:44

Mitä ihmeen jättiläisiä? Itse olen lukenut että australiassa eli aborignaalien lisäksi jonkin sortin afrikasta tulleita negroidi rodun edustajia joita ilmeisesti aboriginaalit metsästi ruuaksi muitten eläinten ohella, kun valkoiset tuli niin aboriginaalien kansamurha negroideja kohtaan oli lähes viimeistelty mutta sittenkin tulikin valkoisten kansamurha aboriginaaleja kohtaan, karman laki tai jtn..  :o

Jotnagård on Ameriikassa??  :o

Onhan näitä muitakin eurooppalaisten kolonialistien keskeyttämiä kansanmurhia. Etelä-Afrikassa on jännästi jostain syystä bushmaneja vaan niillä alueilla jotka buurit ehti vallottaa ennen bantuinvaasiota.

Toadie

Onneksi Suomessa on erikielisille huutelijoita juuri riittävästi median tarpeisiin, huutelemassa juuri niille erikielisille joita media haastattelee. Tavallinen ratikankuluttaja ei niitä näe eläissään.
Kiitos ja kuulemiin.

Phantasticum

Olen ihmetellyt tätä ennenkin, mutta ihmettelenpä uudestaan. Jos alkuperäiskansalle annetaan oikeus perinteisiin asuinalueisiin ja niiden luonnonvaroihin, miten määritellään kuka tähän kuuluu alkuperäiskansaan kuuluu? Testataanko heidät geneettisesti? Miten määriteltäisiin se raja, jonka sisälle jäävät asuinalueet ja luonnonvarat kuuluvat vain saamelaisille?

Mitä taas tulee suomalaisten harjoittamaan saamelaisten syrjintään ja alistamiseen, niin pyydän saada huomauttaa tässä yhteydessä, että myös suomalaiset itse kuuluivat rotuteorioiden mukaan alempaan rotuun. Entä millaista suomalaisten harjoittama saamelaisten syrjintä ja alistaminen on ollut? Kallojen mittausta? Pakottamista käymään koulua? Tällaisesta alistamisesta muistelen joskus lukeneeni. Entäpä jos suomalaiset eivät olisi "pakottaneet" saamelaisia käymään koulua, niin olisiko meillä nyt Lapissa ravikansaa vastaava vähemmistö, joka asuisi yhä perinteikkäästi kodassaan ja eläisi poroja hoitaen? En tiedä, siksi kysyn.

Mika Laitin ehdottama totuuskomission perustaminen kuulostaa kyllä melko hörhöltä. Mutta ilmeisesti jotkut tarvitsevat oman identiteettinsä rakennusaineeksi kokemuksen syrjinnästä. Minusta omaa saamelaista identiteettiään voisi vaalia muullakin tavoin.

Blanc73

Saamelaisten linkittäminen tuossa jutussa maahanmuuttajiin on kyllä melkoinen rimanalitus.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

nuiv-or

Tampere 1980-2012

QuoteTampere   saamenkieliset
1980   1
1981   2
1982   2
1983   2
1984   3
1985   2
1986   2
1987   2
1988   3
1989   4
1990   6
1991   5
1992   5
1993   6
1994   7
1995   8
1996   9
1997   8
1998   10
1999   8
2000   10
2001   8
2002   9
2003   12
2004   16
2005   15
2006   16
2007   17
2008   18
2009   17
2010   19
2011   20
2012   15

I'm the only Saami in the village.

Juttu vähän haiskahtaa ylen tarinoinnilta. Avainsanat ilmeisesti ILO169 ja YK, jotka tuodaan uutisessa oudosti esille.

Vähentääkö ILO169 huutelua? Miten?

QuoteNyt väitelläänkin kiihkeästi siitä, kuka voi olla saamelainen, pitääkö saamelaiseksi syntyä ja ketkä ovat alkuperäisiä asukkaita?

Kuka väittelee?

Aito- vai sanoisinko umpisaamelaiset poliitikot ruokkivat liki kiihkokansallisia ennakkoluuloja. Vaarallisesti. Supisaamelaista kansaa ei ole, vaikka sillä pörhistellään jätkämäisesti.

Kuka tahansa Mogadishusta Kabuliin voi ruveta saamelaiseksi vaikka välittömästi, jos kokee olevansa saamelainen ja siltä tuntuu. Saamelaisuus on venyvä käsite.

rapa-nuiv

Esimerkiksi Amerikan intiaanit eivät ole Amerikan alkuperäiskansa, vaan he itsekin tunnustavat tulleensa idästä mantereelle,

Atlantiksen kadonneelta Mantereelta  :o  !
jolla jo oli asukkaat.

Muulaisia Kolmikätösiä Punaisia ihmisiä, ketkä lisääntyisivät munimalla. Velikovskilaisessa maailmojen törmäilyssä Neljännen Jääkuun noustessa katosivat.
Jaxuhali !

DuPont

Quote from: kekkeruusi on 16.05.2013, 16:48:21
Tässä taitaa olla taas malliesimerkki kirjoituksesta, jonka ainoana tarkoituksena on esittää suomalaiset suvaitsemattomina paskiaisina. Viis siitä, että julkisesti ihan mitä tahansa tekemällä voi törmätä huuteluun.
Puhuin muuten suomea männäpäivänä julkisella paikalla ja joku mikälie toikkaroi örveltämään paikalle, en tiedä millä kielellä. Olen edelleen aika järkyttynyt tästä rasistisesta hyökkäyksestä, enkä tiedä toivunko ikinä. Haluanko edes? Jonkun kuitenkin täytyy ottaa asiasta vastuu. Minä tai örveltäjä eivät toki ole vastuussa, kyllä yhteiskunnan täytyy olla.

Kaappihommailija

Kamalaa.

No minun puolestani voitaisiin kyllä lisätä resursseja saamelaisten kulttuurin suojeluun. Jospa, vaikka lopettaisimme pakolaisten ottamisen Suomeen ja kehitysavun maksamisen Afrikkaan ja tukisimmekin mielummin saamelaisia. Saamelaisista voi helpommin sanoa, että he ovat meidän vastuullamme, kuin afrikkalaisista, jotka asuvat toisella puolella maapalloa.

Saamelainen kulttuuri voisi oikeasti kiinnostaa turistejakin, toisin kuin aseman seiniä pystyssä pitelevä väki.

Jaffasiini

Quote from: Melbac on 16.05.2013, 16:26:23
Missäs tollaista tapahtuu vai onko yle:n toimittaja taas nähnyt unia ja pitänyt niitä totena?.YLE:n toimittajien jutut alkaa kuullostamaan yhä enemmän ja enemmän joltain huumehörhön horinoilta.
Vaikuttavat keräilevän eri ryhmiä suomalaisvastaiseen toimintaansa.
En kyllä usko että saamelaisten osalta onnistuu, vanha sivistyskansa kun ovat.

korpisoturi

Mä nuorena samoilin Lapissa paljon ja osasi  vähän saameakin, kun olin kiinostunu kielestä. Kukaaan ei  huutele saamelaisille, se on fakta, vaan valehellaan omien intressien pönkittämiseksi.

Jaffasiini

Quote from: korpisoturi on 17.05.2013, 06:12:38
Mä nuorena samoilin Lapissa paljon ja osasi  vähän saameakin, kun olin kiinostunu kielestä. Kukaaan ei  huutele saamelaisille, se on fakta, vaan valehellaan omien intressien pönkittämiseksi.
Uutinen olisi ollut paljon uskottavampi jos kaupunkina olisi Tampereen sijaan ollut Närpiö. Tamperelaiset ovat yhtä ystävällisiä kuin itäsuomalaiset, vaikka suuremmassa kaupungissa asuvatkin.

Nanfung

Quotehttp://yle.fi/uutiset/julkisesti_saamea_puhuva_voi_tormata_huuteluun/6644948

Tämäpä oli yllättävä uutinen Yleltä, sillä Ylen tärkeimmät uutiset tällä viikolla ovat käsitelleet pääasiassa jääkiekkoilija Mikael Granlundin ja euroviisuvisertäjä Krista Siegfridsin edesottamuksia.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

kertsu59

Noita vesipääidiootteja riittää kyllä huutelemaan jokaisessa maassa ja kulttuurissa,tuo totuuskomissio on kyllä pohjanoteeraus..Siis oikeesti.Minä kunnioitan saamelaisia kansana ei minulla ole mitään kyseistä kansaa vastaan,pohjoisessa on vaan kyse muustakin kuin alkuperäiskansojen oikeuksista,eli rahasta ja henkilökohtaisista suhteista ja ennenkaikkea rahasta ja maasta..
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Vera

Quote from: Toadie on 16.05.2013, 21:21:18
Onneksi Suomessa on erikielisille huutelijoita juuri riittävästi median tarpeisiin, huutelemassa juuri niille erikielisille joita media haastattelee. Tavallinen ratikankuluttaja ei niitä näe eläissään.

Mä kyllä näen niitä pääkaupunkiseudulla, ehkä kerran parissa vuodessa.

Eino P. Keravalta

Quote from: Vera on 17.05.2013, 09:03:37
Quote from: Toadie on 16.05.2013, 21:21:18

Mä kyllä näen niitä pääkaupunkiseudulla, ehkä kerran parissa vuodessa.

Joo, onhan näitä huutelijoita.

Menin lähiökapakkaan pikkutakki päällä. Siellä rahvas alkoi huudella, että "mikä sä luulet olevas ku oot oikee pikkutakki päällä?".. eivät kysyneet, olenko saamelainen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Taimi

Saamenkieli on siitä jännä, että jos sitä kuulisi kadulla, olisi ehkä vaikea arvata sen olevan saamea.

Joissain ortodoksisissa liturgioissa lauletaan vuoroin ilm. kolttasaameksi ja sitten eri karjalanmurteilla, ota heistä selvä, mikä on mitäkin. Saamen eräs tuntomerkki on eräänlainen "puhina".

:)

nevahood

Tampereella myös turkkua puhuva voi törmätä huuteluun ja vice versa. Saamelaisista, turkulaisista, savolaisista, tamperelaisista ynnämuista kerrotaan vieläpä rasistisia vihavitsejä. Jopa naapuripitäjien välillä rasismi on nostellut päätään tahdissa ja rasismin hyökyaalto on pyyhkinyt yli jo vuosisatoja.

Millainenhan ei voi törmätä huuteluun? Oma veikkaus on, että näkyvillä olevan aseen kanssa kulkeva (poislukien poliisit).
Suurkiihottaja Runeberg

Taimi

Tompereella ja ympäristössä helsinkiläinen joutuu välittömästi tuijotuksen ja kyräilyn kohteeksi. Saa ihan pyytää anteeksi niiltä mulkoilijoilta stadilaisuuttaan.

JA MINÄ EN OLE VASTUUSSA SIITÄ MITÄ EDUSKUNTA TEKEE TAI JÄTTÄÄ TEKEMÄTTÄ!   >:(

AuggieWren

On toki tärkeää, että saamen kieli eri variaatioineen säilyy puhuttujen kielten joukossa, mutta voisiko joku selittää, millä perusteella saamelaiset muka ovat näillä lakeuksilla jotenkin alkuperäisempi kansa kuin suomalaiset?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Nanfung

Quote from: AuggieWren on 17.05.2013, 09:50:24
On toki tärkeää, että saamen kieli eri variaatioineen säilyy puhuttujen kielten joukossa, mutta voisiko joku selittää, millä perusteella saamelaiset muka ovat näillä lakeuksilla jotenkin alkuperäisempi kansa kuin suomalaiset?

Professori Viljo Rasilan kirjoitukset Suomen asutushistoriasta ovat loogisuudessaan ylivertaisia.

QuoteHämäläisiä on sanottu hitaiksi, mutta he olivat kuitenkin ensimmäiset, jotka tähän maahan tulivat", professori  Viljo Rasila  muistuttaa joulukuussa julkaistussa Kulta Häme -kirjassa.

http://www.pellervo.fi/pellervo/1_02/hameeseen.htm
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Phantasticum

Jos he olivat täällä jo silloin kun "suomalaiset" vasta saapuivat tälle maa-alueelle, josta tuli myöhemmin itsenäinen valtio nimeltä Suomi? En tiedä. Mutta jos näin on, niin homma menee aika absurdiksi, kun oikeutusta alkuperäiskansalle lähdetään hakemaan tuhansien vuosien takaa.

Fjödörör Räkinen

On toki tärkeää, että saamen kieli eri variaatioineen säilyy puhuttujen kielten joukossa

Tilanne on jo menetetty. Äidinkielenään saamea puhuvia on Suomessa alle 2000. Kaikki saameen liittyvä työ on tuloksellisuuden näkökulmasta täyttä ajanhukkaa, pelkkä muinoismuisto, jota pyritään museoimaan.

P

Quote from: kertsu59 on 17.05.2013, 09:00:27
Noita vesipääidiootteja riittää kyllä huutelemaan jokaisessa maassa ja kulttuurissa,tuo totuuskomissio on kyllä pohjanoteeraus..Siis oikeesti.Minä kunnioitan saamelaisia kansana ei minulla ole mitään kyseistä kansaa vastaan,pohjoisessa on vaan kyse muustakin kuin alkuperäiskansojen oikeuksista,eli rahasta ja henkilökohtaisista suhteista ja ennenkaikkea rahasta ja maasta..

Ja inarinsaamelaiset ovat saapuneet sinne Norjasta, kun ylilaiduntaminen tuhosi/ vei laitumia siellä, vasta 1700-luvun lopulta alkaen. ..  Paikallinen suomalaisasutuskin on vanhempaa. Mutta tätähän ei koskaan mainita.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Phantasticum on 17.05.2013, 22:00:28

Jos he olivat täällä jo silloin kun "suomalaiset" vasta saapuivat tälle maa-alueelle, josta tuli myöhemmin itsenäinen valtio nimeltä Suomi? En tiedä. Mutta jos näin on, niin homma menee aika absurdiksi, kun oikeutusta alkuperäiskansalle lähdetään hakemaan tuhansien vuosien takaa.

Suomalaisilla ja saamelaisilla on samat esi-isät. Saamelaiset olivat vain niitä peräkammarinpoikia, jotka eivät monikultturistuneet, vaan pakenivat saloille esim. viljelykylttuuria pakoon. Suomalaiset sitten sekottuivat näihin uusiin tulijoihin ja pitivät kielensä, kuten saamelaisetkin. Sama alkuperä molemmilla. Eivät saamelaiset täällä ole olleet ensin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Taimi

Mielestäni

Saamen asia on Perussuomalainen asia !

Koska me perussuomalaiset olemme kaiken suomalaisuuden ja sen kulttuuriin kuuluvan asialla, pitäisi meitä nyt lähinnä oleva, Suomenmaassamme asuvien saamelaisten asioiden ajaminen itsestäänselvänä kuulua myös meille.

Saami ja saamelaisten oikeudet otettava myöskin puolueen toimintaohjelmaan.

Saamelaiset tosin ovat pohjoinen kansa, jonka kulttuuriset rajat kulkevat neljän eri valtion alueilla (Suomi, Norja, Ruotsi, Venäjä), mutta tässä asiassa ja heidän oikeuksiensa ajamisessa olisikin otettava huomioon, mitä he itse haluavat ja kuinka he itse haluaisivat asioitansa ajettavan, myöskin Perussuomalaisen puolueen kautta.

Ilmeisesti kommunisteilla (jos Keskustallakin) on kohtalainen kannatus pohjoisessa, mutta mitä he ovat siellä saaneet aikaan? Ääniä päästä eduskuntaan. Mutta entä itse saamelaiset?

Mikä on saamelaisen kansan toive tässä asiassa? Mitä te perussuomalaisilta haluaisitte ja toivoisitte?

Saamen kansallislaulu: http://www.youtube.com/watch?v=cnV7mCJNVYE