News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-01-05 Norja: Äiti kuoli sydäriin kotona - omaiset pihalla raudoissa

Started by rähmis, 05.01.2010, 14:03:25

Previous topic - Next topic

desperaato

Quote from: nimetönkeskustelija on 06.01.2010, 19:43:45
Quote from: rähmis on 06.01.2010, 18:52:57
Tapahtumapaikalla ollut poliisipartio vahvistaa, että omaiset olivat jakaneet tappouhkauksia niin poliiseille kuin sairaankuljetusväellekin. Kun ensimmäinen partio saapui paikalle, omaiset olivat tervehtineet heitä "me tapamme teidät"-huudoilla.

Miksi mamut haastoi poliisin, kun nauhalla on todistettavasti viranomaiseen kohdistuva laiton uhkaus ja viranomaisen väkivaltainen vahvistaminen. Mitä jos meikäläinen ajaisi ylinopeutta, jäisi kiinni ja pistäisi tuollasen painin pystyyn. Todennäköisesti syytettynä olisin minä eikä poliisi.
Uhkaisit vielä tappaa poliisiviranomaisen!

rähmis

Miksi mamut haastoi poliisin, kun nauhalla on todistettavasti viranomaiseen kohdistuva laiton uhkaus ja viranomaisen väkivaltainen vahvistaminen.

No, me emme ole kuulleet omaisten ja hälytyskeskuksen välisiä puheluita. Niissä omaisten asianajaja kertoo keskuksen väen olleen uhkaavia ja omaiset pelokkaita.

Quote from: scout on 06.01.2010, 19:54:04
Ja kuljetuksen maksaa? ??  Norjan valde.(oletus) Mutta onhan niillä varaa.

Niin onkin. Sitä vain en käsitä, että ensin ei haluta lähteä edes kulumallakaan pois vaikka oikein poliisisaattuetta tarjotaan. Nyt pitää nainen laittaa pikimiten kohti turkkia.

Miksi mamut haastoi poliisin, kun nauhalla on todistettavasti viranomaiseen kohdistuva laiton uhkaus ja viranomaisen väkivaltainen vahvistaminen.

He olivat varmaan suuttuneita. Ja tilanne sen kun pahenee.

Menehtyneen vävy (aiemmin on vain puhuttu neljästä pojasta, mutta ehkä joku heistä kuului sateenkaariväkeen) on käärmeissään siitä, että naiselle on tehty ruumiinavaus, minkä vuoksi he eivät ole päässeet järjestämään hautajaisia perinteidensä mukaan. Nyt on järjestelyitä jouduttu muuttamaan monen monituista kertaa. Tämän hetken tiedon mukaan arkku lentää Turkkiin huomenna kello 12.

Samainen vävy kertoo olevansa valmis viemään asian vaikka Strasbourgin ihmisoikeustuomioistuimeen. Hän oli äskettäin käynyt Ikeassa ja nähnyt siellä jonkun pikkutytön sairastuvan. Ambulanssi oli tullut 3 minuutissa. Nyt hän ihmettelee, miksi he eivät saaneet samaa palvelua.

Aftenposten  

CaptainNuiva

" Asianajaja Shahzdad Nazirin mukaan puheluissa oli kuultavissa kiroilua, turhautunutta sadattelua, huutoa ja kirkumista, mutta ne olivat vain avunpyyntöjä, eivätkä mitään uhkailuja. Hälytyskeskukseen oli tullut useita puheluita samasta tapauksesta, kun omaiset ilmeisesti vuorollaan olivat sinne pirautelleet."

Eipä tietenkään :P

Tapahtumapaikalla ollut poliisipartio vahvistaa, että omaiset olivat jakaneet tappouhkauksia niin poliiseille kuin sairaankuljetusväellekin. Kun ensimmäinen partio saapui paikalle, omaiset olivat tervehtineet heitä "me tapamme teidät"-huudoilla.

Niin että puhelimessa ei uhkailtu vaan avsta paikan päällä... ???

Se on semmonen juttu että tämä tulee olemaan tulevaisuutta Suomessakin.
Minun ohjeeni on että paikalle ei mene kukaan ennen kuin älämölö on hiljentynyt ja silloinkin vasta Pasi-panssariautolla ja mellakkavarusteissa.
Jos ei kerran vuosienkaan jälkeen ole opittu maan tavoille ja uskota miten maassa asiat hoidetaan niin aivan turha on selitellä että nämä tulevaisuudessa vastaavat osaltaan yhteiskunnan hyvinvoinnista.
Eivät vastaa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

OTU

Quote from: M on 06.01.2010, 19:31:22
Quote from: OTU on 06.01.2010, 19:00:09
Samanlaista vapaapainia ja tappouhkausten huutelua kirves kädessä se oli meilläkin, kun ambulanssi oli hakemassa isävainaata sydämen vajaatoiminnan takia sairaalaan. Näin meillä(kin) Lahdessa. Joten turha puhua, ettei monikulttuurisuutta olisi omaksuttu periferiassakin.  ;D ;D

Sukuko teillä melskasi vai itse hoitoon vietävä?

Koko katu. Mm. noin 90-vuotias opettajapariskunta (mies veteraani ja res. majuri), Rekkafirman omistajapariskunta, naisopettaja ja n. 10-henkinen uskovaispesue. Olivat heti sutena paikalla, kun kuulivat ambulanssin sireenin.

Sukulaisillekkin toki soiteltiin, mutta eivät kerinneet mukaan. Mutta tappelivat ja huutelivat tappouhkauksia kyllä innokkaasti ja monikulttuurisviritteisesti vielä paikalla olevien naapureiden kanssa. Meno oli ihanan monikulttuurista: melkein kuin Pakdadin pasaarissa, Kapulin kaupassa tai Mokadissun markkinoilla. Voi kumpa Åstird-täti olisi ollut näkemässä. :D
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

rähmis

En saa tästä tapauksesta tarpeekseni. Norjan TV2 on julkistanut käsikirjoituksia käydyistä hätäkeskuspuheluista. Varoituksen sana on paikallaan, sillä seuraava teksti ei kokonaisuudessaan ole soveliasta luettavaa perheen pienimmille.

Puhelu 1:

Omainen: "Haloo?"

Hälytyskeskus: "Haloo. Sairaspäivystys."

Omainen: "Tarvitsemme heti ambulanssin osoitteeseen Jens Bjelkes gate 43."

Hälytyskeskus: "Mitä on tapahtunut?"

Omainen: "Kyseessä on anoppi. Hänelle on tapahtunut jotain."

Hälytyskeskus: "Aha. Haloo?"

Omainen: "Voitteko tulla Jens Bjelkes gatelle heti?"

Hälytyskeskus: "Kyllä. Mikä oli talonnumero?"

Omainen: "Jens Bjelkes gate 43."

Hälytyskeskus: "Okei. Ja huoneisto?"

Omainen: "Huoneisto 1."

Hälytyskeskus: "Okei. Ja mitä on tapahtunut?"

Omainen: "Anoppini voi hyvin huonosti."

Hälytyskeskus: "Jaha. Onko hän tajuissaan?"

Omainen: "On. He soittivat minulle. Tulkaa nyt heti."

Hälytyskeskus: "Kyllä me olemme tulossa. Mutta meidän pitää ensin saada tietää mitä on tapahtunut."

Omainen: "Minä asun Bjerkessä, sain viestin."

Hälytyskeskus: "Aha. Mutta..."

Omainen: "Hän on hyvin huonona. Hyvin huonona. Tajuton. Tajuton. Sinä et kuuntele mitä minä sanon. Kuuntele."

Hälytyskeskus: "Kyllä minä kuuntelen mitä sinä sanot, mutta etkö voisi rauhoittua hieman."

Omainen: "Kuulepas. Lopeta tuo paskanjauhaminen ja lähetä se vitun ambulanssi."

Hälytyskeskus: "Se ei ole mikään vitun ambulanssi. Sitä ei sanota vitun ambulanssiksi."

Omainen: "Me emme ole siellä paikan päällä. Me olemme Bjerkessä, he ovat Tøyenissä. Ymmärrätkö? Me soitamme heidän puolsetaan. Lopeta tuo jauhaminen ja lähetä se ambulanssi."

Tämä oli ensimmäinen puhelu. Bjerkessä asuvat omaiset olivat saaneet Tøyenissa asuvalta perheelta tiedon anopin heikosta tilasta ja pyynnön hälyttää ambulanssi. Puhelun timeline: 11.31.57 - 11.33.29.

Kello 11.35.21 puhelin soi toistamiseen.

Puhelu 2:

Omainen: "Haloo?"

Hälytyskeskus: "Sairaspäivystys."

Omainen: "Hei. Oletteko lähettäneet ambulanssin osoitteeseen Jens Bjelkes gate 43?"

Hälytyskeskus: "Olenko minä lähettänyt ambulanssin?"

Omainen: "Me äsken soitimme ja pyysimme ambulanssia. Oletteko lähettäneet sen?"

Hälytyskeskus: "Hetkinen, tarkistan asian."

Omainen: "Pian! Siellä on vanhempi nainen kuolemaisillaan."

Hälytyskeskus: "Jaaha. Se oli asunto 1?"

Omainen: "Kyllä. Asunto 1."

Hälytyskeskus: "Ja mitä on tapahtunut?"

Omainen: "Hänellä on pumppuoireita. Hän on tajuton. Ei pulssia, ei mitään."

Hälytyskeskus: "Hän ei siis hengitä lainkaan?"

Omainen: "Ei mitään. Minä en ole siellä. Minä olen Bjerkessä ja matkalla paikalle."

Hälytyskeskus: "Sinä siis et ole siellä, mutta kuka on?"

Omainen: "Koko perhe on siellä, mutta heillä ei ole kännykkää. Lopeta kyselyt ja lähetä se vitun ambulanssi."

Hälytyskeskus: "Kuulehan. Yritä nyt hieman rauhoittua."

Omainen: "Älä sinä ala minua rauhoittelemaan."

Hälytyskeskus: "Älä huuda minulle."

Omainen: "Turpa kiinni!"

Näin eteni puhelu 2. Timeline: 11.35.21 - 11.36.36. Vaikka hälytyskeskusella oli tiedossa osoite ja mitä oli tapahtunut, ambulanssia ei vain kuulunut paikalle.

20 sekuntia edellisestä. Ring, ring.

Puhelu 3:

Hälytyskeskus: "Sairaspäivystys."

Omainen: "Oletko lähettänyt sen ambulanssin? Saatana. Oletko lähettänyt sen ambulanssin?"

Hälytyskeskus: "Kuka on kipeä?"

Omainen: "Anoppi."

Hälytyskeskus: "Voisiko taustalla kuuluva henkilö lopettaa itkemisen. Vai onko hän se, joka on kipeä?"

Omainen: "Ei täällä kukaan ole kipeä. Me olemme Tøyenissa. Hän on kuollut. Saatanan vittupäät, huoranpenikat."

Hälytyskeskus: "Luuletko saavasi apua jos käyttäydyt tuolla tavoin?"

Omainen: "Takapenkillä itkevän naisen äiti on kuollut. Jos et ole lähettänyt ambulanssia, niin..."

Hälytyskeskus: "Kuulehan. Tämä puhelu menee nauhalle."

Omainen: "Kiinnostaa vitusti."

Hälytyskeskus: "Okei, mutta sitten poliisi tulee luoksesi."

Omainen: "Ime mun keppiä. Ime mun keppiä."

Hälytyskeskus: "Teemme sinusta ilmoituksen, koska et osaa olla asiallinen."

Puhelu jatkuu edelleen, mutta teksti muuttuu painokelvottomaksi. Puhelun timeline: 11.36.55 - 11.39.36.

Pian tämän jälkeen naispäivystäjä ottaa yhteyttä poliisiin. Tämän puhelun julkistamisesta Ullevålin yliopistosairaala kieltäytyy.

Hälytyskeskus: "Hei. Hätäpäivystyksestä soitellaan tässä. Olisiko teillä mahdollisuutta lähettää autoa Jens Bjelkes gate 43:een? Siellä ollan tosi kiukkuisia. Pakistanilaisia tai jotain. Kamalaa huutoa. Siellä on kipeä äiti. Meillä ei ole kamalaa intoa mennä sinne. Voisitteko tsekata tuon ensin?"

Poliisi: "OK."

Kuluu 10 minuuttia. Hätäpäivystyksestä soitetaan poliisille uudelleen.

Hälytyskeskus: "Oletteko te jo lähteneet sieltä? Luultavasti tuo on joku mitätön juttu."

Minuuttia myöhemmin 63-vuotias Døndu Tulum julistettiin kuolleeksi. Kaiken kaikkiaan turkkilaisperhe soitti 9 kertaa hälytyskeskukseen saadakseen ambulanssin.

TV2

Käsittääkseni viranomaisia sitoo vaitiolovelvollisuus, joten oletettavimmin lukemanne teksi on tekstiä, jonka vainajan omaiset ja asianaja haluavat teidän lukevan.

Juki

Quote from: rähmis on 06.01.2010, 18:52:57

Asianajajan mukaan viranomaisten haluttomuudella myöntää Døndulle oleskelupaa oli haitallinen vaikutus hänen terveydentilalleen, koska oleskeluluvan puuttuessa tarjolla ei ollut kuin ainoastaan kaikkein välttämättömintä terveydenhoitoa vaivoihin.

Aftenposten

Jassoo ja sissus! Siellä kotimaassa olisi annettu luksushoitoa heti ja ilmaiseksi? Niin varmaan. Aivan takuulla. Sielläkin on varmaan sen loistohoidon jälkeen tapana uhkailla viranomaisia kuolemalla jne? Aivan varmasti. Eihän hyvä terveydenhuolto muutoin onnistu.

Voipa suomalaisissakin samanlaisia sassaroijia olla, eipä siinä. Mutta erona on se, että nyt asiasta nousee takuulla vatunmoinen haloo ja akbari. Perusjarkko saa meuhkata niin kuin lystää, mutta eipä jarkkoa sen jälkeen pidetä muuna kuin idioottina. Tämä ei kuitenkaan ole idioottimaista, tämä on sitä richnessiä ja power-b:tä. 

desperaato

Quote from: rähmis on 07.01.2010, 22:56:31
En saa tästä tapauksesta tarpeekseni.

rähmikselle kiitos. Voisitko vielä kääntää nuo NRK TV2 yleisökommentit (ca. 200)?

rähmis

Quote from: scout on 07.01.2010, 23:35:55
rähmikselle kiitos. Voisitko vielä kääntää nuo NRK TV2 yleisökommentit (ca. 200)?

:D

Simo Hankaniemi

Hätäpuhelua ei soiteta tuolla tavalla, että "lähettäkää se vitun ambulanssi ja lopettakaa paskan jauhaminen". Hätäkeskukselle selitetään tarkasti, mistä on kysymys, jotta avun tarve saadaan selville ja tiedetään, mitä apua paikalle lähetetään ja miten suuresta kiireestä on kysymys. Ambulansseja "tilataan" myös siksi, kun ei ole rahaa taksiin ja on myös häirintäsoittoja ynnä muita paskan jauhajia. Jos soittajalla ei ole kykyä hoitaa asiaansa asiallisesti, on turha odottaa apua. Noin luokattomien soittojen perusteella paikalle ei olisi pitänyt lähettää mitään - tai korkeintaan poliisipartio.   

rähmis

Turkin ulkoministeriö vaatii tämän tapauksen perusteellista selvittämistä.

"Tämä on ihmisoikeuskysymys", jylisee Turkin ulkoministeri Norjan Ankaran suurlähetystölle lähettämässään kirjeessä.

Turkin lehdet ovat tehneet asiasta ison numeron - maan suurin lehti Zaman kertoo poliisin kiduttaneen turkkilaisia. Vatan lehden otsikko huutaa: "Hävetkää norjalaiset!"

Aftenposten

Juki

Quote from: rähmis on 08.01.2010, 09:22:38

"Tämä on ihmisoikeuskysymys", jylisee Turkin ulkoministeri Norjan Ankaran suurlähetystölle lähettämässään kirjeessä.

Turkin lehdet ovat tehneet asiasta ison numeron - maan suurin lehti Zaman kertoo poliisin kiduttaneen turkkilaisia. Vatan lehden otsikko huutaa: "Hävetkää norjalaiset!"

Aftenposten

No jopa nyt on laimeaa meininkiä; olisihan otsikon pitänyt olla esikuvilleen uskolliseen tapaan esim. "Imekää munaa s--tanan norjalaiset, met tapamme tejät! Lähettäkää rahat tänne!!!"

Alapo

Quote from: rähmis on 07.01.2010, 22:56:31

Omainen: "On. He soittivat minulle. Tulkaa nyt heti."

Omainen: "Minä asun Bjerkessä, sain viestin."

Omainen: "Koko perhe on siellä, mutta heillä ei ole kännykkää. Lopeta kyselyt ja lähetä se vitun ambulanssi."

Mitenhän nuo omaiset ovat saaneet viestin jos ei ole kännykkää? Savumerkein vai kirjekyyhkyllä?

Jos nainen on ollut tajuton, ehkä ollut hengityskatkoksia jne niin vaikka miten ambulanssi olisi ollut paikalla ajoissa niin olisi mahdollisesti kuollut. Sitten ulistais että ambulanssihenkilökunta tappo hänet.

Vera

Quote from: Alapo on 08.01.2010, 09:49:04
Mitenhän nuo omaiset ovat saaneet viestin jos ei ole kännykkää? Savumerkein vai kirjekyyhkyllä?

Olettaisin että paikalla olevilla oli kännyköitä muttei kielitaitoa.

Kerran olin sellaisessa tilanteessa Helsingissäkin: tuttu venäläinen turistiporukka soitti ja pyysi tilaamaan ambulanssin yhdelle niistä, kun kukaan niistä ei puhunut mitään muuta kuin venäjää. Soitin hätäkeskuksen ja he eivät halunneet lähettää ambulanssia kun halusivat että heille soittaisi joku joka oli paikalla. Olin silloin sen verran lähellä niitä että oli helpompaa juosta paikalle kuin vääntää kättä tästä asiasta hätäkeskuksen kanssa, mutten tiedä mitä tapahtuu jos soittaja on kauempana ja paikalla olijoista kukaan ei puhu mitään ymmärrettävää kieltä.

Vera

Quote from: Meuhkaaja on 05.01.2010, 14:48:35
Ihminen joka, tulee oloista, joissa poliisi on aivan todella epäluotettava vihollinen, eikä viranomaisiin muutenkaan ole millään tavoin luottamista, ei välttämättä osaa luottaa edes silloin kun olisi tarvis. Siinä se oma hätä sitten helposti manifestoituu uhkailuna ja raivoamisena. Niin typerältä kuin se turvallisissa oloissa kasvaneesta tuntuukin.(ja niin typerää kuin se uhkaileminen jne on kun on oman rakkaan ihmisen hengestä kyse.)

Sinänsä ehkä ymmärrettävää jos ihminen on tullut jostain totaalisen kaaoksen maasta (tosin silloinkin pitäisi tajuta että riehuminen ei ainakaan nosta ihmisen halua auttaa), mutta nämä ihmiset olivat Turkista. Turkissa on ambulansseja, niiden laatu kuulemma vaihtelee, mutta yleisesti ottaen luulen että jokainen turkkilainen tietää että ambulanssin tarkoitus on auttaa, enkä koskaan ole kuullut siitä että siellä olisi tapana riehua kun ambulanssi saapuu.

Joten luulen että kyseessä olivat vain ääliöt, ja paniikissa ääliöys vielä tiivistyi.

Lentomestari

Quote from: rähmis on 08.01.2010, 09:22:38

Aftenposten

Tällaisten tapausten myötä myös valtioiden väliset suhteet on vaarassa, joku islamilainen valtio tapausta hyödyksikäyttäen alkaa nipottamaan esimerkiksi turistiviisumeissa tms... ihan mitä tahansa, kunhan kiusaa tekee, esimerkiksi venäläiset osaa tämän puolen hyvin.

antero

Quote from: Vera on 08.01.2010, 10:29:16
Quote from: Alapo on 08.01.2010, 09:49:04

Olettaisin että paikalla olevilla oli kännyköitä muttei kielitaitoa.

Kerran olin sellaisessa tilanteessa Helsingissäkin: tuttu venäläinen turistiporukka soitti ja pyysi tilaamaan ambulanssin yhdelle niistä, kun kukaan niistä ei puhunut mitään muuta kuin venäjää. Soitin hätäkeskuksen ja he eivät halunneet lähettää ambulanssia kun halusivat että heille soittaisi joku joka oli paikalla. Olin silloin sen verran lähellä niitä että oli helpompaa juosta paikalle kuin vääntää kättä tästä asiasta hätäkeskuksen kanssa, mutten tiedä mitä tapahtuu jos soittaja on kauempana ja paikalla olijoista kukaan ei puhu mitään ymmärrettävää kieltä.

Tee seuraavalla kerralla niin, että älä katkaise puhelua venäläisen kanssa, soita hätäkeskukseen, yhdistä puhelut konfrenssipuheluksi (onnistuu nappia painamalla), ja voit toimia tulkkina "paikallisen" ja hätäkeskuksen välillä.

Tosin voi olla että hätäkeskuksella (jossakin niistä) on yksi venäjänkielentaitoinen henkilö töissä "aina"(?), ja sen takia hätäkeskus voi pyytää heitä soittamaan suoraan.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Tommi Korhonen

Sinänsä hyvä että myös Turkki nostaa tästä metelin. He eivät voi oikein kasvojaan menettämättä myöskään peruuttaa, joten tämä vain kaivaa kuilua leveämmäksi EU:hun liittymiseen tai toisaalta Euroopman muslimisaatiolle.

Siinä vaiheessa jos eurooppalaiset valkoiset kypsyvät niin että ovat valmiita puolustamaan omaansa, niin ei hyvä heilu. Siihen voitaisiin Suomessakin puuttua nyt jo etukäteen, ottamalla esim koti-vierailusta mielekkäät tavat käyttöön. En minäkään anna viraiden uhota kotonani miten sattuu, tai sitten vieraanvaraisuuteni loppuu siihen.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

rähmis

Mummo on montussa ja suku palannut Norjaan rasistien rääkättäväksi.

Dønden poika Kutlauy kertoi lentokentällä vastassa olleelle medialle uhmakkaasti tekevänsä ilmoituksen hälytyskeskuksen heihin kohdistamasta etnisestä syrjinnästä. Mummelin kuolemaa hän pitää harkittuna murhana.

Ei riitä, että kaikki asiaan sekaantuneet saavat kenkää, vaan heidät tulee laittaa myös telkien taakse. Näin he eivät pääse enää tappamaan enempää ihmisiä.

Verdens Gang