News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-04-25 HS: EU haluaa helpottaa muuttajien paperisotaa

Started by skrabb, 25.04.2013, 05:02:15

Previous topic - Next topic

skrabb

torstaina 25.4.2013
EU haluaa helpottaa muuttajien paperisotaa
--------------------------------------------------------------------------------
Virve KähkönenHS

Ko­mis­sio ha­luaa vä­hen­tää by­rok­ra­tiaa, jo­ta EU-maas­ta toi­seen muut­ta­vat koh­taa­vat.

EU-ko­mis­sio ha­luaa pääs­tä eroon tur­has­ta ja kal­liis­ta by­rok­ra­tias­ta, jo­hon maas­ta toi­seen unio­nin alueel­la muut­ta­vat EU-kan­sa­lai­set tör­mää­vät.
Nyt toi­ses­sa EU-maas­sa asu­va suo­ma­lai­nen voi jou­tua esi­mer­kik­si to­dis­ta­maan syn­ty­mä­to­dis­tuk­sen ai­tou­den hank­ki­mal­la Suo­men maist­raa­tis­ta niin kut­su­tun Apos­til­le-to­dis­tuk­sen.

Jos ko­mis­sion esi­tys to­teu­tuu, unio­nin kan­sa­lais­ten ei pi­täi­si jou­tua hank­ki­maan yli­mää­räi­siä to­dis­tuk­sia ja lei­mo­ja, joil­la he to­dis­ta­vat vi­ral­li­sia asia­kir­jo­jaan ai­doik­si men­nes­sään vaik­ka­pa nai­mi­siin.
Ko­mis­sio esit­tää, et­tä jouk­ko vi­ral­li­sia asia­kir­jo­ja pi­täi­si tu­le­vai­suu­des­sa hy­väk­syä au­to­maat­ti­ses­ti ai­doik­si il­man eril­li­siä lei­mo­ja tai to­dis­tuk­sia.
Tä­mä kos­kee myös yri­tyk­sil­tä vaa­dit­tu­ja asia­kir­jo­ja, sil­lä pa­pe­ri­so­ta vai­keut­taa yri­tys­ten toi­min­taa toi­sis­sa EU-mais­sa.

Ko­mis­sio ha­luaa myös vä­hen­tää kään­tä­mis­ku­lu­ja ot­ta­mal­la käyt­töön mo­ni­kie­li­set lo­mak­keet vi­ral­lis­ten asia­kir­jo­jen poh­jak­si.
EU-kan­sa­lai­set ja yri­tyk­set voi­si­vat pyy­tää maan­sa vi­ran­omai­sia laa­ti­maan esi­mer­kik­si syn­ty­mä- tai kuo­lin­to­dis­tuk­set näil­le EU-lo­mak­keil­le.
Ko­mis­sion mu­kaan by­ro­kra­tia­so­dan vä­hen­tä­mi­nen sääs­täi­si kan­sa­lai­sil­ta ja yri­tyk­sil­tä noin 330 mil­joo­naa eu­roa.

Ko­mis­sion esi­tys vaa­tii vie­lä jä­sen­mai­den ja EU-par­la­men­tin hy­väk­syn­nän.

Vir­ve Käh­kö­nen HS
Brys­sel
http://www.hs.fi/paivanlehti/#25042013/ulkomaat/EU+haluaa+helpottaa+muuttajien+paperisotaa/a1366781689172

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.