News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-04-20 Länsi-Savo: Lukukoira aloittaa työt Mikkelissä

Started by Saippuakupla, 20.04.2013, 21:39:38

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteLukukoira aloittaa työt Mikkelissä

Mikkelin ensimmäinen kirjastokoira aloittaa uudessa tehtävässään ensi viikolla Kalevankankaan kirjastossa. Sen työhön kuuluu kuunnella, kun lapset lukevat sille.

Kun koiralle luetaan, ei kenenkään tarvitse jännittää, että sotkeutuisi sanoissaan tai tekisi virheitä. Koira ei käy korjailemaan, ei arvostele eikä moiti vaikka vähän pieleen menisikin.

Ensimmäinen lukukoira on sileäkarvainen noutaja Carlo. Se kävi tutustumiskäynnillä tulevassa työpaikassaan ja osittautui erinomaiseksi lukukoiraksi. Se on rauhallinen, tottelevainen ja tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Lukukoiraidea rantautui Suomeen muutama vuosi sitten Yhdysvalloista. Se on saanut hyvän vastaanoton ja niinpä näitä erirotuisia koiria onkin jo monessa kirjastossa. Lasten lisäksi koirille ovat lukeneet muun muassa suomea harjoittelevat maahanmuuttajat.

Mikkelissä kirjaston yhteistyökumppaneina toimivat Mikkelin Koirakaverit ja Palvelukoirayhdistys. Carlon lisäksi toimintaan on tulossa mukaan myös muita koiria.

http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/lukukoira-aloittaa-ty%C3%B6t-mikkeliss%C3%A4-53727

Emo

Mahtavaa! Loppuu ainakin muslimien pyllistelykokoukset ja muu notkuminen niissä kirjastoissa joissa on lukukoira.

Koira on ihmisen paras ystävä, siitä ei ole epäilystäkään.

Malla

Minullakin on lukukoira  ;D
Kirjastoon en tosin sitä veisi, on liian hösseli ja sosiaalinen (=kaikki kaksijalkaiset ovat sen bestiksiä, joita pitää tervehtiä pitkään ja hartaasti).

Mutta eikö joidenkin maahanmuuttajien mielestä koira ole saastainen? Entä allergikot?

Enni

Ihan hauska idea, ehkä parhaiten toimii lasten kanssa. Tai miksei aikuisetkin tykkää koiralle lukea. :) Kyllä koira kuuntelee. :D

Meidän jo edesmennyt koira ei sentään itse osannut lukea, mutta kuunteli malttavaisesti vieressä kun pänttäsin läksyjä ääneen. Ja oli varsinkin pentuna kova katsomaan televisiota. Bonanzan alkaessa se liimautui metrin päähän tv-ruudusta, tykkäsi kovasti kai niistä hevosista. Tai ehkä se oli se hypnoottinen tunnari...

SimoMäkelä

Miten olis lukupossu? Ei sekään käy korjailemaan tai arvostelemaan...eikä varsikaan haukkumaan, mihin saattaa lukukoira hyvnkin syyllistyä.

Uuno Nuivanen

Minulla on lukukissa. Tosin en lue ääneen, eikä katti kuuntele, mutta ihan hyvin meillä muuten menee.

talipallo

Minäkin mietin, että eikö tämä koira nyt aseta eri uskontokunnat eriarvoiseen asemaan...?

Topi Junkkari

Quote from: Uuno Nuivanen on 20.04.2013, 22:06:22
Minulla on lukukissa. Tosin en lue ääneen, eikä katti kuuntele, mutta ihan hyvin meillä muuten menee.

Minun kissani tykkää lukea lehtiä. Keittiön tuolille kertyneestä lehtipinosta kuuluu ajoittain aikamoinen rapina. Silloin, kun sanomalehdet olivat vielä broadsheettejä ja olin niiden tilaaja*, kissalla oli tapana lukea lehteä kanssani tulemalla loikoilemaan juuri sen kaikkein kiinnostavimman artikkelin päälle.

* = Pahimmillaan tuotantokaudella 2007 - 2008 meille tuli kolme sanomalehteä: Hyysäri, Vetelä-Saimaa ja Uutisvuoksi. Lapsuudessakin taisi joskus tulla kolme: Kouvolan Sanomat, Uusi Suomi ja Hyysärin sunnuntainumero.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950