News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Jorma M.

Quote from: no future on 31.08.2016, 23:35:00
Quote from: Jorma M. on 31.08.2016, 22:55:16

Olisi sangen mielenkiintoista tuntea ne mekaniikat, jotka vaikuttavat siihen ettei yksikään media kerro äänestystulosta, ts. ketkä 6 äänestivät tätä absurdistan-siltaa vastaan. Lopputulos oli varma mutta kai median lahjottujen mätämunien kannalta "kiusa se on pienikin kiusa". Eli kannattaa salata tämäkin asia.
Pöytäkirjoja kokouksesta ei ole vielä julkaistu kaupungin sivuillakaan, eli vähän vaikea on äänestystulosta mistään kenenkään tarkistaa. Toki median edustajat olleet paikalla kokouksessakin.

Päättelet siis että "median edustajia on ollut paikalla kokouksessakin"? Ja että on "vähän vaikea tämän johdosta vähän vaikea tarkistaa äänestystulosta"?

OK, aika hyvä.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

M.K

Quote from: Uuno Nuivanen on 31.08.2016, 22:41:11
Hipit saivat siltansa.

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000001251549.html

QuoteKruunusillat-hankkeen rakennuskustannusarvio on 259 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi investointeja uuteen raitiovaunuvarikkoon ja -kalustoon tarvitaan arviolta 95–105 miljoonan euron edestä. Infrastruktuurihankkeen kustannusarviota on pidetty kohtuuttomana, sillä samalla summalla olisi mahdollista korjata kymmeniä sisäilmaongelmien vaivaamia homekouluja.

Valmistuessaan Kruunusillat yhdistävät Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman raitiotieyhteydellä osaksi kantakaupunkia.

Kritiikkiäkin löytyy:  http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001249828.html

Kunnallisten infrahankkeiden kannattavuuskritiikki on aivan käsittämätöntä. Kuinka kannattava on länsimetro? Entä länsimetron jatko? Kuinka kannattava on Raide-Jokeri? Ei kunnallisten hankkeiden kannattavuutta voi ajatella samalla mittarilla kuin yksityisen sektorin hankkeita. Kunnat rakentavat kaikenlaista mielestään vähänkin tarpeellista ja kivaa vaikka niillä ei olisi siihen yhtään varaa. Rahaa saadaan lainaan pankeilta helposti, koska kunnat ovat suurista veloistaan huolimatta vakavaraisia ja pystyvät sopeuttamaan pienillä liikkeillä talouttaa nopeasti. Velasta ei edes haluta päästä eroon, koska siitä ei tarvitse päästä eroon.

orientexpressen

Quote from: M.K on 01.09.2016, 01:08:36
Kunnallisten infrahankkeiden kannattavuuskritiikki on aivan käsittämätöntä. Kuinka kannattava on länsimetro? Entä länsimetron jatko? Kuinka kannattava on Raide-Jokeri? Ei kunnallisten hankkeiden kannattavuutta voi ajatella samalla mittarilla kuin yksityisen sektorin hankkeita. Kunnat rakentavat kaikenlaista mielestään vähänkin tarpeellista ja kivaa vaikka niillä ei olisi siihen yhtään varaa. Rahaa saadaan lainaan pankeilta helposti, koska kunnat ovat suurista veloistaan huolimatta vakavaraisia ja pystyvät sopeuttamaan pienillä liikkeillä talouttaa nopeasti. Velasta ei edes haluta päästä eroon, koska siitä ei tarvitse päästä eroon.

Kuinka kannattava oli Hakamäentien nelikaistaistaminen? Ei ilmeisimmin juuri lainkaan kannattava, koska sen seurauksena ympäristöä pilaava ja kallista yhdyskuntarakenteen hajautumista aiheuttava autoliikenne vain lisääntyi, ja autoliikenteen kasvua rajoittavat pullonkaulat siirtyivät uusiin paikkoihin.

Kuinka kannattava on Keskustatunneli, Sörnäisten tunneli tai Keilaniemen tunneli? Entä Itäkeskuksen eritasoliittymä?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

M.K

Quote from: orientexpressen on 01.09.2016, 01:32:05
Quote from: M.K on 01.09.2016, 01:08:36
Kunnallisten infrahankkeiden kannattavuuskritiikki on aivan käsittämätöntä. Kuinka kannattava on länsimetro? Entä länsimetron jatko? Kuinka kannattava on Raide-Jokeri? Ei kunnallisten hankkeiden kannattavuutta voi ajatella samalla mittarilla kuin yksityisen sektorin hankkeita. Kunnat rakentavat kaikenlaista mielestään vähänkin tarpeellista ja kivaa vaikka niillä ei olisi siihen yhtään varaa. Rahaa saadaan lainaan pankeilta helposti, koska kunnat ovat suurista veloistaan huolimatta vakavaraisia ja pystyvät sopeuttamaan pienillä liikkeillä talouttaa nopeasti. Velasta ei edes haluta päästä eroon, koska siitä ei tarvitse päästä eroon.

Kuinka kannattava oli Hakamäentien nelikaistaistaminen? Ei ilmeisimmin juuri lainkaan kannattava, koska sen seurauksena ympäristöä pilaava ja kallista yhdyskuntarakenteen hajautumista aiheuttava autoliikenne vain lisääntyi, ja autoliikenteen kasvua rajoittavat pullonkaulat siirtyivät uusiin paikkoihin.

Kuinka kannattava on Keskustatunneli, Sörnäisten tunneli tai Keilaniemen tunneli? Entä Itäkeskuksen eritasoliittymä?

Kts. edellinen viestini.

l'uomo normale

Paperi-Metrosta satuin lukemaan pari päivää sitten: lauantaina oli mielenosoitus Keskuspuistossa. Siinä vastustettiin Keskuspuistoon kaavailtua asuntorakentamista, joka olisi kytköksissä kaavailtuihin kaupunkibulevardeihin.

Tässäkö oli kaupunkibulevardien perimmäinen idea? Puistot kokoomuksen intressitahoille gryndattavaksi, vihreät tyydytetään kaupukibulevardeilla ja ratikoilla. Täyteenrakennettu kaupunki ja ruuhkat; kuulostaa islaminvihreältä kehittyvän maan metropolilta. Jos sekopääsillan rakentamisen hyväksymisellä saadaan lisää gryndattavaa, kokkarit ehtinevät kotiuttaa voittoja kylliksi ennen kuplan puhkeamista.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.


no future

Quote from: Jorma M. on 01.09.2016, 00:37:08
Quote from: no future on 31.08.2016, 23:35:00
Quote from: Jorma M. on 31.08.2016, 22:55:16

Olisi sangen mielenkiintoista tuntea ne mekaniikat, jotka vaikuttavat siihen ettei yksikään media kerro äänestystulosta, ts. ketkä 6 äänestivät tätä absurdistan-siltaa vastaan. Lopputulos oli varma mutta kai median lahjottujen mätämunien kannalta "kiusa se on pienikin kiusa". Eli kannattaa salata tämäkin asia.
Pöytäkirjoja kokouksesta ei ole vielä julkaistu kaupungin sivuillakaan, eli vähän vaikea on äänestystulosta mistään kenenkään tarkistaa. Toki median edustajat olleet paikalla kokouksessakin.

Päättelet siis että "median edustajia on ollut paikalla kokouksessakin"? Ja että on "vähän vaikea tämän johdosta vähän vaikea tarkistaa äänestystulosta"?

OK, aika hyvä.
Aika usein tämänkaltaisiin juttuihin tarkastetaan faktat pöytäkirjoista.

Rauno Murju

Mikä tässä järjettömässä siltapäätöksessä ärsyttää on se, että kassavaje aiheuttaa lähes välittömästi ulinan ruuhkamaksujen välttämättömyydestä ja että niitä pitää maksaa ainakin Hyvinkäätä ja Vihtiä myöten vaikka peltomaisemat alkavat jo Vantaalla hämeenlinnanväylän varrella.

Kallista on kaupunkivihreiden päätöksenteko, kun kokkarit pääsevät siivellä rahastamaan ja pitää rakennella kulturelleja betonikakkuja vaikka keskelle merta.

no future

Miten ruuhkamaksut/tietullit vihdissä tai hyvinkäällä helpottavat Helsingin kassavajetta?

Ajattelija2008

Kruunusillat ja raitiovaunut maksavat siis vähintään 400 miljoonaa euroa. Jos Helsingissä on 300 000 joukkoliikenteen vakiokäyttäjää, niin tuo on 1300 euroa per käyttäjä. Tuo nostaa lippujen hintoja 20 % kymmenen vuoden ajaksi. Mitäköhän Laajasalon ulkopuolella asuvat tykkäävät asiasta?

M.K

Quote from: Ajattelija2008 on 01.09.2016, 13:39:27
Kruunusillat ja raitiovaunut maksavat siis vähintään 400 miljoonaa euroa. Jos Helsingissä on 300 000 joukkoliikenteen vakiokäyttäjää, niin tuo on 1300 euroa per käyttäjä. Tuo nostaa lippujen hintoja 20 % kymmenen vuoden ajaksi. Mitäköhän Laajasalon ulkopuolella asuvat tykkäävät asiasta?

Lippujen hinnat nousevat ilman Kruususiltoja ja raitiovaunujakin.

Rauno Murju

Quote from: no future on 01.09.2016, 13:38:34
Miten ruuhkamaksut/tietullit vihdissä tai hyvinkäällä helpottavat Helsingin kassavajetta?

Koska ne kilahtaisivat hsl:n kassaan, kuten esitetty on. Hyvinkää olisi 4. maksuvyöhyke.

Kenenkä muun luulit niitä raskasta subventointia vaativia raitiovaunuja liikennöivän kauas periferiaan?

RP

Quote from: Ajattelija2008 on 01.09.2016, 13:39:27
Mitäköhän Laajasalon ulkopuolella asuvat tykkäävät asiasta?

Eivät varmaankaan. Tosin jos Helsinki aikoaa maksattaa sillat kahteen kertaan ensin lajasalolaisilla (kohonneina asuntojen(tontin) hintoina) ja sitten vielä joukkoliikenteen käyttäjinä, niin voisivat kyllä harkita asiaa uudestaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

no future

Quote from: Rauno Murju on 01.09.2016, 13:52:07
Quote from: no future on 01.09.2016, 13:38:34
Miten ruuhkamaksut/tietullit vihdissä tai hyvinkäällä helpottavat Helsingin kassavajetta?

Koska ne kilahtaisivat hsl:n kassaan, kuten esitetty on. Hyvinkää olisi 4. maksuvyöhyke.

Kenenkä muun luulit niitä raskasta subventointia vaativia raitiovaunuja liikennöivän kauas periferiaan?
Ajat autolla Vihdissä, maksat ruuhkamaksua? Vai ajat autolla Vihdistä pääkaupunkiseudulle ja maksat silloin ruuhkamaksua?

Raitiovaunujen ja Vihtiläisten yhteyttä en ymmärtänyt ollenkaan.

Spesialisti

Mahtaa Kruununsilta olla surullinen näky syyskuusta huhtikuuhun. Pari ratikkaa lonksuttelee edestakas hulppealla sillalla. Vai kuka hullu siellä tuulessa ja viimassa kävelee ja pyöräilee? Metroseksuaaleilla punavihreillä kierrättäjä-pyöräilijöillä menee ensimmäisenä sisu kaulaan. Mikä on koko homman pointti? Eikö ne fillarit pitäisi saada siihen vaunuun följyyn?  Ja miksi ensinkään kukaan kävelisi sillalla jota pitkin kulkee spora..



RP

Quote from: Spesialisti on 01.09.2016, 15:18:33
Mahtaa Kruununsilta olla surullinen näky syyskuusta huhtikuuhun. Pari ratikkaa lonksuttelee edestakas hulppealla sillalla. Vai kuka hullu siellä tuulessa ja viimassa kävelee ja pyöräilee? Metroseksuaaleilla punavihreillä kierrättäjä-pyöräilijöillä menee ensimmäisenä sisu kaulaan. Mikä on koko homman pointti? Eikö ne fillarit pitäisi saada siihen vaunuun följyyn?  Ja miksi ensinkään kukaan kävelisi sillalla jota pitkin kulkee spora..

jos kysymys on, että miksi kevyeenliikenteen väylä verrattuna puhtaaseen ratikkasiltaan, niin olettaisin, että koenrikon/tulipalon takia sillalla pitää olla vähän ylimääräistä varakapasiteettia kuitenkin. Pyöräily on muutenkin varsin vuodenaikariippuvainen liikennemuoto.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Tiskirätti

Quote from: Spesialisti on 01.09.2016, 15:18:33
Mahtaa Kruununsilta olla surullinen näky syyskuusta huhtikuuhun. Pari ratikkaa lonksuttelee edestakas hulppealla sillalla. Vai kuka hullu siellä tuulessa ja viimassa kävelee ja pyöräilee? Metroseksuaaleilla punavihreillä kierrättäjä-pyöräilijöillä menee ensimmäisenä sisu kaulaan. Mikä on koko homman pointti? Eikö ne fillarit pitäisi saada siihen vaunuun följyyn?  Ja miksi ensinkään kukaan kävelisi sillalla jota pitkin kulkee spora..

Käveleekö ja pyöräileekö Helsingin nykyisillä silloilla ketään? "Hurja" parin kilometrin pituusko karkoittaa kaikki kulkijat Kruunuvuoren sillalta? Tuskin siellä ruuhkaa tulee olemaan, mutta siinä siellä tullaan kulkemaan, kuten muuallakin.

no future

Syyskuuhan alkoi ja täällä on kadut ja terassit täynnä ihmisiä. Eikä se että ihmiset huonolla ilmalla käyttää ratikkaa mitenkään suoraan vähennä sillan käyttöastetta tai vaikuta sen hyödyllisyyteen liikkumisen nopeuden suhteen.

klovni

Autolla ei jatkossa keskustaan ole ainakaan idänsuunnasta asiaa. Kruunusiltojen myötä Kaivokadusta poistetaan yhdet ajokaistat ja ne muutetaan (maailman kalleimiksi) raitiovaunujen seisontatiloiksi. Tähän päälle vielä Hämeentien muuttaminen kevyenliikenteen ja joukkoliikenteen käyttöihin. Summa summarum: idän ja pohjoisen suunnan palvelukeskukset saavat kunnon piristysruiskeen. Etenkin Kalasataman Redi tulee palvelemaan autoilevia laajasalolaisia kätevästi.

Raitiovaunuihmiset voivat sitten asioida keskustan liikkeissä ja kuljettaa tavaransa kätevästi raitiovaunussa Laajasaloon.


Uuno Nuivanen

QuoteKehäradan Aviapoliksesta tuli tyhjyyttä kumiseva autioasema: vain 2 700 matkaa päivässä
Alueelle tuodaan kaupungin rahoilla yhteiskäyttöautot ja kimppataksit, jotta ihmiset voivat kulkea junalla töihin.

Kaupunki 12.9.2016 15:38 Päivitetty: 13.9.2016 7:19

Kaisu Moilanen

Helsingin Sanomat

http://www.hs.fi/kaupunki/a1473649340814?jako=89a7a76f22a9916c74beefddfa866420&ref=tf_iHSisboksi-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage



Chew Bacca

Jätän tämän vain tähän. Vantaan Sanomat kertoo että Kivistön hienolta, kaupunkimaiselta asuinalueelta kaksi sijoituskämppää ostaneelta miekkoselta jää kämpät käsiin (ja rakentajalta myymättä) koska - tadaa - alueella ei ole pysäköintipaikkoja. Kämppiä hankkiessa ukkeli nuukaili koska parkkipaikka olisi pitänyt ostaa hallista a 12 000 euroa. Nyt harmittaa kun ei löydy Vantaalle vuokralaisia jotka tyytyisivät bussiin tai pyöräilyyn. Vantaalla.

Vantaalla. Alue. Ilman. Parkkipaikkoja. Kunta joka on pelkkää peltoa ja metsää. Nauran itseni tärviölle. Siis Vantaalla.

no future

Niin, siis nythän ollaan todellakin lentokentän takana, maagisen kehä kolmosen väärällä puolella.

Mitä nopeasti tsiigasin, niin ihan kantakaupungin hintoja yritettiin huutaa vuokrakämpistä.  Tässä yhtälössä on aika moni asia pielessä.

JKN93

Rakennusyhtiö ihmetelly Kauppalehdelle miten jopa Venäjä pääsi eroon rakennusalalla "neuvostonormeista" mutta Suomi pysyy vielä kiinni vanhassa asuntojen rakentamisessa...

http://www.verkkouutiset.fi/talous/kauppalehti%20bonava%20rakentaminen%20kustannus%20venaja%20suomi-54563


Uuno Nuivanen

Quote from: no future on 22.10.2016, 15:26:23
Mitä nopeasti tsiigasin, niin ihan kantakaupungin hintoja yritettiin huutaa vuokrakämpistä.  Tässä yhtälössä on aika moni asia pielessä.

Älä ole huolissasi, eiköhän sinnekin asukkaat saada. SOS-hallitus toimittaa.

no future

Ei minua huoleta, ja silloinhan tuon asuntosijoittajankaan ei tarvinne huolehtia.

Kokoliha

Quote from: Hän on 22.10.2016, 13:01:20
Vantaalla. Alue. Ilman. Parkkipaikkoja. Kunta joka on pelkkää peltoa ja metsää. Nauran itseni tärviölle. Siis Vantaalla.
Likettäisin, mutta tuo uhkaus virheisiin liittymisestä on niin järeä ja kynnys lähestyy vääjäämättä.

no future

Tuonnehan muuten tuli iso parkkitalo keskelle asuinkortteleita, mutta perisuomalaiseen tapaan paikoista ei haluta maksaa erikseen.

Uuno Nuivanen

No kyllähän sitä, kun ihan epsanjalainen poju ehdottaa:

QuoteEspanjalainen opiskelija sai ajatuksen: Puretaan Helsingin moottoritiet – keskiviikkona villistä ideasta voi tulla totta
Helsingin sisääntuloväylät halutaan muuttaa Mannerheimintien kaltaisiksi vilkkaasti liikennöidyiksi asuinkaduiksi. Carlos Lamuelan diplomityöstä käynnistyi lumipalloefekti.
Kaupunki 25.10.2016 2:00 Päivitetty: 25.10.2016 8:23

Lari Malmberg

Helsingin Sanomat

Helsingin kaupunginvaltuusto saa keskiviikkona eteensä merkittävän pulman: hyväksyäkö vaiko hylätä Helsingin tulevaisuutta vuosikymmeniä ohjaava uusi yleiskaava?

Poliitikot ovat jo pureskelleet suurimman osan yleiskaavaehdotuksen sisällöistä, mutta yhden asian suhteen kädenvääntö on jatkunut kuumana viime metreille asti: Hämeenlinnanväylän muuttaminen kaupunkibulevardiksi näyttäisi tarkoittavan sitä, että Keskuspuistoon rakennettaisiin tulevaisuudessa taloja.

Toisten mielestä kyseessä on pyhäinhäväistys, mutta osan mukaan kaupunkibulevardit ovat uuden yleiskaavan suurin neronleimaus. ...

Voihan piiperö taas kerran.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1477283665793?ref=a-luet-#1

Fiftari

Jos tuo purku tapahtuisi niin se johtaisi siihen että sitä katseltaisiin vähän aikaa jonka jälkeen, vuosien päästä rakennettaisiin moottoritiet uusiksi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.