News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-04-20 KU: Ei rasismista voi puhua myönteisesti

Started by Saippuakupla, 20.04.2013, 21:45:13

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteEi rasismista voi puhua myönteisesti

Maria Jeng ei suostu vaikenemaan, kun hänen tytärtään haukutaan neekeri-äpäräksi, apinaksi ja mustaksi mälliksi.

Kehitysvammaisten ohjaajana työskentelevän Maria Jengin 11-vuotiaan tyttären isä on kotoisin Länsi-Afrikasta Gambiasta ja se näkyy lapsen ihonvärissä. Kun tyttö oli pieni, hän oli monien mielestä eksoottinen lapsi, positiivinen silmätikku.

– Ihmiset tulivat kadulla kyselemään, mistä tommosia saa, tai mistä sä oot ton adoptoinut. Kerroin, että kyllä minä ihan itse olen tämän synnyttänyt.

Vierailta ihmisiltä tuli alkuvaiheessa niin paljon tavallaan positiivista huomiota, että se jo alkoi jo vähän ahdistaakin äitiä.

– Tytär oli ikään kuin julkista omaisuutta. Kun liikuimme Jyväskylän kävelykadulla, ihan kuka tahansa saattoi tulla ihastelemaan ja koskettamaan tyttären erilaista tukkaa. Vaikka lähestyminen oli hyväntahtoista, se ei silti tuntunut aina kivalta.

[...]

Yli 20 suomalaista kansalaisjärjestöä, muun muassa Väestöliitto, SPR ja Lastensuojelun Keskusliitto vetosivat YK:n rasisminvastaisena päivänä maaliskuussa, että kaikki aikuiset puuttuisivat lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan rasismiin, syrjintään ja epäasialliseen käytökseen. Vetoomuksen mukaan rasismin torjuminen on yhteinen asia, eikä lasta tai nuorta saa jättää yksin selviytymään.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2984414/ei-rasismista-voi-puhua-myonteisesti

Emo

Kai positiivisesta rasismista sentään voi?

Eino P. Keravalta

Quote from: Emo on 20.04.2013, 21:47:52

Tarkoitat positiivista syrjintää?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ajattelija2008

Vihdoinkin Kansan Uutiset on asettunut tasa-arvon puolelle positiivista syrjintää vastaan. Pikkuhiljaa kovinkin sosialisti lähestyy Nuivaa manifestia.

Emo

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.04.2013, 21:54:10

Tarkoitat positiivista syrjintää?

Juuri sitä rasismin muotoa tarkoitin, oikein tulkitsit.

Sami Aario

Quote– Tytär oli ikään kuin julkista omaisuutta. Kun liikuimme Jyväskylän kävelykadulla, ihan kuka tahansa saattoi tulla ihastelemaan ja koskettamaan tyttären erilaista tukkaa. Vaikka lähestyminen oli hyväntahtoista, se ei silti tuntunut aina kivalta.

Eli ihmisiltä lähtee mopo käsistä kun pitää niin kovasti todistella olevansa Hyvä Ihminen. Sama koohotus näkyy esimerkiksi yliampuvassa "antirasismissa".

MW

Hyväntahtoinen ei ole hyvä, ja sitten vielä rassismi ja neekerinmälli, ei hyvä. Kovaa elämää, ja kyllä ahistaa.

Ano Nyymi

Ei voi. Vain afrikassa saa paikalliset töllistellä ja sormella osoitella eriväristä nahkaa/tukkaa kantavaa ihmistä. Se on vain eksoottista ja eläväistä, mutta jos samaan syyllistyy suomalainen Suomessa, niin se jos mikä on pahinta rasismia.

MW

Kai isä sentään ojentaa näitä rasisteja, perheensä kulkiessa kadulla? Pasila, soittakaa "Onnellinen perhe".

JoKaGO

Quote from: Ano Nyymi on 20.04.2013, 22:00:37

Ei voi. Vain afrikassa saa paikalliset töllistellä ja sormella osoitella eriväristä nahkaa/tukkaa kantavaa ihmistä. Se on vain eksoottista ja eläväistä, mutta jos samaan syyllistyy suomalainen Suomessa, niin se jos mikä on pahinta rasismia.

Koin itse Kiinassa Guangzhoussa v. 2000 tuollaista rasismia. Paikalliset saattoivat tulla ihan millin päähän naamasta tuijottamaan, ilmeisesti sinisiä silmiä ja vaaleaa tukkaani. Siis sen harvan kerran, kun istuin oluella  :P tai usein parturissa  ;)
Ravintolassa saattoi viisikin tarjoilijatyttöä seistä puolen metrin päässä toljottamassa, ja aina, kun hörppäsin lasista, viisi kättä tarttui pulloon täyttääkseen lasini.
No, eihän tuollaista kestä kuin huumorilla. Vedin aina jotain vitsiä tyyliin ottamalla tarjoilijatytön syliini tai sitten irvistin ja murisin kuin aikoakseni purra tms. Lopulta kaikilla oli hauskaa. Tai siis mulla hauskaa ja kiinalaiset hihittivät eli olivat hämillään.
Ja sain kyllä kuulla rasistista herjaa kaikkialla, vaikkakaan en tuolloin ymmärtänyt kiinaa, vielä  8) . Sanat "taa pitsa" seurasivat kaikkialla. Kerran kadulla kävellessäni kulman takaa tuli vastaan käsi kädessä isä ja ehkä viisivuotias poika, joka heti osoitti mua sormella ja sanoi nuo sanat. Isänsä vetäisi avokämmenellä pojan naamaan niin että läpsähdys vain kuului.

Niin, siis uteliaisuus erilaisuutta kohtaan on ihan meissä sisäänrakennettuna, samoin kuin ylemmyyden tunne.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

veikko1980

kaikki rasismi on tuomittava
monikulttuuri vie terveyteni

Maailmanmies

QuoteEi rasismista voi puhua myönteisesti

Kehitysvammaisten ohjaajana työskentelevän Maria Jengin 11-vuotiaan tyttären isä on kotoisin Länsi-Afrikasta Gambiasta ja se näkyy lapsen ihonvärissä. Kun tyttö oli pieni, hän oli monien mielestä eksoottinen lapsi, positiivinen silmätikku.

– Ihmiset tulivat kadulla kyselemään, mistä tommosia saa, tai mistä sä oot ton adoptoinut. Kerroin, että kyllä minä ihan itse olen tämän synnyttänyt.

Vierailta ihmisiltä tuli alkuvaiheessa niin paljon tavallaan positiivista huomiota, että se jo alkoi jo vähän ahdistaakin äitiä.

Näissä jutuissa aina hämmästyttää se, kuinka ihmiset ovat autuaan tietämättömiä siitä kuinka paljon mustat miehet ovat Suomessa siementään kylväneet. Helsingissä paikka paikoin joka toinen suomalaisen lapsi näyttää tehdyn mustalle.

Aallokko

Quote from: JoKaGO on 20.04.2013, 22:25:20
Quote from: Ano Nyymi on 20.04.2013, 22:00:37

Koin itse Kiinassa Guangzhoussa v. 2000 tuollaista rasismia. Paikalliset saattoivat tulla ihan millin päähän naamasta tuijottamaan, ilmeisesti sinisiä silmiä ja vaaleaa tukkaani. Siis sen harvan kerran, kun istuin oluella  :P tai usein parturissa  ;)
Ravintolassa saattoi viisikin tarjoilijatyttöä seistä puolen metrin päässä toljottamassa, ja aina, kun hörppäsin lasista, viisi kättä tarttui pulloon täyttääkseen lasini.
No, eihän tuollaista kestä kuin huumorilla. Vedin aina jotain vitsiä tyyliin ottamalla tarjoilijatytön syliini tai sitten irvistin ja murisin kuin aikoakseni purra tms. Lopulta kaikilla oli hauskaa. Tai siis mulla hauskaa ja kiinalaiset hihittivät eli olivat hämillään.
Ja sain kyllä kuulla rasistista herjaa kaikkialla, vaikkakaan en tuolloin ymmärtänyt kiinaa, vielä  8) . Sanat "taa pitsa" seurasivat kaikkialla. Kerran kadulla kävellessäni kulman takaa tuli vastaan käsi kädessä isä ja ehkä viisivuotias poika, joka heti osoitti mua sormella ja sanoi nuo sanat. Isänsä vetäisi avokämmenellä pojan naamaan niin että läpsähdys vain kuului.

Niin, siis uteliaisuus erilaisuutta kohtaan on ihan meissä sisäänrakennettuna, samoin kuin ylemmyyden tunne.

Erittäin mielenkiintoista kuvausta.

Tuollainen avoin ja jopa meikäläisittäin käsittämättömän tungetteleva toljottaminen on asia, jota esiintyy kaikkialla kehitysmaissa lukuun ottamatta ehkä merkittäviä turistikohteita, joissa valkonaamoihin on täysin totuttu. Naiset ovat vielä erityisen kovasti kuumottavan tuijotuksen kohteena. Hyväntahtoinen ja joskus myös ei-hyväntahtoinen huutelu sekä seuraamaan lähteminen on lähes yhtä yleistä. Valkonaamojen huijaaminen ja muut vakavammat hyökkäykset ovat tietysti oma lukunsa.

Jos edes yksi sadasosa vastaavasta tuijottamisesta, häiritsemisestä ja häsläämisestä kohdistuisi Suomessa tummapintaisiin, saisivat mokuttajat ja "suvaitseva" media paskahalvauksen omasta raivostaan.